راهنمایی شغلیکارجو

بازخرید یعنی چه؟ چگونه بازخرید شویم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بازخرید چیست؟ (شرایط و قوانین بازخرید کارکنان)

باز خرید کارمندان یکی از روش‌های انصراف از ادامه کار است که البته باید بنا بر تقاضای کارمند انجام شود. بازخرید خدمت پیش از موعد انواع مختلفی دارد که یک نوع از آنها با تقاضای کارمندان انجام می‌‌شود. دو مورد دیگر به صلاحدید هیئت دولت بدون درخواست مستخدم رسمی و در شرایط خاصی انجام می‌شود که قصد داریم در ادامه این مطلب از سایت ایران استخدام به تمامی سوالات شما درباره اینکه بازخرید چیست؟ چگونه بازخرید شویم؟ تا معایب بازخرید پاسخ خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید که بازخرید یعنی چه؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از بازخرید چیست؟

مفهوم بازخرید خدمت مطابق با قوانین آیین‌نامه قانون کار بدین شکل تعریف می‌شود؛ «اگر فردی به دلایل مختلف از جمله کاهش توانایی‌های جسمی، از ادامه کار منصرف شود و یا توان کافی برای انجام مسئولیت‌های محول شده را نداشته باشد، می‌تواند خود را باز خرید کند.»
با استفاده از خدمت بازخرید پیش از موعد، کارمندان و کارگران می‌توانند قبل از موعد پایان خدمت 30 ساله، درخواست بازخرید خود را به کارفرما یا رئیس مربوطه ابلاغ کنند. البته تشخیص ناتوانایی جسمی و از کار افتادگی کارمند یا کارگر بر عهده کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان اداره کار است.

در صورت تایید پزشکی، کارفرما موظف می‌شود که نسبت به تعداد سنوات خدمت مستخدم، دو ماه از آخرین حقوق کارگران را پرداخت کند. به منظور خرید سنوات، موافقت کارگر و کارفرما هر دو لازم است و در صورت موافقت طرفین باز‌خرید انجام می‌شود.

مطلب مرتبط: بررسی تفاوت بازخرید، بازنشستگی و استعفا

آیین‌نامه بازخریدی کارکنان دولت چیست؟

باز‌خرید مشاغل غیر تخصصی (با مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین تر)

یکی از مهمترین روش‌های مربوط به بازخرید خدمت کارمندان رسمی، تقاضای باز خرید از سوی خود کارمند است که قوانین این نوع باز‌خرید دقیقا مانند استعفا از کار در قانون استخدام کشوری محسوب می‌شود. مطابق با تبصره یک ماده ۷۴، شرکت‌ها، وزارتخانه ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها، موسسات دولتی و سازمان‌هایی که به واسطه ذکر نام، مشمول قانون می‌شوند، مستخدمین پیمانی یا رسمی، در تمامی مشاغل غیر تخصصی در صورتی که سابقه خدمت آن‌ها کمتر از بیست سال باشد، بر اساس موافقت بالاترين مقام دستگاه اجرایی و البته تقاضای شخصی خود فرد، می‌توانند خود را بازخرید‌ کنند.

به کسانی که از این طریق باز‌‌خرید می‌شوند، مبلغی معادل ۴۵ روز حقوق و مزایای خاص مستمر به ازای هر سال خدمت در ادارات دولتی تعلق می‌گیرد. البته در شرایطی که کمتر از یک سال و بیشتر از شش ماه باشد، یک سال تمام محاسبه می‌شود.
علاوه بر این حق بیمه پرداخت شده و کسور بازنشستگی که توسط خود کارمند پرداخت شده، همچنین مزایا و حقوق مربوط به مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده به وی مسترد می‌شود. شرایط بازخرید کارگران رسمی یا پیمانی نیز به همین صورت است.

مطلب مرتبط: مشاغل مناسب برای افراد مسن و بازنشسته

بازخرید مشاغل تخصصی (با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر)

مطابق با تبصره دوم همان ماده قانونی، افرادی که در مشاغل تخصصی مشغول به فعالیت هستند، نیز می‌توانند از طریق درخواست کتبی و موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا موافقت شورای مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دبیر کل سازمان استخدامی کشور، خود را بازخرید کنند. در این صورت نیز، مزایای ذکر شده به کارمندان پرداخت می‌شود.

مطلب مرتبط: اخبار مربوط به بازنشستگان

بازخرید کارمندان قراردادی به چه معناست؟

به طور کلی تمامی افرادی که در سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مشغول به کار هستند، به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول افرادی که قرارداد رسمی دارند و به عبارتی کارمندان رسمی محسوب می‌شوند و دسته دیگر افرادی که به صورت غیر رسمی فعالیت دارند و دارای قرارداد پیمانی یا قراردادی هستند. مطابق با قوانین وزارت کار و بخشنامه‌های ابلاغ شده در سال 1392، کارفرما نباید هیچگونه تفاوتی بین این دو گروه مستخدمین قائل شود. بدین معنی که سنوات خدمت کارمندان قراردادی یا رسمی باید با شرایط یکسان و به یک میزان محاسبه شود.

بازخرید

بررسی مزایا و معایب بازخرید پیش از موعد

یکی از معایب بزرگ بازخرید خدمت پیش از موعد، عدم امکان بازگشت به کار است. مستخدمینی که خود را باز خرید کرده‌اند، به هیچ عنوان امکان بازگشت به شغل و شرایط قبلی خود را ندارند. به طور کلی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند بازخرید خود را فسخ کنند، مگر اینکه جانباز باشند. البته باز خرید خدمت، برای آن دسته از مستخدمینی که بنا به هر علتی کم توان شده‌اند و قادر به انجام کار‌ها و مسئولیت‌های خویش نیستند، مزایای خاصی دارد.
چرا که این افراد می‌توانند تمامی حق وحقوق خود اعم از وجوه مرخصی‌های استفاده نشده، بیمه‌های پرداخت شده، مزایای مستمر و… را دریافت کنند. در شرایط کم توانی افراد، بازخرید خدمت پیش از موعد، بهترین روش برای بهبود شرایط مالی و خانوادگی چنین افرادی است.

انواع بازخرید کدام‌اند؟

به طور کلی تمامی مستخدمین دولت اعم از مستخدمین دارای قرارداد رسمی و قرارداد پیمانی مشمول قوانین بازخرید خدمت پیش از موعد می‌شوند. در واقع آن‌ها ممکن است که از سه طریق بازخرید شوند که شامل موارد زیر هستند:

بازخرید به تقاضای کارمندان

همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد، در این نوع بازخرید، خود کارمند تقاضای خود را به بالاترین مقام دستگاه اجرایی ارسال می‌کند. در صورت موافقت مدیر مربوطه، کارمند می‌تواند خود را بازخرید کرده و تمامی حق و حقوق مربوط به سنوات خود را دریافت کند. البته شرایط این نوع بازخرید خدمت دقیقا مشابه قوانین استعفا از کار در قوانین استخدام کشوری پیش‌بینی شده است.

بازخرید به تقاضای دولت

مطابق با قوانین مدیریتی خدمات کشوری، بازخرید کارمند به تقاضای دولت به دو طریق امکان‌پذیر است که شامل موارد زیر هستند:

الف) بازخرید خدمت کارمندان کم کار

در این نوع بازخرید مطابق با ماده ۴۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندانی که در ارزیابی‌های عملکرد سالانه در سه یا چهار سال متوالی (بر اساس آیین نامه هیات وزیران) نتایج ضعیفی کسب کرده‌اند، به تقاضای دولت بازخرید می‌شوند.

ب) بازخرید پیش از موعد، پس از مدت یک سال آمادگی به خدمت

مطابق با تبصره یک ماده ۱۲۲ قانون خدمات کشوری، در صورت عدم اشتغال کارمند، بعد از یکسال آمادگی به خدمت، در صورتی که فرد شرایط بازنشستگی داشته‌باشد، بازنشسته می‌شود. در غیر این صورت، بعد از دریافت یک ماه و نیم حقوق، مزایای مستمر به ازای تعداد سنوات خدمت، باز‌خرید خواهد شد.

بازخرید به عنوان مجازات انضباطی

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است کارمند بازخرید پیش از موعد شود، باز خرید به عنوان مجازات انضباطی است. این نوع باز‌خرید مطابق با بند ح ماده ۹ رسیدگی به تخلفات اداری، برای کارمندان دولت اجرا می‌شود. این شرایط مشمول کارمندان زن با بیست سال سابقه (باز‌خرید بالای بیست سال) و کارمندان مرد با ۲۵ سال سابقه است. این نوع باز‌خرید، به عنوان یک تنبیه انضباطی است. مثلا اگر کارمندی حین انجام وظایف اداری مرتکب تخلفاتی مانند سوءاستفاده از موقعیت اداری، گرفتن رشوه، سوءاستفاده از امتیازات، تسهیلات، پذیرفتن هدیه، حق المشاوره و… شود، پرونده تخلف وی به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع داده شده و مجازاتی مانند باز‌خرید پیش از موعد، انفصال دائم اخراج برای وی در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط، حقوق ۴۵ روزه در قبال هر سال خدمت دولتی به فرد تعلق می‌گیرد.البته حقوق مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده کارمندان نیز به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

بازخرید

مرخصی بازخرید چیست؟

در پاسخ به سوال مرخصی بازخرید چیست، باید بگوییم که مثلا در صورت بازخرید نظامیان یا بازخرید از بانک، بازخرید آموزش و پرورش و یا سایر ادارات دولتی، تمام حق و حقوق کارمندان مطابق با توضیحات بالا، به کارمند پرداخت می‌شود. طبق تبصره ۲ ماده ۹، کسور بازنشستگی بعد از باز خریدی به تمام کارمندانی که محکوم به بازخرید پیش از موعد می‌شوند، پرداخت می‌گردد.

مطلب مرتبط: اخبار مستمری بگیران تامین اجتماعی

چگونه بازخرید شویم؟ (شرایط باز خرید چیست؟)

کارمندان رسمی یا قراردادی ابتدا باید به صورت کتبی تقاضای باز‌خرید کنند. بعد از تسلیم تقاضای باز‌خرید شدن به مدیر مربوطه، معمولا مطابق با شرایط خاصی، تقاضای آن‌ها رد یا پذیرفته می‌شود.

اداره در صورتی با تقاضای کارمندان موافقت می‌کند که شرایط خاصی داشته باشند. در واقع شرایط لازم برای باز‌خرید شامل موارد زیر هستند:

  • مستخدمین مشمول قانون کار نباشند.
  • به سن بازنشستگی 60 یا 65 سال نرسیده باشند.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، کارمندان برای مشاغل غیر تخصصی حداقل 30 سال سابقه خدمت و برای مشاغل تخصصی با تحصیلات کارشناسی ارشد یا بالاتر، باید حداقل 35 سال داشته باشند.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام بازنشسته

حال که با شرایط و قوانین بازخرید آشنا شدید، اگر خود را باز خرید کرده‌اید و یا بازنشسته شده‌اید، می‌توانید شغل مناسب دیگری برای خود پیدا کنید. به منظور یافتن شغل مناسب و استخدام در شرکت‌ها و موسسات معتبر، کافیست که به سایت ایران استخدام مراجعه کنید و آگهی‌های استخدام بازنشسته را در صفحه اصلی سایت بررسی کنید. در حال حاضر کارفرمایان زیادی هستند که ترجیح می‌دهند که افراد با سابقه را برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف مربوط به شرکت استخدام کنند.

در صورتیکه کار جو هستید، می‌توانید آگهی‌های استخدام روزانه ایران استخدام را بررسی کنید و شغل مناسبی برای خود پیدا کنید. البته قبل از آن بهتر است که از طریق رزومه ساز رایگان ایران استخدام، رزومه کاری خود را تکمیل کنید. بدین ترتیب شانس بیشتری برای احراز موقعیت دلخواه خود خواهید داشت. با تکمیل و تقویت رزومه شغلی خود در کوتاهترین زمان ممکن، بهترین کار مناسب شرایط خود را پیدا خواهید کرد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

بازخرید کارمندان رسمی یا قراردادی، انواع مختلفی دارد که یکی از آنها به درخواست کارمند و دو نوع دیگر به صلاحدید هیئت دولت و مدیر مربوطه در صورت کم کاری و تخلفات کارمند انجام می شود.
به طور کلی شرایط بازخرید کارمندان دولت (رسمی) و کارمندان قراردادی یکسان بوده و تقریبا مشابه قوانین استعفا از کار است. باز خرید به تقاضای کارمندان، مشروط به داشتن شرایط خاصی است که در این مطالب در مورد آن توضیح دادیم. در صورت باز خرید کارمندان رسمی دولت، امکان بازگشت به کار وجود ندارد. البته در شرایطی که کارمند جانباز باشد، تحت شرایط خاصی امکان بازگشت به کار وجود دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بازنشسته در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام الان اگر من با 25 سال سابقه معلمی تقاضای بازخریدی بدهم و موافقت بشود آیا 25سال بیمه من لحاظ میشه یعنی میتونم پنج سال را خودم واریز کنم تا بازنشسته بشم یا اینکه در صورت بازخریدی کل سابقه من حذف میشه

    1. درود دوست گرامی
      در این رابطه بهتر هست در این رابطه از خود سازمان مربوطه پیگیری بفرمایید.
      موفق باشید

  2. حتی شهرداری و سازمان تامین اجتماعی هم مشمول موضوع مورد بحث هستند و امکان بازخرید در این سازمان ها هم مطابق مقررات، برای کارکنان رسمی و ثابت یا عنواین مشابه وجود خواهد داشت نه پیمانی یا سایر قراردادهای موقت و معین. در مورد بانکهای خصوصی اطلاعی ندارم ولی فکر کنم اگر عنوان باز خرید را برای کارکنان ثابت آنها استفاده کنیم ممنوع از استخدام در دستگاههای دولتی نخواهند شد چون قوانین مربوط به باز خریدی، دستگاههای اجرایی را شامل میشود مگر اینکه آنها نیز مشمول مقررات استخدامی کشوری باشند. در کل بحث بازخریدی برای کارکنان دولت و شهرداریها و تامین اجتماعی (فکر کنم کارکنان تامین اجتماعی را نیز شامل شود چون از نهادهای عمومی غیر دولتی است)با ماهیت قرارداد موقت چه پیمانی چه قرارداد قانون کار موضوعیت ندارد و لفظ بازخرید که مردم در زبان محاوره استفاده میکنند یک اصطلاح است که به نظر میرسد بیشتر برای هر چیزی که قطع رابطه استخدامی هست استفاده میکنند بدون اینکه تفاوتهای انواع استخدامها را بدانند.
    یک تفاوتی هم بنده اینجا در مورد ویژگیهای استخدام رسمی و ثابت با پیمانی را بگوییم و آن اینکه استخدام پیمانی، همانند رسمی و ثابت از نیروهای کشوری محسوب میشود و مزایایشان مانند کارمندان رسمی و ثابت است شرایط جذب و استخدامشان تقریبا مانند رسمی یا ثابت است و لذا برای رسمی شدن یا اینکه در بعضی نهادهها از عنوان ثابت استفاده میشود مشکلی ندارند، ولی ماهیت استخدامی قرارداد موقت دارند.
    با سپاس از شما. مطالب به قدر دانش خودم عرض شد.

  3. باز خرید خدمت مطابق ماده ۷۴ قانون استخدام کشوری مربوط به استخدام با ماهیت رسمی و دائمی است اینکه در اینجا نوشته شده اعم از رسمی و قراردادی سخن درستی نیست چون کارمندان قرارداد کاری اعم از پیمانی و یا قراردادی شرایط کار موقت دارند و تعهد کاری آنها مربوط به دوره کاری یا همان مدت قرارداد است و بعد از آن تکلیفی ندارند بعنوان مثال بر اساس ماده ۶ آیین نامه قانون استخدام پیمانی مستخدم دارای قرارداد پیمانی در اثنای کار می تواند با یک ماه اعلام قبلی درخواست فسخ پیمان نماید. و نیازی به بازخرید نیست چون ماهیت کاری موقت دارند و در صورت عدم موافقت حداکثر می تواند تا پایان قرارداد منتظر بماند و این می تواند از مزایای استخدام پیمانی باشد و وجوهی هم که به عنوان پاداش سنوات پرداخت میشود بر اساس ماده ۱۲ آیین نامه پرداخت می شود نه اینکه بر اساس تبصره ۱ ماده ۷۴ قانون استخدام کشوری که به صراحت کارکنان رسمی و ثابت را آورده و سنوات خدمتی آنان را در مقابل مبلغی خرید میکند و کارمندان مشمول تامین اجتماعی را مستثنی کرده، باشد. مستحضرید که خرید خدمت بار حقوقی سنگینی دارد و به هیچ عنوان شخص نمی تواند به کار دولتی مشغول شود و برای همیشه کار دولتی را از دست میدهد و اینکه شما براحتی بدون جزئیات بیان میکنید موجب استرس برای افرادی که فسخ پیمان میکنند می شوید.

    1. با سلام و درود
      دوست عزیز سپاس از دقت و توجه نظر شما.
      اما در رابطه با این موردی که فرمودید بازخرید فقط برای استخدام رسمی هست، باید خدمتتون عرض کنیم که سازمان‌هایی مثل شهرداری‌ها و تامین احتماعی و بعضی از بانک‌ها دولتی محسوب نمیشن ولی امکان بازخرید رو دارن. پس قراردادهای رسمی و پیمانی امکان بازخرید رو دارن.
      ضمن تشکر از شما موارد داخل مطلب هم شفاف‌تر بیان شد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا