کارجومصاحبه استخدامی

سوالات مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات (IT) بهمراه پاسخ

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سوالات متداولی که در مصاحبه از کارشناس آی تی (IT) پرسیده می شود

بخش فناوری یک حوزه رقابتی همواره در حال تغییر است، به همین دلیل لازم است که در طی روند استخدام، اقداماتی را برای نشان دادن نقاط قوت، تجربه و مهارت های خود انجام دهید. بهترین راه برای انجام این کار این است که سوالاتی که عموما در مصاحبه با کارشناس پرسیده می شود را مرور کنید و پاسخ آنها را نیز آماده نمایید. در این مقاله، برخی از متداول ترین سوالات مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات را به همراه پاسخهای نمونه ارائه می کنیم و نکاتی که می توانند به آماده شدن شما برای مصاحبه بعدی کمک کنند را نیز بررسی می نماییم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

سوالات کلی مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات

صرف نظر از صنعت یا جایگاه شغلی که برای آن مصاحبه می کنید، می توانید از مسئول استخدام انتظار داشته باشید که سؤالات کلی خاصی مانند موارد زیر را از شما بپرسد:

  1. در مورد خودتان توضیح دهید.
  2. همکارانتان راجع به شما چه نظری دارند؟
  3. چه خصوصیت منحصر بفردی در خود می بینید؟
  4. چه انگیزه ای برای این کار دارید؟
  5. چرا می خواهید در این سازمان مشغول به کار شوید؟
  6. چرا به این کار علاقمندید؟
  7. بیشتر مشتاق چه چیزی هستید؟
  8. بزرگترین نقطه قوتی که در خود می بینید چیست؟
  9. بزرگترین نقطه ضعفتان چیست؟
  10. چرا می خواهید کار فعلی خود را ترک کنید؟
  11. حقوق مد نظرتان چقدر است؟
  12. اگر سوال دیگه ای دارید، یفرمایید؟
  13. سوالاتی در مورد تجربه و سابقه

مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات

سوالات تخصصی مصاحبه کارشناس شبکه و IT

کارفرمایانی که برای جذب این رده شغلی درج آگهی استخدام انجام میدهند، مایلند اطلاعات هر چه بیشتری درباره تجربه و تخصص شما داشته باشند، به همین دلیل است که سوالاتی مانند موارد زیر را می پرسند:

  1. چگونه از جریان آخرین روندهای فناوری مطلع می شوید؟
  2. چگونه همچنان مهارتهای حرفه ای خود را توسعه می دهید؟
  3. از کدام زبان های برنامه نویسی تاکنون استفاده کرده اید؟
  4. چه دانش و مهارت هایی متناسب با این صنعت دارید؟
  5. آیا گواهینامه فنی دارید؟
  6. در خصوص برنامه ها و پروتکل های فناوری اطلاعات، چه نقاط قوت و ضعفی دارید؟
  7. در مورد روند عیب یابی خود کمی توضیح دهید.
  8. برای شرکتی که با حجم زیادی از داده ها سر و کار دارد، کدام پردازنده ها را پیشنهاد می کنید؟
  9. در مورد میزان تجربه حرفه ای خود در رابطه با وظایف فناوری اطلاعات توضیح دهید.
  10. در مورد مشکلات ویروسی مختلفی که در کار خود با آنها مواجه شده اید و هچنین نحوه رفع آنها کمی توضیح دهید.

سوالات مصاحبه رفتاری، موقعیتی و چالشی کارشناس IT

مصاحبه کننده ممکن است برای ارزیابی اخلاق کاری و نحوه کنار آمدن کارجو با شرایط خاص، برخی سوال رفتاری یا موقعیتی را بپرسد:

  1. اگر دچار یک شکست حرفه ای شدیده اید، در مورد آن توضیح دهید. چه واکنشی نسبت به آن نشان داده اید؟ به نظر شما، یک رهبر تیم یا پروژه کارآمد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  2. چگونه هنگام ضیق وقت کار خود را انجام می دهید؟ این کار می تواند دشوار باشد. چگونه حجم بالای کار را مدیریت می کنید؟
  3. در مورد جدیدترین پروژه IT خود توضیح دهید. چه مسئولیتی در آن داشتید؟
  4. برای اطمینان از سازگاری تولید و کیفیت چه اقداماتی انجام می دهید؟
  5. با توجه به شرح وظایف شغلی، فکر می کنید مسئولیتهای روزانه شما در این کار چه باشد؟
  6. انتظار دارید در این کار با چه چالش هایی مواجه شوید؟
  7. چه زمانی توانستید یک طرح اولیه را اصلاح کنید، توضیح دهید.
  8. چه زمانی توانستید عملا از تخصص فنی خود استفاده کنید، توضیح دهید.

مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات

سوالات مصاحبه کارشناس شبکه و فناوری اطلاعات همراه با پاسخهای نمونه

در اینجا برخی از سوالات مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات را به همراه پاسخهای نمونه ارائه می کنیم که می توانند در آمادگی شما برای پاسخگویی به آ؛نها مفید باشند:

  • اگر می توانستید یک چیز را در مورد کارشناس بودن تغییر دهید، چه چیزی را تغییر می دادید و چرا؟

هنگامی که مصاحبه کننده چنین سوالی را می پرسد، معمولاً امیدوار است که به توانایی های شما پی ببرد و بداند که آیا با فرهنگ شرکت همسو هستید یا خیر. در اکثر موارد، بهتر است جنبه مورد علاقه خود را در مورد شغل و موارد چالش برانگیز آن بیان کنید. بهتر است قبل از مصاحبه حتی الامکان اطلاعات بیشتری در مورد کارفرما مانند محیط کاری سازمان، فرآیندها و ابزارهای ترجیحی خود کسب کنید. این اطلاعات جدای از اینکه در ارائه پاسخ مناسب به شما کمک می کند، می تواند این شانس را نیز به شما بدهد تا بفهمید آیا این شرکت برای شما مناسب است یا خیر.

پاسخ نمونه:

“یکی از جنبه های مورد علاقه من برای کارشناس شدن، این است که با کمک به سازمان‌ها در اجرای سیستم‌های کارآمد، به راحت تر شدن شغل و زندگی افراد کمک می‌کنم. از آنجایی که از کمک به کاربران برای کارآمدتر و موثرتر شدن لذت می برم، بخصوص هنگامی که نگهداری یا ارتقاء سیستم موجب اختلال در کار دیگران می شود، ناامید می شوم. البته این امر گاهی اوقات اجتناب‌ناپذیر است، اما من تمام تلاشم را می کنم تا کار دیگران را مختل نکنم.”

  • به عنوان یک کارشناس آی تی از چه منابعی بیشتر استفاده می کنید؟

مسئولان استخدام اغلب این سوال را می پرسند تا بتوانند علاقه یک داوطلب برای آن کار، دانش ابزارهای فناوری اطلاعات، تخصص فنی و مشارکت عمومی او در صنعت فناوری اطلاعات را ارزیابی کنند. علاوه بر این، ممکن است بخواهند بدانند که آیا مایل به کار با نرم افزار، سیستم عامل و سخت افزاری که در سازمانشان استفاده می شود هستید یا خیر. در پاسخ بگویید که از چه منابعی استفاده می کنید و چرا. این نیز ایده خوبی است که شرایطی که استفاده از ابزارهای خاص می تواند مفیدتر باشد و همچنین مزایا و معایب آنها را در نظر بگیرید.

پاسخ نمونه:

” IT منابع بسیار زیادی دارد، که برخی از آنها بهتر از موارد دیگر است، اما من شاید بیشتر اوقات از Microsoft TechNet استفاده کنم. این سایت یک منبع آنلاین فوق العاده آموزنده برای کارشناسان صنعت IT است و فرصت های آموزشی، ویکی، کتابخانه گسترده و تالارهای گفتمان را در اختیار کاربران قرار می دهد. تالارهای گفتمان بخصوص در مواقعی که با مشکلات سختی مواجه شده بودم مفید بودند. زیرا امکان دسترسی به متخصصان دیگری را برای شما فراهم می آورند و بدین ترتیب می توانند بینشها و پیشنهاداتی را برای منابع بهتر ارائه دهند یا حتی به شما یاد دهند که چگونه مشکل را رفع کنید.”

  • به نظر شما، چرا لازم است کارشناس فناوری اطلاعات در جریان آخرین پیشرفت ها و روندهای مهم فناوری قرار بگیرد؟

فناوری اطلاعات یک صنعت رو به رشد همراه با اصلاحات و پیشرفت‌هایی است که تقریباً دائماً در حال رخ دادن هستند. یک کارشناس توانمند این موضوع را می داند و در پیشرفت شغلی خود از طریق تحقیق و آموزش، بطور فعالی به سرمایه گذاری می پردازد. جدای از توضیح اینکه چرا این موضوع اینقدر مهم است، می توانید با ذکر مشارکت خود در جوامع آنلاین، اشتیاق خود به این کار و تعهد خود نسبت به حرفه خود، فیدهای رسانه های اجتماعی مختص صنعتی که دنبال می کنید و همچنین وبلاگ های فنی که می خوانید را نشان دهید.

پاسخ نمونه:

“در این حرفه، داشتن اطلاعات به‌روز در مورد جدیدترین تحقیقات و نوآوری‌ها حیاتی است. مشتریان از ما انتظار دارند که در بخش فناوری متخصص باشیم تا بتوانیم مشکلات را به خوبی پیدا کرده و رفع کنیم. من به همراه دیگر کارشناسان فناوری اطلاعات، زمان زیادی را صرف شبکه‌سازی، خواندن وبلاگ‌های فناوری و تحقیق در مورد آخرین پیشرفت‌های فناوری می‌کنم.”

نکات مصاحبه کارشناس فناوری اطلاعات

می توانید اطمینان داشته باشید که با پیروی از این روش ها که بهترینند تصور خوبی از خود بر جای می گذارید:

  1. درباره شرکت تحقیق کنید. با مطالعه وب‌سایت، نمایه‌ رسانه‌های اجتماعی و منشن ها در رسانه‌ها، درباره سازمان و بخشی که برای آن درخواست می‌دهید، اطلاعات کسب کنید. سپس می‌توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده اید، برای ارائه پاسخ‌ها و سؤالاتی که با ارزش‌ها و اهداف شرکت همسو هستند، استفاده کنید.
  2. پاسخ های احتمالی را تمرین کنید. مرور و بررسی سوالات متعارف و فنی مصاحبه می تواند به شما کمک کند تا از قبل پاسخ ها را بررسی کنید. در نتیجه می توانید مطمئن باشید که بخوبی نشان می دهید که گزینه مناسبی برای این سمت شغلی هستید.
  3. سوالاتی را برای مصاحبه کننده تهیه کنید. در پایان اکثر مصاحبه ها، مسئول استخدام می پرسد که آیا سؤالی دارید یا خیر. وقتی از قبل به این سوالات فکر کرده باشید، می توانید آمادگی و علاقه خود را به آن سمت شغلی نشان دهید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس فناوری اطلاعات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا