معرفی مشاغل

بررسی درآمد و حقوق مهندس شیمی در ایران و خارج از کشور

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازار کار مهندسی شیمی

آیا می‌دانید مهندس شیمی کیست؟ در مورد این رده شغلی چه می‌دانید؟ مهندس شیمی به انگلیسی chemical engineer، فرآیندهای تولید مواد شیمیایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به نتایج جدید می‌رسد. اصول و ابزارهای مهندسین شیمی برای کار کردن متعدد است. این افراد از شیمی، زیست شناسی، مواد شیمیایی، فیزیک و ریاضی جهت حل مسائل استفاده می‌کند و نتایج کار خود را به شکل‌های مختلف و ترکیبات جدید ارائه می‌دهد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه مهندس شیمی شویم؟

برای مهندس شیمی شوید، باید از طریق دانشگاه اقدام کنید. برخلاف برخی از رشته‌ها که دریافت مدرک آن‌ها از طریق موسسات آزاد و یا گذراندن دوره‌های آموزش عملی نیز امکان‌پذیر است، برای ورود به این بازار کار نیز باید وارد دانشگاه شوید.

نحوه ورود و انتخاب رشته مهندسی شیمی

برای اینکه بتوانید وارد این رشته تحصیلی شوید باید تحصیلات متوسطه خود را در در دوره دبیرستان و در یکی از رشته های ریاضی و فیزیک یا تجربی به پایان برسانید. سپس از طریق شرکت در آزمون کنکور سراسری، در صورت مجاز بودن میتوانید این رده شغلی را انتخاب نمایید. بنابراین، مهندسی شیمی رشته تجربی با مهندس شیمی ریاضی و فیزیک یکسان میباشد. در پاسخ به این سوال که دوره تحصیلی مهندسی شیمی چند سال است؟ باید گفت این رشته نیز به مانند سایر رشته‌ها، دارای یک دوره چهار ساله در مقطع کارشناسی، یک دوره دو ساله در مقطع ارشد و دوره سه یا چهار ساله در مقطع دکترا است.

بهترین گرایش رشته مهندس شیمی

مهندس شیمی گرایشات متعددی دارد. مهندس شیمی کاربردی، مهندس شیمی گرایش داروسازی، پلیمر، محیط زیست، نانو، فناوری، پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع گاز و… از جمله مهم‌ترین گرایش‌های این رشته است. هر یک از این گرایش‌ها، با توجه به بازار کار و علایق افراد می‌توانند جذابیت‌های متفاوتی داشته باشند. از این رو صحبت کردن از بهترین گرایش رشته مهندس شیمی، کار سختی است.

دروس رشته مهندس شیمی

مهندس شیمی، دروس زیادی دارد که شامل دروس تخصصی و عمومی است. مهم‌ترین دروس تخصصی مهندسی شیمی عبارت است از: شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، کنترل فرآیند، انتقال حرارت، مکانیک سیالات، مبانی شیمی آلی و..
واحدهای مهندس شیمی در دانشگاه و در مقطع کارشناسی حدود 142 واحد است. دانشجویان رشته مهندس شیمی در دانشگاه، جهت ورود به مقاطع بالاتر باید از سد 142 واحد عبور کنند البته ممکن است با خواندن این مطلب تصور کنید گذراندن این واحدها، کار سختی است و یا با خود بگویید چرا مهندسی شیمی؟ وقتی رشته‌های آسان‌تری نیز وجود دارد، چرا باید به سراغ مهندسی شیمی بروم؟ اما واقعیت برخلاف تصورات است. زیرا سختی و آسانی هر چیزی با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای افراد متفاوت است. ممکن است این رشته برای یک دانشجوی رشته شیمی بسیار آسان باشد؛ اما برای دانشجوی علوم سیاسی که در مسائل نظری یا دروس حفظ کردنی استعداد دارد، بسیار سخت باشد. بنابراین موضوع سختی رشته شیمی، برای علاقه‌مندان این رشته نیز تنها یک شوخی است. زیرا نظرات دانشجویان رشته مهندسی شیمی، حکایت از شیرین بودن و آسانی این رشته دارد.

درآمد و حقوق مهندسی چقدر است؟

رشته مهندسی شیمی، جز مشاغل پردرآمد در ایران است. هر چند در مورد این شغل نیز باید عوامل تاثیرگذار مانند سطح مهارت، تجربه، مدرک تحصیلی، دانشگاه، محل کار و… را نیز در نظر گرفت. به عنوان نمونه حقوق مهندس شیمی در عسلویه با فردی که در یک شرکت کوچک مشغول به کار است یکسان نیست. یا درآمد مهندس شیمی در شرکت نفت با درآمد مهندس شیمی در کارخانه رنگ‌سازی متفاوت است. نحوه کار کردن مانند کار تمام وقت یا پاره‌وقت نیز جز عوامل تاثیرگذار بر درآمد و حقوق افراد است. ممکن است مهندس شیمی در یک شرکت بزرگ تنها چند ساعت در هفته مشغول به کار شود و درآمد کمی داشته باشد؛ اما فرد دیگری با کار تمام وقت در یک شرکت کوچک درآمد بالایی داشته باشد.

بازار کار مهندس شیمی در ایران

حیطه کار این مهندسان متنوع و گسترده است. مهندسان شیمی می‌توانند در شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های مواد شیمیایی، صنایع مختلف صنعتی و حتی صنایع غذایی مشغول به کار شوند. از این رو می‌توان گفت مهندس شیمی بازار کار خوبی دارد. به خصوص آنکه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی مانند سایت‌های پتروشیمی عسلویه که جز سایت‌های بزرگ کشور است، به مهندسان شیمی نیاز دارند. از آنجا که بخش مهمی از اقتصاد کشور نیز به نفت بستگی دارد. از این رو شانس فارغ التحصیلان مهندسی شیمی برای استخدام بالا است.

حقوق مهندس شیمی در عسلویه

عسلویه از شهرهای بندری با شمار زیادی واحد صنعتی، پتروشیمی و پالایشی است. این واحدها با مواد خام حاصل از نفت، محصولاتی را به شکل شیمیایی تولید می‌کند. مواد حاصل از این سایت‌ها در تولید انواع رنگ‌ها، پلاستیک‌ها، پوشاک و منسوجات، تجهیزات پزشکی و…. استفاده می‌شود. از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های این سایت‌ها به مهندسان شیمی مربوط است، علاوه بر آنکه بازار کار را برای مهندسان شیمی مناسب کرده است، حقوق و درآمد آنان را نیز در حد مطلوبی قرار داده است. البته حقوق تمام مهندسان شیمی در عسلویه یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به ساعات کاری و نحوه کار افراد اشاره کرد.

درآمد مهندس شیمی در شرکت نفت

شرکت نفت نیز یکی دیگر جاهایی است که مهندسان نفت می‌توانند در آنجا استخدام شوند و فعالیت کنند. مهندس شیمی در شرکت نفت می‌تواند در بخش‌های مختلف مانند بخش فرآیند، بیوشیمیایی و فناوری نانو مشغول به کار شود. بنابراین حقوق مهندس شیمی در شرکت نفت بستگی به این دارد که در کدام بخش فعالیت کند. با این حال، حقوق مهندس شیمی در شرکت نفت، فارغ از بخشی که در آن فعال است، در رده متوسط به بالا قرار دارد. نحوه فعالیت مانند پاره‌وقت یا تمام وقت بودن افراد، میزان مهارت و تجربه افراد از عوامل تاثیرگذار بر درآمد و حقوق افراد است.

درآمد مهندس شیمی در خارج از کشور

مهندسی شیمی در بسیاری از کشورهای خارجی نیز جز مشاغل پرطرفدار با درآمد بالا است. طبق آمارها میانگین حقوق این رده شغلی 108770 دلار است. 10 درصد برتر می‌توانند بیش از 176000 دلار درآمد سالانه داشته باشند.
کانادا نیز از دیگر کشورهایی است که درآمد مهندس شیمی در آن بالا است. حقوق مهندس شیمی در کانادا حدود 80.000 دلار در سال است. این وضعیت در مورد آلمان نیز صادق است. چنانچه حقوق مهندس شیمی در آلمان حدود 60421 یورو است.

حقوق مهندس شیمی در آمریکا

مهندس شیمی در بسیاری از کشورهای خارجی نیز جز رشته‌های پرطرفدار با درآمد بالا است. طبق آمارها حقوق مهندسان شیمی در ایالات متحده از 18902 دلار تا 504331 دلار با میانگین حقوق 90922 دلار متغیر است. 57 درصد مهندسان شیمی بین 90922 تا 228646 دلار درآمد دارند و 86 درصد که جز مهندسان برتر هستند، 504331 دلار درآمد دارند.

حقوق مهندس شیمی در کانادا

کانادا نیز از دیگر کشورهایی است که درآمد مهندس شیمی در آن بالا است. طبق آخرین آمار، بالاترین میانگین دستمزد در آلبرتا با 49.88 دلار در ساعت و کمترین میانگین دستمزد در تورنتو، انتاریو با 32.69 دلار در ساعت است. پس حقوق معمولی سالانه تمام وقت برای این شغل بین 70000 تا 100000 دلار است.

حقوق مهندس شیمی در آلمان

حقوق مهندسان شیمی در مورد آلمان نیز مانند آمریکا و کانادا بالا است. طبق آمارها میانگین دستمزد یک مهندس شیمی 84634 یورو در سال و 41 یورو در ساعت در است. میانگین حقوق یک مهندس شیمی بین 58228 یورو تا 103338 یورو است.

نحوه جست و جوی آگهی ‌های استخدام مهندس شیمی

برای جست و جوی آگهی‌های استخدام این رده شغلی در سایت ایران استخدام می‌توانید به دو روش اقدام کنید. در روش اول باید وارد سایت ایران استخدام ‌شوید؛ سپس شغل موردنظر خود را استخدام کنید. با ورود به صفحه اصلی این سایت، در باکس مشاغل استخدام عنوان شغلی مورد نظر را انتخاب و جست‌و‌جورنمایید. سپس وارد صفحه آگهی های استخدام این رده شغلی میشوید و میتوانید آگهی های استخدام مهندس شیمی در پتروشیمی یا استخدام مهندس شیمی رنگ، استخدام مهندس شیمی در شرکت داروسازی و… را مشاهده نمایید.
علاوه بر این جستجو از طریق گوگل نیز امکان‌پذیر است. شما می‌توانید در جستجوی گوگل، شغل موردنظر خود را با عناوین مختلف در ایران استخدام سرچ کنید. مانند استخدام مهندس شیمی در بانک در ایران استخدام، مانند استخدام مهندس شیمی در کاشان در ایران استخدام، مانند استخدام مهندس شیمی در البرز، مانند استخدام مهندس شیمی در شیراز، مانند استخدام مهندس شیمی در خوزستان و…

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه مهندس شیمی و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

تنظیم رزومه مهندس شیمی جهت استخدام و یا شرکت در جلسه مصاحبه شغلی، از طریق رزومه ساز رایگان ایران استخدام و فرم خام رزومه ایران استخدام امکان‌پذیر است. جهت استفاده از رزومه ساز رایگان، ابتدا باید وارد سایت ایران استخدام شوید، سپس با ارائه اطلاعات لازم، یک رزومه خوب بسازید.
برای ساخت رزومه از طریق فرم خام نیز کافیست فرم موردنظر خود را دانلود کنید و با وارد کردن مشخصات خود، به تکمیل رزومه اقدام کنید.

جهت ساخت رزومه آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام مهندس شیمی در سایت ایران استخدام

فرآیند استخدام و پیدا کردن نیروهای مناسب یکی از چالش‌های زمانبر برای کارفرمایان است. اما خدمات ایران استخدام شامل حال کارفرمایان نیز است. شما به عنوان کارفرما می‌توانید به روش‌های مختلفی نیروهای موردنظر خود را جذب کنید. این روش‌ها، شامل چهار روش یا پلن برنزی، پلن نقره‌ای، پلن طلایی و پلن vip است. خدماتی که توسط این پلن‌ها ارائه می‌شود، متفاوت است. شما به عنوان کارفرما و با توجه به نحوه درج آگهی استخدام خود می‌توانید هر یک از این روش‌ها را انتخاب کنید.

جهت درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مهندسی شیمی از جمله رشته‌هایی است که داشتن تجربه و مهارت در آن بسیار ضروری است. هر چه تحصیلات افراد در این شغل کامل‌تر باشد و از تحصیلاتشان در دانشگاه‌های خوب و معتبر باشد، امکان موفقیت آنها نیز بیشتر است. زیرا این رده شغلی با اصول و فرمول‌ها نیز سروکار دارد. اگر توانایی و دانش شما در این زمینه کم باشد، ممکن است با یک اشتباه، نتیجه تمام معادلات و نتایج شما به هم بخورد. از این رو باید تا جای ممکن بر موضوع مهارت‌ها و دانش خود تمرکز کنید. گذشته از این، داشتن مهارت می‌تواند شانس استخدام شما را نیز بالا ببرد. بنابراین اگر به مهندسی شیمی علاقه دارید، حتما بر موضوع مهارت‌ها و ارتقای دانش خود تمرکز کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس شیمی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: indeed.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا