کارجوکارفرمامصاحبه استخدامی

نمونه سوالات مصاحبه طراح UX (تجربه کاربری)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

سوالات مصاحبه طراح تجربه کاربری (UX) به‌همراه پاسخ

شما به عنوان یک طراح UX جویای کار، باید به سوالات مصاحبه که برای ارزیابی تجربه، مهارت‌ها و نمونه کارهای حرفه ای شما پرسیده می شود، پاسخ دهید. کارفرمایان ، با ارزیابی پاسخ‌های مصاحبه و نمونه‌ کارهای شما متوجه می شوند که آیا شما با فرهنگ شرکت و همچنین سمتی که برای آن در نظر گرفته شده اید متناسب هستید یا خیر. برای اینکه خود را برای یک مصاحبه موفق آماده کنید، لازم است قبل از مصاحبه برای پاسخ دهی به برخی از سوالات احتمالی در مورد طراحی UX تمرین کنید. در این مطلب، به تعریف طراحی UX می پردازیم و نمونه سوالات طراحی UX را با چند نمونه پاسخ ارائه می دهیم تا در آماده شدن برای مصاحبه به شما کمک کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

طراحی UX چیست؟

طراحی UX که به معنای طراحی تجربه کاربری است، از دیدگاه تجربه کاربر نهایی شامل طراحی ویژگی‌های دیجیتال می باشد. تمرکز طراحان UX بر نحوه استفاده کاربر است تا اطمینان پیدا کنند کاربر براحتی از یک محصول استفاده می کند و تعامل با آن محصول را لذت بخش و قابل درک می داند و نیازهای او را بطور موثری برآورده می سازد. طراحی رضایت‌بخش UX تجربه کلی کاربر از محصول را بهبود می بخشد و به درک ارزش محصول توسط کاربر کمک می‌کند.

سوالات کلی و عمومی مصاحبه طراح UX

نقش یک طراح UX جنبه های خاصی دارد و تجربه منحصر به فردی را در مصاحبه شما فراهم می کند. اما کارفرما به احتمال زیاد مصاحبه را با پرسش سوالات گسترده تری شروع می کند تا بتواند نسبت به شخصیت شما و احساسی که نسبت به نقش خود دارید یک شناخت کلی پیدا کند. در اینجا 12 سوال کلی که یک کارفرما ممکن است در بخشی از مصاحبه با طراح UX مطرح کند، را آورده ایم:

  1. UX را چگونه تعریف می کنید؟
  2. انگیزه شما برای اینکه یک طراح UX شوید چیست؟
  3. به چه دلیلی می خواهید در اینجا به عنوان یک طراح UX مشغول به کار شوید؟
  4. بین UX و سایر رشته های طراحی چه تفاوتی وجود دارد؟
  5. از منظر یک پژوهشگر UX، از طراح UX تا طراح بصری، خود را در چه جایگاهی می دانید؟ چرا؟
  6. در زندگی شخصی خود از چه چیزی الهام می گیرید؟
  7. در محیط کاری خود از چه چیزی الهام می گیرید؟
  8. در مواجهه با بازخوردهای منفی چه می کنید؟
  9. محیط کاری ایده ال شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  10. دوست دارید بطور گروهی کار کنید یا به تنهایی؟
  11. سبک مدیریتی مورد نظر شما کدام است؟
  12. در پنج سال آینده، خود را در چه جایگاهی می بینید؟

سوالات تجربی و پایه ای

مانند هر عرصه دیگری، تجربه شخصی و سبک کار شما بر نحوه عملکرد شما در نقش پیشنهادی تاثیرگذار است. کارفرمایان سوالاتی مانند این 12 مورد را می پرسند تا بتوانند کارهای قبلی شما مورد ارزیابی قرار دهند و به سبک کاری و ترجیحات شما پی ببرند:

  1. یکی از پروژه های مورد علاقه خود که روی آن کار کرده اید را نام ببرید؟ دلیل آن را بیان کنید؟
  2. یکی از بدترین پروژه هایی که روی آن کار کرده اید را نام ببرید؟ دلیل آن را بیان کنید؟
  3. کدام برنامه ها از طراحی UX واقعا خوبی برخوردارند؟
  4. نقاط قوت آنها کدامند؟
  5. هنگامی که طراحی شما مورد پسند مشتری قرار نگیرد، چه می کنید؟
  6. برای ارزیابی کار خود از کدامیک از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می کنید؟
  7. دو مورد از نمونه کارهای مورد علاقه شما کدامند؟ چرا؟
  8. یک پروژه طراحی که طبق برنامه ریزی پیش نرفته بود را چگونه مدیریت کردید؟
  9. هنگام طراحی چگونه خود را جای مشتری تصور می کنید؟
  10. برای اضافه کردن برخی ویژگی‌ها به محصول خود، چگونه تصمیم می گیرید؟
  11. چگونه طرح‌های خود را به توسعه دهندگان ارائه می دهید؟
  12. کدام پروژه UX شما طبق برنامه پیش نرفت؟
  13. چگونه از قابل دسترس بودن ویژگی‌های محصول برای همه افراد اطمینان حاصل می کنید؟

سوالات دقیق و کامل

کارفرما غیر از پرسش سوال در مورد سوابق و شخصیت شما، احتمالا از شما می خواهد که در مورد موضوعات خاصی که در یک روز کاری برایتان پیش می آید صحبت کنید. 12 سوال زیر می تواند در رابطه با مهارت‌های سخت خاصی که دارید بینشی را برای کارفرمای احتمالی ارائه دهد و این فرصت را فراهم آورد که ایده های خود را با جزئیات بیشتری بیان کنید:

  1. روند طراحی شما چگونه است؟
  2. روند کنونی در طراحی UX را چگونه می بینید؟
  3. فکر می کنید روند بعدی UX چگونه باشد؟
  4. طراحی UX چه تاثیری بر وضعیت مالی یک شرکت می گذارد؟
  5. برای بهبود UX محصول ما در نظر دارید چه کاری انجام دهید؟
  6. چگونه بین اولویتهای طراحی UX و پارامترهای تایم لاین پروژه تعادل برقرار می کنید؟
  7. برای کار با طراحان دیگر چه روندی در پیش می گیرید؟
  8. برای کار با توسعه دهندگان چه روندی در پیش می گیرید؟
  9. برای کار با مدیران محصول چه روندی در پیش می گیرید؟
  10. در مورد ویژگیهای مورد استفاده در طراحی محصول، چگونه تصمیم می گیرید؟
  11. اگر پروژه ای که روی آن کار می کنید طبق برنامه پیش نرود، چه کار می کنید؟
  12. اهداف تجاری برایتان مهمتر است یا اهداف UX؟

چند نمونه از سوالات ساده مصاحبه همراه با پاسخ

کارفرمایان سوالات مصاحبه را با اهداف خاصی از قبیل ارائه فرصت برای مشارکت در بحث‌های نظری و بررسی اطلاعات مرتبط با شغل شما طراحی می کنند. در اینجا شش نمونه از پرسش و پاسخ را برای کمک به آمادگی شما برای مصاحبه ارائه کرده ایم:

1 . چگونه به مشکلی که به تازگی توسط کاربر بیان شده، می پردازید؟

شما در طی فرآیندهای طراحی، به همراه همکاران حرفه ‌ای خود به بررسی ویژگی‌ها و گزینه ‌های مختلف موجود در مورد طرح‌ها می پردازید، بنابراین ممکن است مشکلات جدیدی را نیز مشاهده کنید که باید قبل از اجرای پروژه رفع شوند. علاوه بر این، پس از شروع پروژه نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که شما و اعضای گروهتان قبلا متوجه آن نشده بودید، بنابراین ممکن است لازم باشد برخی ویژگی‌ها را اصلاح کنید یا ویژگی‌های جدیدی را ایجاد کنید.
کارفرمایان ممکن است این سوال را مطرح کنند تا نحوه مدیریت جریان کاری و مدیریت سریع وظایف ضروری توسط شما را مورد ارزیابی قرار دهند. در پاسخ خود توضیح دهید که برای بررسی یک مسئله و ارائه یک راه حل برای آن چه روندی در پیش می گیرید. بر تعهد خود نسبت به طراحی برای ارائه بهترین تجربه به کاربر نهایی تمرکز کنید.

مثال:

مواجهه با مشکل کاربر جدید به این معنی است که باید ارائه راه حل برای دو چیز را مد نظر قرار دهید. اول اینکه به آن مسئله پی ببرید و راه حلی برای آن ارائه کنید. مورد دوم اینکه فرآیند را مجددا بررسی کنید تا ببینید در کجای آن مشکل قابل پیش بینی تر است (این چیزی است که اعضای گروه در بعضی مواقع به دلیل محدودیت هایی که از نظر بودجه یا زمان دارند نادیده می‌گیرند). شاید لازم باشد تحقیقات خود را مجددا بررسی کنید، یک مرور کلی از پرسونای کاربران انجام دهید، طرح کلی خود را اصلاح کنید، یا آزمایش ها و تجزیه و تحلیل ها را دوباره تکرار کنید.

2. نظر شما در مورد کار کردن بدون وجود یک تیم اختصاصی UI چیست؟

طراحی UI که به معنای طراحی رابط کاربری است، به ظاهر و شکل و شمایل کلی یک محصول دیجیتال از جمله فونت‌ها، تم‌ها، رنگ‌ها، دکمه ها و پلاگین‌های آن اشاره دارد. طراحان UX غالبا با متخصصان UI همکاری می کنند تا مطمئن شوند که طراحیشان از نظر زیبایی شناختی با تعامل و عملکردی که کاربران نیاز دارند تناسب دارد.

این سوالی است که ممکن است برای ارزیابی میزان اطلاعات و تجربه شما در خصوص UI و همچنین سازگاری شما برای مدیریت هر دو طرف پروژه مطرح شود. پاسخ آن نیز می تواند به اطلاعات مربوط به تجارب گذشته شما در انجام وظایف مرتبط با UX و UI در یک پروژه و همچنین اولویت شما برای تمرکز بر طراحی بستگی داشته باشد.

مثال:

من قبلا تجربه کار بدون تیم اختصاصی UI را داشته ام. در یک مورد، طراحان گرافیک مستعدی وجود داشتند که نسبت به اهداف UI آگاهی داشتند و مفاهیم زیبایی شناختی را ارائه می کردند، که پس از آن بخوبی به UX قابل تبدیل بودند. با این وجود در پروژه ای دیگر، تیم UX ما جای تیم UI را بدون وجود هیچ پشتیبان دیگری در طراحی فرانت اند پر کرد. هر چند ما محصول قابل قبولی را ارائه کردیم، اما اگر تعداد شرکای UI کمتر بود این روند احتمالا بطور یکنواخت تر و سریع ‌تری پیش می‌رفت. من می توانم در طراحی فرانت اند کمک کنم، اما نقاط قوت و اولویت من در کار بجای زیبایی شناسی بر روی کاربردپذیری آن است.

3. پرسوناها چگونه بر طرح شما تاثیر می گذارند؟

پرسونای کاربر که تحت عنوان پرسونای مصرف کننده نیز شناخته می شود، شرح مختصری در مورد کاربران هدف برای یک محصول دیجیتال را ارائه می دهد. این شرح می تواند شامل موقعیت جغرافیایی، محدوده سنی، اولویت برای دستگاه تلفن همراه و روند مرور مطالب اینترنت باشد. طراحان UX برای ارائه راه ‌حل‌های دیجیتال برای مسائل، نگرانی‌ها، الزامات و خواسته ‌های احتمالی که استفاده از این هدف ممکن است در پی داشته باشد، از این پرسوناها استفاده می کنند. یک کارفرما ممکن است برای اطلاع از تجربه شما در خصوص بررسی، ایجاد و استفاده از پرسوناها چنین سوالی را مطرح کند. همچنین ممکن است بخواهد نظر شما را در مورد اهمیت پرسوناها در روند کلی طراحی و همچنین در روند اختصاصی کار شما، جویا شود.

مثال:

به نظر من استفاده از پرسوناها به عنوان یک ابزار طراحی برای حفظ تمرکز بر روی اصول اولیه کار UX سودمند است. در هر کاری که من انجام می ‌دهم باید به این توجه داشته باشم که کاربران نهایی چه افرادی هستند، آنها به چه ویژگی‌هایی از محصول نیاز دارند و چگونه می ‌خواهند با آن تعامل برقرار کنند، نه چیزی که من تصور می‌کنم ممکن است بخواهند یا اینکه ممکن است با آن ارتباط برقرار کنند.

4. چهار مرحله طراحی UX یعنی تجزیه و تحلیل، طراحی، ارزیابی، و پیاده سازی را به ترتیب اهمیت آنها رتبه بندی کنید.

مانند بسیاری از سوالات دیگر مصاحبه، هیچ پاسخ صحیح پذیرفته شده جامعی برای این سوال وجود ندارد. در عوض، این سوال از شما می خواهد تا در مورد نحوه تعامل هر یک از چهار مرحله گفتگو کنید و ارزش هر مرحله را مشخص کنید. در پاسخ خود، حتما باید در مورد هر مرحله، اهمیت آن در فرآیند طراحی و دلیل اهمیت آن بطور واضح توضیح دهید. برای اینکه دلیل اهمیت عوامل خاصی در گذشته را نشان دهید، به برخی از نمونه های خاص در کار قبلی خود اشاره کنید.

مثال:

اگرچه هر چهار مرحله ضروری و وابسته به یکدیگرند، و من نیز وقت خود را به طور برابری وقف اجرای موثر هر مرحله کرده ام، اما به اعتقاد من در این فرایند تجزیه و تحلیل مهمترین مرحله است. من برای جستجوی کاربران بالقوه، مرور نیازمندی‌های خریداران در بازار و تشخیص مشکلات بالقوه ای که طرح من می تواند به آنها کمک کند، ارزش قائلم. من در کل فرایند طراحی خود از این اطلاعات استفاده می‌کنم و برای اطمینان از مناسب بودن طرحم در برآوردن اهداف، مداوما این پارامترها را مورد بررسی قرار می دهم.
از آنجاییکه طرح خود را قبل از پیاده سازی و شروع آن ارزیابی می کنم تا از مطابقت هر یک از ویژگی‌های آن با نیازهای کاربر اطمینان حاصل کنم، می توانم بگویم که پس از تجزیه و تحلیل، ارزیابی مهم ترین مرحله است. فکر می‌کنم سومین مرحله از نظر اهمیت، طراحی باشد، چون از حس درگیری کاملی که در این مرحله وجود دارد لذت می ‌برم.
مرحله پیاده سازی هر چند که به اندازه مراحل دیگر ضروری است، اما به عنوان آخرین مرحله در نظر گرفته می شود. زیرا این چیزی است که طرح را زنده می کند و امکان تعامل با محصول را برای کاربران فراهم می کند. در نهایت در این مرحله است که می‌توانم بررسیها و ارزیابیهای خود را انجام دهم و محصول را ایجاد نمایم.”

5. آیا فکر می کنید “تفکر طراحی محور” باید بیش از طراحی UX تاثیرگذار باشد؟

تفکر طراحی محور بیانگر این باور است که بازبینی، آزمایش و درک کاربر در واقع اساس بسیاری از فرآیندهای تجاری را تشکیل می دهد. این سوال برای شما فرصتی را فراهم می آورد تا در مورد سایر واحدهای تجاری که در توسعه محصول نقش دارند صحبت کنید و با شرح کار آنها کار خود را توضیح دهید. در پاسخ خود، تفکر طراحی محور را تعریف کنید، و در مورد دلیل ارزشمند بودن آن و نحوه تاثیرگذاری آن بر سایر واحدهای تجاری دیگر صحبت کنید.

مثال:

البته در صورتیکه همه یک “فلسفه تفکر طراحی – محور” داشته باشند، من به عنوان یک طراح آن را دوست دارم. ایده اصلی تفکر طراحی-محور در UX این است که همه چیز به کاربر بستگی دارد.

این دیدگاه قطعا چیزی است که من فکر می‌کنم واحدهای تجاری دیگر می ‌توانند با تمرکز بر آن هنگام اتخاذ تصمیمات مهم، کاربر – مشتری دست به نقد – را در نظر داشته باشند. “تفکر طراحی-محور” در واقع راه دیگری است برای بیان “اولویت دادن به افراد”، که نشان می دهد افراد واقعی با مشکلات واقعی به دنبال راه حل‌های واقعی هستند.

6. مهارتهای نرم تا چه حدی در طراحی UX اهمیت دارند؟

مهارت های نرم به مهارت‌هایی گفته می شود که به شما امکان می‌ دهند تا با دیگران کار کنید، جریان کاری خود را مدیریت کنید و فرآیندهای کاری خود را بهبود ببخشید. ممکن است یک کارفرما بخواهد برای پی بردن به شخصیت کاری و ترجیحات شما، ارزیابی مهارت‌های نرم، و تعیین سازگاری شما با اعضای دیگر گروه این سوال را مطرح کند. در پاسخ خود، حتما به چند مورد خاص از مهارت‌های نرم خود اشاره کنید و نحوه استفاده از آنها در محل کار را توضیح دهید. برای توصیف موقعیتی که در آن از مهارت‌های نرم خود استفاده کرده اید، وظیفه ای که بر عهده داشته اید، کارهایی که انجام داده اید و نتایج تلاش‌های خود از روش STAR استفاده کنید.

مثال:

مهارت‌های غیر فنی از قبیل برقراری ارتباط، مدیریت زمان و درک متقابل برای من به عنوان یک طراح UX ضروری است. من در یکی از پروژه ها، از مهارت‌های خود در زمینه برقراری ارتباط و مدیریت زمان برای کمک به اعضای گروهم برای اتمام کار در مهلت مقرر استفاده کردم.

مشتری در لحظه آخر در خواست کرد که یکی از ویژگی‌ها تغییر داده شود، بنابراین من با همکاری مدیر پروژه مدت زمان لازم برای اعمال این تغییر را اعلام کردم و گفتم که این کار چه تاثیری بر جدول زمانی طراحی ما می گذارد. پس از آن، در نشستی با اعضای گروه اهداف کوچکتری را با مجموعه ای از ضرب الاجل های جدید مشخص کردم و این مسئولیت‌های جدید را بین آنها تقسیم کردم.

ما توانستیم طرح خود را با بازبینی در همان مدت زمان تعیین شده به پایان برسانیم، و بدین ترتیب به مشتری نشان دادیم که چقدر برای برآوردن نیازهای کاربران متعهد هستیم و به وقت و هزینه آنها احترام می گذاریم. “

سخن پایانی

در این مطلب از ایران استخدام به بررسی سوالات مربوط به مصاحبه طراح تجربه کاربری ux پرداختیم. کارفرمایان می‌توانند با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام از امکاناتی از جمله بانک رزومه ایران استخدام بصورت رایگان استفاده نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

امکانات ایران استخدام تنها محدود به کارفرمایان نمی‌باشد. با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، آگهی های استخدام طراح UI | UX را مشاهده نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برای هر طراح و برنامه نویسی مهمترین معیار برای استخدام در مجموعه های کوچک یا بزرگ داشتن رزومه ای پربار می‌باشد. سیستم رزومه ساز ایران استخدام این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید رزومه خود را به بهترین شکل با دقت بالا آماده نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

همچنین شما می‌توانید با دانلود فرم های خام رزومه بصورت آفلاین فایل رزومه خود را ادیت و آماده نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام طراحUI | UX در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: indeed.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا