معرفی مشاغل

وظایف کارشناس فناوری اطلاعات (IT) چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی کارشناس فناوری اطلاعات و وظایف او

با گسترش تکنولوژی و لزوم استفاده از آن در قسمت‌های مختلف هر شرکت و سازمانی، نیاز به کارشناس فناوری اطلاعات (IT) که بتواند روند انجام امور را با فناوری‌های بروز همگام کند بیشتر شده است. به همین دلیل در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم به بررسی شغل کارشناس فناوری اطلاعات و وظایف او بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس فناوری اطلاعات (IT) کیست؟

یک کارشناس فناوری اطلاعات یا مهندس آی تی، مسئول راه اندازی، مدیریت و عیب‌یابی سیستم‌های فناوری است که علاوه‌بر مدیریت درست سیستم‌ها بر امنیت اطلاعات و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی نیز نظارت می‌کند. وظایف آن‌ها شامل پاسخگویی به مشکلات سخت افزاری، به‌روز رسانی نرم افزار سیستم و مدیریت بر داده‌ها و ارتباطات مورد استفاده در شبکه است.
پس در جواب سوال مهندس آی تی چیست ؟ باید گفت او کسی است که علاوه‌بر مدیریت بر سیستم‌های نرم‌افزاری و بانک اطلاعاتی، درصورت بروز هرگونه مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری به سوالات سایر افراد پاسخ می‌دهد.

چگونه کارشناس فناوری اطلاعات شویم؟

برای انتخاب رشته آی تی در دبیرستان باید رشته‌ی ریاضی را گذرانده باشید تا پس از قبولی در کنکور بتوانید رشته‌ی آی تی را بعنوان رشته‌ی دانشگاهی خود انتخاب کنید. البته برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علمی کاربردی رشته فناوری اطلاعات بدون کنکور نیز دارند که برای افرادی که نتوانسته‌اند در کنکور نتایج مطلوبی بدست آورند اما نمرات دبیرستان آن‌ها خوب است یک فرصت استثنایی محسوب می‌شود. در بین دانشگاه‌های این رشته دانشگاه های آزاد کارشناسی فناوری اطلاعات نیز به چشم می‌خورد و کاربران می‌توانند در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز جز اولویت‌های خود بنویسند.
دروس رشته آی تی عبارتند از: دروس تخصصی مانند مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت و کنترل پروژه‌های IT، آموزش الکترونیکی، پروژه IT و کارآموزی، مبانی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، برنامه ریزی استراتژیک IT، محیط‌های چندرسانه‌ای و دروس اصلی مانند ساختمان های گسسته، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، مدارهای منطقی، برنامه‌سازی پیشرفته، پایگاه داده‌ها و طراحی الگوریتم‌ها، شبکه‌های کامپیوتری و… .
بهترین گرایش کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش فناوری اطلاعات بخصوص در دانشگاه تهران به است که علاوه‌بر اینکه این داشنگاه دانشگاهی بسیار معتبر و عالی است با گرفتن مدرک ارشد در این زمینه می‌توانید در بسیاری از زمینه‌های شغلی این رشته مشغول به کار شوید.

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات

وظایف کارشناس فناوری اطلاعات (IT) بطور کلی به دو دسته‌ی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی تقسیم بندی می‌شود. که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی:

  • تجهیز و بروزرسانی سامانه‌های اطلاعاتی
  • مسئول ارتباطات اینترنتی و امور داده‌ای
  • جمع‌آوری داده‌ها و ارائه سرویس‌هایی جهت دسترسی تحت شبکه به آن‌ها
  • اجرا و ابلاغ سیاست‌های شورای فناوری اطلاعات به سازمان مربوطه
  • مدیریت شبکه‌های رایانه‌ای قسمت‌های مختلف و فراهم نمودن ارتباط میان آن‌ها
  • مسئول راه اندازی، نگهداری و توسعه Data Center سازمان
  • پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری سیستم‌های موجود
  • ارائه‌ی گزارش کار واحد فناوری اطلاعات
  • پیروی از قوانین آیین نامه واحد فناوری اطلاعات

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان‌های خصوصی:

وظایف کارشناس فناوری اطلاعات در سازمان‌های خصوصی باتوجه به شاخه‌های مختلفی که در آن کار می‌کنند و به نسبت وظایفی که مدیران فناوری اطلاعات به آن‌ها واگذار می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد. بطور مثال بسیاری از شرکت‌ها برای شبکه کامپیوتری مجموعه خود به دنبال کارشناس آی تی هستند. این فرد باید بر کلیه مراحل طراحی، اجرای نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین پشتیبانی پس از راه اندازی شبکه نظارت نمایند.
از دیگر وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات می‌توان به نصب و راه‌اندازی سیستم عامل ویندوز و نصب تمامی نرم افزارهای کاربردی آن‌ها اشاره کرد. همچنین این روزها بسیاری از شرکت‌ها دارای یک وب سایت اختصاصی برای پیشبرد بهتر اهداف خود هستند و به همین دلیل به یک کارشناس آی تی برای مدیریت سایت نیازمندند.

از جمله مهمترین شغل‌هایی که می‌توان به شرح وظایف آن‌ها بطور جداگانه پرداخت عبارتند از:

شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش:

  • نظارت بر وضعیت رایانه‌ها، سرور و سایر تجهزات موجود
  • تلاش در رفع عیوب موجود در سیستم‌ها و ارائه گزارش به مدیران در خصوص رفع عیوب
  • نصب و راه اندازی سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری و بروز رسانی سیستم عامل‌ها، اتصال به اینترنت و یا سایر شبکه‌های مجاز
  • تهیه آرشیو منظم و منسجم و نگهداری مناسب از نرم افزار و محتواهای آموزشی و پرورشی مجاز
  • ارائه پیشنهاد به مدیران در خصوص محتواهای آموزش و پرورش مورد نیاز مدرسه‌ها
  • برنامه ریزی‌، نظارت و هماهنگی جهت استفاده از محتوای آموزشی و پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های شبکه ملی رشد
  • و…

شرح وظایف کارشناس IT در بیمارستان:

وظایف مسئول آی تی در بیمارستان می‌تواند شامل حوزه‌ی نرم افزار، شبکه، سخت افزار، قراردادها، وب سایت بیمارستان‌ها، آموزش، امور ستادی و… باشد که در هرکدام از این حوزه‌ها باید بر نحوه‌ی عملکرد درست نرم افزاری و سخت افزاری سیتم‌ها نظارت کند. تمام کارهای مرتبط با تکنولوژی را در اختیار بگیرد و درصورت نیاز آموزش‌های مورد نیاز را به سایر همکاران ارائه دهد.

وظایف مسئول آی تی شرکت:

  • کنترل و نظارت بر شبکه‌های موجود در شرکت
  • مدیریت شبکه و کنترل سطوح دسترسی
  • تهیه و نگهداری نسخه‌های پشتیبان از نرم افزارها، سیستم عامل‌ها، سرورها و…
  • نظارت بر تعمیرات و ورود خروج سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری
  • رفع مشکلات کاربران
  • ارائه‌ی گزارش‌های دوره‌ای مبنی بر شرایط حوزه فناوری اطلاعات شرکت
  • بررسی و تعیین سخت افزار ها و نحوه اتصال آن ها به شبکه
  • بسیاری کارهای دیگر که به نسبت هر شرکت و نوع فعالیت آن می‌تواند متفاوت باشد.

در حالت کلی می‌توان گفت شرح وظایف مشاور فناوری اطلاعات، شرح وظایف کارشناس آمار و فناوری اطلاعات، شرح وظایف کارشناس فناوری اطلاعات سلامت، شرح وظایف مدیر فناوری اطلاعات و شرح وظایف واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات همگی شامل یکی از دو گروهی است که بالا  توضیح دادیم. ممکن است همان‌طور که در موارد نمونه مشاهده کردید به نسبت محل کار و اقتضای سازمان برخی از وظایف کمی متفاوت باشد.

شرایط استخدام کارشناس فناوری اطلاعات (آی تی)

معمولا کارفرمایان به دنبال کارشناس فناوری اطلاعاتی هستند که حداقل دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، سیستم‌های مدیریت اطلاعات و حوزه‌های مرتبط با آن‌ها باشند. همچنین آن‌ها باید علاوه‌بر داشتن مدارک دانشگاهی و یا هر مدرک معتبری برای مهارت‌های غیر آکادمیک خود، باید دارای مهارت های مهندس فناوری اطلاعات مانند رسیدگی و مدیریت از کار افتادن سیستم‌ها یا بروز کردن آن‌ها و کارهایی از این قبیل باشند. مهندسین آی تی همچنین باید مهارت های فناوری اطلاعات در آموزش را بلد باشند تا بتوانند آموزش‌های مورد نیاز در زمینه‌های مختلف را به سایر همکاران خود ارائه دهند.

کارشناس فناوری اطلاعات

مهارت‌های یک مهندس آی تی

برخی از مهارت های کارشناس فناوری اطلاعات عبارتند از:

  • تسلط کامل بر نرم افزارهای کاربردی سازمان مربوطه
  • مدیریت زمان
  • توانایی بودجه بندی
  • قدرت رهبری
  • دارا بودن مهارت‌های ارتباطی

آینده شغلی و بازار کار کارشناس فناوری اطلاعات

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز بیان کردیم، باتوجه به گسترش استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی سازمان‌ها، نیاز به کارشناسان آی تی نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این افراد می‌توانند با کسب مهارت‌های بیشتر و با کمی تلاش جایگاه‌های شغلی بسیار خوبی را بدست آورند. همچنین امکان استخدام کارشناس فناوری اطلاعات در نهاد های دولتی و استخدام کارشناس فناوری اطلاعات در شرکت های خصوصی وجود دارد و به همین جهت افراد با سلایق و توانایی‌های مختلف می‌توانند در یکی از سازمان‌های مربوطه استخدام شوند.
با کمی جست و جو در بین آگهی‌های استخدام موجود در سایت ایران استخدام نیز با بسیاری از آگهی‌های استخدامی کارشناسان آی تی از جمله استخدام کارشناس شبکه در بانک، استخدام مهندس آی تی در بانک، استخدام مهندس کامپیوتر در سپاه مواجه خواهید شد که می‌توانند آینده‌ی کاری بسیار خوبی نیز داشته باشند.

حقوق و درآمد کارشناس فناوری اطلاعات

حقوق و درآمد مهندس فناوری اطلاعات می‌تواند باتوجه به بسیاری از موارد متغیر باشد که از آن جمله می‌توان به سمت کاری، محیط کاری، سابقه شغلی، میزان بزرگ یا کوچک بودن شرکت، سطح تحصیلات، میزان آشنایی با زبان انگلیسی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
هرچند میزان درآمد یک مهندس فناوری اطلاعات در ایران خوب محسوب می‌شود اما حقوق مهندس آی تی در کشورهای خارجی که در زمینه‌ی فناوری اطلاعات پیشرفته‌تر هستند بیشتر است. به‌عنوان مثال درآمد مهندس IT تمام وقت در کانادا سالانه حدود 75000 تا 95000 دلار و درآمد مهندس ای تی تمام وقت در امریکا سالانه حدود 77000 تا 96000 دلار می‌باشد. با توجه به شرایط بسیار عالی که در این دو کشور برای این افراد فراهم است، می‌توان گفت شرایط کاری آن‌ها بسیار بهتر از ایران است.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام کارشناس فناوری اطلاعات

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام کارشناس فناوری اطلاعات بسیار راحت است. کافیست شما وارد وب سایت و یا اپلیکیشن ایران استخدام شوید و سپس در قسمت جستجو شغل موردنظر خود (استخدام مهندسی فناوری اطلاعات) را بنویسید تا تمامی آگهی‌های استخدامی مرتبط با این شغل برای شما نمایش داده شود.
توجه داشته باشید که شما می‌توانید با اعمال فیلترهای بیشتر ازجمله رشته‌ی تحصیلی و استان مورد نظر آگهی‌های استخدامی را باتوجه به نیازتان را مشاهده کنید.

چگونه در جلسه مصاحبه مهندس IT حضور داشته باشیم؟

در زمان مصاحبه برای استخدام مهندس IT علاوه‌بر سولات استانداردی که در تمامی مصاحبه‌ها مطرح می‌شود، سوالاتی در زمینه‌های فنی که تخصصی‌تر باشد نیز برای افراد طرح می گردد. جلسه‌ی استخدام کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و استخدام کارشناس ارشد نرم افزار نیز به همین ترتیب شامل سوالاتی استاندارد، فنی و سوالاتی پیرامون محیط کار و علایق فرد خواهد بود.

نحوه تنظیم رزومه کارشناس فناوری اطلاعات

اگر می‌خواهید به‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات یک رزومه‌ی ایده‌آل داشته باشید باید علاوه‌بر داشتن بخش‌های اصلی از جمله: تجربه‌ی کاری، اطلاعات تماس، میزان تحصیلات و مهارت‌ها بخش‌هایی تحت عنوان جوایز و گواهینامه‌ها، زبان‌ها، پروژه های شخصی و علایق و سرگرمی‌ها نیز داشته باشید.
توجه داشته باشید که برای داشتن یک رزومه‌ی حرفه‌ای که مطابق با استاندارهای رزومه نویسی باشد می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده کنید. برای این منظور کافیست به عنوان کارجو وارد سایت کاریابی ایران استخدام شده و به قسمت ساخت رزومه بروید. این رزومه ساز علاوه‌بر اینکه رزومه‌ای حرفه‌ای با قالب دلخواهتان برای شما ارائه می‌دهد. با داشتن فیلدهای متفاوت احتمال فراموش کردن نوشتن برخی از بخش‌های رزومه را به صفر می‌رساند. همچنین شما بعد از تکمیل رزومه‌ی خود در رزومه ساز ایران استخدام می‌توانید فایل آن را از سایت دریافت کرده و نزد خود داشته باشید.
همچنین درصورت مشاهده‌ی آگهی استخدام کارشناس فناوری اطلاعات و تمایل به ارسال رزومه، می‌توانید رزومه‌ای را که توسط رزومه ساز ایران استخدام طراحی کرده‌اید را بطور مستقیم و تنها با یک کلیک برای موقعیت شغلی موردنظرتان ارسال کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی شغل کارشناسی فناوری اطلاعات، وظایف و آینده‌ی شغلی آن‌ها پرداختیم. باتوجه به گسترش فناوری اطلاعات در جهان این شغل نیز از آینده‌ی شغلی بسیار خوبی در ایران و جهان برخوردار خواهد بود. البته میزان مهارت‌ها و توانایی‌های افراد متفاوت است و همین تفاوت‌ها باعث می‌شود میزان درآمد آن‌ها نیز متغییر باشد. ولی درحالت کلی می‌توان گفت این شغل جز شغل‌هایی است که درآمد خوبی دارد.
اگر شما به‌عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام حصور دارید، می‌توانید با درج آگهی استخدام در این سایت و دسترسی به بانک رزومه‌ی موجود از کارجویان ایران استخدام در سریع‌ترین زمان ممکن فرد مورنظر خود را بیابید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس فناوری اطلاعات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر با یک سوال داشتم. با ریاضی بسیار ضعیف میشه مهندسی فناوری اطلاعات خوند؟

    1. درود دوست عزیز
      مسیر تحصیل در این رشته نیازمند مهارت و دانش ریاضی هست. برای اینکه بتونید توی این رشته تحصیل کنید یا باید در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای رشته کامپیوتر را انتخاب کرده و یا در دبیرستان رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. پشت سر گذاشتن تحصیلات متوسطه در این رشته ها نیازمند دانش و مهات ریاضی قابل قبول و حتی بالا می‌باشد.
      برای تقویت دانش ریاضی میتونید کتاب‌های ریاضی رو مطالعه و تمرین کرده و در کلاس‌های ریاضی شرکت کنید.
      موفق باشید.

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از توجه و حسن نظر شما
      موفق و موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا