راهنمایی شغلیکارجو

هلدینگ چیست؟ معرفی هلدینگ های معروف ایران

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مزایا و معایب شرکت های هلدینگ + تفاوت هلدینگ و شرکت

کمتر کسی وجود دارد که تا به حال نام هلدینگ را نشنیده باشد. هلدینگ کلمه‌ای است که در رابطه با برخی از شرکت‌های بزرگ به کار می‌رود. اگر بخواهیم دقیقا بدانیم معنی کلمه هلدینگ چیست شاید بد نباشد به بررسی مفهوم این کلمه به صورت ریشه‌ای بپردازیم. هلدینگ به انگلیسی همان holding یا Holding company است و به نگهدارنده ترجمه می‌شود. هلدینگ در واقع یک شرکت سهامی مادر است که شرکت‌های زیادی را زیر مجموعه خود دارد. یعنی نگهدارنده آن شرکت‌ها است. کنترل هلدینگ‌ها بر سایر شرکت‌ها معمولا به روش‌های خاصی صورت می‌گیرد. یکی از این روش‌ها خریدن بخشی از سهام شرکت‌ها است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مزایا و معایب شرکت های هلدینگ

هلدینگ‌ها از مزایا و معایبی برخوردار هستند. مزایای این شرکت‌ها را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

کسب و کار متنوع

یک مزیت هلدینگ‌ها این است که می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب و کار خود را متنوع کنید. تنوع بخش مهمی است زیرا به گسترش ریسک کسب و کار شما کمک می‌کند. اگر یک شرکت در ساختار هلدینگ شما شکست بخورد، شرکت‌های دیگر می‌توانند به جبران ضرر کمک کنند.

فرصت‌های جدید

هلدینگ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در بازارهای جدید گسترش توسعه پیدا کنید. هنگامی که صاحب یک شرکت هلدینگ هستید، می‌توانید از ساختار شرکت هلدینگ برای گسترش به بازارهای جدید استفاده کنید. هلدینگ می‌تواند به رشد کسب و کار شما و کسب درآمد بیشتر کمک کند.

مزایای مالیاتی

یک شرکت هلدینگ همچنین می‌تواند از چندین مزیت مالیاتی مختلف استفاده کند. به عنوان مثال، شرکت‌های هلدینگ می‌توانند سود وام‌ها را برای تامین مالی کسب و کار خود کسر کنند. در همین رابطه شرکت‌های هلدینگ می‌توانند مالیات بر سود خود را به تعویق بیندازند.

هلدینگ‌ها علیرغم این مزایا از معایبی نیز برخوردارند. این معایب عبارت است از:

مدیریت سخت هلدینگ‌ها

یکی از معایب شرکت‌های هلدینگ این است که مدیریت آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. زمانی که صاحب یک هلدینگ هستید، باید هلدینگ و شرکت‌های فردی را مدیریت کنید. بنابراین اداره هلدینگ می‌تواند زمان‌بر و دشوار باشد.

تهدید با یک ورشکستگی

تهدید شرکت‌ها با یک ورشکستگی از دیگر معایب هلدینگ‌ها است. یعنی اگر یکی از شرکت‌های شما ورشکست شود، سایر شرکت‌های موجود در ساختار هلدینگ شما ممکن است در معرض خطر قرار گیرند.

ساختار پیچیده

یکی دیگر از معایب شرکت‌های هلدینگ این است که می‌توانند ساختار پیچیده‌ای داشته باشند. این موضوع می‌تواند درک نحوه عملکرد کسب و کار شما و نحوه تصمیم گیری در مورد کسب و کارتان را دشوار کند.

تفاوت هلدینگ و شرکت

هلدینگ‌ها نوعی شرکت هستند؛ اما با انواع شرکت‌ها تفاوت دارند. مهم‌ترین تفاوت شرکت مادر و هلدینگ با یک شرکت سرمایه گذاری به ماهیت فعالیت‌های آن‌ها بازمی‌گردد. هلدینگ‌ها در اصل برای اداره و یا نگهداری یک فعالیت تجاری تاسیس شده‌اند. به عبارتی یک شرکت هلدینگ یک نهاد تجاری مادر است – معمولاً یک شرکت هلدینگ چیزی تولید نمی‌کند، هیچ محصول یا خدماتی را نمی فروشد، یا هیچ عملیات تجاری دیگری را انجام نمی‌دهد. هدف آن، همانطور که از نام آن پیداست، نگهداری سهام کنترل کننده یا سهام عضویت در شرکت‌های دیگر است. البته این بدان معنا نیست که شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ منیز خدمات و یا تولیدی ندارند؛ بلکه مجموعه شرکت‌های هلدینگ می‌توانند محصولات خاصی و متنوعی را تولید کنند؛ اما شرکت هلدینگ یا مادر بیشتر ماهیت مدیریتی و نگهدارنده بر شرکت‌ها را دارد؛ نه صرقا تولید محصولات و خدمات.

معرفی انواع هلدینگ

هلدینگ‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از انواع مدل‌های هلدینگ عبارت است از:

  • هلدینگ‌هایی که از مجموعه شرکت‌های بسیار بزرگ ساخته شده‌اند مانند ایران‌خودرو
  • هلدینگ‌های محصولی: این نوع هلدینگ‌ها دارای اهداف، خدمات یا محصولات یکسان هستند
  • هلدینگ‌های مختلط: این نوع هلدینگ‌ها از مجموعه شرکت‌های متفاوت تشکیل شده‌اند

البته علاوه بر این هلدینگ‌ها می‌توان تفکیک‌هایی را از نظر انواع استراتژی هلدینگ و نیز انواع ساختار هلدینگ مطرح کرد. بنابراین ممکن است با توجه به انواع هلدینگ‌هایی که به آن‌ها پرداختیم این سوال برایتان مطرح شود که هلدینگ ساختمانی چیست و یا جز کدام نوع هلدینگ قرار می‌گیرد؟ در پاسخ باید گفت هلدینگ ساختمانی را می‌توان به مانند ایرانخودرو نوعی هلدینگی دانست که از چندین شرکت در زمینه امور ساختمانی تشکیل شده است. این نوع شرکت‌ها معمولا محصولات و خدمات یکسانی دارند. از این رو می‌توان آن را جز هلدینگ محصولی دانست.

علاوه بر این می‌توان از هلدینگ اینترمدیت نیز نام برد. هلدینگ اینترمدیت یا واسط یک نوع هلدینگ است که در زنجیره‌ای از چندین شرکت دیگر وجود دارد. هلدینگ واسط متعلق به یک هلدینگ بزرگتر است، اما دارای شرکت‌های تابعه کوچکتری نیز می‌باشد. به عنوان مثال، هلدینگ شرکت 1 دارای سهام کنترلی در هلدینگ شرکت 2 است که مالک شرکت‌های A و B است. بنابراین، هلدینگ شرکت 2 یک واسطه است. شرکت هلدینگ خالص نیز نوع دیگری از هلدینگ است. این نوع هلدینگ‌ها هیچ کالا یا خدماتی را به تنهایی ارائه نمی‌دهند؛ بلکه صرفاً مالک دارایی‌های ارزشمند یا کنترل کننده سهام در شرکت‌های تابعه خود هستند.

هلدینگ های معروف ایران

شرکت‌های هلدینگ در ایران متعدد هستند. برخی از معروف‌ترین هلدینگ‌های ایران عبارت است از:

هلدینگ خلیج فارس

شرکت هلدینگ خلیج فارس یک هلدینگ بزرگ در زمینه امور پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است. هلدینگ خلیج فارس در سال 1389 راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. پتروشیمی کارون، پتروشیمی اروند، پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی پارس، پتروشیمی شهید تندگویان و پتروشیمی بوعلی سینا برخی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است. برای اطلاع از تازه‌ترین خبرهای استخدام هلدینگ خلیج فارس می‌توانید به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

هلدینگ رایزکو

رایزکو یک هلدینگ بزرگ در زمینه خودرو و قطعات مربوط به آن است. هلدینگ رایزکو در سال 1390 و از مجموع 21 شرکت تشکیل شد. رایزکو نیز تاکنون نیروهای زیادی را استخدام کرده است. در صورت تمایل به استخدام در این هلدینگ می‌توانید اگهی‌های استخدام هلدینگ رایزکو را پیگیری کنید تا در صورت انتشار آگهی استخدام بتوانید در آن ثبت‌نام نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (هلدینگ رایزکو) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

هلدینگ میهن

میهن را احتمالا همه ما می‌شناسیم. میهن یک شرکت غذایی در تولید محصولات لبنی است که بیشتر به دلیل تولید بستنی‌های متنوع خود معروف است. راه‌اندازی میهن به سال 1354 بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون شرکتهای زیادی را در زیرمجموعه خود ثبت کرده است. صنایع بسته‌بندی کاسپین، دیلی مارکت، طبیعت سبز، و پلی‌بک جز زیرمجموعه‌های هلدینگ میهن است. اگر به کار در عرصه محصولات غذایی و لبنی علاقه‌مند هستید اخبار استخدام هلدینگ میهن را حتما دنبال کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام هلدینگ میهن در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

هلدینگ ملاصدرا

اگر نگاهی به استخدام هلدینگ ملاصدرا در عرصه نیروهای موردنظر و شرایط آن بیندازید متوجه فعالیت‌های منحصربه فرد و کارشناسان زبده آن خواهید شد. هلدینگ ملاصدرا یک شرکت بزرگ در زمینه‌های ثبتی، حقوقــــی، تبلیغاتی، بــرندینــــگ و مارکتینـــگ است که سابقه فعالیت‌های آن تقریبا به 4 دهه می‌رسد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام هلدینگ بین المللی ملاصدرا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

هلدینگ فردوس پارس

فردوس پارس، شرکتی در زمینه کشاورزی و دامپروری است. این هلدینگ 27 شرکت را در زیرمجموعه خود دارد. تعداد محصولات تولیدی فردوس پارس چیزی بالغ بر 40 نوع محصول است. کارشناسانی که به استخدام هلدینگ فردوس پارس درآمده‌اند جز بهترین و متخصص‌ترین کارشناسان این مجموعه هستند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام شرکت کشاورزی و دامپروری فردوس پارس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

استخدام هلدینگ ارنیکا

ارنیکا در زمینه الکترونیک فعالیت دارد و در سال 1390 آغاز به کار کرده است. ارنیکا یک هلدینگ نوپا است، اما افرادی که در استخدام هلدینگ ارنیکا هستند جز بهترین و کارآمدترین نیروها در حوزه الکترونیک هستند. همین موضوع باعث شده تا ارنیکا در همین مدت زمان کم نیز پیشرفت‌های زیادی کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام گروه نوآوری فناوری اطلاعات ارنیکا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

گروه صنعتی انتخاب

هلدینگ گروه صنعتی انتخاب یک هلدینگ مختلط در تولید محصولات مختلف و متفاوت است. این هلدینگ از سال 1385 آغاز به کار کرده است و تاکنون بیش از 6 هزار نفر را به استخدام خود درآورده است. اسنوا، دوو و بست برخی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی انتخاب است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام گروه صنعتی انتخاب کلیک نمایید.

هلدینگ فاخر

فاخر نیز یک هلدینگ نوپا است و راه‌اندازی ان به سال 1392 بازمی‌گردد. این هلدینگ که دارای 15 زیرمجموعه است، در زمینه لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین تک فعالیت دارد. اگر به تجارت الکترونیک علاقمند هستید و دوست دارید در یک هلدینگ مرتبط با این حوزه کار کنید؛ حتما اخبار استخدام هلدینگ فاخر را دنبال کنید.

هلدینگ رحمت تجارت دزفول

رحمت تجارت دزفول نیز یک هلدینگ در زمینه کشاورزی است. این هلدینگ در سال 1368 و توسط آقای عظیم رحمتی راه‌‌اندازی شده است. هلدینگ رحمت تجارت دزفول تاکنون برای عده زیادی از جوانان اشتغالزایی کرده است. چنانچه طبق آمارها تعداد افرادی که به استخدام هلدینگ رحمت تجارت دزفول در آمده‌اند چیزی بالغ بر 3 تا 4 هزار نفر هستند.

هلدینگ برشا

برشا نیز در زمینه محصولات غذایی و کشاورزی فعالیت دارد. برشا از سال 1393 شروع به کار کرده و تاکنون ده شرکت را به ثبت رسانده است. افرادی هم که به استخدام هلدینگ برشا درآمده‌اند شامل افراد زیادی هستند که در کار خود تبحر و تجربه فراوانی دارند برشا تاکنون موفق به اشتغالزایی برای بیش از 2000 نفر از جوانان و متخصصان کشور شده است.

هلدینگ گلرنگ

گلرنگ را نیز به احتمال زیاد بسیاری از ما می‌شناسیم. گلرنگ یک هلدینگ بزرگ در زمینه مواد شوینده، بهداشتی، دارویی و غذایی است. زمان تاسیس این شرکت به سال 1351 بازمی‌گردد. گلرنگ از سال 1351 تاکنون گلرنگ توسعه زیادی یافته و تقریبا 50 برند و یا زیرمجموعه را از آن خود کرده است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام گروه صنعتی گلرنگ (شرکت گلرنگ) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه یک شرکت هلدینگ بسازیم؟

برای ساختن هلدینگ شما باید در وهله اول سرمایه بالایی داشته باشید. زیرا همانطور که گفتیم هلدینگ مجموعه‌ای از چندین شرکت تابعه است. یعنی یک هلدینگ باید حداقل بیش از 50 درصد سهام شرکت‌های زیرمجموعه را خریداری کرده باشد. در کنار سرمایه، داشتن مهارت، تجربه و حتی تحصیلات خاص نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این ویژگی‌های جز قوانین الزامی مربوط به هلدینگ نیستند؛ اما در صورت عدم برخورداری از آن‌ها احتمال دارد با مشکلات زیادی مواجه شوید. هر چند در مواردی نیز داشتن تحصیلات و مدرک تحصیلی، الزامی باشد. در صورت داشتن این شرایط شما می‌توانید قدم اصلی برای تاسیس هلدینگ را بردارید. اما قدم مهم‌تر بعدی طی کردن مراحل تاسیس هلدینگ از نظر قانونی است:

قوانین شرکت های هلدینگ

تاسیس شرکت هلدینگ مستلزم برخی از الزامات قانونی است. این الزامات شامل ارائه مدارک لازم (اعم از مدارک شناسایی)، آگهی تاسیس شرکت مادر، نامه نمایندگی صادر شده از شرکت مادر جهت ثبت شرکت هلدینگ کسب مجوز می‌باشد. بعد از کسب مجوز، فرد متقاضی باید برخی از مدارک و مستندات لازم را نیز ارائه دهد و شرکت را به ثبت برساند. بعد از ثبت شرکت، متقاضی باید نام شرکت، اهداف آن، ماهیت شرکت، اعضای هیات مدیره و سایر جزئیات مهم مربوط به هلدینگ را تعیین کند.

جست و جوی آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام

سایت ایران استخدام یکی از بزرگترین کاریابی های استخدامی در سطح کشور است. این سایت آگهی های استخدام شرکت ها و سازمان های دولتی و همچنین شرکت های خصوصی و هلدینگ های معتبر ایران را در برمی‌گیرد. متقاضیان کار می‌توانند با عضویت رایگان در این سایت به عنوان کارجو آگهی های مرتبط با رشته‌تحصیلی و عنوان شغلی خود را از طریق پنل خود دریافت نمایند. همچنین کارجویان می‌توانند با فعالسازی سیستم پیامک خود از طریق پیامک و ایمیل، آگهی های مرتبط را به محض انتشار در سایت، از طریق پیامک و ایمیل خود دریافت نمایند.

یکی دیگر از خدمات سایت ایران استخدام برای کارجویان ساخت رزومه بصورت رایگان می‌باشد. ساخت رزومه از طریق سایت ایران استخدام به 2 روش صورت می‌گیرد. در روش اول کارجویان می‌توانند از طریق سیستم رزومه ساز ایران استخدام رزومه خود را به دو زبان فارسی یا انگلیسی ایجاد نموده و در نهایت فایل نهایی را بصورت PDF دریافت دانلود نمایند. کارجویان می‌توانند رزومه خود را از طریق ایمیل و راه های ارتباطی درج شده‌ در آگهی برای کارفرما ارسال نمایند.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

در روش دوم کارجویان می‌توانند با دانلود فرم های خام رزومه آن ها را ویرایش نموده و برای کارفرما ارسال نمایند.

جهت دانلود فرم های خام رزومه از سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

درج آگهی استخدام و جذب نیرو در سایت ایران استخدام 

کارفرمایان و صاحبان کسب و کار می‌توانند جهت جذب و استخدام نیروی مورد نظر خود در سایت ایران استخدام آگهی استخدام درج نمایند و نیروی خود را استخدام نمایند. علاوه بر درج آگهی استخدام و دریافت رزومه از طریق راه های ارتباطی که کارفرما می‌تواند در آگهی درج کند، استفاده از بانک رزومه ایران استخدام نیز برای کارفرمایان با درج آگهی امکان پذیر است.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید راه‌اندازی هلدینگ نیازمند طی کردن مراحل قانونی خاصی است. مدیریت هلدینگ نیز مستلزم مهارت‌ها و تجربه‌های بالایی است. از این رو اگر آرزوی راه‌اندازی هلدینگ را دارید، می‌توانید با کسب تجربه و عالیت در هلدینگ‌های مختلف، بر تجربیات و مهارت‌های خود کار کنید و از این طریق گام‌های اساسی در مسیر آرزوهای خود را طی کنید. برای فعالیت و استخدام در هلدینگ‌ها نیز می‌توانید اخبار استخدامی ایران استخدام را به روش‌های مختلف رصد کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا