کارجومعرفی رشته های تحصیلی

چگونه بازرس جوش شویم؟ + بررسی وضعیت استخدام

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی شرایط ورود و بازار کار رشته جوشکاری

مهندس جوش که با عنوان ناظر جوش و یا بازرس جوش نیز شناخته می‌شود، حرفه‌ای است که با طراحی، توسعه و اجرای فرآیندهای مربوط به ترکیب، توسعه و اتصال سازه‌ها سروکار دارد. با توجه به این تعریف باید گفت حضور مهندسان جوش در بسیاری از صنایع و مشاغل ضروری است. مهندسان جوش، بخش مهمی از تخصص خود را از طریق تحصیلات کسب می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید در گام اول باید از نحوه ورود به تحصیلات این شغل آشنا باشید. با توجه به این ضرورت، ما در اینجا ضمن معرفی کامل مهندسی جوش، به نحوه ورود به این شغل و بازار کار آن پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با شغل بازرس یا مهندس جوش

مهندس جوش یا مهندس ناظر جوش در تعریف ساده همان جوشکار حرفه‌ای است که با فرآیندهای مختلف جوشکاری آشنا شده‌ است. البته منظور از جوشکاری تنها پروسه اتصال سازه‌ها یا ابزارهای مختلف نیست، بلکه این شغل با طراحی و بازرسی بسیاری از ابزارها یا سازه‌ها نیز سروکار دارد. از آنجا که این شغل مراحل مختلفی را شامل می‌شود، بنابراین می‌توان آن را شغلی گسترده با انواع بازرسی جوش دانست.

استخدام بازرس جوش

شرایط و نحوه ورود به رشته جوشکاری

ورود به رشته‌ جوشکاری به دو روش امکان‌پذیر است. روش اول از طریق رشته جوشکاری هنرستان است. در این روش (رشته جوشکاری فنی حرفه ای) شما می‌توانید با انتخاب رشته‌ جوشکاری و صنایع فلزی، با امور جوشکاری آشنا شوید و تا مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهید. علاوه بر جوشکاری فنی و حرفه‌ای، جوشکاری کاردانش نیز با عنوان رشته‌ جوشکاری برق و گاز وجود دارد که در صورت علاقه به امور جوشکاری برق و گاز، می‌توانید وارد این گرایش شوید. دروس رشته جوشکاری کاردانش در هر دو گرایش شامل دروسی چون ریاضی و فیزیک و سایر دروس مربوطه است.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و دختران

اما روش دوم از طریق رشته‌ ریاضی و فیزیک است. به این ترتیب که شما باید در دبیرستان وارد رشته‌ ریاضی و فیزیک شوید، سپس با قبول شدن در کنکور، وارد یکی از دو رشته‌ مهندسی مواد و متالورژی و یا مهندسی مکانیک گرایش جوش شوید. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته مهندسی تکنولوژی جوشکاری زیر شاخه کدام رشته است باید گفت این رشته‌ در دانشگاه زیرشاخه رشته‌ ریاضی و فیزیک است.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

معرفی دانشگاه های دارای رشته جوشکاری

رشته جوشکاری در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی تدریس می‌شود. علاوه بر این در مقاطع ارشد نیز این رشته‌ در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی (مانند مهندسی جوش دانش دانشگاه امیرکبیر) و همچنین دانشگاه‌های آزاد نیز تدریس می‌شود.

معرفی گرایش های رشته جوشکاری در دانشگاه

رشته‌ جوشکاری همانطور که گفتیم یکی از گرایش‌های رشته‌ مکانیک و مهندسی علوم مواد است. این رشته‌ در دانشگاه در مقطع ارشد و دکترا با همین عنوان ارائه می‌شود و گرایش خاصی ندارد.

دوره بازرسی جوش

کارگاه یا دوره بازرسی جوش، دوره‌های جهت آماده‌سازی کارآموزان و کسب مهارت‌های لازم است. این دوره‌ها به شکل‌های مختلف و زیر نظر سازمان‌های معتبر برگزار می‌شوند و در پایان دوره به کارآموزان، مدرک یا گواهینامه معتبر نیز داده‌ می‌شود. رشته جوشکاری آرگون از جمله رشته‌هایی است که دوره آموزشی آن توسط سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. رشته جوشکاری زیر آب و رشته جوشکاری سازه های فولادی نیز از جمله رشته‌هایی هستند که می‌توانید مدرک آن را از طریق دوره‌های آموزشی طی کنید و مدرکی معادل مدرک ناظر جوش یا بازرسی جوش را دریافت کنید. کاربرد مدرک بازرسی جوش را می‌توان در مواردی مانند استخدام و کسب مهارت‌ها به خوبی درک کرد.

بررسی بازار کار و وضعیت استخدام ناظر جوش

جوشکاری یکی از مشاغل مورد تقاضا در صنایع مختلف است. فرصت‌های شغلی مختلف این حرفه، نشان از اهمیت بازار کار جوشکاری در ایران و جهان دارد. اما همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، بخشی از جوشکاری با موضوع مهارت و تجربه سروکار دارد. بنابراین مهارت و تجربه بیشتر عامل کلیدی در استخدام بازرس جوش است. از طرفی از آنجا که این رشته‌ با رشد و توسعه صنایع مختلف نیز سروکار دارد، کشورهایی که در پروسه پیشرفت قرار دارند و یا برنامه‌های خاصی را در این زمینه طراحی کرده‌اند، شرایط خوبی برای استخدام مهندس ناظر جوش یا مهندس جوش دارند. چنانچه استخدام بازرس جوش در قطر با توجه به برنامه‌ها و چشم‌اندازهای اقتصادی این کشور در شرایطی بسیار مناسب قرار دارد.‌

چه مجموعه‌هایی ناظر جوش استخدام می‌کنند؟

فرصت‌های شغلی برای ناظر جوش شامل مشاغلی چون هوافضا، ساخت و ساز و تولید، صنایع کشتی سازی، کارخانه‌های تولید کننده قطعات صنعتی، شرکت خودروسازی، سایت‌های پتروشیمی، نظامی، شرکت بازرسی جوش،کارگاه‌های مختلف تولیدی و… است.

بررسی درآمد و حقوق مهندس جوش

در رابطه با دستمزد بازرس جوش در ایران باید گفت در حالت کلی، حقوق و درآمد این شغل مناسب است. اما عوامل مختلفی مانند محل کار، مسئولیت‌ها، نوع قرارداد و… نیز بر این موضوع تاثیرگذار است. به عنوان نمونه حقوق و دستمزد کسی که به عنوان ناظر جوش ساختمان فعالیت دارد با ناظر جوش در یک کارگاه کوچک، متفاوت است. البته موضوعی که می‌تواند بر وضعیت درآمد و شرایط کار رشته‌ جوشکاری تاثیرگذار باشد، عضویت این رشته‌ در نظام مهندسی است. در حال حاضر رشته جوشکاری در نظام مهندسی عضویت ندارد.

درآمد بازرس جوش در سایر کشورها نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کشورهای پیشرفته علیرغم آنکه بخش مهمی از خدمات مربوط به جوشکاری به صورت اتوماسیون انجام می‌شود؛ اما وجود جوشکاران همچنان یک ضرورت مهم تلقی می‌شود. از این رو درآمد جوشکاران در اکثر کشورها نیز شرایط مناسبی دارد. به عنوان نمونه درآمد بازرس جوش در کانادا 72500 دلار در سال یا 37.18 دلار در ساعت است.

مهندس جوش

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام ناظر جوش

برای مشاهده استخدام مهندس ناظر جوش در سایت کاریابی ایران استخدام می‌توانید به صفحه نخست این سایت مراجعه کنید. در این سایت علاوه بر انتشار اخبار و آگهی‌های استخدام به صورت روزانه، باکس جستجوی مشاغل و رشته‌ها نیز وجود دارد. شما می‌توانید مشاغل را به تفکیک عوامل مختلف از جمله شهرها جستجو کنید. مانند:

علاوه بر این می‌توانید رشته‌ و شغل مورد نظر خود را بر اساس گرایش‌ها یا تخصص‌های مختلف (مانند استخدام مهندس جوش و خوردگی) ساعات کاری و… نیز جستجو کنید. استفاده از «سرویس‌های دریافت آگهی از طریق ایمیل و پیامک» «اپلیکیشن ایران استخدام» و شبکه‌های اجتماعی نیز دسترسی شما به آگهی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

جهت ثبت نام در پنل کارجویی سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام بازرس جوش

درج آگهی استخدام، از سرویس‌های اختصاصی ایران استخدام برای کارفرمایان است. شما کارفرمایان می‌توانید با استفاده از این سرویس، امکان انتشار آگهی خود در سایت، شبکه و اپلیکیشن ایران استخدام را فراهم کنید. با این سرویس، آگهی شما از طریق پیامک و ایمیل نیز به کارجویان ارسال می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن نهایی

شغل مهندسی جوش جز شغل‌های مهم و تعیین کننده در بسیاری از مشاغل است. چنانچه گفته‌ می‌شود تقریبا نیمی از فرآیند امور صنعتی با بخش جوش سروکار دارد. زیرا هر بخش از تولیدات صنعتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فرآیند اتصال و یا جوش مربوط است. با توجه به نقش کلیدی مهندسان جوش در مشاغل مختلف، می‌توان گفت انتظار می رود تقاضا برای مهندسان جوش، به ویژه در صنایعی مانند ساخت و ساز، زیرساخت‌ها و تولید افزایش یابد. با این حال با توجه به پیشرفت‌های رباتیک و امور اتوماسیون، مهندسی موفق‌تر است که خود را با مهارت‌ها و دانش روز تطبیق دهد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام مهندس جوش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا