رزومه نویسیکارجو

7 سوالی که متن رزومه کاری شما باید به آن پاسخ دهد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟

جالب است بدانید که وقتی که یک کارفرما متن رزومه کاری شما را می خواند؛ در واقع در حال بررسی رزومه کاری شما به صورت روزنامه وار است. بیشتر کارفرمایان، فقط 6 الی 7 ثانیه، برای بررسی رزومه هر کارجو وقت اختصاص میدهند.
به همین دلیل متن رزومه کاری شما باید طوری باشد که کارفرما با خواندن آن در این زمان کم، تحث تاثیر قرار بگیرد. پاسخ به سؤالات مهمی که هر کارفرمایی مدنظرش است، بهترین کار در این حالت می باشد. اولین سؤال کارفرمایان این است که ” چرا من باید شما را استخدام کنم؟”. سؤالات دیگری نیز وجود دارند که اگر بتوانید در رزومه کاری خود به آن ها خیلی سریع جواب بدهید؛ باعث می شود که برای مصاحبه انتخاب شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آیا شما به نکات جزئی توجه می کنید؟ یا به بیانی جزئی نگر هستید؟

این سؤال، اولین سؤالی است که باید در رزومه خود به آن پاسخ دهید که آیا به جزئیات توجه می کنید یا خیر؟ به خصوص اگر اشاره کرده باشید که یک فرد جزئی نگری هستید.
اگر رزومه کاری شما غلط های املایی، نگارشی و موارد دیگری دارد؛ حتماً آن را تصحیح کنید. با این کار بیشتر نشان می دهید که یک فرد جزئی نگر هستید!

محل زندگی تان کجاست؟

تقریباً 95 درصد از مشاغل دورکاری، شرط حضور در شرکت را نیز دارند. این امر به دلیل مالیات ها، الزامات صدور مجوز و دلایل دیگر می باشد. گرچه یک شغل ترکیبی (حضوری – غیر حضوری) به شما این امکان را می دهد. که بعضی اوقات در خانه کار کنید و در بقیه مواقع به محل کارتان بروید. پس درج مکان و محل زندگیتان در رزومه کاری از نظر اینکه محل کار شما به محل سکونت شما نزدیک باشد از نظر برخی کارفرمایان مهم میباشد. (اکثر کارفرمایانی که در سایت کاریابی مجازی ایران استخدام اقدام به درج آگهی استخدام میکنند، در شرایط احراز بصورت مستقیم به شهر های مورد نیاز جهت استخدام نیرو اشاره میکنند.)

آیا برای این شغل مناسب هستید؟

کارفرمایان در ابتدا، رزومه تان را به صورت روزنامه وار می خوانند تا متوجه بشوند که آیا شما برای موقعیت شغلی مورد تقاضا مناسب هستید؟ مطمئن شوید که با تنظیم کردن رزومه خود با موقعیت شغلی مربوطه و شرکت مورد نظر، به راحتی استخدام می شوید.
توضیح و توصیف موقعیت شغلی مربوطه را دوباره در رزومه خودتان بخوانید و اطلاعاتی را که می دانید کارفرما دنبال آن است آن اضافه کنید . آیا مدرک و گواهینامه های مورد نیاز را دارید؟ آیا سوابق شغلی تان نشان می دهد که برای این شغل جدید مناسب هستید؟ سعی کنید در رزومه خود به اینگونه اطلاعات بپردازید تا کارفرما متوجه شود که شما برای این شغل مناسب هستید.

تا به حال چه دستاوردهایی داشته اید؟

به غیر از واجد شرایط بودن و مناسب بودن برای شغل مورد نیاز، کارفرما می خواهد متوجه بشود که چگونه و با چه چیزهایی در نقش خودتان مشارکت می کنید.
برای مثال، وقتی که یک نفر بیان می کند به تحقیقاتی پرداخته و 60 مقاله راجع به بازاریابی کسب و کارهای کوچک برای کارفرما و شرکت قبلی خود نوشته است، نسبت به شخصی که فقط می گوید یک نویسنده خوبی است، تصویر بهتر و واضح تری را در مورد روند کاری خود به کارفرمای مورد نظر نشان می دهد. نشان بدهید که چگونه تلاش های شما باعث ذخیره پول و سرمایه، کارایی بهتر و پیشرفته تر در شرکت های قبلی شده است؟

آیا شغل شما قابل پیشرفت است؟

بسیاری از افراد در یک مسیر مشخص کاری پیش می روند، پله های ترقی را به مرور زمان طی می کنند و مسئولیت های بیشتری را برعهده می گیرند. رزومه کاری شما باید یک مسیر پیشرفت شغلی را نشان بدهد که این مسیر کاملاً منطقی است و نشان دهنده این باشد که چگونه در شغل تان، پیشرفت کرده اید.
آیا از لحاظ درجه و رتبه شغلی پیشرفت کرده اید؟ مسئولیت های بیشتری مثل آموزش به نیروهای جدید، رهبری پروژه ها و … را به عهده گرفته اید؟
ممکن است تغییر شغل به صورت مداوم، شامل یک مسیر کاری مشخصی مثل ترفیع شغلی نباشد ولی این امر بدین معنا نیست که شما نمی توانید نشان بدهید که در شغل تان، چگونه پیشرفت کرده اید.
به مهارت های قابل انتقال خودتان تکیه کنید و از آنها استفاده کنید تا نشان بدهید که چگونه از لحاظ حرفه ای بودن، پیشرفت کرده اید. در مورد کلاس هایی که رفته اید یا مدارکی که گرفته اید، صحبت کنید تا نشان بدهید که در کسب وکار خودتان، پیشرفت کرده اید. می توانید از کاور لتر نیز استفاده کنید تا نشان بدهید که چگونه در این روند پیشرفت خوبی داشته اید.

چه مدارکی دارید؟

به غیر از مدارک تحصیلی، به هر مدرک دیگری که به دست آوردید و دوره های آموزشی که شرکت کردید اشاره کنید.
با در نظر گرفتن بخشی به نام دست آورد های شغلی و مدارک شروع کنید تا بتوانید هر سؤالی که کارفرما دارد را پاسخ بدهید. برای مثال، دستاوردهای شغلی خود را بیان کنید و توضیح بدهید که چرا یک کارفرما باید شما را استخدام کند(مثل مدارک، توصیه ها یا تأییدیه ها).
اگر یک پورتفولیوی دیجیتال دارید، آن را در رزومه خود حتماً قید کنید. مجموعه ای از پروژه ها و دستاوردها شان میدهند که چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید.

آیا با شرکت مورد نظر، تناسب یا تطابق فرهنگی دارید؟

در آخر، کارفرمایان به کارمندانی نیاز دارند که در موقعیت شغلی مربوطه در یک شرکت قبلی، بیشترین موفقیت را داشته باشند. در رزومه خود به تمام مواردی که تناسب رفتاری شما با فرهنگ سازمان یا شرکت مورد تقاضا را نشان میدهد اشاره کنید.
سعی کنید از کلمات کلیدی که در آگهی استخدام این شغل استفاده شده است، بهره بگیرید تا بتوانید مثل زبان همان شرکت حرف بزنید. با بکار بردن اصطلاحات کاری رایج شرکتی که میخواهید در آن استخدام شوید نشان میدهید که  خودتان را به روز نگه داشته اید و برای این موقعیت شغلی مناسب هستید. همیشه به دنبال تلفیق کردن تحقیقات مستقل تان در این زمینه شغلی باشید. برای مثال، اگر وب سایت یک شرکت بر روی خدمات مشتریان تأکید می کند، سعی کنید دستاوردهای متمایزی که در این حوزه وجود دارد را نشان دهید.

پاسخ دادن به سؤالات

زمانی که کارفرمایان متوجه شوند که شما ممکن است همان یک نفر مناسب برای کار باشید، شش ثانیه به راحتی به شش دقیقه تبدیل می شود!. وقتی رزومه شما بیشتر سؤال های کارفرمایان را جواب بدهد، به راحتی به مرحله بعد که مصاحبه کردن است، می رسید.
مطمئن نیستید که رزومه تان، جواب اینگونه سؤالات را می دهد؟ بهتر است از سایت های مربوطه ای که در این حوزه هستند، کمک بگیرید.

مطلب مرتبط: دانلود نمونه رزومه کاری مهندس کامپیوتر

سخن پایانی

مواردی که نام بردیم به تنظیم هرچه بهتر رزومه شما کمک میکنند. سایت ایران استخدام این بستر را فراهم کرده است تا شما با عضویت به عنوان کارجو با جست و جو در میان بروز ترین فرصت های شغلی با توجه به مدرک تحصیلی و عنوان شغلی مورد نظر خود مشاهده نمایید. علاوه بر این شما با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام میتوانید رزومه خود را به بهترین شکل آماده کنید. شما میتوانید رزومه آماده خود را برای کارفرمایانی که در سایت آگهی استخدام درج نموده اند ارسال کنید.

نکته: با ثبت نام در کاریابی ایران استخدام به عنوان کارجو پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، رزومه شما در معرض دید کارفرمایان قرار می‌گیرد و امکان جذب و استخدام شما بالاتر می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا