کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته حقوق بین الملل در ایران و جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرایط ورود به رشته حقوق بین الملل چیست؟

رشته حقوق بین الملل (به انگلیسی public international law) یکی از گرایش‌های حقوق در دوره کارشناسی ارشد است. در سال‌های اخیر و با افزایش ارتباطات بین‌المللی نیاز به متخصصانی در این زمینه افزایش یافته‌ است. رشته حقوق تجارت بین الملل از حوزه‌های مرتبط با این رشته می‌باشد. در ادامه به تعریف این رشته‌ و بررسی نظرات در مورد رشته حقوق بین الملل می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته حقوق بین الملل چیست؟

افراد علاقه‌مند برای قبولی در رشته حقوق تجارت بین الملل باید در دوران دبیرستان در شاخه علوم انسانی تحصیل کرده‌ باشند و با قبولی در کنکور به تحصیل در رشته‌ حقوق بپردازند. دراین صورت می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد، رشته حقوق بین الملل را برای ادامه تحصیل خود برگزینند. همچنین می‌توانند یکی از حوزه‌های مرتبط با این رشته‌ مانند رشته حقوق تجارت بین الملل، رشته حقوق بین الملل ورزشی و… را انتخاب نمایند. شایان ذکر است که امکان تحصیل در رشته‌ حقوق بین الملل تا مقطع دکترا نیز در دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد.

رشته حقوق بین الملل در کدام دانشگاه است؟

از برترین دانشگاه های دارای رشته حقوق بین الملل در ایران می‌توان به حقوق تجارت بین الملل دانشگاه بهشتی، حقوق تجارت بین الملل دانشگاه تهران و شیراز، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شریف اشاره کرد. البته این رشته‌ در برخی از دانشگاه‌های آزاد شهرهای مختلف و همچنین موسسات عالی نیز تدریس می‌شود.

نحوه ورود به رشته حقوق بین الملل بدون کنکور

امکان تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل ارشد بدون کنکور در ایران وجود ندارد و داوطلبان برای تحصیل در این رشته‌ در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا باید در کنکور این مقاطع رتبه لازم را کسب نمایند تا بتوانند در دانشگاه دلخواه خود به تحصیل بپردازند.

معرفی دروس رشته حقوق بین الملل

ازجمله مهمترین دروس ارشد حقوق تجارت بین الملل و مباحث حقوق تجارت بین الملل در این مقطع می‌توان به حقوق معاهدات، حقوق بين الملل اقتصادی، روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات بين المللی و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که برخی از کتاب‌های این رشته‌ در حوزه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود. بطور مثال تمامی کتاب حقوق تجارت بین الملل با حقوق بین‌المللی ورزشی مشترک نخواهد بود.

رشته حقوق بین الملل

بررسی بازار کار رشته حقوق بین الملل در ایران

بازار کار حقوق تجارت بین الملل در ایران به نسبت شرایط و وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور می‌تواند تغییر کند. اما درحالت کلی افرادی که تسلط کامل بر دروس مهم این رشته‌ را داشته باشند راحت‌تر می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مرتبط استخدام شوند. توجه داشته‌ باشید که فارغ التحصیلان رشته‌ حقوق برای ورود به حوزه وکالت باید پروانه رسمی وکالت دریافت کنند.در همین راستا این افراد باید در آزمون وکالت که هر ساله برگزار می‌شود، شرکت کرده و قبول شوند.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته حقوق کدام اند؟

فارغ التحصیلان حقوق بین الملل در چه مراکزی استخدام می‌شوند؟

افراد فارغ‌التحصیل در رشته حقوق بین الملل می‌توانند در مشاغلی که بصورت مستقیم با رشته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل در ارتباط هستند مشغول به کار شوند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاضی
  • وکیل
  • دادیار
  • مشاور / کارشناس حقوقی
  • سردفتر
  • استاد دانشگاه
  • پژوهشگر
  • کارشناس گمرک

این افراد همچنین می‌توانند در شغل‌های مرتبط با رشته‌ خود مانند فعالیت در شهرداری‌ها، مشاور حقوقی بانک‌ها، وکالت دعاوی دادگستری، فعالیت در وازارتخانه‌ها، شرکت‌ها و… نیز استخدام شوند.

بررسی وضعیت رشته حقوق بین الملل در خارج از کشور

رشته حقوق بین‌الملل در خارج از کشور، به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته‌ با اقتصاد قوی، اغلب به عنوان یک رشته‌ جذاب و پرطرفدار شناخته‌ می‌شود. وضعیت رشته حقوق بین‌الملل در خارج از کشور نیز ممکن است به شرایط متفاوتی بستگی داشته‌ باشد. اما درحالت کلی این رشته‌ در بیشتر کشورهای در حال پیشرفت خارجی علاوه‌بر اینکه از موقعیت‌های شغلی بسیار زیادی برخوردار است، افراد فعال در این حوزه نیز از درآمد بالایی برخوردارند و معمولا شرایط زندگی خوبی دارند.
به‌عنوان مثال بازار کار حقوق تجارت بین الملل در کانادا به عنوان یک کشور توسعه ‌یافته با اقتصاد قوی و فعالیت‌های بین‌المللی بسیار، گسترده‌ است. همچنین رشته حقوق بین الملل در ایتالیا که به عنوان یک کشور با سابقه تاریخی و فرهنگی غنی به حساب می‌آید نیز از بازار کاری بسیار خوبی برخوردار است.

بررسی وضعیت رشته حقوق بین الملل برای مهاجرت

بسیاری از جوانان به دنبال رشته‌ای هستند که بتوانند به‌وسیله آن به راحتی مهاجرت کنند. بورسیه و مهاجرت با رشته حقوق بین الملل این روزها به یکی از روش‌های رایج برای مهاجرت محسوب می‌شود. بطور مثال مهاجرت و دریافت بورسیه در رشته حقوق بین الملل در ترکیه یکی از روش‌های عالی برای ادامه تحصیل و مهاجرت به ترکیه برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ محسوب می‌شود. این شرایط در مورد بسیاری از کشورهای دیگر نیز صدق می‌کند و بسته به شرایط کشور مقصد افراد می‌توانند از مسیرهای مختلفی مانند کار پژوهشی، کار در شرکت‌ها و موسسات حقوقی و یا کار آفرینی برای مهاجرت اقدام کنند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته ها برای مهاجرت و اپلای

بررسی درآمد رشته حقوق بین الملل در ایران

درامد حقوق تجارت بین الملل در ایران به عوامل مختلفی از جمله تجربه کاری، سطح تحصیلات، موقعیت شغلی، جایگاه سازمانی، محل کار و سابقه حرفه‌ای فرد وابسته‌ است. همچنین، بستگی به کارفرما، اندازه و نوع سازمان و قوانین و مقررات مربوطه نیز دارد. اما در حالت کلی افرادی که در سازمان‌های دولتی مشغول به کار هستند حقوقی مطابق با قانون کار دریافت می‌کنند. این درحالی است که افراد شاغل در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی حقوقی مطابق با توافقی که با کارفرما داشته‌اند دریافت می‌کنند. این میزان معمولا بیشتر از حقوق دریافتی در ادارات دولتی می‌باشد.

رشته حقوق بین الملل

چگونه به عنوان وکیل حقوق تجارت بین الملل استخدام شویم؟

اگر شما جز افرادی هستید که می‌خواهید به عنوان وکیل حقوق تجارت بین الملل و یا سایر مشاغل مرتبط با این رشته‌‌ استخدام شوید بهترین روش آگاهی از آگهی‌های استخدام در این زمینه کمک گرفتن از سایت کاریابی ایران استخدام است. برای این منظور کافیست به عنوان کارجو در این سایت استخدام کنید و سپس اقدام به جست و جوی عنوان شغلی موردنظر خود نمایید. در این صورت موقعیت‌های شغلی مانند استخدام کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، استخدام حقوق تجارت بین الملل، استخدام رشته حقوق در بانک و…. برای شما نمایش داده‌ خواهند شد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و استفاده از خدمات رایگان کلیک نمایید.

یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در موفقیت موقعیت‌های شغلی مانند استخدام پژوهشگر حقوق بین الملل، استخدام دکترای حقوق بین الملل و… داشتن رزومه‌ای حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا شما می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده کنید. با ساخت رزومه‌ حرفه‌ای مطابق با اصول، شانس خود را برای برنده شدن در موقعیت شغلی دلخواه افزایش دهید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه وکیل حقوق تجارت بین الملل استخدام کنیم؟

اگر شما جز افرادی هستید که به دنبال استخدام وکلای متخصص و توانمند می‌باشید کافیست به‌عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام باید اقدام به درج آگهی‌های استخدام نمایید. مانند استخدام رشته حقوق در موسسه مالی و اعتباری، استخدام فوق لیسانس حقوق و مواردی از این قبیل. کارجویان متخصص در این زمینه از طریق سایت برای شما رزومه ارسال می‌کنند. توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید با دسترسی به بانک رزومه ایران استخدام و بررسی رزومه‌های موجود در این سایت نیز فرد مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بیابید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی اینکه رشته حقوق بین الملل و حقوق تجارت بین الملل چیست پرداختیم. البته شما می‌توانید با مطالعه حقوق تجارت بین الملل pdf اطلاعات بیشتری نیز در مورد این رشته‌ تحصیلی کسب کنید. حقوق بین‌الملل به بررسی قواعد و اصول حقوقی که کشورها و ارگان‌های بین‌المللی در تعاملات مختلف خود به کار می‌برند، می‌پردازد. رشته‌ مذکور جز رشته‌هایی است که موقعیت آن باتوجه به تغییر موقعیت سیاسی و اقتصادی هر کشور می‌تواند متغیر باشد اما یکی از رشته‌های پرطرفدار برای مهاجرت و دریافت بورسیه محسوب می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته حقوق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر من می خوام تو دانشگاه رشته حقوق بین الملل بخونم
    برای بورسیه گرفتن از این رشته برای کشور انگلستان یا ترکیه باید چیکار کنم

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه با مشاور تحصیلی و مهاجرت در ارتباط باشید.

  2. سلام وقتتون بخیر. اگر که من برای کارشناسی، رشته حقوق بین‌الملل ایتالیا رو بخونم، برای ارشد چه رشته‌ای و در چه کشوری باید بخونم که بتونم وکالت بین‌الملل انجام بدم؟

    1. درود دوست عزیز
      در این رابطه جهت کسب اطلاعات درست، باید با یک مشاور تحصیلی و یا وکلای فعال بین المللی سوال کنید.
      با آرزوی موفقیت

  3. سلام من کارشناسی رشته مهندسی نفت خوندم و الان میخوام برای ارشد رشته حقوق گرایش حقوق بین الملل ثبت نام کنم با توجه به اینکه برای ارشد 1403 شرط تجانس رشته وجود ندارد آیا میتونم این رشته رو انتخاب کنم و در صورت قبولی این رشته رو بخونم؟؟؟

    1. درود دوست عزیز
      اگر در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی نفت، رشته حقوق بین الملل جزو رشته‌های تعریف شده باشد، با توجه به رتبه کسب کرده میتوانید این رشته را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایید.
      موفق باشید.

  4. سلامم ببخشید آزمون خاصی داره این رشته؟؟ منظورم حقوق بین الملل هست؟؟!
    من رشته انسانی و هدفم مهاجرت هست ب ترکیه آیا میشه توضیح بدید شرایطش رو

    1. درود دوست عزیز
      همونطور که در این مطلب توضیح داده شد، رشته حقوق بین الملل یکی از گرایش‌های رشته حقوق هست. برای ورود به این رشته باید در کنکور انسانی شرکت کرده و موفق به انتخاب رشته حقوق در مقطع کارشناسی شوید. پس از دوره کارشناسی، در کنکور ارشد شرکت کنید و در صورت کسب رتبه قبولی، رشته حقوق بین الملل را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.
      موفق باشید.

      1. میشه بگید بعدش چجوری میشه رفت ترکیه؟ بدون بورسیه میتونم برم درخواست بدم ب سفارتخانه ؟

    1. درود دوست عزیز.
      در رابطه با این سوال بهتر هست از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.
      با آرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا