راهنمایی شغلیکارجو

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی (بررسی نوع جذب ارگان ها)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و فرق آنها با استخدام قراردادی

در مباحث مربوط به استخدام تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی یکی از مباحث مهمی میباشد که ذهنیت اکثر افراد را به خود مشغول کرده است. در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم شما را با تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی آشنا مینماییم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تعریف استخدام دولتی

طبق ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از تصویب این قانون کلیه استخدام ها بصورت رسمی یا پیمانی صورت میگیرد.

تعریف استخدام رسمی

در صورتی که استخدام افراد تحت پوشش نهاد های دولتی و دستگاه های دولتی باشد، بصورت رسمی نامیده میشود. استخدام رسمی به دو صورت رسمی آزمایشی و رسمی پیمانی صورت میگیرد که جذب افراد از طریق برگزاری آزمون های ورودی و سراسری میباشد.

شایان ذکر است که بر اساس استخدام نیروهای جدید هیچ کدام از نهادهای دولتی نیروهای خود را به صورت رسمی استخدام نمی‌نمایند و افراد تنها بصورت پیمانی استخدام میشوند.

قوانین استخدام رسمی:

افرادی که تمایل به استخدام رسمی بصورت قطعی دارند، باید مدتی را به صورت رسمی آزمایشی شروع به کار نمایند. صلاحیت و شایستگی افراد برای استخدام بصورت رسمی قطعی در دوره آزمایشی آن ها مشخص خواهد شد. در صورت عدم تایید صلاحیت افراد برای ادامه همکاری در این دوره، حکم برکناری آن ها بدون هیچگونه تعهدی از وزارت‌خانه یا موسسه مربوطه ابلاغ خواهد شد. افرادی که صلاحیت آن ها رد شده باشد به مدت 1 سال از تاریخ برکناریشان اجازه شرکت در آزمون های استخدامی را نخواهند داشت. استخدام بصورت رسمی قطعی با توجه به نکاتی که ذکر شد و مزایایی که دارد به عنوان حاشیه امنی برای کارکنان میباشد. مزایا و معایب استخدام رسمی را میتوانید در مطلب استخدام رسمی چیست؟ مطالعه نمایید. نظام استخدامی این افراد تابع قانون استخدام کشوری و مدیریت خدمات کشوری میباشد. بیمه افرادی که بصورت رسمی استخدام میشوند، تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور میباشد.

تعریف استخدام پیمانی

برخی از نهاد های دولتی و اداری جهت برون‌سپاری و انجام امور اجرایی اقدام به جذب و استخدام نیرو بصورت پیمانی مینمایند. هدف از استخدام پیمانی نهادهای دولتی، جذب نیروهایی برای انجام کارها بصورت موقت در مدت زمانی معین (بطور معمول قراردادی 1 ساله، 3 ساله یا 5 ساله) میباشد. البته در صورت عملکرد خوب نیروهای پیمانی، رضایت کارفرما از آن ها، تداوم همکاری و تمدید قرارداد این افراد میتوانند بصورت استخدام رسمی به فعالیت خود ادامه دهند. در مواردی چنانچه سازمان یا نهاد مربوطه نیاز به استخدام نیرو بصورت رسمی داشته باشد، در اولین مرحله افراد را از میان نیروهای پیمانی جذب و استخدام مینماید که در این صورت سابقه کاری این افراد مورد بررسی قرار میگیرد. به همین علت برخی استخدام پیمانی را بصورت استخدام نیمه رسمی نیز میشناسند. نظام استخدامی نیروهای پیمانی تابع آئین‌نامه استخدام پیمانی میباشد.قانون بیمه افرادی که بصورت پیمانی استخدام میشوند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کشور میباشد.

قوانین استخدام پیمانی:

افرادی که بصورت پیمانی در نهاد های دولتی استخدام میشوند، طبق قوانین نمیتوانند بصورت همزمان در دو نهاد دولتی قرارداد پیمانی داشته باشند. همچنین امکان انتقال و بستر سازی انتقال این افراد به جز دلایلی از قبیل ماموریت موقت، آموزش و یا کارآموزی از نهادی به نهاد دیگر نیز وجود ندارد.

درصورتی که کارفرما تمایل به فسخ قراداد داشته باشد باید پیش از 1 ماه از اقدام به این عمل مستخدمین را مطلع نماید. همینطور در صورتیکه فردی تمایل به ادامه همکاری نداشته باشد و قصد فسخ قرارداد را داشته باشد باید قبل از 1 ماه این مورد را به اطلاع کارفرما برساند.

چنانچه فردی بدون اطلاع قبلی و دلیل منطقی به مدت 7 روز در محل کار حاضر نباشد، امکان فسخ قرارداد بصورت یکطرفه بدون توجه به شما وجود دارد.

مستخدمین موظف میباشند در صورت وجود هرگونه بیماری و یا در صورت بارداری، کارفرما را مطلع نمایند تا از قوانین حمایتی بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

تعریف استخدام قراردادی

مشاغل افرادی که در نهادهای دولتی جهت انجام امور خدماتی و پشتیبانی از جمله خدماتی همچون نظافت، رخت‌شویی، سرایداری، آشپزی و غیره استخدام میشوند، جزو مشاغل خدماتی و قرارداد کاری محسوب می‌شوند. قرارداد این افراد از نظر استخدامی و اداری تحت پوشش قانون کار میباشد و خدمات بیمه آن ها شامل مشمول قانون تامین اجتماعی میباشد.

تفاوت استخدام رسمی و پیمانی

تعریف استخدام شرکتی

در قرارداد استخدام شرکتی شرکت دولتی یا خصوصی غیر وابسته افراد را استخدام مینمایند. در این نوع استخدام، افراد بصورت مستقیم با نهاد ها و شرکت های دولتی و… قرارداد ندارند و این قرارداد با شرکت واسط انعقاد میشود و مستخدمین نیروی شرکت بحساب می‌آیند.

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی از لحاظ حقوق

حداقل حقوق افرادی که بصورت قراردادی مشغول به کار میباشند، طبق مصوبات دولت میباشد. افرادی که بصورت قراردادی مشغول به کار در سازمان ها میباشند، جزو کارکنان غیر رسمی محسوب میشوند. این افراد از افزایش حقوق و مزایایی که شامل کارکنان رسمی میشود برخوردار نمیشوند.

حقوق افرادی که بصورت رسمی در نهاد ها و سازمان های دولتی استخدام میشوند، شامل، حقوق، مزایا و اضافه کاری میباشد.

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی از لحاظ پاداش

همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم. افرادی که بصورت پیمانی استخدام میشوند این امکان را دارند که در صورت داشتن عملکرد خوب بصورت نیروی رسمی استخدام شوند. نیروهای قراردادی شاید از این امکان برخوردار نباشند و حتی در صورت دارا بودن سابقه کار به مدت چندین سال، از خدماتی همچون پاداش پایان کار و بازنشستگی برخوردار نخواهند شد. کارفرمایان در استخدام قراردادی به راحتی میتوانند نیروی خود را اخراج نمایند.

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی از لحاظ پوشش بیمه

همانطور که پیش تر اشاره شد، بیمه افرادی که بصورت رسمی استخدام میشوند، تحت پوشش خدمات درمانی و صندوق بازنشستگی کشور میباشد.

افرادی که بصورت پیمانی و با قرارداد کاری استخدام میشوند، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار میگیرند. میتوان گفت این مورد یکی از مزیت های استخدام های پیمانی نسبت به استخدام های رسمی میباشد.

تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی در قانون مرخصی

افرادی که بصورت رسمی استخدام میشوندبه مدت 3 سال میتوانند از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شوند. لازم به ذکر میباشد در صورتیکه افراد تمایل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط با شغل خود را داشته باشند، میتوانند مرخصی خود را به مدت 2 سال نیز تمدید نمایند.

اما اگر از کارکنان رسمی نهادی می‌باشید حتماً می‌دانید که حداکثر به مدت سه سال می‌توانید از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

چنانچه تمایل به استخدام در نهاد های دولتی دارید، میتوانید با عضویت در سایت ایران استخدام اخبار مربوط به استخدام سازمان های دولتی را پیگیری نمایید. کارجویان با عضویت در این سایت میتوانند اخبار مربوط به استخدام در نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی را بصورت پیامک و ایمیل دریافت نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا