کارجومعرفی مشاغل

پردرآمدترین شغل های رشته معماری برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

لیست شغل های مرتبط با رشته معماری

رشته معماری یکی از پرمتقاضی‌ترین و جذاب‌ترین رشته‌های مهندسی است که هنرهای مختلف را با مهندسی ترکیب می‌کند تا فضایی عالی خلق نماید. اکثر ما میدانیم طراحی صنعتی یا رشته معماری داخلی چیست؟ اما شغل‌های این رشته‌ از شهرسازی تا طراحی داخل یک خانه کوچک را شامل می‌شوند. حتی شغل‌هایی مثل عکاسی و طراحی پارچه نیز در دسته‌ شغل های رشته معماری قرار می‌گیرد. در ادامه شغل های این رشته‌ را با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته معماری داخلی

یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های کاری مهندسان معماری، معماری داخلی است. برخی می‌پرسند ایا رشته معماری داخلی سخت است؟ برای کسی که علاقه‌مند باشد و توانایی لازم را داشته‌ باشد سخت نیست. این رشته‌ در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای تدریس می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند مستقیما وارد شوند. هزینه های رشته معماری داخلی در هنرستان نسبت به سایر رشته‌های فنی بالاتر است اما همچنان متقاضیان زیادی دارد. کتاب های رشته معماری داخلی دروسی درباره انواع تزیینات و معماری داخلی فضاهای مختلف، سرامیک، پلیمرها و نظایر آن را شامل می‌شود.

افرادی که تمایل به تحصیل در فنی حرفه‌ای ندارند می‌توانند در رشته‌ ریاضی فیزیک تحصیل کنند و سپس برای تحصیل در دانشگاه وارد رشته معماری داخلی شوند. باید توجه داشت که نسبت به رشته‌ معماری، این رشته‌ در دانشگاه‌های کمتری تدریس می‌شود و ممکن است به نظر برسد دروس آن به دروس رشته معماری داخلی هنرستان نزدیک است.

روش بعدی تحصیل در این رشته‌ این است که علاقه‌مندان کارشناسی را در رشته‌ معماری تحصیل کنند و در مقطع ارشد وارد این گرایش شوند. باید توجه داشت که این رشته‌ هم در مقطع کارشناسی و هم کارشناسی ارشد در برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه آزاد بدون کنکور برگزار می‌شود. بنابراین ورود به رشته‌ معماری از انسانی یا تجربی می‌تواند به‌این‌ترتیب انجام شود. بااین‌حال لازم است در درس های مهم رشته معماری تلاش بیشتری داشته‌باشند.
برای متقاضیانی که صرفا به رشته‌ معماری داخلی علاقه دارند باید بگوییم رشته معماری داخلی در دانشگاه های مختلف روزانه، شبانه، آزاد، پردیس و غیرانتفاعی تدریس می‌شود و امکان جذب بدون کنکور هم وجود دارد.

مطلب مرتبط: معرفی رشته معماری از دانشگاه تا بازار کار

معرفی شغل های مرتبط با رشته معماری

صفر تا صد رشته معماری بر مباحث هنری و فنی بنا شده‌است. به‌همین‌دلیل شغل‌های زیادی در ارتباط با این رشته‌ وجود دارند. برخی از این رشته‌ها مثل طراحی داخلی و طراحی شهری کاملا مرتبط به نظر می‌رسند و برخی مانند طراحی گرافیکی، عکاسی و طراحی پارچه، به نظر عجیب‌تر می‌آیند.

مطلب مرتبط: چگونه مهندس معمار شویم؟

شغل های رشته معماری

شغل های رشته معماری برای خانم ها و آقایان

خانم ها و آقایانی که از رشته‌ معماری فارغ‌التحصیل می‌شوند برحسب علاقه و مهارت‌هایی که دارند می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. در ادامه به برخی از شغل های مربوط به رشته معماری اشاره می‌کنیم:

طراحی معماری یا طراحی ساختمان

اغلب فکر می‌کنیم که این تنها حوزه کار مهندسان معماری است. اما این‌یکی از مهم‌ترین شغل‌های این رشته‌ است که نیاز به دانش فنی بالایی در زمینه ساختمان‌سازی دارد.

معماری چشم‌انداز

این شغل به طراحی و اجرای زیرساخت‌ها، مکان‌های عمومی، فضای شهری و روستایی و نظایر آن با توجه به تغییرات آب و هوایی و ویژگی‌های محیط زیستی آن منطقه می‌پردازد.

طراح پلان‌های شهری

یکی از شغل‌های مناسب معماران طراحی فضاهای شهری مثل پارک‌ها، کتابخانه‌ها و سایر

مرمت

این شغل ارتباط زیادی با آثار و میراث فرهنگی دارد و به حفظ ساختمان‌ها و بناهای قدیمی می‌پردازد.

نورپردازی

نورپردازی و به‌کارگیری درست آن در معماری باعث آرامش انسان و نیز زیبایی بنا و فضای اطراف آن می‌شود و این‌یکی از شاخه‌های معماری است.

هنر و طراحی

بسیاری از معماران پس از فارغ‌التحصیلی رشته‌ هنر، طراحی و گرافیک را دنبال می‌کنند چراکه در طول تحصیل به‌کرات در فضاهای مشابه قرارگرفته‌اند.

طراحی صنعتی

این حرفه بر تولید اشیای کوچک در حجم بالا تمرکز دارد درحالی‌که طراحی ساختمان روی ساخت اشیای بزرگ در تعداد کم و حتی یک عددی تمرکز دارد.

طراحی مبلمان

شاید به نظر عجیب برسد اما معماران زیادی هستند که به دلیل شناخت درست فضا و نحوه استفاده از آن و نیز خلاقیت‌های هنری به این شغل رو می‌آورند.

طراحی نساجی

در شغل معماری، بافت و جنس از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر به‌درستی با اجزای محیط و ساختمان ترکیب شود می‌تواند خارق‌العاده باشد.

طراحی بازی کامپیوتری

معماران در طراحی فضاهای درون بازی کامپیوتری و حجم بخشی بصری به آن‌ها توانمندی زیادی دارند.

عکاسی

ازآنجایی‌که معماران همواره در حال بررسی بنا و فضا از ابعاد مختلف هستند بنابراین اگر تجربه خود را رنگ و نور و سایر ویژگی‌ها بیامیزند و به هنر علاقه داشته باشند عکاسان ماهری خواهند بود.

علاوه بر این فارغ‌التحصیلان رشته معماری می‌توانند در شرکت‌های مختلفی که در زمینه معماری، ساخت‌وساز، طراحی داخلی و دکوراسیون، نماسازی و نظایر آن فعالیت می‌کنند مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند تدریس کنند یا به‌صورت فریلنسری فعالیت نمایند. به‌طورکلی بخش خصوصی، فضای کار متنوع و مختلفی را پیش روی معماران می‌گذارد.

باید توجه داشت شغل‌های رشته معماری فنی حرفه‌ای و کسانی که به‌تازگی دیپلم گرفته‌اند به نقشه‌کشی نزدیک‌تر است. اما شغل‌های رشته معماری داخلی از تنوع بیشتری برخوردار است و آن‌ها می‌توانند در قالب کارمندی یا به‌صورت مستقل فعالیت کنند.

شغل های رشته معماری

شغل های دولتی رشته معماری

آگهی استخدام رشته معماری در ارگانهای دولتی هر سال در آگهی‌های کشوری و به‌صورت کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی می‌شود. سازمان‌های دولتی که از فارغ‌التحصیلان رشته معماری استخدام می‌کنند مثل سازمان میراث فرهنگی هر سال در آگهی استخدام دستگاه‌های دولتی اعلام می‌شوند. علاوه بر آن، علاقه‌مندان می‌توانند با گذراندن آزمون سازمان نظام مهندسی به استخدام این سازمان درآیند.

استخدام رشته معماری در شهرداری و استانداری‌ها نیز از موارد مورد توجه فارغ‌التحصیلان این رشته است. بااین‌حال استخدام رشته معماری در بانک، نسبت به برخی از رشته‌ها مثل مدیریت و کامپیوتر کمتر است اما دور از ذهن نیست.

برای کسانی که به تدریس علاقه دارند استخدام رشته معماری در آموزش و پرورش نیز امکان‌پذیر است و هرسال از طریق آگهی استخدام این سازمان اعلام می‌شود.

جهت اطلاع از اخبار استخدام دولتی سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته معماری

کار برای رشته معماری زیاد است چون متخصصان این رشته توانمندی‌های زیادی دارند. فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در حوزه‌های مهندسی یا هنری فعالیت کنند و این دو بخش را به هم پیوند دهند. اما در بازار کار کنونی، تنها داشتن مدرک تحصیلی کافی نیست و برای کسب یک موقعیت کاری مناسب لازم است مهارت‌های فنی و دیدگاه هنری خوبی داشته باشند. بدیهی است افرادی که مهارت، تجربه و توانایی بالایی دارند موقعیت شغلی بهتری نیز خواهند داشت.
پیش‌ازاین آینده شغلی رشته معماری هنرستان بسیار خوب بود اما این روزها که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زیادی از این رشته‌ وجود دارد، کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بهتر جذب بازار کار می‌شوند.

بررسی درآمد رشته معماری در ایران و جهان

طیف درآمد رشته معماری در ایران بازه گسترده‌ای از چند میلیون تا چندصد میلیون را شامل می‌شود. عوامل متفاوتی مثل میزان دانش، مهارت، تجربیات، محل جغرافیایی، حوزه کاری و نیز مهارت‌های نرم نظیر شبکه‌سازی، تصمیم‌گیری، مدیریت و نظایر آن بر میزان درآمد معماران اثرگذار است. برخی معتقدند درآمد رشته معماری داخلی از بسیاری از حوزه‌های کاری این رشته‌‌ بالاتر است. اما این حرف به‌صورت کلی درست نیست. معماری داخلی تنها یک رشته‌ پرطرفدار و جذاب است اما سایر شغل‌های این رشته‌ نیز می‌توانند درآمدهای بسیار بالایی ایجاد کنند.

اما در سطح جهان نیز درآمد معماران، اعداد و ارقام بالایی دارد. درآمد یک معمار در کشور ایالات‌متحده به‌طور متوسط 73.09 هزار دلار در سال است که می‌توان حداقل 61 و حداکثر 86 هزار دلار باشد. در کانادا نیز میزان درآمد این مهندسان در شهرهای مختلف متفاوت است اما به‌طور متوسط بیش از 91 هزار دلار است. در کشور آلمان درآمد معماران بین 2 تا 7 هزار یورو و به‌صورت متوسط حدود 4400 یورو ثبت شده‌‎است.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام رشته معماری

یکی از بهترین راه‌های مشاهده آگهی‌های استخدام رشته‌ معماری استفاده از وبسایت‌های آنلاین کاریابی است. کارجویان با ثبت نام در این وبسایت‌های می‌توانند آگهی‌های مربوط به استخدام رشته‌ معماری را به محض انتشار دریافت کنند. برای مشاهده آگهی‌ها کافیست وارد وبسایت ایران استخدام شوید. در قسمت «انتخاب رشته‌ تحصیلی» عبارت «استخدام رشته‌ معماری» را انتخاب کنید و دکمه جستجو را بزنید.

در صفحه پیش رو آگهی‌های استخدام مربوط به این رشته‌ را مشاهده می‌کنید. همچنین فیلترهایی در بالای صفحه قرار دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید به موقعیت شغلی مطلوب نزدیک‌تر شوید. مثلا برای مشاهده آگهی‌های استخدام رشته معماری در اصفهان و یزد دو شهر اصفهان و یزد را انتخاب کنید. برای مشاهده آگهی‌هایی نظیر استخدام رشته معماری در شرکت نفت باید استخدام‌های دولتی را دنبال کنید.

لازم به ذکر است با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام شما می‌توانید رزومه خود را بصورت کاملا رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام ایجاد نموده و نسخه PDF آن را دانلود نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایبد. 

راهنمای درج آگهی استخدام رشته معماری

اگر به‌عنوان کارفرما به دنبال درج آگهی استخدام رشته معماری تحصیل کرده‌ یا تجربه داشته‌ باشند می‌توانید آگهی خود را در ایران استخدام منتشر کنید. برای این منظور پس از ورود به سایت، دکمه سبز رنگ درج آگهی استخدام را بزنید. در صفحه بعدی اطلاعاتی درباره درج آگهی به شما نمایش داده‌ می‌شود. روند درج آگهی را دنبال کنید. سپس پلن مورد نظر خود را انتخاب کرده‌ و وارد روند درج آگهی شوید.

به‌این‌ترتیب برای آگهی خود عنوانی نظیر استخدام رشته معماری در تهران و کرج در نظر گرفته، متن آگهی را کامل و شهرهای تهران و کرج را انتخاب می‌کنید. به‌محض اینکه آگهی منتشر شود، در وبسایت‌های قرار می‌گیرد و به اطلاع همه کارجویان این رشته‌ در شهرهای تهران و کرج خواهد رسید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته معماری یکی از جذاب‌ترین رشته‌های حوزه مهندسی است که شغل‌های زیادی برای آن وجود دارد که از شغل‌های هنری تا کاملا فنی را شامل می‌شوند. این رشته‌ بازار کار گسترده‌ای دارد و فارغ‌التحصیلان آن برحسب توانایی و علایق خود می‌توانند در شغل‌های فنی‌تر یا هنری‌تر وارد شوند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته معماری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا