کارجومصاحبه استخدامی

اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی (نکاتی برای موفقیت در مصاحبه)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

10 نکته درباره نقش زبان بدن در مصاحبه

زبان بدن هنگام گفت و گو یا ارتباط غیرکلامی، چیزی است که همه ما بطور ناخودآگاه استفاده می کنیم. نحوه ایستادن، نشستن و حتی استفاده از دستان ما، پیامی را درباره آنچه فکر و احساس می کنیم ارسال می کند. هنگام مصاحبه شغلی، زبان بدن شما به عنوان کارجو می تواند نقش مهمی در خوب پیش رفتن روند استخدام شما داشته باشد.
در طول هر مصاحبه کاری، بدن شما چیزی را به مصاحبه کننده القا می کند و بر احساسی که در آن لحظه نسبت به خود دارید تأثیر می گذارد. ما در نوشته های قبلی در مورد در مصاحبه استخدامی چه بگوییم و چگونه ظاهر شویم توضیح دادیم. امروز میخواهیم در رابطه با اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی صحبت کنیم. بیش از 10 نکته را برای کمک به شما در کنترل زبان بدن و رعایت روش صحیح مصاحبه ارائه می دهیم تا مطمئن شوید که در مصاحبه شغلی پیام درستی را القا می کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وضعیت ظاهری و پوشش در مصاحبه شغلی

کنترل زبان بدن در مصاحبه شغلی با انتخاب یک لباس مناسب شروع می شود. علاوه بر نوع لباس باید از راحتی آن نیز اطمینان حاصل کنید تا مانع حرکت شما نشود.

برای مثال، در حالی که شلوارتان هنگام ایستادن فوق العاده به نظر می رسد، آیا می توانید با آن راحت بنشینید؟ آیا پس از نشستن در بالا جمع نمی شود و در ناحیه کمر اذیت نمی کند؟ اگر کت و شلوار می پوشید، آیا آستین کت آنقدر راحت هست که بتوانید بازوی خود را به راحتی حرکت دهید؟ قبل از مصاحبه لباس خود را امتحان کنید تا از راحت بودن آن مطمئن شوید. این کار به نوبه خود به شما کمک می کند تا در طول مصاحبه احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

نحوه ورود به محل مصاحبه

از آنجایی که پنج دقیقه اوا مصاحبه بسیار مهم است، زبان بدن شما حتی قبل از ملاقات با مسئول استخدام نیز می تواند تاثیرگذار باشد. به این فکر کنید که چگونه با مسئول پذیرش ارتباط برقرار کنید و هنگام نشستن در لابی چگونه می توانید به نظر برسید. آیا عصبانی و خمیده هستید؟ نمی توانید بفهمید چه کسی ممکن است شما را نظاره کند. چند نفس عمیق بکشید و در حالتی راحت و صاف بنشینید تا آرامش و اعتماد به نفس خود را نشان دهید.

نحوه ایستادن 

مسئولان استخدام، به نحوه حرکت شما به سمت آنها توجه می کنند. صاف بایستید و قوز نکنید تا با اطمینان و با هدف قدم بردارید. بازوهای خود را راحت در دو طرف نگه دارید و هنگامی که به آنها نزدیک می شوید ارتباط چشمی برقرار کنید. هنگامی که قدم بر می دارید نباید چیزی را دستکاری کنید. ممکن است یک رزومه، یک نمونه کار، یک بطری آب و یک کیف به همراه داشته باشید. قبل از اینکه شروع به قدم برداشتن کنید همه چیز را کنار هم بگذارید (مثلاً در کیف قرار دهید). این کار به شما کمک می‌کند شخصی مبادی آداب و منظم‌ به نظر برسید.

رعایت آداب دست دادن در مصاحبه

با دست دادن “درست” حرفه ای بودن خود را اثبات کنید. اگر خیلی محکم دست بدهید ممکن است تکبر خود را نشان دهید. اما دست دادن شل و ول هم می تواند شما را ترسو یا ضعیف نشان دهد.
تونی فرانا، مدیر توسعه شغلی در یکی از سایت های خارجی اظهار می کند:

یک دست دادن خوب، می تواند نشان دهنده اعتماد به نفس و آمادگی شما برای آن سِمت باشد. نباید آنقدر محکم دست بدهید که دست مصاحبه کننده آسیب ببیند یا اینکه خیلی شل و ول باشید، زیرا این کار می تواند این پیام را القا کند که برای مصاحبه آماده نیستید یا اعتماد به نفس ندارید.

آیا سابقه عرق کردن کف دست دارید؟ شب فبل از مصاحبه هنگام خواب از ضد تعریق روی کف دستان خود استفاده کنید تا با شادابی از خواب بلند شوید. در موقع اضطراری، برای تبخیر رطوبت کمی قبل از مصاحبه از یک ضدعفونی کننده الکی برای دست خود استفاده کنید.

نحوه نشستن در جلسه مصاحبه کاری

در طول مصاحبه باید راحت بنشینید، در آوردن کفش و قرار دادن پاها در زیر خود حس خوبی منتقل نمیکند. به همین ترتیب، لم دادن روی صندلی یا تکیه دادن به پشتی صندلی، ممکن است به کارفرما این تصور را القا کند که این کار را جدی نمی گیرید.
طوری بنشینید که پشتتان صاف باشد. با زبان بدن طرز نشتن روی صندلی آشنا شوید و  سعی کنید کمی به جلو خم شوید و هر دو پای خود را صاف روی زمین بگذارید تا بتوانید حالت خود را بدون خستگی حفظ کنید. سعی کنید پاهایتان را روی هم نگذارید، زیرا ممکن است ناراحت کننده باشد، باز کردن پاها بدون اینکه ظاهر ناخوشایندی داشته باشد نیز چندان ساده نیست.
در نهایت پنجه پا را به زمین نکوبید و زانوها را بالا نبرید. اگرچه این ممکن است یک عادت باشد، اما به عنوان یک عادت عصبی به نظر می رسد، و می تواند نشان دهد که از خود و توانایی های خود مطمئن نیستید. همچنین می تواند بی قراری شما را برای رفتن به جای دیگری القا کند.

مواظب حرکات دستتان باشید

ضربه زدن با انگشتان، ور رفتن با جواهرات یا چیدن ناخن در حین مصاحبه می تواند شما را خسته، بی حوصله و مضطرب جلوه دهد.
برای اینکه بتوانید حرکت انگشتان خود را کنترل کنید، دست ها را صاف روی ران خود نگه دارید، نه مچاله کنید و نه دسته های صندلی را بگیرید. یا اینکه یک خودکار در یک دست و یک دفترچه یادداشت را در دست دیگر برای یادداشت برداری نگه دارید.
و در حالی که ژست گرفته اید به سوالات پاسخ دهید، ولی سعی کنید زیاده روی نکنید. حرکات دست نباید قابل توجه باشد و دستها باید نزدیک به بدن نگه داشته شود. بیرون انداختن بازوها حتی اگر اینگونه نباشد هم می تواند شما را مضطرب یا پرخاشگر جلوه دهد.

ارتباط چشمی موثری برقرار کنید

نگاه کردن به چشم افراد به شما کمک می کند حواس جمع و قابل اعتماد به نظر برسید، در حالی که امتناع از آن باعث می شود که حواس پرت یا مضطرب به نظر برسید. فقط به یک نقطه خیره نشوید که همه چیز ناخوشایند به نظر برسد. خیره شدن در مصاحبه همانند جاهای دیگر از نظر مخاطب می تواند ناخوشایند باشد.

برقراری ارتباط چشمی در طول مصاحبه مهم است، زیرا به مصاحبه کننده نشان میدهد که اعتماد به نفس دارید و برای شروع مصاحبه آماده اید. نکات روانشناسی مصاحبه می گوید که این کار نکته مهم دیگری را هم نشان می دهد: اینکه در حال گوش دادن هستید و در گفتگو درگیر شده اید.

چند مصاحبه کننده در اتاق حضور دارند؟ این فرصت را از دست ندهید تا ذهنیت تیم محور خود را نشان دهید. وقتی سوالی پرسیده می شود، به شخصی که سوال می پرسد نگاه کنید. سپس، قبل از اینکه نگاه خود را به سؤال کننده اصلی برگردانید، به طور کوتاهی با دیگران نیز ارتباط چشمی برقرار کنید و پاسخ خود را تمام کنید.

نفس عمیق بکشید

تنفس شما می تواند واقعا نشان دهنده اعصاب شما باشد. اگر عصبی باشید، ممکن است نفس‌ هایتان کوتاه و سطحی باشد و سبب شود که متزلزل و آرام سخن بگویید. یکی از راه های کنترل تند شدن ضریان قلب این است که روی تنفس خود تمرکز کنید.
قبل از مصاحبه، تکنیک 4-7-8 را امتحان کنید، بطوری که به مدت چهار ثانیه نفس بکشید، نفس خود را به مدت هفت ثانیه نگه دارید و به مدت هشت ثانیه بازدم کنید. این امر به شما کمک می کند تا بر روی تنفس خود تمرکز کنید، نه چیزهای دیگری که ذهنتان را به هم می ریزد. در حین مصاحبه، آگاهانه چند نفس عمیق بکشید تا آن را کنترل کنید و بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و با صدایی رسا و مطمئن صحبت کنید.

لبخند بزنید

چه کسی خوش برخوردتر و قابل اعتمادتر به نظر می رسد؟ کسی که خندان است یا کسی که اخم می کند؟ هم در مصاحبه های شغلی و هم در زندگی اجتماعی، افراد به طور طبیعی به چهره های شاد و بشاش واکنش مثبتی نشان میدهند. از طرفی لبخند زدن و ترشح مواد شیمیایی ناشی از آن می تواند به آرامش و شادابی بدن شما کمک کند.
قبل از رفتن به مصاحبه، در خلوت خود، آسانسور یا مکان خصوصی دیگری، یک تبسم بزنید. حتی یک لبخند اجباری هم می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شما داشته باشد. اما از لبخندهای ساختگی و مشکوک در مقابل مصاحبه کنندگان بپرهیزید. به موفقیت ها و هیجان خود برای این فرصت فکر کنید. درخشش طبیعی نگاه شما مطمئناً مورد توجه قرار خواهد گرفت!

بی تفاوت نباشید و پاسخ بدهید

زبان بدن شما می تواند به شما کمک کند با زبان بی زبانی صحبت کنید! گهگاهی با تکان دادن سر، سخن مصاحبه کننده را بدون قطع کلام تایید کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا با مسئول استخدام ارتباط برقرار کنید و مصاحبه را ادامه دهید. خیره شدن به یک نقطه دور با چشمانی مبهم یا بی حرکت در جای خود می تواند این پیام را القا کند که به مصاحبه اهمیت نمی دهید یا حتی از کار می ترسید.

سخن پایانی

زبان بدن شما در طی مصاحبه شغلی، خیلی بیشتر از آنچه تصور می کنید در روند استخدام و پیدا کردن کار و شغل شما حائز اهمیت است. اما با آگاهی از نکات بالا، و و رعایت آن ها بدون نیاز به سخن رانی حرفه ای می توانید مصاحبه بعدی خود را با موفقیت انجام دهید!
مباحث مصاحبه استخدامی بلاگ ایران استخدام به شما کمک می کند تا مهارت های مصاحبه خود را تقویت کنید. شما با عضویت در کاریابی مجازی ایران استخدام علاوه بر استفاده از خدمات رایگان سایت همچون ساخت رزومه آنلاین به وسیله رزومه ساز ایران استخدام و آگاهی از آگهی ها و اخبار استخدام سازمان های دولتی و خصوصی، میتوانید از بروز ترین اخبار و مقالات در حوزه کاریابی و استخدام آگاه شوید. مزایای سایت ایران استخدام به این موارد محدود نمیشود. این کاریابی به عنوان راه ارتباطی کارفرما و کارجو عمل میکند پس کارفرما میتواند با درج آگهی استخدام در این سایت نیروی مورد نیاز خود را جذب نماید.

جهت مشاهده جدید ترین آگهی های استخدام سراسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا