کارجومعرفی مشاغل

چگونه حسابرس شویم؟ (انواع حسابرسی و وظایف آن‌ها)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق حسابرس و انواع حسابرسی

حسابرسی شغل مکمل حسابداری و ناظر بر آن است. یک حسابرس برای موفقیت در شغل خود نیاز به‌ تسلط در حسابداری و مهارت‌های ارتباطی گسترده دارد. حسابرسان می‌توانند سازمان‌ها و شرکت‌ها را از بحران‌های مالی بزرگ نجات دهند. بنابراین نقش بزرگی در مدیریت امور مالی و دقت و صحت آن دارند. در ادامه شما را با مزایا و معایب شغل حسابرسی آشنا کرده‌ و به شرح وظایف حسابرس در نهاد های مختلف می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

حسابرس کیست؟

شغل حسابرسی یک پله بالاتر از حسابداری قرار دارد و بر وظایف حسابدار نظارت می‌کند. در‌واقع حسابداران مسئول ورود اطلاعات به دفاتر و سیستم و نیز انجام محاسبات هستند اما تعریف حسابرسی طبق استاندارد، بازرسی اسناد و مدارک حسابداری برای پیدا کردن تقلب یا اشتباه احتمالی است. به‌این‌ترتیب اعتبار و صحت مدارک حسابداری و سوابق مالی بررسی می‌گردد. حسابرس به انگلیسی، Auditor یعنی یک شخص حقوقی یا حقیقی که بر کار حسابداران نظارت دارد تا جلوی هر اشتباهی با هر هدفی را بگیرد.

مزایا و معایب شغل حسابرسی

حسابرسی شاید در نگاه اول کار پیچیده و تکراری به نظر برسد چون ممکن است ترازنامه و اسناد حسابداری مشابه هم باشند و حسابرس‌ها مجبور باشند همه آن‌ها را بررسی کنند و ارتباط اعداد و ارقام را درک نمایند. با‌این‌حال به‌مرورزمان و هرقدر که رتبه سازمانی حسابرس بیشتر شود مسئله مواجهه او با اسناد کمتر می‌گردد.
هر سازمانی که بخش حسابداری دارد لازم است اسناد خود را به حسابرس بسپارد تا از صحت و شفافیت آن‌ها مطمئن شود. به‌همین‌دلیل بازار کار خوبی در این بخش وجود دارد.
حسابرسانی که علاقه‌ای به کار کارمندی و سازمانی ندارند می‌توانند به‌صورت پروژه‌ای و فردی کار کنند. اما این قضیه در صورت نداشتن ارتباطات و مهارت‌های کافی می‌تواند باعث عدم ثبات درآمد آن‌ها شود.
در‌عین‌حال، حسابرسان افرادی هستند که با سازمان‌های زیادی در ارتباطند، با کارمندان بخش مالی و مدیریت صحبت می‌کنند و ازاین‌جهت دایره ارتباطی وسیعی دارند. این می‌تواند یک مزیت محسوب شود اما اگر در سازمانی، یک مسئله مالی یا تقلب کشف شود ممکن است حسابرس با برخوردهای غیراخلاقی خاطیان مواجه گردد.

چگونه حسابرس شویم؟

حسابرسی یک شغل کاملا حرفه‌ایست و برای ورود به این شغل نیاز به مهارت و دانش زیادی است. در ادامه، مسیر ورود به این شغل را بررسی خواهیم کرد.

تحصیلات و مراحل حسابرس شدن

از نظر آکادمیک، حسابرسی زیرمجموعه حوزه حسابداری است بنابراین برای ورود به این حوزه ابتدا باید در رشته حسابداری تحصیل کرد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد گرایش حسابرسی را انتخاب نمود. اگر فرد مهارت‌های کافی داشته باشد می‌تواند با مدرک لیسانس هم به‌عنوان حسابرس استخدام شود. البته سایر رشته‌هایی که با علوم مالی سروکار دارند مثل رشته اقتصاد، مدیریت و غیره نیز می‌توانند وارد این شغل شوند.

شرایط حسابرس مستقل شدن

حسابرسان مستقل افرادی هستند که دانش سطح بالایی درباره قوانین تجاری، انواع حسابرسی مالیاتی، محاسبات عمومی، بودجه سالیانه و حسابرسی مستقل دارند. خودشان به‌صورت فردی کارهای حسابرسی یا حسابداری یک سازمان را به عهده می‌گیرند. این افراد کارهایی مثل عملیات حسابداری و حسابرسی، راه‌اندازی سیستم‌های نرم‌افزاری حسابداری، مشاوره مالی، تهیه انواع گزارش حسابرسی و صورت‌های مالی و نظایر آن را برای سازمان مربوطه انجام می‌دهند. او همچنین از سوی مدیر ارشد سازمان مسئول بررسی درستی و صحت عملیات مالی شرکت و مدیران مالی است.
افرادی که چنین تجربه و دانش بالایی دارند و دایره ارتباطی آن‌ها گسترده است می‌توانند وارد این حوزه شوند.

حسابرس

سلسله مراتب شغل حسابرسی

در کشور ما طبق آنچه وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده سلسله‌مراتب شغل حسابداری از پایین به بالا به‌صورت زیر طبقه‌بندی شده است:

  • کمک حسابرس
  • حسابرس
  • حسابرس ارشد
  • سرپرست حسابرس
  • سرپرست ارشد حسابرسی
  • مدیر حسابرسی اول
  • مدیر حسابرسی دوم

انواع حسابرسی

برای تعریف حسابرسی و انواع آن از عبارت‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی استفاده می‌شود. از‌آنجایی‌که حسابرسی یک حوزه کاری گسترده است آن را از نظر سازمانی به چند دسته تقسیم کرده‌اند تا وظایف به‌صورت تخصصی‌تر دنبال شوند. در ادامه دو مورد ازاین‌دسته‌ها را بررسی کرده‌ایم.

انواع حسابرسی از نظر ماهیت رسیدگی

حسابرسی از نظر ماهیت رسیدگی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • بررسی و ارزیابی سیستم کنترل‌های داخلی

همان‌طور که از نامش پیداست برای بررسی وجود یا عدم وجود کنترل‌های داخلی مناسب، اجرای آن‌ها و نقاط ضعف و قوتشان انجام می‌شود.

  • رسیدگی خاص

برای بررسی به برخی از حساب‌ها که با هدف خاصی انجام می‌شود.

  • رسیدگی اثباتی

به منظور اثبات صحت موارد مندرج در صورت‌های مالی و اظهارنظر درباره آن‌ها

انواع حسابرسی از نظر شیوه انجام کار

از این دیدگاه حسابرسی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • سندرسی

در این شیوه که در زمان‌های گذشته رواج بیشتری داشته است کار حسابرسی از مدارک اولیه مالی آغاز و به مدارک نهایی و صورت‌های مالی ختم می‌شد. اما این شیوه با مشکل پراکندگی و منسجم نبودن نتایج مواجه بود.

  • ترازنامه‌ای

این روش حسابرسی از صورت‌های مالی شروع می‌شود و حسابرس با بررسی مواردی مندرج در آن‌ها مواردی که نیاز به بررسی و بازبینی دارند مشخص می‌کند. سپس سعی می‌کند دیدگاه جزئی‌تری نسبت به اقلام ترازنامه پیدا کند و با مشخص کردن موارد مهم و رسیدگی به آن‌ها، نظر نهایی خود را ارائه کند.

وظایف حسابرس چیست؟

حسابرسان داخلی و مستقل، هر دو در دسته حسابرس رسمی قرار می‌گیرند که در خود شرکت مستقر هستند. برخی سازمان‌ها نیز کارهای حسابرسی خود را به شرکت‌های حسابرسی می‌سپارند. در ادامه وظایف هر یک بیشتر بررسی می‌کنیم.

  • وظایف حسابرس داخلی

حسابرس داخلی کارمند همان شرکت است و براساس سیاست‌ها و روند مالی شرکت به عملکرد واحد تجاری نظارت دارد و آن را راستی‌آزمایی می‌کند. این افراد گزارش‌های خود را در زمان‌بندی‌های مختلف مثلاً هفتگی، ماهانه یا سالیانه به هیئت‌مدیره سازمان ارائه می‌کنند. حسابرس داخلی را می‌توان فرد مستقلی در نظر گرفت که فعالیت‌های درون سازمان را تحت نظر و بررسی دارد. هنگام استخدام حسابرس داخلی نیز مهارت‌های فرد برای انجام این وظایف در نظر گرفته می‌شود.
حسابرس داخلی در همه اتفاقات و تغییرات سازمان حضور دارد و وظایفی را انجام می‌دهد.
به‌عنوان‌مثال وظایف حسابرس داخلی در انبارگردانی شامل تشکیل جلسات قبل از انبارگردانی و تدوین برنامه آن، آموزش به انبارگردان‌ها، جمع‌آوری اطلاعات، بررسی روند آن، اصلاح احتمالی و مواردی ازاین‌دست را شامل می‌شود.

  • وظایف حسابرس مستقل

حسابرس مستقل کسی است که هیچ ارتباط مادی و معنوی به سازمان ندارد و کارمند آن محسوب نمی‌شود. این فرد در قبال انجام وظیفه حسابرسی دستمزد می‌گیرد. او مسئول بررسی اسناد و صورت‌های مالی و در صورت لزوم بهبود و تصحیحی آن‌ها و ارائه گزارش به هیئت‌مدیره و سایر سهام‌داران است. به‌عنوان‌مثال حسابرس دیوان محاسبات یک حسابرس مستقل است.
انواع حسابرسی مستقل نیز از دیدگاه‌های مختلفی مثل دلیل ارجاع کار، ماهیت، ماهیت رسیدگی و زمان شروع حسابرسی متفاوت هستند.

  • وظایف شرکت حسابرسی

شرکت‌های حسابرسی از پرسنلی تشکیل شده که در بخش‌های مختلف خدمات حسابرسی و حسابداری ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها وظایفی از جمله موارد زیر را انجام می‌دهند.

  • بهبود سطح سیستم‌های مالی، مدیریتی و حسابداری
  • اعزام و معرفی نیروی حسابدار
  • انجام کارهای حسابداری و حسابرسی مثل حسابرسی داخلی، مشاوره مالیاتی و مالی، اصلاح حساب، ثبت اسناد حسابداری و غیره
  • ارائه خدمات حسابرسی امور مالیاتی، بانکی، مالی، رتبه‌بندی شرکت‌ها
  • تهیه و گزارش صورت‌های مالی و تصحیح آن‌ها
  • تنظیم صورت وضعیت

بررسی درآمد و حقوق حسابرس

حسابرسی یک شغل کاملا تخصصی است بنابراین افرادی که تجربه و مهارت کافی داشته باشند می‌توانند به درآمدهای بالایی برسند.

حقوق حسابرس در سازمان های دولتی

حسابرسانی که در بخش دولتی مشغول به کارند درآمد آن‌ها براساس قانون حقوق و دستمزد که هر سال به تصویب مجلس شورای اسلامی درمی‌آید تعیین می‌شود. این مقدار هر سال با توجه به میزان تورم و سایر فاکتورها افزایش می‌یابد. البته رتبه شغلی حسابرس‌ها و حوزه کاری آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال حقوق حسابرس تامین اجتماعی با سایر نهادها مثلا حسابرسان اداره ثبت احوال فرق دارد. جای تعجب نیست اگر حقوق حسابرس دیوان محاسبات از حسابرسان بسیاری از سازمان‌ها بالاتر باشد چراکه حساسیت کار آن‌ها بیشتر است. همچنین هر‌قدر جایگاه آن‌ها در هرم سازمانی بالاتر باشد از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار می‌شوند.

حقوق حسابرس در سازمان های خصوصی

در بخش خصوص طبق ماده 5 و 7 آیین‌نامه تعیین حق‌الزحمه پایه خدمات حسابرسی که مصوب وزارت امور اقتصادی و وزارت کار است و نیز در آیین‌نامه‌های دیگر، نرخ حسابرسی و حقوق حسابرس رسمی هر سال براساس سلسله‌مراتب شغل حسابرسی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم به ازای هر ساعت کار تعیین و اعلام می‌شود.
اگر حسابرسان به‌صورت کارمند در شرکت‌ها استخدام شوند نیز طبق قانون حقوق مشخص دریافت می‌کنند.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام حسابرس

اگر به‌عنوان حسابرس دنبال شغلی در بخش دولتی و خصوصی هستید بهترین کار استفاده از خدمات کاریابی‌های آنلاین است که همه این آگهی‌ها را در کنار هم به شما نمایش می‌دهند. وب‌سایت کاریابی ایران استخدام یکی از بهترین کاریابی‌های آنلاین ایران است که به‌راحتی می‌توانید شغل‌های حسابرسی بخش دولتی و خصوصی را در آن جستجو کنید.

برای جستجوی کار حسابرس در بخش دولتی مثلا آگهی‌های استخدام حسابرس در بانک باید عضو شده و وارد ناحیه کاربری خود شوید. سپس تنظیمات لازم دریافت آگهی‌های استخدام بانک‌ها یا سایر نهادهای دولتی مثل دریافت آگهی استخدام حسابرس تامین اجتماعی را انجام دهید. آگهی‌های استخدام حسابرس جامعه حسابداران رسمی نیز از همین طریق قابل دریافت است.

برای جستجوی آگهی‌های بخش خصوصی نیز وارد وب‌سایت کاریابی آنلاین ایران استخدام شوید. در بالای صفحه سه باکس مجزا برای وارد کردن استان، موقعیت شغلی و رشته تحصیلی می‌بینید. در باکس مربوط به موقعیت شغلی، عبارت استخدام حسابرس را انتخاب کنید. می‌توانید در صورت تمایل دو مورد دیگر را هم پر کنید و دکمه جستجو را بزنید.

در صفحه پیش‌رو موقعیت‌های شغلی استخدام حسابرس را می‌بینید. در بالای صفحه فیلترهای مختلفی برای تعیین رشته، جنسیت، نوع همکاری، حقوق و سایر موارد در نظر گرفته شده است که با تغییر آن‌ها می‌توانید به موقعیت شغلی مورد‌نظر خود نزدیک‌تر شوید. مثلا برای رسیدن به آگهی استخدام حسابرس پاره وقت در تهران فیلتر نوع قرارداد نیمه‌وقت و شهر تهران را انتخاب کنید.

در اکثر آگهی‌ها کارفرمایان تنها به کلمه حسابرس اشاره می‌کنند و به‌عنوان‌مثال آگهی‌هایی مثل استخدام حسابرسی داخلی در تهران یا استخدام حسابرس مستقل کمتر دیده می‌شود. برای اینکه ببینید موقعیت حسابدار داخلی است یا نه، لازم است متن اگهی‌ها را بررسی کنید.
لازم به ذکر است بسیاری از شرکت‌ها اقدام به استخدام کمک حسابرس یا کارآموز حسابرسی می‌کنند. برای جستجوی این موقعیت شغلی نیز می‌توانید مثل استخدام حسابرس عمل کنید مثلا برای جستجوی استخدام کارآموز حسابرسی در تهران رشته حسابرسی و شهر تهران را انتخاب کنید. از فیلترهای صفحه بعد گزینه کارآموزی را تیک بزنید. برای جستجوی استخدام کمک حسابرس در کرج نیز به شیوه مشابه شهر کرج را انتخاب کرده و دنبال آگهی‌های کمک حسابرس باشید.

راهنمای نوشتن رزومه حسابرس

فرض کنید یک آگهی با عنوان استخدام حسابرس در مشهد و اصفهان منتشر شده. این شهرها از شهرهای بزرگ ایران هستند و قطعا متقاضیان زیادی برای این شغل وجود ندارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در بالا بردن شانس استخدام شما به‌عنوان کارجو در بین صدها کارجوی دیگر تاثیر دارد داشتن رزومه حرفه‌ایست. برای این منظور بهتر است از یک رزومه‌ساز کمک بگیرید تا بتوانید بخش‌های مختلفی برای رزومه خود در نظر بگیرید و به آن ظاهر زیبایی بدهید. ما استفاده از رزومه‌ساز آنلاین ایران استخدام را پیشنهاد می‌کنیم.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان کلیک نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا در وبسایت ایران استخدام عضو شوید. پس از ورود به ناحیه کاربری، در منوی سمت راست بخشی مربوط به رزومه آنلاین را با دو گزینه ساخت رزومه آنلاین و دریافت رزومه مشاهده می‌کنید. برای تدوین رزومه به قسمت ساخت رزومه آنلاین وارد شوید. در هر مرحله از شما سوالاتی می‌پرسد که شامل اطلاعات شخصی و تماس، تحصیلات، مهارت‌ها، سوابق کاری و غیره می‌شود. در‌نهایت می‌توانید قالب گرافیکی رزومه را نیز انتخاب کنید. می‌توانید رزومه را مستقیما به کارفرمای مورد نظر خود بفرستید اما امکان دانلود رزومه در قالب پی‌دی‌اف نیز وجود دارد.

راهنمای درج آگهی استخدام حسابرس

اگر کارفرما هستید و می‌خواهید برای شرکت یا سازمان خود یک حسابرس خبره استخدام کنید بهتر است آگهی خود را جایی منتشر کنید که بیشترین بازدید را داشته باشد. کاریابی‌های سنتی کارجویان محدودی دارند بنابراین بهتر است از شیوه‌های مدرن مثل کاریابی‌های آنلاین و بخصوص کاریابی آنلاین ایران استخدام که یکی از بهترین کاریابی‌های آنلاین کشور است استفاده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

به‌این‌ترتیب اگهی استخدام شما به محض انتشار به جمع بی‌شماری از کارجویان سراسر کشور اطلاع داده‌ می‌شود و پیدا کردن گزینه مناسب تسهیل می‌گردد.
فرض کنید می‌خواهید یک آگهی برای استخدام حسابرس تبریز منتشر کنید. برای درج آگهی در وبسایت ایران استخدام پس از عضویت در این وبسایت وارد صفحه اصلی سایت شوید. دکمه سبز رنگ درج آگهی استخدام در گوشه سمت چپ و بالای صفحه دیده‌ می‌شود. با فشردن آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که شما را با روند درج آگهی و مزایای آن آشنا می‌کند. با فشردن مجدد دکمه نارنجی‌رنگ درج آگهی استخدام، روند درج آگهی را دنبال کنید. پس از انتخاب پلن مورد‌نظر، در گام‌های بعدی اطلاعات لازم را وارد کنید.

پس از تکمیل این مراحل، آگهی استخدام در وبسایت منتشر شده‌ و هم‌زمان به‌صورت پیامک، ایمیل یا در غالب شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام به دست کارجویان شغل حسابرسی می‌رسد.

سخن پایانی

حسابرسی یکی از شغل‌های کاملا حرفه‌ای در حوزه حسابداری است که نیاز به تمرکز، دقت و مهارت بالایی دارد. حسابرس‌ها بر کار حسابداران نظارت می‌کنند و دقت عملکرد آن‌ها را می‌سنجند. همچنین در این مورد به مدیران ارشد سازمان گزارش می‌دهند. برای یک حسابرس استخدام شدن راحت است اگر قابلیت‌های کافی را داشته باشد. آن‌ها بسته‌ به میزان تبحر، تجربه، مهارت و رتبه سازمانی که دارند می‌توانند درآمدهای خیلی بالایی داشته باشند که تا چند ده میلیون تومان برسد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام حسابرس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا