کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته ژنتیک در ایران و خارج از کشور

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شرایط ورود به رشته ژنتیک چیست؟ (بررسی درآمد و حقوق)

رشته ژنتیک به دانش انتقال صفات وراثت از والدین به فرزندان گفته می‌شود که این والدین ممکن است انسان، حیوان، درخت و یا حتی باکتری باشد. درواقع ژنتیک به بررسی بیماری‌های ژنی و تشخیص بیماری‌های موروثی و همچنین راه‌های درمان اختلالات ژنتیکی می‌پردازد. دقیقا به همین دلیل است که این رشته در عرصه پزشکی، کشاورزی، دام و… نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. چراکه با بررسی بیماری‌ها و ریشه‌یابی آن‌ها سعی در یافتن روشی برای درمان آن دارد. در این مطلب علاوه‌بر اینکه به سوالاتی مانند رشته ژنتیک چیست؟ و آیا رشته ژنتیک خوبه؟ پاسخ خواهیم داد. همچنین در این مطلب به بررسی بازار کار و درامد ژنتیک در ایران و خارج از کشور نیز می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته ژنتیک مناسب چه کسانیست؟

این رشته بسیار مناسب کسانی است که به کارهای تحقیقاتی علاقه‌مندند و مایل‌اند هر روز با چالش‌های جدید دست و پنجه نرم کنند. یک محقق و فردی که در این مسیر پا می‌گذارد باید انرژی و روحیه خستگی ناپذیری داشته باشد تا بتواند مسائل و چالش‌های پیش‌رو را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد. همچنین کسانی که دارای مهارت‌ها و توانایی‌های زیر باشند می‌توانند در این رشته موفق‌تر عمل کنند.

  • توانایی بالا در دروس زیست شناسی و شیمی
  • علاقه‌مند به تحقیق در مورد سلول‌ها و کشف رابطه‌های بین مولکولی
  • داشتن توجه، دقت و صبر بالا
  • دارا بودن قدرت تحلیل، توانایی حل مسئله و آنالیز داده‌ها

شرایط و نحوه ورود به رشته ژنتیک

برای ورود به رشته ژنتیک شما باید در دوران دبیرستان شاخه تجربی را بعنوان شاخه تحصیلی خود برگزینید و بعد از شرکت در کنکور تجربی، ژنتیک که یکی از زیرشاخه‌های زیست شناسی سلولی – مولکولی است را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید در رشته ژنتیک دانشگاه تهران، رشته ژنتیک دانشگاه آزاد تهران و یا هر دانشگاه دلخواه دیگری ادامه تحصیل دهید. توجه داشته باشید که امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری در ایران فراهم است.

رشته ژنتیک پزشکی چند سال طول میکشد؟

ژنتیک پزشکی معمولا حدود 4 سال طول می‌کشد اما گاهی باتوجه به زمان اتمام کامل واحدها و ارائه پایان‌نامه توسط دانشجویان این زمان تا 6 سال نیز افزایش می‌یابد.

دروس رشته ژنتیک

شاخه ژنتیک دارای 135 واحد درسی است که این تعداد واحد شامل 20 واحد دروس عمومی، 22 واحد دروس پایه، 76 واحد دروس تخصصی مشترک، 8 واحد دروس انتخابی الزامی و 9 واحد دروس اختیاری می‌باشد. از مهمترین دروس این رشته نیز می‌توان به زیست سلولی و مولکولی، ژنتیک 1 و 2، بیوشیمی و… اشاره کرد.

گرایش های رشته ژنتیک

رشته ژنتیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای گرایش‌های زیادی است که افراد باید باتوجه به توانایی‌ها و علاقه‌ی خود یکی از این گرایش‌ها را برای ادامه تحصیل برگزینند. از مهمترین گرایش‌های رشته ژنتیک می‌توان به رشته ژنتیک مولکولی، رشته ژنتیک انسانی و رشته ژنتیک گیاهی اشاره کرد. حوزه فعالیت هرکدام از آن‌ها کاملا متفاوت است. همان‌طور که گفتیم افراد باید براساس علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند تا بتوانند موفق‌تر عمل کنند.

ورود به رشته ژنتیک بدون کنکور

قبولی در کنکور سراسری تنها راه ورود به رشته ژنتیک نیست. افرادیکه دارای سابقه تحصیلی درخشان و نمرات بالا در دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی باشند نیز می‌توانند بدون کنکور و تنها براساس سوابق تحصیلی خود وارد رشته کارشناس ژنتیک پیام نور، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و برخی از واحدهای دانشگاه آزاد شوند.

مزایا و معایب رشته ژنتیک

از مزایای ژنتیک می‌توان به بازار کار خوب آن در دنیا و همچنین کاربرد گسترده‌ای که این رشته‌تحصیلی در صنعت، پزشکی، کشاورزی و… دارد اشاره کرد. همچنین باتوجه به گسترش روزافزون علوم پزشکی می‌توان گفت که این رشته از آینده‌ی روشنی برخوردار خواهد بود.
ازجمله معایب رشته ژنتیک این است که در کشور ما توجه چندانی به رشته‌های تحقیقاتی نمی‌شود و همین عدم حمایت از پژوهشگران باعث می‌شود این رشته در ایران به سرعت سایر نقاط جهان پیشرفت نکند. همچنین محدودیت‌های علمی و نبود امکانات لازم برای خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز تخمین و سنجش بیماری‌ها را بسیار دشوار می‌سازد.

بررسی آینده شغلی و بازار کار رشته ژنتیک در ایران

پیدا کردن شغل با مدرک کارشناسی ژنتیک در ایران کمی مشکل است اما نشدنی نیست. این شرایط برای فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد و دکترا بخصوص با گرایش ژنتیک پزشکی متفاوت‌تر است و این افراد راحت‌تر می‌توانند شغل موردنظر خود را بیابند.

بازار کار رشته ژنتیک برای خانم ها

بازار کار رشته ژنتیک برای خانم‌ها هیچ تفاوتی با آقایان ندارد. باتوجه به اینکه این شغل در برخی از گرایش‌ها نیازمند دقت و صبر زیاد است معمولا خانم‌هایی که علاقه‌مند به کارهای آزمایشگاهی هستند می‌توانند در این زمینه بسیار عالی عمل کنند. همچنین بسیاری از خانم‌ها نیز علاقه‌مند به تدریس این رشته در دانشگاه می‌باشند.

بازار کار رشته ژنتیک برای آقایان

آقایان نیز برای اشتغال در زمینه‌های مختلف در این شغل هیچ محدودیت خاصی ندارند. آن‌ها مانند خانم‌ها می‌توانند در آزمایشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و … مشغول به کار شوند. درواقع برای موفقیت در این رشته توانایی‌ها و مهارت‌های فرد مهم است نه جنسیت او.

فارغ التحصیلان رشته ژنتیک در چه سازمان هایی استخدام می‌شوند؟

فارغ التحصیلان ژنتیک باتوجه به گرایش، مهارت‌ها و علاقه خود می‌توانند در سازمان‌های دولتی مانند مرکز ملی تحقیقات، مراکزتحقیقاتی و درمانی وزارت بهداشت، دانشگاه‌های دولتی، بیمارستان‌های دولتی و … استخدام شوند. در سازمان‌های خصوصی نیز می‌توانند در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، آزمایشگاه‌های محصولات کشاورزی، آزمایشگاه‌های ژنتیک جانوری، مراکز تشخیص پزشکی مانند آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و… مشغول به کار شوند.

همچنین توجه داشته باشید افرادی‌ که مدرک دکترای ژنتیک وزارت بهداشت را دارند، می‌توانند با تاسیس آزمایشگاه به درآمدهای بسیار بالایی برسند.

بررسی آینده شغلی و بازار کار رشته ژنتیک در خارج از کشور

ژنتیک در ایران هنوز در اول راه است و جای پیشرفت زیادی دارد. باتوجه به این شرایط و وجود برخی از محدودیت‌ها در کشور ما برای این رشته، سالانه بسیاری از فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف ژنتیک بخصوص ژنتیک پزشکی اقدام به مهاجرت برای ادامه تحصیل و یا اشتغال می‌کنند.

رشته ژنتیک برای مهاجرت

ژنتیک یکی از رشته‌هایی است که بیشتر دانشجویان ممتاز آن بعد از اتمام دوره‌ی لیسانس یا ارشد جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و یا شروع به کار به کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح در رشته ژنتیک مهاجرت می‌کنند. اگر شما جز کسانی هستید که قصد مهاجرت با مدرک ژنتیک را دارید حتما سعی کنید تحصیلات خود را در دانشگاه‌های دولتی معتبر ایران و با نمرات بالا به پایان برسانید و زبان انگلیسی خود را بسیار تقویت کنید تا شانس موفقیت‌تان افزایش یابد.

بررسی بازار کار رشته ژنتیک در امریکا

آمریکا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل و اشتغال در رشته ژنتیک به حساب می‌آید. اما باتوجه به شرایط کنونی و دشواری‌های موجود برای گرفتن اقامت در این کشور کمتر کسی می‌تواند از ایران به آمریکا مهاجرت کند. اما درحالت کلی رشته ژنتیک در کشور آمریکا و بخصوص در شهرهایی با جمعیت بیشتر بازار کار بسیار خوبی دارد.

بررسی بازار کار رشته ژنتیک در کانادا

بازار کار ژنتیک در کانادا بستگی زیادی به استانی که مایل به اقامت در آن هستید دارد. در سال‌های گذشته نرخ اشتغال در حوزه ژنتیک در کشور کانادا تقریبا ثابت بوده است اما باتوجه به رشد اشتغال و بازنشستگی انتظار می‌رود در چند سال آینده فرصت‌های شغلی بیشتری در این رشته ایجاد شود.

بررسی بازار کار رشته ژنتیک در المان

کشور آلمان نیز یکی دیگر از کشورهایی است که می‌توان گفت بازار کار خوبی در زمینه ژنتیک دارد. افراد فارغ‌التحصیل در مقطع ارشد و دکترا می‌توانند در این کشور در سازمان‌ها و اداراتی مانند صنایع شیمیایی و دارویی، آزمایشگاه‌ها و بیوتکنولوژی، بخش‌های زیست محیطی و پزشکی و… مشغول به کار شوند.

بررسی حقوق و درآمد رشته ژنتیک در ایران

درآمد این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها به عوامل بسیاری همچون گرایش و تخصص، مدرک تحصیلی، تجربه، سازمان مربوطه، شهر محل کار و… بستگی دارد. اما افرادی که مدرک دکترای ژنتیک وزارت بهداشت را کسب کرده باشند با افتتاح یک آزمایشگاه می‌توانند به درآمدهای بسیار عالی دست پیدا کنند.

درآمد رشته ژنتیک در سازمان های دولتی

درآمد رشته ژنتیک در سازمان های دولتی به عواملی همچون شهر محل کار، سازمان مربوطه، میزان تجربه و تحصیلات فرد، سمت شغلی او و… بستگی دارد. اما درحالت کلی می‌توان گفت این افراد در سازمان‌های دولتی براساس مصوبه وزارت کار حقوق دریافت می‌کنند.

جهت مشاهده اخبار مربوط به استخدام دولتی از سرتاسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

درآمد رشته ژنتیک در سازمان های خصوصی

در سازمان‌های خصوصی نیز مانند سازمان‌های دولتی درآمد افراد به معیار‌هایی مانند سمت و شغل فرد، گرایش تحصیلی وی، مدرک تحصیلی و… بستگی دارد. اما در این سازمان‌ها معیار اصلی تعیین درآمد و حقوق توافق طرفین یعنی کارفرما و کارمند است. اما معمولا درآمدهای تعیینی در سازمان‌های خصوصی بیشتر از سازمان‌های دولتی می‌باشد.

بررسی درآمد رشته ژنتیک در خاج از کشور

در ادامه به بررسی درآمد رشته ژنتیک در چند کشور مطرح دنیا که معمولا به‌عنوان مقصد مهاجران انتخاب می‌شوند می‌پردازیم.

درآمد رشته ژنتیک در امریکا

در کشور آمریکا درآمد کارشناسان ژنتیک حدود 76570 دلار آمریکا در سال می‌باشد که این مقدار باتوجه به رزومه و سابقه کاری می‌تواند کمی متفاوت‌تر باشد.

درآمد رشته ژنتیک کانادا

متوسط درآمد سالانه این شغل در کانادا حدود 245000 دلار کانادا است که این میزان برای افرادی با تخصص‌های بالاتر ممکن است تا 286000 دلار در سال نیز افزایش یابد.

درآمد رشته ژنتیک در ترکیه

در ترکیه درآمد این رشته کمتر از سایر کشورها بوده و چیزی حدود 7000 دلار در سال می‌باشد.

درآمد رشته ژنتیک در آلمان

افراد فعال در رشته ژنتیک در کشور آلمان می‌توانند سالانه حدود 77000 دلار درآمد کسب کنند.

درآمد رشته ژنتیک در انگلستان

در انگلستان افراد شاغل در راین زمینه درآمدی حدود 60 هزار دلار در سال دارند.

جست و جوی آگهی های استخدام رشته ژنتیک

جهت جست و جوی کار برای کارشناس ژنتیک کافیست به‌عنوان کارجو در سایت کاریابی ایران استخدام ثبت نام کنید تا بتوانید با آگهی‌های منتشر شده در این زمینه مانند استخدام مرکز تحقیقات ژنتیک، استخدام کارشناس ژنتیک در بهزیستی، استخدام فارغ التحصیلان رشته ژنتیک و… روبرو شوید. همچنین با تعیین فیلترهای بیشتر مانند شهر موردنظر آگهی‌هایی همچون استخدام رشته ژنتیک در تهران، استخدام رشته ژنتیک در اصفهان و… جلوتر از سایر آگهی‌ها برای شما نمایش داده می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته ژنتیک

برای درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کافیست به‌‌عنوان کارفرما در این سایت ثبت نام کنید. سپس آگهی‌های خود مانند استخدام ازمایشگاه ژنتیک را در آن ثبت کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن فرد موردنظر خود را بیابید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بازار کار و درآمد ژنتیک در ایران و خارج از کشور پرداختیم. توجه داشته باشید که برای یافتن شغل موردنظر خود در این زمینه می‌توانید با استفاده از رزومه ساز ایران استخدام اقدام به ساخت روزمه‌ استاندارد برای خود کنید تا شانس پذیرفته شدن شما توسط کارفرما افزایش یافته و رزومه شما به بانک رزومه ایران استخدام افزوده شود تا درصورت نیاز به کارفرمایان جویای فردی با مشخصات شما نمایش داده شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته ژنتیک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا