راهنمایی شغلیکارجومعرفی مشاغل

سالن کار رستوران کیست؟ + بررسی مهارت های سالن کار

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مهارت های اساسی و وظایف سالن کار چیست؟

در جواب این سوال که سالن کار کیست؟ باید بگوییم، سالن کار فردیست که در رستوران ها یا کافی شاپ ها مسئولیت ثبت سفارش، کمک در انتخاب سفارش و تحویل سفارش به مشتری را بر عهده دارد. سالن کار با برقراری ارتباط با مشتریان رستوران، آن ها را در انتخاب و سفارش غذا کمک میکند تا سرویس غذا و خدمات را سریع و دقیق برایشان فراهم کند. او در صورت نیاز باید درباره گزینه های منو به مشتریان توضیح دهد. سالن دار برای داشتن عملکرد خوب و حرفه ای، باید در زمینه هایی مانند خدمات مشتری و ارتباطات، از مهارتهای قوی برخوردار باشد. شما به عنوان یک سالن کار با دانستن اینکه کدام مهارت ها را در رزومه خود عنوان کنید و چگونه آنها را برجسته کنید، می توانید در چشم کارفرما خوب جلوه کنید.
در این مقاله، مهارتهای مورد نیاز برای یک سالن کار و نحوه برجسته کردن آنها در رزومه را توضیح می دهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وظایف سالن کار چیست؟

سالن کارها به مشتریان خوش آمد می گویند و با آنها ارتباط برقرار می کنند. سفارشات غذا را می گیرند و تحویل می دهند. تلاش می کنند تا مشتریان تجربه خوبی از صرف غذا در آن رستوران داشته باشند. به سالن کارهای ماهر به احتمال زیاد انعام خوبی داده می شود و یا به ارتقاء شغلی دست پیدا می کنند.

سایر مسئولیت های یک سالن کار عبارتند از:

  • پاسخ به سوالات مربوط به منو
  • ارائه پیشنهاداتی برای غذا یا نوشیدنی
  • دوباره پر کردن نوشیدنی ها و اقلام غذایی
  • ارائه یک صورتحساب دقیق، بدون معطلی و در زمان مناسب
  • رعایت معیارهای سلامت مواد غذایی
  • تمیز کردن و چیدن میز
  • بلند کردن و حمل بارهای سنگین
  • جارو کردن و گردگیری

مهارت های پایه سالن کار

شما به عنوان یک سالن کار، به ترکیبی از مهارت های سخت و نرم نیاز دارید. مهارت ‌های سخت از طریق آموزش یا تجربه عملی فروش بدست می آیند، مانند نحوه تمیز کردن یا چیدن میز یا کار با تجهیزات فروشگاهی. مهارت‌های نرم یا «مهارت‌های افراد» ویژگی ‌هایی هستند که در انجام کار به شما کمک می کنند، مانند برخورد خوشایند و محترمانه با مشتریان و ثبت دقیق سفارش‌های آنها. این مهارت ها نه تنها به سالن کار کمک می کند تا در صنعت رستورانداری موفق شود، بلکه می تواند او را برای شغل های مدیریتی و مشاغل دیگر نیز آماده کند.

در اینجا چند مهارت مهم که یک سالن کار باید داشته باشد را ذکر می کنیم:

  • ریاضی پایه

مهارت های ریاضی پایه، شامل توانایی شمردن، جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است. این محاسبات کاربردهای عملی زیادی مثلا در گفتن ساعت، تعیین اندازه ها در آشپزی و جمع بندی خرید دارند. افرادی که از مهارت های ریاضی پایه خوبی برخوردارند، می توانند این کارها را به سرعت و بطور دقیقی انجام دهند.

  • معاشرت

مهارت های ارتباطی یا معاشرت شامل توانایی خوب در نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن است. یک ارتباط گر خوب واضح، مطمئن و با صدای مناسب صحبت می کند. بدون اینکه زیاد صحبت کند، چیزها را به خوبی توضیح می دهد. بخوبی به آنچه افراد می گویند گوش می دهد تا بتواند به درستی به آنها پاسخ دهد. همچنین می تواند سبک ارتباطی خود را با افرادی که با آنها سر و کار دارند وفق دهد.

  • خدمات مشتری

خدمات مشتری، به توانایی برآوردن نیازهای مشتریان به شیوه ای حرفه ای، سریع و مفید گفته می شود. و شامل احوالپرسی مؤدبانه، پاسخ به سؤالات، توجه و رسیدگی به شکایات می باشد. ارائه خدمات خوب به مشتریان می تواند منجر به رضایت آنها شده و آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کند.

  • حل مشکل

حل مشکل زمانی لازم است که با مشکلی مواجه می شوید، ابتدا همه راه ها را در نظر می گیرید و سپس بهترین راه حل را برای آن موقعیت انتخاب می کنید. آنهایی که حلال خوب مشکلات هستند، به سرعت راه حل را پیدا می کنند و از انجام آن اطمینان حاصل می کنند. این مهارت به افراد و کسب و کارها کمک می کند تا روند کار و خدمات خود را به طور مداوم بهبود بخشند.

  • کار گروهی

کار گروهی به توانایی همکاری با گروهی از افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک گفته می شود. آنها با همکاری یکدیگر مشکلات را حل می کنند و کارها را بسرعت و بخوبی انجام می دهند. افرادی که در گروه بخوبی کار می کنند با همکاران خود کنار می آیند، از آنها حمایت می کنند و به ایجاد یک محیط کاری مثبت کمک می کنند.

  • توانایی انجام چند کار

عملکرد چند کارگی، شامل انجام موفقیت آمیز چند کار بصورت همزمان است. انجام چند کار به طور همزمان، می تواند باعث صرفه جویی در وقت و بهبود بهره وری شود. افراد باید کاملا منظم باشند و تمرکز لازم برای انجام چند کار به درستی را داشته باشند. عملکرد چند کارگی می تواند در محیط های پرشتاب مهم باشد.

  • توجه به جزئیات

خوب توجه کردن به جزئیات، به معنای انجام دقیق و کامل وظایف است. توجه به جزئیات شامل تشخیص نشانه های نامحسوس و به خاطر سپردن اطلاعات مهم است. افراد جزئی نگر اغلب کارهای با کیفیتی را انجام می دهند، و ممکن است کمتر مرتکب اشتباه شوند.

  • قدرت جسمانی

توانایی فیزیکی شامل قدرت و انرژی ذهنی و بدنی برای انجام یک کار است. افرادی که بنیه بدنی خوبی دارند می توانند برای ساعات طولانی کار کنند. این افراد نگرش خوش بینانه ای دارند و بخوبی استرس خود را مهار می کنند و بر ناراحتی غلبه می کنند. توانایی بدنی همچنین سبب می شود که آنها کمتر احساس خستگی کنند.

سالن کار

راهنمای ارتقا و بهبود مهارت های سالن کار

شما می توانید در حین کار و یا خارج از ساعات کاری، اقداماتی را برای بهبود مهارت ها و اطلاعات سالن کار خود انجام دهید. اکثر افراد در این زمینه، مهارت های خود را از طریق آموزش در حین کار، تمرین گسترده و به خاطر سپردن اطلاعات افزایش می دهند. در اینجا شش راه برای بهبود مهارت های سالن کار ارائه شده است.

  • تقویت اولین برخورد

اولین برداشت های مثبت و احوالپرسی را با یک دوست و یا در آینه تمرین کنید. هنگامی که خود را معرفی می کنید یا با مهمانان صحبت می کنید، تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید. سعی کنید ظاهری آراسته با لباس مناسب، موهای مرتب و ناخن های تمیز داشته باشید.

  • تمرین در خانه

کارهایی را که ممکن است در محل کار انجام دهید، تمرین کنید و سعی کنید قبل از اینکه مجبور شوید آنها را در محیط پرشتاب رستوران انجام دهید، در خانه بخوبی انجام دهید. برای مثال، سعی کنید یک سینی سنگین یا دسته های بشقاب را بدون ریختن چیزی حمل کنید. پر کردن نوشیدنی ها یا تمیز کردن میزها را به راحتی انجام دهید. برای اینکه بهترین روش‌ها برای انجام این وظایف عملی را یاد بگیرید، می‌توانید ویدیوهای آموزشی را تماشا کنید.

  • تسلط بر منو

فلش کارت درست کنید و منوی رستوران را مرور کنید تا بتوانید به سرعت و به طور کامل به سوالات مشتریان پاسخ دهید. اطلاع از مندرجات منو به شما این امکان را می دهد که پیشنهادات مطمئنی را برای غذا و نوشیدنی به مشتریان ارائه دهید. از جزئیاتی مانند غذاهای ویژه آماده، گزینه های جانبی، مواد تشکیل دهنده، نحوه چیدن ظروف، گزینه های گیاهی یا بدون گلوتن، جفت شدن شراب و موارد دیگر اطلاع داشته باشید.

  • تقویت حافظه

بازیها یا تمرینات حافظه را انجام دهید و حفظ کردن سفارشات را تمرین کنید تا بتوانید بدون نوشتن چیزی آنها را بردارید. وقتی غذا را سر میز می آورید باید بدانید که چه کسی چه چیزی را سفارش داده است. رعایت این نکات، باعث می شود که حرفه ای به نظر برسید و مشتریان را تحت تاثیر قرار دهید.

  • شناخت مشتری

یک مشخصه ویژه را به خدمات خود اضافه کنید. یک مکالمه ساده را شروع کنید و از آنها در مورد کارهای روزانه شان بپرسید. نوشیدنی های مورد علاقه یا درخواست های ویژه مشتریان دائمی را به خاطر بسپارید. رعایت این نکات، می تواند احساس خاص و مهمی را به آنها القا کند.

  • مهارت های ارتباطی

یکنواخت و روان صحبت کردن را تمرین کنید. از گرامر و کلمات مناسبی استفاده کنید. گذراندن دوره های سخنرانی عمومی، می تواند در ایجاد مهارت های کلامی و اعتماد به نفس به شما کمک کند. هنگامی که پیش غذا را می آورید با چند احوالپرسی، سؤال یا گفتگو نزد مشتری بیایید. شاید یک همکار با تجربه بتواند در این زمینه پیشنهاداتی به شما بدهد.

مهارت های سالن کار در محل کار

در اینجا نحوه استفاده از مهارت های سالن کار در محل کار توضیح داده شده است.

  • نگرش مثبتی داشته باشید

هنگام تعامل با مشتریان، خودمانی، بشاش و مؤدب باشید. با لبخند و جدیت به هر مشتری نزدیک شوید. نگرش مثبت، برای روحیه افرادی که در آشپزخانه کار می کنند و همچنین سایر کارکنان دیگر نیز مفید است.

  • بخوبی ارتباط برقرار کنید

هم با مشتریان و هم با همکارانتان بطور واضح و مؤثری صحبت کنید. به سوالات مشتریان پاسخ دهید و با آنها دوستانه صحبت کنید. به موارد مورد علاقه یا نگرانی های آنها گوش دهید و آن اطلاعات را به مدیر، آشپزها یا کارکنان آشپزخانه منتقل کنید. داشتن ارتباط شفاف در یک محیط کاری پرشتاب، شلوغ و پر سر و صدا مانند یک رستوران شلوغ ضروری است.

  • توجه داشته باشید

هنگام سفارش گرفتن، به ویژه سفارشات بزرگ یا پیچیده، حواستان را جمع کنید و مراقب باشید و درخواست های خاص یا حساسیت های غذایی مشتریان را یادداشت کنید. با یادآوری اینکه چقدر استیک دوست دارند یا اینکه رژیم غذایی فاقد گلوتن دارند، مشتریان را راضی نگه دارید. به نیازها و نشانه های رفتاری مشتریان نیز توجه کنید. بدانید که چه زمانی نیاز به پر کردن مجدد نوشیدنی، پاک کردن بشقاب ها یا قبض دارند. سردرگم نباشید و با همکاران یا مشتریان با صدای بلند گفتگو نکنید.

  • قوی باشید

مراقب خودتان باشید تا بنیه لازم برای کار در شیفت های طولانی و ساعت ها سرپا ایستادن را داشته باشید. بدون اینکه عجله کنید یا استرس داشته باشید، فرز باشید و سریع حرکت کنید. انرژی و انگیزه بالایی داشته باشید.

  • درگیری ها را حل و فصل کنید

اگر با یک مشتری ناراضی مواجه شدید، باید سریعا برای رفع آن مشکل فکری کنید. نشان دهید که ناراحتی آنها را درک می کنید، و حذف یک مورد از صورت حساب یا سرو یک دسر رایگان را به آنها پیشنهاد دهید. شاید مجبور شوید از راه حلهای خلاقانه ای برای راضی کردن مشتری استفاده کنید.

  • چند وظیفه را بخوبی انجام دهید

برای اینکه خدمات سریع و با کیفیتی را ارائه دهید، باید بین توجه به مشتریان، ارتباط با کارکنان و اطمینان از برآورده کردن همه نیازهای مشتریان خود تعادل برقرار کنید. سالن کارها اغلب روی میزهای زیادی که در مراحل مختلف صرف وعده های غذایی خود هستند، فورا حاضر می شوند. شما باید همان میزان بالای توجه و خدمات را به هر یک از آنها ارائه دهید. زمان آماده سازی و پخت غذاها را بدانید تا بتوانید بر اساس آن زمان تحویل غذا را به مشتری بگویید.

سالن کار

مهارت های سالن کار در رزومه

هنگام درخواست برای شغل سالن کار، نمونه هایی از نحوه استفاده از مهارت ‌های خود برای برآورده کردن نیازهای مشتریان و بهبود تجربه آنها از صرف غذا را نشان دهید. می توانید این موارد را در رزومه و کاور لتر خود ذکر کنید و در مصاحبه های شغلی به آنها اشاره نمایید.
در واقع، ما می‌توانیم به شما در نوشتن رزومه کمک کنیم، و پیشنهادات یا نمونه‌هایی را ارائه نماییم تا به شما در یافتن یک طرح رزومه متناسب با علایقتان کمک کنیم.

در بخش مهارت های رزومه خود، ویژگی هایی که شما را به عنوان یک سالن کار خوب جلوه می دهد را در یک لیست بولت شده برجسته کنید. برای مثال:

  • نگرش مثبت و دوستانه هنگام خوشامدگویی و تعامل با مشتریان
  • حفظ کردن سریع و کامل آیتم های منو جهت ارائه بهترین پیشنهادات به مشتریان
  • ارتباط خوب و شفاف با کارکنان آشپزخانه
  • توجه به جزئیات هنگام چیدن میز و سرو غذا
  • حل مشکل و واکنش به اعتراض مشتری

مهارت های سالن کار در کاور لتر

در مقایسه با رزومه، می‌توانید در کاورلتر خود به جزئیات بیشتری در مورد نقاط قوت و مهارت‌های خود اشاره کنید. نمونه هایی از نحوه استفاده از مهارت های مرتبط در محل کار را ارائه دهید.

مثال: من از گفتگوی دوستانه با مشتریان و ارائه تجربیات شخصی خود به هر یک از آنها لذت می برم. این امر از تعداد افرادی که از من خدمات درخواست می کنند مشهود است.

مهارت های سالن کار در مصاحبه شغلی

در طول مصاحبه برای شغل سالن کار، ممکن است کارفرما از شما بخواهد که مهارت های خود و نحوه به کارگیری آنها را توضیح دهید. نمونه‌هایی از موقعیت‌هایی که در آنها از این مهارت‌ها هنگام پاسخ گویی به سؤالات رایج مصاحبه استفاده کرده‌اید را ارائه دهید.

مثال:

– چگونه با مشتریان مشکل پسند برخورد می کنید؟
+ «مشتریان سخت گیر، جزئی از کار در صنعت رستوران‌داری هستند. من سعی می‌کنم با مشتریان ناراحت همدلی کنم و راه‌حل‌های سریعی را پیدا کنم تا آنها را راضی نگه دارم. برای مثال، وقتی مشتری به دلیل سرد بودن غذا ناراضی بود، دیگر سوالی نپرسیدم و از آشپز خواستم دوباره غذای او را درست کند. ظرف چند دقیقه یک غذای داغ و جدید به همراه یک دسر رایگان برای او آوردم».

نمونه ای از رزومه سالن کار

در اینجا نمونه ای از یک رزومه مبتنی بر مهارت های پایه، مناسب برای سالن کارهایی که برای یک شغل درخواست می کنند ارائه میدهیم:

{نام و نام خانوادگی}
{تلفن تماس}
{آدرس ایمیل}

اهداف شغلی:

تضمین موقعیت شغلی سالن کار در رستوران {نام رستوران}، جایی که می توانم مهارت ها و توانایی های بدست آمده از دو سال تجربه در صنعت رستوران و مهمان نوازی را داشته باشم.

مهارت ها:

  • ارتباط موثر
  • حل مشکل
  • صبوری

سابقه حرفه ای:

سالن کار، {از تاریخ} – {تا تاریخ}

  • تبدیل مشتریان اول به مشتریان ثابت و افزایش بازگشت مشتری از طریق ارائه خدمات دوستانه، قابل اعتماد و دقیق.
  • انتقال سفارشات مشتری به آشپزخانه با استفاده از سیستم فروشگاهی رستوران. آماده سازی سفارشات سرد مانند سالاد و پیش غذا، و بررسی دقیق سفارشات مشتریان برای اطمینان از آماده سازی غذا طبق درخواست آنها.

تحصیلات:

{آخرین مدرک تحصیلی}

راهنمای عضویت در کاریابی ایران استخدام

اگر به عنوان سالن کار، به دنبال موقعیت های شغلی مناسب میباشید، پیشنهاد میکنیم با عضویت در سایت ایران استخدام علاوه بر آگاهی روزانه از موقعیت ها و نیازمندی های مرتبط از طریق ایمیل و پیامک، رزومه حرفه ای خود را در کمترین زمان ممکن و بالاترین دقت با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان و آنلاین ایران استخدام  آماده و تنظیم نمایید. با قراردادن رزومه به حالت فعال رزومه شما در قسمت بانک رزومه ایران استخدام و در معرض دید کارفرمایان قرار میگیرد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و استفاده از خدمات و مزایای رایگان کلیک نمایید.

چنانچه به عنوان کارفرما به دنبال استخدام سالن کار برای رستوران و یا مجموعه خود میباشید، میتوانید با عضویت در سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام سالن کار نیروی مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن استخدام نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام سالن کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: indeed.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا