راهنمایی شغلیکارجوکارفرما

بررسی انواع تعلیق قرارداد کار و حقوق و مزایای دوران تعلیق

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تعلیق کار چیست؟ بررسی قوانین تعلیق قرارداد کار

افراد شاغل در دوران اشتغال خود ممکن است بنا به دلایلی از کار کنار گذاشته شوند. این موضوع ممکن است تحت دلایل مختلف صورت بگیرد. از طرفی کنار گذاشتن افراد از جایگاه شغلی آن‌ها می‌تواند به صورت موقت یا دائمی باشد. با توجه به این عوامل، کنار گذاشته شدن افراد ممکن است عناوین مختلفی به خود بگیرد. چنانچه به افرادی که برای همیشه از کار کنار گذاشته می‌شوند، اصطلاحا گفته می‌شود که از کار اخراج شده‌اند. گاهی این روند ممکن است از طرف فرد شاغل صورت بگیرد. این نوع کناره‌گیری استعفا نامیده می‌شود. اما شکل دیگری از کنار گذاشتن نیز وجود دارد که به آن تعلیق قرارداد گفته می‌شود. تعلیق کار توسط کارفرما صورت می‌گیرد و در نظر بسیاری از ما بار منفی دارد. اما اینطور نیست. تعلیق کار به دلایل مختلف صورت می‌گیرد و لزوما مفهوم منفی ندارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

با توجه به این توضیحات، اگر می‌خواهید بدانید تعلیق قرارداد کار یعنی چه، تا انتها با این مطلب همراه شوید.

منظور از تعلیق کار چیست؟

در پاسخ به سوال تعلیق از کار یعنی چه ابتدا باید به بررسی لغوی کلمه تعلیق پرداخت. تعلیق از نظر لغوی معانی متعددی دارد. بلاتکلیف گذاشتن یا آویزان کردن، از جمله این معانی است. اما مفهوم تعلیق از نظر اصطلاح متفاوت از مفهوم لغوی آن است. تعلیق زمانی است که شما شاغل باقی می‌مانید اما از شما خواسته می‌شود در محل کار خود حاضر نشوید، یا اصلاً به هیچ کاری مشغول نشوید (مانند کار در خانه). در مواردی نیز خود شما به عنوان فرد شاغل نمی‌توانید برای مدت زمان مشخصی در محل کار حاضر شوید. دلایل این موضوع می‌تواند ارادی و یا قهری باشد. عوامل قهری، عوامل خارج از اراده فرد است. مانند سیل، زلزله و.. که دو طرف اعم از کارفرما و کارگر در آن نقشی ندارند.

نکته قابل توجه در تعلیق کار این است که در تعلیق، قرارداد کاری فسخ نمی‌شود، بلکه کار به طور موقت تعطیل می‌شود و بعد از مدتی به حالت اول خود بازمی‌گردد.

انواع تعلیق قرارداد کار کدام اند؟

تعلیق کار انواع مختلفی دارد. برخی معتقدند دو نوع اصلی تعلیق وجود دارد:

  • تعلیق به دلایل پزشکی و ایمنی
  • تعلیق به عنوان بخشی از یک روند انضباطی و کاری.

اما علاوه بر این دو مورد می‌توان انواع دیگری از تعلق کاری را در نظر داشت:

تعلیق کار به دلیل وضعیت کارگر

این نوع تعلیق به دلیل وضعیت کارگر صورت می‌گیرد. وضعیتی که ممکن است ادامه آن سلامتی و یا جان کارگر را به خطر اندازد. مانند بیماری یا بارداری زنان کارگر. علاه بر بیماری، مرخصی استعلاجی، مسائل تحصیلی و… نیز می‌تواند باعث تعلیق کار شود. البته تعلیق کار تنها مربوط به کارگر نیست؛ بلکه می‌تواند شامل تعلیق کارمند رسمی یا تعلیق از کار کارمند پیمانی نیز باشد. چنانچه در تعلیق قرارداد پیمانکاری، تعلیق برای مدت مشخصی خواهد بود. در قراردادهای دولتی قرارداد الزاماً تابع شرایط عمومی پیمان است، حق تعلیق مطابق مقررات شرایط عمومی خواهد بود.

تعلیق کار به دلیل وضعیت کارگاه یا کارفرما

تعلیق کار تنها ناشی از وضعیت یا اراده کارگر نیست؛ بلکه در مواردی تعلیق کار به دلیل وضعیت کارفرما یا کارگاه صورت می‌گیرد. عدم رعایت موارد ایمنی یا بهداشتی در کارگاه، ایجاد سانحه برای کارگاه یا کارفرما و نیز مشکلات قانونی از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث تعلیق کار شوند. شکایت کارفرما از کارگر نیز می‌تواند از علل تعلیق کار باشد.

موارد تعلیق کار

با توجه به انواع تعلیق کار، علل تعلیق قرارداد کار را می‌توان از طرف کارگر، کارفرما و یا شرایط کارگاه دانست. تعلیق کار، از نظر حقوقی آثاری را برای طرفین به دنبال دارد که عبارت است از:

آثار تعلیق قرارداد کار چیست؟

تعلیق قرارداد کار از نظر قرارداد و سابقه کار آثاری را به دنبال دارد که می‌توان آن را از منظر حقوقی مورد توجه قرار داد:

بررسی آثار حقوقی تعلیق قرارداد کار

آثار حقوقی قرارداد کار عبارت است از اینکه:

موضوع قرارداد

در مدت تعلیق، قرارداد کاری همچنان پابرجاست و بعد از پایان مدت تعلیق نیازی به انعقاد قرارداد مجدد نیست.

سابقه کار

مدت تعلیق جز سوابق کاری کارگر محسوب می‌شود. مگر آنکه علت تعلیق از طرف کارفرما بوده باشد و ادعای حقوقی کارفرما علیه کارگر در دادگاه ثابت شده باشد. در این صورت به دلیل آنکه کارفرما به دلایل قانونی مجبور به اخراج کارگر شده است، دوران تعلیق جز سوابق کار محسوب نمی‌شود. معمولا در این شرایط، همکاری کارفرما و کارگر نیز قطع می‌شود. با این حال در این موارد نیز از آنجا که هدف قانون کار از تعلیق کاری، حفظ شغل کارگر و حقوق کاری او است، سابقه خدمت کارگر در مدت زمان قبل از تعلیق محفوظ می‌ماند. اما در مواردی که حالت تعلیق برطرف شود و همکاری میان کارگر و کارفرما مجددا آغاز شود، دوران تعلیق جز سوابق کاری محسوب می‌شود.

تعلیق قرارداد

شرایط تعلیق در قانون کار

تعلیق کار در قانون به طور مفصل بررسی شده است.

چنانچه در ماده 14 آمده است: «چنانچه به واسطه امور مذکور در مواد آتی انجام تعهدات یکی از طرفین موقتا متوقف شود، قرارداد کار به حال تعلیق در می‌آید و پس از رفع آنها قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت (از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حال اولیه بر می‌گردد.»

 

در ماده 15 به اموری که باعث تعلیق کار می‌شود پرداخته شده است آمده است: «در موردي که به واسطه قوه قهریه و یا بروز حوادث غیرقابل پیشبینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج است، تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل شود و انجام تعهدات کارگر یا کارفرما به طور موقت غیرممکن گردد، قراردادهاي کار با کارگران تمام یا آن قسمت از کارگران که تعطیل می‌شود به حال تعلیق در می‌آید تشخیص موارد فوق با وزارت کار و امور اجتماعی است.»

البته ماده 49 قانون کار نیز بر تعلیق کار شرایط عمومی پیمان دلالت دارد که طی آن کارفرما می‌تواند در مدت پیمان، اجرای کار را برای یک بار و حداکثر برای مدت زمان سه ماه تعلیق کند.

مدت زمان تعلیق کارگر

مدت زمان تعلیق با توجه به دلایل تعلیق کار متفاوت است. چنانچه مطابق با قوانین ایران و بر فرض انجام خدمت وظیفه، حداکثر دو ماه است. یعنی اگر فرد شاغل به دلیل گذراندن دوره خدمت سربازی مجبور به تعلیق کار شود؛ مدت زمان تعلیق او تا دو ماه پس از پایان خدمت خواهد بود. اما برای موارد دیگر تنها یک ماه است. ماده 19 قانون کار تصریح دارد بر اینکه: «در دوران خدمت نظام وظیفه قرارداد کار به حالت تعلیق در می‌آید، ولی کارگر باید حداکثر تا دو ماه پس از پایان خدمت به کار سابق خود برگردد و چنانچه شغل وي حذف شده باشد در شغلی مشابه آن به کار مشغول می‌شود.»

حقوق و مزایای دوران تعلیق

حقوق و مزایای کارگر در دوران تعلیق بعد از رسیدگی وزارت کار و امور اجتماعی و یا حکم هیات تشخیص و حل اختلاف به وضعیت تعلیق او مشخص می‌شود. چنانچه تعلیق از سوی کارگر به دلیل بیماری و عوامل قهری بوده باشد، دستمزد و حقوق کارگر با توجه به نوع قرارداد مشخص می‌شود. مرجع تشخیص، قوانین تامین اجتماعی است. طبق ماده 23 قانون کار، کارگر از لحاظ دریافت حقوق یا مستمري‌هاي ناشی از فوت، بیماري، بازنشستگی، بیکاري، تعلیق، از کارافتادگی کلی و جزئی و یا مقررات حمایتی و شرایط مربوط به آنها تابع قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

در مواردی که تعلیق بر اثر شکایت کارفرما باشد، اگر تشخیص داده‌ شود که حق با کارفرما بوده‌ است در این صورت نیازی به پرداخت دستمزد دوران تعلیق از سوی کارفرما نیست. حتی اگر طبق قرارداد موظف به پرداخت دستمزد در دوران تعلیق باشد. در این موارد اگر کارفرما در دوران تعلیق حقوقی پرداخت کرده باشد، می‌تواند با پیگیری قانونی، حقوق پرداخت شده در دوره تعلیق را پس بگیرد. اما اگر شکایت کارفرما فاقد حقانیت باشد (یعنی حق به کارگر داده شود) در این صورت باید حقوق او توسط کارفرما پرداخت شود و از طرفی تا تعیین شدن وضعیت کارگر، کارفرما موظف است 50 درصد از حقوق ماهانه کارگر را نیز به صورت ماهیانه و جهت رفع احتیاجات خانوادگی کارگر و یا رفع ضرر و زیان او پرداخت کند.

نمونه نامه تعلیق قرارداد

متن نامه تعلیق از کار با توجه به مشاغل نیز دلایل تعلیق کار متفاوت است. البته نمی‌توان نمونه حکم تعلیق کار را به شکل متن یا نامه نشان داد؛ زیرا تعلیق قرارداد کار یا تعلیق قانون کار مانند فسخ قرارداد همراه با برگه و امضای کارگر و کارفرما نیست. بلکه تعلیق کار حکمی است که توسط دادگاه صادر می‌شود. با این حال اگر تمایل دارید تعلیق کار خود را طی نامه‌ای رسمی به کارفرما ابلاغ نمایید، می‌توانید به نمونه نامه زیر توجه کنید.

بسمه تعالی
شرکت غذایی……. شماره:
تاریخ:
موضوع: درخواست تعلیق کار
از: کارگر
به: کارفرما
با سلام جناب آقای……. مدیر محترم شرکت غذای……. اینجانب………. به دلیل آسیب‌دیدگی در سانحه رانندگی، درخواست تعلیق کار را تا زمان بهبودی نسبی خود خواستارم. خواهشمند است با درخواست اینجانب موافقت نمایید.
با تشکر و احترام:
امضا

تعلیق قرارداد

روابط کارگر و کارفرما پس از رفع حالت تعلیق در قانون کار چگونه است؟

بعد از پایان مدت تعلیق، کارگر باید به کار سابق خود بازگردد و روال عادی کار ادامه پیدا کند. (البته در مواردی که تعلیق بر اثر عواملی چون بیماری یا خدمت سربازی بوده است). اگر کارگر طی حداکثر زمان مقرر به کار خود بازنگردد به منزله استعفا شناخته‌ می‌شود. در مواردی که تعلیق کار به دلیل شکایت کارفرما بوده‌ منجربه اخراج او شده‌ است؛ در صورت اثبات دعاوی حقوقی کارفرما، کارگر اخراج می‌شود و کارفرما تعهدی در برابر او ندارد.

اما طبق ماده 20 قانون کار چنانچه کارفرما پس از رفع حالت تعلیق از پذیرفتن‌ کارگر خودداری کند، این عمل در حکم اخراج غیرقانونی محسوب می‌شود و کارگر حق دارد ظرف مدت 30 روز به هیات تشخیص مراجعه‌ نماید. در ادامه ماده 20 آمده‌ است: درصورتی که کارگر عذر موجه نداشته باشد و هرگاه کارفرما نتواند ثابت کند که نپذیرفتن کارگر مستند به دلایل موجه بوده است، به تشخیص هیات مزبور مکلف به بازگرداندن کارگر به کار و پرداخت حقوق یا مزد وي از تاریخ مراجعه به کارگاه می‌باشد. در این موارد (یعنی اخراج غیرقانونی کارگر) کارفرما باید بتواند خسارات وارده به کارگر را جبران کند.

جست و جوی آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام

اگر در دوران تعلیق به دنبال فرصت های شغلی بهتری هستید، پیشنهاد ما به شما مشاهده آگهی های استخدام از سراسر کشور در سایت ایران استخدام می‌باشد. آگهی های درج شده از سراسر کشور در سایت ایران استخدام برای کارجویان قابل مشاهده می‌باشد. چنانچه میخواهید آگهی های استخدام مرتبط را بطور مرتب دریافت نمایید، پیشنهاد می‌کنیم به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام عضو شوید. با عضویت رایگان آگهی های استخدام مرتبط را از طریق حساب کارجویی خود دریافت می‌نمایید. با فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل خود نیز آگهی های استخدام را از طریق پیامک و ایمیل دریافت می‌نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امکان درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام برای کارفرمایان

کارفرمایانی که به دنبال جذب و استخدام نیروی متخصص خود در زمینه ای می‌باشند، می‌توانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام نیروی مورد نظر خود را استخدام نمایند. آگهی های منتشر شده‌ در سایت از طریق اپلیکیشن ایران استخدام نیز منتشر شده‌ و برای کاربران هدف بصورت ایمیل و پیامک نیز ارسال می‌شوند.

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

موضوع تعلیق کار یکی از مسائل مهمی است که ممکن است در روابط کاری بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. حل مسائل و مشکلات مربوط به تعلیق کار با توجه به قوانین موجود، کار چندان دشواری نیست. همان‌طور که مشاهده کردید و در ابتدا نیز گفتیم تعلیق کار را نمی‌توان موضوعی منفی دانست. تعلیق کار نه تنها موضوعی منفی نیست بلکه در بسیاری از موارد به بازدهی نیروی کار و حل مشکلات میان کارفرمایان و کارگران کمک زیادی می‌کند. در واقع تعلیق کار راهی است که قانونگذاران در برابر کارگران و کارفرمایان قرار داده‌اند تا در موارد اضطراری بتوانند بدون از دست دادن کار خود، بر مشکلات کاری خود نیز غلبه کنند.

جهت مشاهده آگهی استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منیع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا