راهنمایی شغلیکارجو

بورینگ کار کیست و تفاوت آن با تراشکار چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آشنایی با شغل بورینگ کاری

در پاسخ به این سوال که بورینگ یعنی چه و بورینگ شدن چیست؟میتوانیم بگوییم بورینگ(به انگلیسی: boring) یکی از فرایندهای صنعتی و ماشین‌کاری می‌باشد. این شغل از حوزه مكانيک می‌باشد. بورینگ‌کاری یا همان سفته‌ زنی فرایند بزرگترکردن قطر یک حفره به صورت بسیار دقیق یا افزایش کیفیت و دقت یک حفره از پیش ایجادشده توسط تراشه‌، ریخته‌گری، فورچ و یا اکسترود می‌باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بورینگ کاری چیست؟

بورینگ با سوراخ‌کاری تفاوت بسیاری دارد، درواقع  سوراخ کاری به معنی ایجاد سوراخ روی یک قطعه‌ است اما سفته‌ زنی به مفهوم گسترش سوراخ‌های از قبل ایجاد شده است.
این روش معمولا برای مواردی استفاده می‌شود که تلرانس‌های ابعادی بسته‌ و کیفیت سطح خوب موردنیاز باشد. با این روش می‌توان عملیات صیقل‌کاری، فرزکاری، تراشکاری، سنگ زنی(سنباده زنی) و چرخ دنده تراشی را به‌طور دقیق روی قطعات انجام داد.

دستگاه boring چیست؟

از دستگاه‌ بورینگ برای تراشکاری سطوح داخلی و ایجاد سوراخ‌هایی با دقت بالا و شرایط خاص که دریل و ابزارهای مشابه کارگشا نیست و همچنین تولید صنعتی قطعات حجیم و سنگین و نامتقارن استفاده‌ میشود. بورینگ کاری به دقت و حساسیت زیادی نیاز دارد، و نتیجه این فرایند چنان در کیفیت قطعه‌ فنی مهم است که می‌تواند موجب موفقیت کار یا رد قطعه‌، از نظر فنی شود؛ ازاین رو اجرای عملیات‌ بورینگ کاری یک دغدغه‌ بسیارجدی در صنعت می‌باشد.این دستگاه از ابزار بورینگ و ماشین‌های بورینگ متفاوتی ساخته میشود.

انواع سوراخ در بورینگ کاری

  • سوراخ راه: سوراخ‌هایی که از میان قطعه‌ می‌گذرند و می‌توان آن سوی قطعه‌ را دید.
  • حفره‌ یا سوراخ بسته‌: سوراخ‌هایی که انتهای مشخصی درون قطعه‌ دارند.
  • سوراخ‌هایی که از تقاطع دو مسیر داخلی شکل میگیرند.

بورینگ کار کیست؟

بورینگ کار وظیفه آماده‌سازی نقشه كار، بستن قطعه‌كار روی ميز كار، كنترل‌های لازمه‌ قطعه‌ كار، انتخاب ابزار مناسب جهت فرزكاری، سوراخكاری و برقوكاری را برعهده‌ دارد.اين شغل با مشاغلی همچون تراشكاری و فرزكاری در ارتباط می‌باشد. مهارت‌های یک اپراتور دستگاه بورینگ‌ به اندازه عملکرد دستگاه، مهم و تعیین کننده می‌باشد. هرچقدر که بورینگ‌کار حرفه‌ای تر باشد، دستگاه‌ را بهتر و راحت‌تر کنترل میکند و خروجی باکیفیت‌تری ارائه میدهد.
بورینگ کار باید توانایی‌هایی داشته باشد از جمله این توانایی‌ها عبارت است از:

  • توانايی انتخاب سرعت برشی و انجام محاسبات مربوط به فرمول‌ها و و زاويای موجود در نقشه
  • توانايی كنترل قطعه و جهت يابی صحيح هنگام ماشين‌كاری
  • توانايی روتراشی، پيشانی‌تراشی، پله‌تراشی و گونياكاری
  • توانايی سوار کردنمحورها و راه اندازی ماشين
  • توانايی سوراخكاری، برقوكاری و قلاويزكاری
  • توانايی اندازه گيری روی قطعه
  •  توانايی انتخاب ابزار مناسب

بورینگ کاری

تحصیلات موردنیاز اپراتور دستگاه بورینگ

برای یک بورینگ‌ کار‌ موفق‌، داشتن توانایی، مهارت و تجربه، بیش از داشتن مدرک تحصیلی اهمیت دارد، اما این به معنی بی‌ارزش بودن تحصیلات نمیباشد زیرا بورینگ‌کاران باید توانایی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی این کار را داشته‌باشند، ازاین رو  افرادی که علاوه‌ بر داشتن تجربه‌ و مهارت، دارای تحصیلات هستند احتمال موفقیت بیشتری دارند.

کاربردهای بورینگ کاری

دستگاه بورینگ از دستگاه‌های بسیار مهم ماشین‌کاری است که استفاده درست به همراه رعایت اصول مهندسی باعث افزایش کیفیت قطعات و کاهش هزینه‌ها می‌شود و یک فرصت ایده‌آل برای حضور در بازارهای جدید و پرسود است.
دستگاه بورینگ قادر به حفاری در هر چیزی(  از سنگ سخت گرفته‌ تا شن و ماسه) است و در زمان سوراخ کاری دیواره‌های صافی ایجاد می‌کند.این دستگاه‌ کاربردهای فراوانی دارد از جمله این کاربردها میتوان به عملیات‌های زیر اشاره‌ کرد:

  • سیلندر تراشی
  • دنده‌تراشی
  • کف تراشی
  • صیقل کاری
  • سنگ زنی
  • تراشکاری
  • شیارزنی
  • برقوکاری

تراشکاری چیست؟

تراشکاری(به انگلیسی: Turning) از ابتدایی‌ترین فرایندهای ماشین‌کاری می‌باشد، و عمدتا به عملیاتی گفته‌ میشود که به وسیله یک ابزار، سطح داخلی یا خارجی یک قطعه فلزی یا غیرفلزی را شیارداده و براده برداری میکنند. تراشکاری می‌تواند به صورت دستی با دستگاه تراش سنتی که نیازمند نظارت دائمی اپراتور می‌باشد، یا با استفاده از دستگاه تراش اتومات انجام شود.

مطلب مرتبط: بررسی آینده شغلی رشته تراشکاری و درآمد و حقوق آن

تفاوت تراشکاری با بورینگ کاری

بسیاری از افراد بورینگ را با تراشکاری اشتباه می گیرند. بورینگ و تراشکاری همتایان یکدیگر در فرایند ساییدن قطعات هستند.
وظیفه‌ یک دستگاه‌ تراش، کاهش قطر خارجی یک قطعه‌ می‌باشد درحالیکه یکی از وظایف دستگاه بورینگ افزایش قطر داخلی یک سوراخ یا حفره‌ است؛ آنچه در فرایند سفته‌ زنی مهم است افزایش قطر سوراخ است.
حساسیت قوانین عمومی ماشین‌کاری در بورینگ بیشتر است، به‌عبارتی دستگاه‌های بورینگ دقیق‌تر از دستگاه‌ تراشکاری هستند.
درصورت شناخت قوانین عمومی ماشینکاری در بورینگ،کیفیت قطعات افزایش یافته و هزینه‌های تولید نسبت به تراشکاری بسیار کاهش می‌یابد.

بررسی بازارکار و درآمد بورینگ کار

از آنجایی که بورینگ کاری شغلی پرزحمت است هر شخصی وارد این شغل نمیشود و از طرفی تعداد افرادی که در این زمینه ماهر باشند بسیار کم است؛ از این رو افرادی که دارای تجربه و مهارت کافی و تحصیلات مناسبی هستند می‌توانند به راحتی در کارخانه‌های دولتی و غیردولتی مشغول به‌کار شوند.
طبق بررسی‌های انجام شده، درآمد بورینگ کاران معمولا بر اساس قانون مصوب کشور میباشد، البته برخی کارخانه‌های تولیدی خصوصی، حقوقی کمتر یا بیشتر از این مقدار پرداخت میکنند.

سفته زن

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام بورینگ کار

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بورینگ کار در سایت کاریابی مجازی ایران استخدام، می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و در قسمت “جستجوی شغل” عبارت “استخدام بورینگ کار” را وارد نمایید.در این جست‌و جو لیستی از آگهی‌های استخدام مرتبط با بورینگ کار برای کارجویان قابل مشاهده میباشد. کارجویان میتوانند با عضویت در پنل کارجویی و فعال‌سازی سیستم پیامک و ایمیل خود، فرصت‌های شغلی را به محض انتشار در سایت از طریق پیامک و ایمیل خود دریافت نمایند. در صورت لزوم کارجویان میتوانند فرم خام رزومه را از سایت ایران استخدام دانلود کرده‌ و پس از تکمیل اطلاعات خود، این فرم را به‌صورت کاملا رایگان به کارفرما ارسال نمایند.
نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام در سایت ایران استخدام موجود می‌باشد.

جهت عضویت در پنل کارجویی سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام بورینگ کار

کارفرمایانی که‌‌ به‌ دنبال جذب نیروی بورینگ کار‌ در مجموعه خود می‌باشند، می‌توانند با عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام آگهی استخدام خود را در این سایت درج نمایند.
کارفرمایان میتوانند با استفاده از فیلترهای موجود، شرایط موردنظر خود را در درج آگهی اعمال کنند، مثلا اگر به دنبال استخدام بورینگ کار در کرج یا استخدام بورینگ کار در تهران به صورت تمام وقت باشند، میتوانند در فیلد استان مورد نظر و نوع همکاری این شرایط را وارد کنند.

جهت عضویت در پنل کارفرمایی و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

 سخن پایانی

بورینگ‌کاری یا همان سفته‌ زنی فرایند بزرگترکردن قطر یک حفره به صورت بسیار دقیق یا افزایش کیفیت و دقت یک حفره از پیش ایجادشده توسط تراشه‌، ریخته‌گری، فورچ و یا اکسترود می‌باشد. بورینگ‌کاری و تراشکاری با وجود شباهت‌هایی که دارند دو شغل متفاوت می‌باشند. تراشکاری به کاهش قطر خارجی قطعه میپردازد درحالیکه در بورینگ کاری افزایش قطر داخلی یک سوراخ یا حفره‌ مدنظر است.

جهت مشاهده آگهی استخدام بورینگ کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا