مراحل نوشتن طرح بازاریابی و فروش
طرح بازاریابی چیست؟ ایجاد یک برنامه بازاریابی موثر و قابل اجرا، بخش مهمی از فرایند شناسایی مشتریان جدید و رشد کسب و کار میباشد. موفقیت یک طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن را بهبود عملکرد کمپین بازاریابی شما مشخص میکند. اگر می خواهید رتبه شرکت خود را در صنعت بالا ببرید و سود آن را افزایش دهید. بهتر است وقت بیشتری برای برنامه ریزی دقیق طرح بازاریابی خود صرف کنید. در این مطلب، در مورد دلیل اهمیت یک برنامه بازاریابی و فروش به بحث می پردازیم. نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی برای به حداکثر رساندن فرصت رشد و پیشرفت شرکت را به شما آموزش می دهیم.
مراحل برنامه ریزی بازاریابی
اگر کسب و کار شما آمادگی پذیرش یک استراتژی تبلیغاتی جدید را دارد. برنامه بازاریابی شما می تواند نقش حیاتی و موثری در موفقیت آن داشته باشد. در اینجا آنچه که لازم است برای تهیه برنامه بازایابی موفق انجام دهید را بیان می کنیم. در ادامه به بررسی مراحل نوشتن طرح بازاریابی در 14 مرحله میپردازیم:
فهرست مطالب
1. ارزیابی شرایط فعلی خود
قبل از اینکه برای بهبود عملکرد شرکت خود برنامه ریزی کنید، باید به این فکر کنید که در حال حاضر نحوه کارتان چگونه است؟ اطلاعات بیشتری را در مورد عملکرد فعلی خود بخصوص تفکیک هزینه ها و جمعیتی که محصولات شما در بین آنها محبوبیت دارد، جمع آوری کنید. و در مورد اجزای برنامه بازاریابی قبلی خود که هنوز در دسترس دارید، گزارش تهیه کنید. هر گونه نقص و کاستی مانند عدم دسترسی درست به یک بازار هدف خاص را مورد نظر قرار دهید.
2. شناسایی آواتارهای بازاریابی
هنگام تهیه یک طرح بازاریابی یک صفحه ای یا چند صفحه ای، از یک یا چند گروه به نام آواتار استفاده کنید. تا بتوانید توجه خود را بر روی برنامه ریزی و ارائه آن معطوف نمایید. یک آواتار می تواند گسترده باشد. مثلا کمپینی که مردان را هدف قرار می دهد. یا اینکه بسیار متمرکز باشد. مثلا پدران بالای 30 سال را در منطقه ای خاص هدف قرار دهد. هنگام تصمیم گیری طی مراحل برنامه ریزی، آن را از طریق لنز آواتارهای برگزیده خود بررسی کنید. تا بتوانید برای افرادی که امید دارید وارد کمپین شوند جذابترین گزینه را پیدا کنید.
3. اجرای تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود است که هنگام ایجاد یک طرح بازاریابی جدید می توانید از آن استفاده کنید. دو راه پیش رو دارید، اول اینکه تحقیقات خود را انجام دهید. یا بواسطه یک مشاور تحقیقاتی خصوصی از تحقیقات موجود یا داده های عمومی استفاده کنید. تحقیقات بازاریابی امکان بررسی روندهای صنعت مورد نظر را برای شما فراهم می آورد. تحقیقات بازاریابی مشخص میکند که چه نوع محصولات و چه فعالیتهایی بیشترین میزان موفقیت را با مشتریان بالقوه برایتان حاصل می کنند.
4. تعیین اهداف بازاریابی
اهداف بالقوه زیادی برای ایجاد یک طرح بازاریابی وجود دارد. نوع بازاریابی که به بهترین وجه با نیازهای شما سازگار باشد، به کارهایی که میخواهید طبق این طرح انجام دهید بستگی دارد. برخی از رایج ترین دلایل برای تنظیم طرح بازاریابی بشرح زیر می باشد:
- افزایش فروش محصولات
- افزایش آگاهی از برند
- تغییر وجهه عمومی شرکت
- ایجاد فهرست مخاطبان
- بهبود نرخ اختتامیه
- افزایش ترافیک در وب سایت یا پروفایل رسانه های اجتماعی شرکت
5. ایجاد بودجه
بودجه از مهمترین عوامل در هر نمونه طرح بازاریابی یک شرکت محسوب می شود. چرا که می تواند تاثیر قابل توجهی بر گزینه های موجود داشته باشد. میزان خرید شما، انواع بازاریابی که برای آنها سرمایه گذاری می کنید. حتی همکاری شما با یک آژانس بازاریابی خارجی به منظور افزایش عملکرد خود، همگی از عوامل مهمی هستند. عواملی که باید در بودجه خود مورد توجه قرار دهید. با وجود عوامل زیادی که باید مد نظر داشته باشید، تنظیم بودجه و کار را با آن ادامه دهید نیز مهم است. زیرا این امکان وجود دارد که هزینه های بازاریابی به سرعت افزایش یابند.
6. توجه به برترین های صنعت
یک روش مقرون به صرفه برای دستیابی به یک ایده بهتر در خصوص نوع مناسب بازاریابی در صنعت شما، این است که به برترین های صنعت توجه کنید. شرکتهای بزرگتری که یک بازار مشابه را هدف قرار می دهند احتمالا سرمایه گذاری زیادی برای بررسی این موضوع انجام میدهند. بدین ترتیب اقدام به ایجاد کمپینهای بازاریابی برای خود مینمایند.
استراتژی و جدول برنامه بازاریابی شرکتهای موفقی که با زمینه کاری شما مرتبط هستند را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. (مانند طرح یا برنامه بازاریابی شرکت کاله، برنامه بازاریابی شبکه ای نفیس و …). به دنبال عواملی باشید که بتوانند به بهترین وجه بودجه شما را بازآفرینی کنند. می توانید با ادغام برخی از استراتژیهایی که در تبلیغات خود مشاهده می کنید، روشی مقرون به صرفه را برای افزایش کارآمدی طرح بازاریابی خود ایجاد کنید.
7. توجه به رقبای خود
دقیقا همانطور که بزرگترین شرکتها در حیطه کسب و کار شما می توانند چیزهای زیادی به شما بیاموزند، رقبای مستقیم شما نیز اطلاعات ارزشمندی را هنگام ایجاد یک برنامه بازاریابی در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکتی همانند شرکت شما وجود دارد که عملکرد خوبی دارد، به کارهایی که برای جذب مشتری انجام می دهد توجه کنید. اما به این نکته که آیا این برنامه ها می توانند برای کسب و کار شما نیز موثر باشند یا خیر نیز توجه نمایید.
در مقابل، اگر مشاهده کردید که رقبای شما جمعیت خاصی از افراد را نادیده گرفته اند، می توانید از این فرصت استفاده کنید و با ایجاد کمپینی پیرامون آن جمعیت، بازاریابی خود را به سمت بازاری که از تامین کنندگان کمتری برخوردار است سوق دهید. بدین ترتیب از مزایای عدم توجه به رقابت بهره ببرید.
8. در نظر گرفتن همه پلتفرمهای موجود
تعداد کمی از شرکتها تنها از یک منبع تبلیغاتی در طرحهای بازاریابی خود استفاده می کنند. با ترکیب انواع مختلف طرحهای بازاریابی، می توانید محدوده مشتریان بالقوه خود را گسترش دهید. هنگام تهیه یک برنامه بازاریابی جدید، همیشه باید برای دستیابی به روشهای تبلیغاتی جدید وقت بگذارید. حتی اگر در نهایت تصمیم بگیرید که از گزینه های قبلی خود استفاده کنید.
با کاربرد گسترده تلفنهای هوشمند و پلتفرم های رسانه های اجتماعی، طرح و برنامه بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما میدهد تا با تبلیغات دیجیتال محل شرکت خود را در جاهایی که افراد بیشتری در آن تردد دارند، قرار دهید.
9. بهره گیری از بازاریابی ارگانیک
علاوه بر استفاده از تبلیغات پولی، بازاریابی ارگانیک (که در آن مخاطبان را بدون پرداخت هیچ هزینه ای به کسب و کار جذب می کنید) را نیز باید به طرح بازاریابی خود اضافه کنید. بازاریابی آنلاین – ارگانیک شامل حضور در رسانه های اجتماعی و استفاده از وب سایت است که از این طریق می توانید مشتریان بالقوه را بطور مستقیم جذب کنید. محل فیزیکی کسب و کار شما به خصوص اگر نبش خیابان در منطقه ای پر رفت و آمد باشد منبع دیگری از بازاریابی ارگانیک محسوب می شود، زیرا می توانید از اعلانها و تابلوها برای جلب توجه مشتریان به محصولات و میزان خرید و فروش خود استفاده کنید.
10. اجرای تحلیل SWOT
روش تحلیل SWOT مخففی برای نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصتهاست. با تهیه فهرستی از هر یک از این چهار عامل و خطراتی که شما را تهدید می کنند و همچنین فرصتهایی که بیانگر مزایای بالقوه طرح شما هستند، به آسانی روشی را برای مقایسه معایب و مزایای نسبی طرح بازاریابی و فروش خود ایجاد کنید.
شاید بهره گیری از مشارکت افراد دیگر در تجزیه و تحلیل SWOT سودمند باشد. با دریافت نظرات مختلف هنگام تهیه این فهرستها، می توانید به ارزیابی متعادل تری از این طرح دست پیدا کنید. و عواملی که با انجام مستقل این تجزیه و تحلیل ممکن بود نادیده بگیرید را شناسایی کنید.
11. تعیین اهداف کمپین
گرچه نمی توانید از عملکرد یک طرح بازاریابی دیجیتال یا سنتی پس از اجرای آن مطمئن باشید (این امر به گذشت زمان نیاز دارد) اما تعیین هدف برای موفقیت کمپین قبل از آغاز کار آن حائز اهمیت است. بدین ترتیب، می توانید قبل از راه اندازی آن و بدون در نظر گرفتن سوگیری بر نحوه ارزیابی از کمپین در حال اجرا، اهدافی را تعیین کنید.
بهتر است هنگام تعیین هدف، چند سطح موفقیت را مشخص کنید تا بعدا در زمان شروع کار کمپین بتوانید از آنها به عنوان راهنما استفاده کنید. به عنوان مثال، شاید یک سطح هدف در نمونه برنامه بازاریابی شما برای افزایش تحولات یا افزایش درصد پایانی باشد. این نشان دهنده موفقیت بزرگی است. سطح دیگر آن دستیابی به بازدهی مناسب و آستانه پایین تر باشد که به معنای عدم عملکرد درست کمپین است. پس لازم است آن را هر چه زودتر بهبود یا خاتمه دهید.
این اهداف در ارزیابی کیفیت و ویژگی کمپینهایی که برگزار می کنید به شما کمک می کنند، و با عدم صرف هزینه برای کمپینهایی که نمی توانند اهداف شما را برآورده سازند، در واقع موجب صرفه جویی در هزینه می شوند.
12. پیگیری عملکرد کمپین
یک طرح بازاریابی عملکرد ثابت و مشخصی ندارد، و بهتر است. پس از اینکه طرح خود را اجرا کردید برای تجزیه و تحلیل نتایج کمپین خود وقت بگذارید. تعداد زیادی از روشهای بازاریابی دیجیتال وجود دارند که در این کار به شما کمک می کنند. زیرا تجزیه و تحلیل دقیقی را ارائه می دهند که بدین ترتیب می توانید کمپین خود را در طیف وسیعی از معیارهای کلیدی، از جمله نرخ کلیک و هزینه بابت هر کلیک، پیگیری و ارزیابی کنید. آنها فیلترهایی را نیز برای مرتب سازی داده ها بر اساس روشهای بازاریابی، ویژگیهای جمعیت شناختی به دست آمده و سایر علائم دیگر ارائه می دهند تا امکان تجزیه و تحلیل دقیق نتایج را فراهم آورند.
در روشهایی که نتایج عملکرد را بطور خودکار ارائه نمی دهند، در دست داشتن آمار امکان پیگیری کمپین و در صورت لزوم تغییر آن را برای شما فراهم می آورد. هنگامی که در حین برگزاری یک کمپین بازاریابی مشتریان جدیدی وارد آن می شوند، پرسیدن نظر آنها در مورد کسب و کارتان این امکان را فراهم می آورد که برای مثال تعداد افرادی که بخاطر این طرح جدید بازاریابی افزوده شده اند را مشخص کنید.
هرچه داده های بیشتری را برای کمپین خود بررسی کنید، می توانید با دقت بیشتری عملکرد آن را ارزیابی کنید تا تغییرات لازم را برای کمپین فعلی و همچنین طرحهای بازاریابی آتی خود انجام دهید.
13. تجزیه و تحلیل و اصلاح طرح
با استفاده از داده هایی که طی اجرای طرح بازاریابی جمع آوری میکنید، شاید بتوانید تغییراتی را برای بازدهی بیشتر طرح خود ایجاد کنید. این تغییرات ممکن است کوچک باشند، مانند ایجاد تغییرات اندک در اهداف تبلیغات دیجیتال، یا اینکه قابل توجه تر باشند، مانند تصمیم گیری در مورد توقف اجرای یک مرحله از این طرح برای سوق دادن همه منابع برای اجرای روشهای موفقتر.
قبل از اینکه طرح خود را تغییر دهید، کمی صبر کنید تا اندازه نمونه آنقدر بزرگ شود که بتوانید موفقیت آن را به طور دقیقی ارزیابی کنید. در ابتکارات آنلاین که در آن تعداد بازدیدها بسیار بیشتر است، رسیدن به این نقطه غالبا آسانتر است، در حالیکه یک تبلیغ عملی و قابل اجرا مانند چاپ یک تبلیغ در یک روزنامه محلی ممکن است به چند دفعه تکرار نیاز داشته باشد تا این اطمینان را حاصل کند که نتایج حاصله (چه قوی و چه ضعیف) داده های پرت نیستند.
14. گزارش گیری پس از به اتمام رساندن طرح
پس از اتمام طرح بازاریابی خود، داده های تحلیلی نهایی بدست آمده از کمپین را مورد بررسی قرار دهید. به عملکرد کلی هر یک از عوامل تشکیل دهنده طرح خود در کل کمپین توجه کنید.
تهیه گزارش در پایان اجرای کمپین می تواند منبع سودمندی را برای اجرای کمپینها در آینده فراهم کند. خلاصه ای از یادداشتها و نکات مهم را به عنوان مرجع فوری تهیه کنید و همچنین سودمندی آن را با استفاده از یادداشتهای خاصی به منظور تکرار موفقیت و اجتناب از اشتباهات در برنامه های بازاریابی آینده به دقت بررسی نمایید.
نحوه جست و جوی آگهی های استخدام بازاریاب و کارشناس فروش
در صورتی که سابقه بازاریابی و یا کارشناسی فروش در مجموعه ای را داشته اید. و به دنبال موقعیت ها و فرصت های جدید شغلی در این زمینه میباشید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت ایران استخدام میباشد. با مراجعه به کاریابی ایران استخدام و عضویت به عنوان کارجو میتوانید بروز ترین فرصت های شغلی متناسب با حرفه و تحصیلات خود را مشهاده نمایید. چنانچه فرصت مراجعه و جست و جوی آگهی های شغل مورد نظر خود را در این سایت ندارید، میتوانید با فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل آگهی های مرتبط را بصورت روزانه دریافت نمایید.
با ارسال رزومه میتوانید شانس خود را در استخدام بالا ببرید. اگر رزومه خود را تنظیم نکرده اید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام میباشد. با استفاده از رزومه ساز رایگان میتوانید رزومه خود را در کمترین زمان ایجاد نمایید و آن را برای آگهی های استخدامی که در سایت منتشر شده اند ارسال نمایید. همچنین صفحه دانلود رزومه خام ایران استخدام نیز قالب های خام رزومه را در دسترس شما قرار میدهد. شما میتوانید با دانلود این فرم ها بصورت رایگان رزومه خود را تنظیم نمایید.
جهت استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.
نحوه درج آگهی استخدام بازاریاب و کارشناس فروش
در صورتیکه به عنوان کارفرما قصد جذب نیروی متخصص خود در زمینه فروش و بازاریابی را دارید میتوانید با عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام خود نیروی خود را از استان ها و یا شهر های مورد نظر خود از سراسر کشور جذب نمایید.
جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
سخن پایانی
در این مطلب شما را با نحوه تنظیم و نوشتن طرح یا برنامه ریزی نمونه آشنا نمودیم. درصورتیکه علاقهمند به بازاریابی و بیزینس میباشید، یا در این زمینه تحصیلات مرتبطی دارید، و میخواهید به عنوان بازاریاب استخدام شوید، میتوانید آگهی های استخدام بازاریاب و ویزیتور را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.
وارد صفحه اصلی سایت شوید، در قسمت انتخاب موقعیت شغلی عنوان شغلی مورد نظر خود و در قسمت انتخاب رشته تحصیلی، رشته مورد نظر را وارد نمایید. با انتخاب گزینه جستوجو آگهی های مورد نظر برای شما نمایش داده میشوند.
جهت مشاهده آگهی استخدام بازاریاب و ویزیتور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام
برگرفته از: indeed.com