قانون کار

مستمری بگیر کیست؟ (فرق مستمری بگیر با وظیفه بگیر)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

وظیفه بگیر کیست؟ (تفاوت مستمری بگیر با وظیفه بگیر)

مستمری بگیر (به انگلیسی: pensioner) به دسته‌ای از افراد گفته‌ می‌شود که کارکنان دولت بوده و قبل از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده‌ می‌شوند. اما وظیفه بگیر (به انگلیسی: pensioner) افرادی هستند که بر اساس قانون در صورت فوت افراد شاغل، ازکار افتاده‌ یا بازنشسته که بیمه شده اصلی محسوب می‌شوند، بازماندگان آن‌ها می‌توانند مستمری دریافت کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مستمری بگیر یعنی چه؟

قبل از تعریف اینکه مستمری بگیر کیست؟ بهتر است با مفاهیمی همچون معنی مستمری چیست؟ حقوق مستمری چیست؟ مستمری یعنی چه؟ آشنا شویم.
درواقع مستمری یا همان حقوق مستمری، حقوقی است که افراد مشمول به صورت ماهانه‌ دریافت میکنند.
مستمری بگیران به افرادی اطلاق می‌شود که کارکن دولت بوده‌ و پیش از بازنشستگی بنابه دلایل پزشکی از کار افتاده‌ می‌شوند، بنابراین مشمول دریافت حقوق مستمری می‌شوند. حقوق مستمری با رعایت شرایطی به افراد تحت تکفل کارکنان نیز پرداخت‌ می‌شود.

فرق مستمری بگیر با وظیفه بگیر

فرق بین بازنشستگان و مستمری بگیران

بسیاری از افراد تفاوت بین بازنشستگان و مستمری بگیر را نمی‌دانند و گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما باید بگوییم دو مفهوم بازنشستگی و مستمری‌بگیر از نظر ماهوی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما در جزییات دارای تفاوت‌هایی می‌باشند.
بازنشسته‌‌ کسی است که طبق قانون به موجب حکم رسمی مراجع صلاحیت دار، به دلایلی همچون شرایط سنی یا پرداخت حق بیمه طی مدت تعیین شده‌ دیگر مشغول به کار نبوده و از حقوق بازنشستگی استفاده‌ می‌کند، اما مستمری بگیران افرادی هستند که پیش از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده‌ می‌شوند. مستمری بگیر بیشتر برای بازماندگان و از کار افتادگان استفاده‌ می‌شود که مبلغی را به صورت مستمر دریافت می‌کنند.

مستمری بگیران کشوری چه کسانی هستند؟

منظور از مستمری بگیر کشوری، تمام افرادی هستند که پیش از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده می‌شوند. مستمری بگیران کشوری برحسب محل کارشنان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، برای مثال بازنشسته‌های نظامی، مستمری بگیران لشکری هستند یا بازنشسته‌های تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، مستمری بگیران تامین اجتماعی هستند و … . به عنوان مثال اگر فردی بازنشسته‌ شرکت فولاد باشد، مستمری بگیر کشوری محسوب میشود.

مستمری بگیران تامین اجتماعی چه کسانی هستند؟

منظور از مستمری بگیران تامین اجتماعی، همه افرادی می‌باشد که تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی قرار دارند و حقوق مستمری ماهیانه دریافت می کنند. برای یک مستمری بگیر، تسهیلاتی همچون دریافت وام و بسته حمایتی از طرف سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته‌ می‌شود؛ که این افراد در صورت داشتن شرایط دریافت، می‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وظیفه بگیر کیست؟

در رابطه با اینکه وظیفه بگیر یعنی چه و وظیفه بگیران کشور چه کسانی هستند، می‌توانیم بگوییم در صورت فوت بیمه‌ شده‌ بازنشسته‌ و یا مستمری بگیر، فوت بیمه‌‍ شده‌ از کارافتاده کلی مستمری بگیر، بازماندگان این افراد که تحت کفالت متوفی بیمه‌ شده‌ باشند، می‌توانند مستمری دریافت نمایند.
البته این موارد تبصره‌هایی دارد که عبارتند از :

  1. در صورت فوت بیمه‌ شده‌‌ که در ده‌ سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یکسال کار را، به شرط آن‌که ظرف آخرین سال حیات خود حق بیمه نود روز کاری را پرداخت کرده‌ باشد.
  2. اگر بیمه شده‌ شرایط مقرر در این بند را نداشته باشد؛ اما حداقل بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه را قبل فوت پرداخت کرده باشد.
  3. اگر بیمه شده‌ متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند بوده ولی دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا بیست سال باشد. (تبصره ٣ اصلاحیه بند٣ ماده ٨٠ قانون و قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند.)
  4. در مواردی که بیمه‌ شده‌ در اثر حادثه‌ کاری یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند.

در مورد اینکه وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی،تامین اجتماعی یا وظیفه بگیر نیروهای مسلح کیست، باید بگوییم همچون مستمری بگیران، وظیفه بگیران نیز براساس اینکه متوفی، شاغل، از کار افتاده‌ یا بازنشسته کدام سازمان باشد دسته بندی می‌شوند. به عنوان مثال اگر فردی بازنشسته نظامی یا نیروهای مسلح باشد، پس از فوت او افراد تحت کفالت وی، وظیفه بگیران لشکری یا وظیفه بگیر نیروهای مسلح محسوب میشوند.

فرق مستمری بگیر با وظیفه بگیر

افراد واجد شرایطی که میتوانند تحت کفالت متوفی، مستمری بگیرند عبارتند از:

افرادی تحت تکفل محسوب می‌شوند که خودشان به تنهایی قادر به تأمین معاش خود نبوده‌ و معاش آن‌ها توسط بیمه‌ شده‌ اصلی تامین شده‌ یا می‌شود.
  • پدر و مادر متوفی
    پدر و مادر کتوفی در شرایط مشمول این حقوق میشوند که تحت تکفل متوفی باشند.  یا سن پدر بیشتر از شصت سال و سن مادر بیشتر از پنجاه و پنج سال باشد؛ و یا آن‌که به تشخیص کمیسیون پزشکی، از کارافتاده باشند و تحت هر شرایطی مستمری از سازمان دریافت نکنند.
  • همسر دائمی متوفی 
    تبصره‌: اگر متوفی زن باشد، همسر او به شرط آنکه‌ تحت تکفل زن باشد، سن او از 60 سال بیشتر باشد، یا طبق تایید کمیسیون پزشکی، ازکار افتاده‌ باشد و هیچ مستمری‌ای از سمت سازمان تامین اجتماعی دریافت نکند، میتواند واجد شرایط شود.
  • فرزند پسر متوفی
    پسر متوفی فقط در حالتی مشمول این حقوق می‌شود که حداکثر ١٩ سال تمام داشته‌ باشد. همچنین در صورت تحصیل در دانشگاه  و یا معلولیت و ازکارافتادگی نیز میتواند این حقوق را دریافت کند.
  • فرزند دختر متوفی؛
    دختر متوفی تنها در صورتی که شغل و شوهر نداشته باشد مشمول این حقوق میشود.
  • فرزندخوانده متوفی
    طبق قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست، فرزندخوانده حکم فرزند حقیقی را داشته و از کلیه حقوق قانونی بهره‌مند می‌شود.

نکته: اگر، مادر و پدر که هر دو بیمه پرداز بوده‌اند، فوت کنند؛ فرزندان مشمول شرایط میتوانند از هر دو مستمری استفاده نمایند.

سخن پایانی

در این مطلب به موضوعاتی همچون وظیفه بگیر و بازنشسته مستمری بگیر کیست پرداختیم و با تفاوت مستمری بگیر با وظیفه بگیر آشنا شدیم. درواقع مستمری بگیران کسانی هستند که پیش از بازنشستگی به دلایل پزشکی از کار افتاده می‌شوند. وظیفه بگیران کسانی هستند که طبق قانون، در صورت فوت بیمه‌ شده‌  و تحت تکفل بودن، می‌توانند مستمری دریافت کنند.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا