راهنمایی شغلی

بررسی فواید و معایب کار گروهی در سازمان‌ها

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با تعریف کار گروهی + بررسی تفاوت کار تیمی و گروهی

آیا شما هم جز افرادی هستید که کار تنهایی را ترجیح می‌دهند؟ یا اینکه بر این باورید کار گروهی تنها شلوغ کاری و وقت هدر دادن است؟ آیا دوست دارید که تمامی وظایف را خودتان بر عهده بگیرید؟ خب، ما در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم تا دقیقا خلاف تمامی این موارد را ثابت کنیم و به شما نشان دهیم که فواید کار گروهی چیست و چرا باید نظرتان را در مورد آن عوض کنید. همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کار تیمی مزیت‌های زیادی دارد، حتی می‌تواند در مواقعی استرس زا باشد، به این خاطر که نه تنها پروسه زمانبری است بلکه گاها کار کردن و همکاری با افرادی که شخصیت‌های مختلفی دارند همیشه هم آسان نیست. اما دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند یک دست صدا ندارد! ساده‌تر بگوییم، برخی کارهای ساده هم حتی گاها به تنهایی قابل اجرا نیستند.

کار گروهی چیست؟

کار گروهی فعالیتی است که در آن افراد به منظور رسیدن به هدفی یکسان در کنار هم کار می‌کنند. این هدف می‌تواند شخصی یا حرفه‌ای باشد. به عنوان مثال جابجایی یک کاناپه بزرگ، اجرای یک پروژه کاری و حتی بازی فوتبال مثال‌هایی از کار گروهی هستند.
تعریف کار تیمی ساده‌ است. اما درک اینکه چطور به عنوان عضوی از یک تیم فعالیت کنید می‌تواند پیچیده باشد. به علاوه اینکه تبدیل شدن به عضوی فعال با عملکرد بالا در یک تیم به زمان و آموزش نیاز دارد.

کار گروهی

هدف اصلی و نهایی کار گروهی؟

همان طور که گفتیم منظور از کار تیمی رسیدن به یک هدف یکسان است. علاوه بر این تلاش یک تیم در این است که یک کار بخصوص را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری به انجام برسانند.

شاید برایتان سوال باشد که ویژگی‌های کار گروهی چیست؟

ارتباط موثر

فاکتور اساسی کار تیمی ارتباط موثر است. ارتباط محترمانه و بالغانه در محیط کار عملکرد تیم را بالا می‌برد.

احترام متقابل

کار تیمی در یک محیطی که احترام در آن حاکم است امکانپذیر خواهد بود. زمانی که افراد تیم به دلیل سن، پیشینه فرهنگی، عنوان شغلی، نقاط قوت و ضعف، اید‌ه‌ها و سبک زندگی که دارند مورد پذیرش باشند می‌توانند با تمایل بیشتری کارهایشان را انجام دهند.

احساس امنیت

احساس امنیت در محیط کاری می‌تواند بر عملکرد شما به عنوان بخشی از یک تیم تاثیر بگذارد. محیط کاری باید عاری از تبعیض، آزار های کلامی و رفتاری و … باشد.

پذیرش

شما نه تنها باید ایده‌ها، سوالات و نگرانی‌های افراد تیم را بپذیرید بلکه باید پذیرفته شوید. زمانی که شما احساس کنید برای نظرات و ایده‌های شما ارزش قائل هستند بدون شک در کار هم مشارکت بیشتری خواهید کرد.

ارزش‌های یکسان

ارزش‌ها و اهداف یکسان کمک می‌کند تا افراد برای تعریف مشابهی از موفقیت در کنار یکدیگر کار کنند.

نگرش مثبت

کار تیمی تنها در صورتی امکان پذیر است که افراد تیم نگرشی مثبت داشته باشند و مشتاق به پیدا کردن راه حل باشند.

کار گروهی

کار گروهی برای چه کسانی مناسب است؟

به نظر شما چه کسانی برای کار گروهی ساخته شده‌اند؟ بدون شک همه افراد نمی‌توانند عضوی از یک تیم باشند و خیلی‌ها دوست دارند تنهایی کارهایشان را انجام دهند، هرچقدر هم که پیچیده و طولانی باشد. این هم از ویژگی‌های شخصیتی و فردی هر شخص نشات می‌گیرد. در نتیجه تیپ‌های مناسب کار گروهی کدام‌اند؟

  • افرادی که به تیم متعهد هستند
  • انعطاف‌پذیرند
  • قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر هستند
  • توانایی شنیدن فعال دارند
  • توانایی تعامل و ارتباط موثر دارند
  • در حل کردن مسئله توانمند هستند
  • اشتباه خودشان را می‌پذیرند

تفاوت کار تیمی و کار انفرادی؟

همان طور که مشخص است یک تیم متشکل از افرادی هستند که در نتیجه کاری که انجام می‌دهند به دنبال هدف یا اهداف مشترک هستند. در حالی که کار انفرادی یعنی شما به تنهایی وظایفی که بر عهده‌تان قرار گرفته را مستقل از دیگر افراد به اتمام برسانید.

  • در کار انفرادی با اینکه شما گاها با دیگر همکارانتان در ارتباط خواهید بود اما هیچوقت تعامل نزدیک و دائمی با آن‌ها نخواهید داشت، در حالی که در یک تیم باید مدام و مرتبا به منظور بهره‌وری بیشتر با افراد در تعامل باشید.
  • زمانی که به تنهایی کار می‌کنید وظیفه تصمیم‌گیری تماما بر عهده خودتان است. اما زمانی که عضوی از یک تیم باشید نظر هر فرد در تصمیم نهایی کاملا تاثیرگذار خواهد بود.
  • همان طور که مشخص است در یک کار تیمی وظایف به طور یکسان بین افراد تیم تقسیم می‌شوند. اما در کار انفرادی از صفر تا صد ماجرا همه چیز بر عهده خودتان است.

جهت درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تفاوت کار گروهی و کار تیمی؟

بالاتر به توضیح اینکه گروه چیست پرداختیم.
همان طور که گفتیم گروه تعداد و مجموعه‌ای از افراد هستند که با هم کار می‌کنند. این مجموعه هر کدام اهداف فردی دارند که برای رسیدن به آن‌ها با هم تلاش می‌کنند. با اینکه در گروه اهداف متفاوت است اما همگی آن‌ها بر اساس علایق و یا هویتی یکسان به یکدیگر مربوط می‌شوند. در گروه توجه زیادی به رشد و توسعه هر یک از افراد می‌شود. همچنین عملکرد و بهره‌وری هم بهتر است.

کار گروهی و کار تیمی در یک مجموعه چه فرقی با هم دارند؟

  • در یک گروه تمرکز افراد بر روی اهداف فردی‌شان است، در حالی که در تیم تمرکز آن‌ها بر روی همکاری جمعی است و افراد برای رسیدن به اهداف مشترک کار می‌کنند.
  • با اینکه کار تیمی برای حل مشکلات گزینه بهتری است اما رشد فردی درصد کمتری دارد، در حالی که در کار گروهی رشد هر فرد چشمگیر‌تر است.
  • در یک تیم مسئولیت‌ها به صورت فردی به هر شخص واگذار می‌شود. اما در یک گروه وظایف و مسئولیت‌ها به صورت فردی مشخص نمی‌شوند.
  • افراد یک گروه مستقل از هم هستند، اما افراد تیم به صورت وابسته به یکدیگر کار می‌کنند.

کار گروهی

فواید کار گروهی در سازمان‌‌ها چیست؟

فواید کار تیمی تنها به کارهای سازمانی بزرگ خلاصه نمی‌شود بلکه فواید کار گروهی در کودکان و از سنین کم هم قابل ملاحضه است. روانشناسی کار گروهی بر این باور است که حتی در صورتی که شما فردی درون‌گرا باشید و دوست داشته باشید در خلوت خودتان مشغول انجام وظایف باشید می‌توانید با آموزش‌های لازم خودتان را عضوی از یک تیم/گروه بدانید و به نحو احسن کارهایتان را سر و سامان دهید.

از فواید کار گروهی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کار گروهی اجازه می‌دهد با ایده‌های نو روبرو شوید و مسائل را از دیدگاه افراد دیگر ببینید. این موضوع در حل مسئله بسیار کمک کننده است.
  • در کار گروهی شما یاد می‌گیرید که به آسانی مهارت‌ها و توانمندی‌های خودتان را بدون ترس به دیگر همکاران و دوستان‌تان یاد بدهید.
  • مدیریت و شناخت شخصیت‌های مختلف از دیگر مزیت‌های کار تیمی است. این یعنی شما یاد می‌گیرید در کنار افرادی که تیپ‌های شخصیتی مختلفی دارند کار کنید و با آن‌ها کنار بیایید.
  • کار تیمی به این معنی نیست که باید همیشه موافق با نظر دیگران باشید. همین موضوع کمک می‌کند که مذاکره کردن و به نتیجه رسیدن را یاد بگیرید.
  • کار گروهی به طور کلی کارآمدی و نتیجه بهتری دارد. در نتیجه عملکرد بهینه در انجام پروژه‌ها از ویژگی‌های مثبت این مدل همکاری به حساب می‌آید.
  • از آن جایی که در گروه کار فردی پشتیبانی می‌شود در نتیجه تمرکز بیشتری هم بر روی رشد و توسعه تکی افراد می‌شود و این دستتان را برای پیشرفت کردن باز می‌کند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مشکلات و معایب کار گروهی چیست؟

  • برخی از افراد در گروه تمایل سلطه‌گری دارند و این می‌تواند روند انجام کارها را آهسته کند
  • گاهی اوقات در شرایط مختلف وظایف مرتبط با یک پروژه می‌توانند به صورت نابرابر بین افراد تقسیم شوند که این موضوع فشار کار را برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر می‌کند
  • کار تیمی می‌تواند شما را با مشکل و تضادهای مدیریت زمان مواجه کند. به این خاطر که شما باید همیشه منتظر دیگران باشید
  • همکاری گروهی گاها رقابت بین افراد را بیشتر از حد معمول می‌کند که این رقابت ناخواسته فایده‌ چندانی ندارد
  • ممکن است برخی اوقات زحمات و تلاش‌های یک فرد در گروه نادیده گرفته شوند و باعث ایجاد احساس نارضایتی در فرد شوند که این در بهره‌وری افراد تاثیر خواهد گذاشت
  • روبرو شدن با چالش مدیریت زمان و انجام وظایفی که بر عهده شماست
  • تقسیم نابرابر وظایف

کار گروهی

مهم‌ترین چالش کار گروهی چیست؟

مهم‌ترین چالش کار گروهی شکل گرفتن اعتماد بین افراد است.
همان طور که خودتان می‌دانید در یک رابطه دو طرفه اعتماد فاکتور اصلیست. بدون شک نبود اعتماد بین افراد می‌تواند به راحتی آن‌ها را از هم جدا کند و کارایی آن‌ها را مختل کند.
به یاد داشته باشید که اعتماد در محیط کار، تیم و گروه اجازه می‌دهد که تجربه بهتری داشته باشید، به این خاطر که احساس امنیت می‌کنید و بر این باورید که با دیگران به نحوی مرتبط هستید.

مراحل ایجاد کار بصورت گروهی در شرکت‌ها

اگر قصد دارید که یک کار گروهی انجام دهید، این‌ها بخشی از مراحل ایجاد کار گروهی میباشند:

  1. استخدام افراد ماهری که متناسب با وظایف موجود هستند
  2. ایجاد اعتماد و مسئولیت‌پذیری بین افراد تیم
  3. اختصاص زمان کافی به منظور بهبود و رفع نقص‌های موجود تیم و آموزش افراد
  4. اشتراک گذاری منابع و اطلاعات پروژه با افراد
  5. پرورش دادن هدف و فرهنگی غنی

قوانین و اصول کار گروهی چیست؟

برای داشتن یک گروه خوب حتما بایدها و نبایدهای شکل گیری گروه را رعایت کنید:

  • تقسیم مساوی وظایف
  • سپردن کارها به افراد متخصص
  • روشن ساختن اهداف گروه
  • اتکا به یک رهبر معتمد
  • چشم پوشی نکردن از مشکلات و نقص‌ها
  • بروز رسانی مرتب اطلاعات و منابع کاری و همراه کردن افراد با جریان کار

مهارت‌های لازم برای کار گروهی

همان طور که مشخص است کار گروهی خودش به عنوان یک مهارت شناخته می‌شود. در نتیجه برای اینکه بتوانید در یک گروه فعالیت کنید باید بتوانید علاوه بر اینکه در کنار شخصیت‌های متفاوت کار کنید بلکه باید افراد مختلف را برای انجام یک کار با هم همراه کنید. این وظیفه بیشتر بر عهده لیدر و رهبر گروه است. فردی که مدیریت و نظارت تمامی فعالیت‌ها زیر نظر او انجام می‌شود.
می‌خواهید عضوی از یک گروه باشید؟ پس باید:

  • انعطاف‌پذیر باشید
  • علاقه‌مند به یادگیری باشید
  • متعهد به مسئولیت‌هایتان باشید
  • برای به نتیجه رسیدن اهداف گروه تلاش کنید
  • احساسات‌تان را از کار حرفه‌ایتان جدا کنید
  • منضبط باشید
  • از خود گذشتگی داشته باشید
  • به تمام افراد با نظرات، ایده‌ها و راه حل‌های مختلف احترام بگذارید

سخن پایانی

این تمام چیزی بود که باید در مورد کار گروهی و تیمی می‌دانستید. به یاد داشته باشید که برای استخدام در یک مجموعه شما باید خودتان را برای فعالیت‌های تیمی آماده کنید. همچنین کار تیمی در دنیای کار به عنوان یک مهارت اساسی در نظر گرفته می‌شود و همیشه در بخش مهارت‌های رزومه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. با این تفاسیر شما جز کدام دسته هستید؟ از تجربیات کار گروهی‌تان برای ایران استخدام بنویسید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام سراسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا