قانون کارکارجو

گواهی کسر از حقوق چیست؟ راهنمای درخواست گواهی کسر از حقوق

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نحوه دریافت و ابطال گواهی کسر از حقوق

اگر تا به حال اقدام به دریافت وام کرده‌اید، حتما نام گواهی کسر از حقوق را شنیده‌اید. اگر هم تا به حال سراغ وام نرفته‌اید بد نیست بدانید کسر از حقوق چیست؟ و به چه دردی می‌خورد. کسر از حقوق یا دستمزد در دو حالت به کار می‌رود. در حالت اول منظور از کسر از حقوق برگه‌ای است که طی آن وام گیرنده به وام دهنده اختیار کسر از حقوق خود را در صورت عدم پرداخت اقساط می‌دهد. علاوه بر این تعریف دیگری نیز از کسر‌ پرداخت وجود دارد که معمولا با گواهی کسر از حقوق اشتباه گرفته‌ می‌شود. این نوع از کسر از حقوق مختص کارمندانی است که به دلایلی غیر از وام گرفتن با کسر حقوق مواجه‌ می‌شوند. در این موارد کسر از حقوق به دلیل تاخیر، غیبت غیرموجه و… اتفاق می‌افتد و در ازای کم کاری کارمند یا کارگر از حقوق او کسر می‌شود.
برای آشنایی بیشتر با این موضوع، در ادامه به تعریف هر دو نوع کسر از حقوق پرداخته‌ شده‌ است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

گواهی کسر از حقوق چیست؟

اگر بخواهیم به تعریف دقیق کسر از حقوق بپردازیم، کوتاه‌ترین تعریفی که می‌توانیم ارائه دهیم این است: کم کردن از حقوق. کم کردن یا کسر از حقوق در رابطه با وام گرفتن‌ در واقع نوعی ضمانت برای دریافت وام است. به عبارتی کسر از حقوق به وام دهنده اجازه می‌‌هد در صورت عدم پرداخت اقساط وام از دستمزد او کسر شود. این گواهی باعث می‌شود که هم شما بتوانید به وام خود برسید و هم اینکه خیال وام دهنده‌‌ از دادن وام و ضمانت پرداخت آن راحت شود. زیرا در صورتی که اقساط شما به عقب بیفتد وام دهنده می‌تواند از حقوق شما کم کند. گواهی کسر‌ از حقوق معمولا از سوی محل کار یا کارگزینی شرکتی که وام گیرنده در آنجا کار می‌کند صادر می‌شود. در گواهی کسر از حقوق، سقف مبلغ دریافتی تسهیلات و میزان پرداخت ماهانه اقساط نیز مشخص می‌شود.

اما همان‌طور که گفتیم یک نوع کسر از حقوق نیز وجود دارد که مربوط به کارمندان یا حتی کارگران است. این نوع از کسر حقوق مربوط به غیبت، تاخیر و یا عدم حضور غیر موجه کارمندان و یا کارگران در محل کار است. البته تاخیر یا غیبت در محل کار مطابق با قوانین کار صورت می‌گیرد و دارای بندهای خاصی است. با این حال در صورت کم‌کاری کارمندان، مطابق با ساعات و روزهای تاخیر و غیبت غیرموجه بخشی از حقوق او کسر می‌شود.

مطلب مرتبط: سفته برای استخدام (سفته حسن انجام کار) چیست؟

کاربرد گواهی کسر از حقوق چیست؟

گواهی کسر از حقوق در هنگام وام گرفتن به موسسات مالی داده‌ می‌شود تا برای تایید درخواست وام توسط کارمندان حقوق‌ بگیر استفاده‌ شود. نامه کسر ‌از حقوق مانند یک ضامن است. یعنی اگر وام دهنده‌ بعد از گرفتن وام نتواند اقساط خود را پرداخت کند، وام دهنده‌ می‌تواند با استناد به نامه کسر از حقوق، اقساط را از حقوق وام گیرنده‌ بردارد. برای آنکه این موضوع را به طور روشن‌تر توضیح دهیم از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم:

فرض کنید شما کارمند دولت هستید و می‌خواهید وامی را از یک بانک دریافت کنید. در این صورت بانک از شما تقاضای گواهی کسر از حقوق می‌کند؛ زیرا بانک بر اساس آن برگه متوجه می‌شود شما حقوق‌بگیر دولت هستید و در صورتی که توان پرداخت وام را نداشته باشید می‌تواند مبلغ وام یا اقساط آن را از حقوق‌ شما کسر‌ کند. در واقع برگه کسر حقوق خیال بانک را از بازپرداخت اقساط راحت می‌کند.

گواهی یا نامه کسر از حقوق همچنین یک ارزیابی اساسی از ظرفیت بازپرداخت کارمند قبل از دریافت وام نیز ایجاد می‌کند. یعنی گواهی حاوی اطلاعات مهمی در مورد بدهی و میزان حقوق یا درآمد وام گیرنده و همین‌طور وضعیت کار او است. بنابراین قبل از تایید وام، استعلام گواهی کسر از حقوق صورت می‌گیرد تا وام دهنده از اصالت گواهی‌ مطمئن شود. این گوهی باید توسط وام گیرنده به محل دریافت وام تحویل داده‌ شود. بنابراین اگر وام گیرنده در پرداخت اقساط یا تعهدات خود کوتاهی کند، وام دهنده می‌تواند موضوع کسر از حقوق را مطرح کند. در نهایت و به طور خلاصه در مورد کارکرد گواهی کسر از حقوق می‌توان گفت این وام معمولاً یکی از راه حل‌های وام دهنده برای مطمئن شدن از بازپرداخت اقساط وام توسط وام گیرنده است.

بررسی قانون گواهی کسر از حقوق

قوانین گواهی کسر از حقوق در ماده 96 و تبصره 1 ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی انعکاس یافته‌ است. مطابق با این ماده: «در صورت عدم پرداخت بدهی از سوی از حقوق و مزایای کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته‌ به دولت و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها و بانک‌ها و شرکت‌ها و بنگاه‌های‌خصوصی و نظایر آن در صورتی که داری زن یا فرزند باشند ربع و الا ثلث توقیف می‌شود.»
در تبصره 1 این ماده نیز آمده‌ است: «توقیف و کسر یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه افراد موضوع این ماده جایز است مشروط بر این که دین مربوط به شخص‌بازنشسته یا وظیفه‌بگیر باشد.»
طبق ماده 96، کسر حقوق تنها شامل حقوق و مزایای کارکنان است و شامل سایر دریافتی‌ها مانند حقوق عائله‌مندی و… نمی‌شود. فرقی نمی‌کند بدهکار خود کارمند باشد یا کسی که توسط کارمند و به واسطه گواهی کسر‌ حقوق‌ او ضمانت شده‌ است.

گواهی کسر از حقوق

نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

در رابطه با دریافت یا درخواست گواهی کسر از حقوق در وهله باید به سایت سازمان تامین اجتماعی (/eservices.tamin.ir) مراجعه کرد. متقاضیان کسر از حقوق مستمری بگیران یا بازنشستگان بعد از ورود به این سایت، باید اقدام به ثبت‌نام در سایت کنند. بعد از ثبت‌نام متقاضی باید به ترتیب منوی مستمری‌بگیران و درخواست گواهی را انتخاب کند و وارد گزینه گواهی کسر اقساط معوق شود. در این قسمت اطلاعاتی از فرد خواسته می‌شود که شامل اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به موسسه یا نهادی وام دهنده است. باید دقت داشت که تمام اطلاعات به درستی وارد شود؛ زیرا در غیر اینصورت احتمال رد شدن گواهی کسر از حقوق بازنشستگی زیاد است.

جهت ورود به سامانه سازمان تامین اجتماعی کلیک نمایید.

نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق صندوق بازنشستگی کشوری

بازنشستگان کشوری جهت دریافت گواهی کسر حقوق می‌توانند به صورت غیرحضوری و اینترنتی اقدام کنند. درگاه مربوط به دریافت گواهی کسر از حقوق، سامانه sabasrm.ir است. بازنشستگان کشوری بعد از مراجعه به این سایت و ثبت نام در آن باید گزینه حقوق‌ و سپس گزینه کسر از حقوق را انتخاب کنند تا در نهایت بتوانند گواهی‌ موردنظر خود را دریافت کنند.

جهت ورود به سامانه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری کلیک نمایید.

نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش

روش دریافت گواهی کسر از حقوق آموزش و پرورش گواهی کسر از حقوق ضامن فرهنگیان پیش از این تنها با مراجعه حضوری به ادارات مربوطه امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر با راه‌اندازی سامانه medusp.ir متقاضیان فرهنگی می‌توانند به راحتی اقدام به ثبت نام و دریافت گواهی کسر از حقوق نمایند. این روش هم برای کسر از حقوق فرهنگیان بازنشسته و هم کسر از حقوق کارمندان فرهنگی یکسان است.

جهت ورود به سامانه مدیریت گواهی کسر از حقوق اداره آموزش و پرورش کلیک نمایید.

نحوه دریافت کسر از حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح

بازنشستگان بخش نیروهای مسلح نیز به مانند سایر بازنشستگان می‌توانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سایت esata.ir اقدام به دریافت گواهی کسر از حقوق کنند. متقاضیان علاوه بر ثبت نام در این سایت، باید اطلاعات خود را مرحله به مرحله وارد کنند تا بتوانند گواهی کسر حقوق‌ را دریافت کنند.

جهت دریافت گواهی کسر از حقوق و ضمانت بازنشستگان نیروهای مسلح کلیک نمایید.

نحوه ابطال گواهی کسر از حقوق

تمام افراد و متقاضیان ابطال گواهی کسر از حقوق برای ابطال گواهی‌ خود فارغ از اینکه گواهی‌ آن‌ها توسط کدام ارگان یا نهاد صادر شده‌ است باید به بانک مراجعه کنند. به عبارتی نهاد یا ارگان نهایی و مشترک برای ابطال نامه کسر از حقوق بانک است. علاوه بر این در برخی از موارد ابطال کسر از حقوق به صورت اجباری صورت می‌گیرد. کسر از حقوق ضامن متوفی از جمله این موارد است. بدین معنا که اگر ضامن از طریق گواهی کسر از حقوق، ضمانت وام گیرنده را عهده‌دار شده‌ باشد یا خود از طریق گواهی‌ کسر حقوق، وامی را دریافت کرده‌ باشد قبل از اتمام اقساط فت کند، در این صورت گواهی کسر از حقوق ضامن باطل می‌شود.

همچنین ورثه در این مورد مسئول نخواهند بود. (البته به شرطی که ورثه بول ترکه نکرده باشد) با این حال در این شرایط طبق قوانین، اقساط به شیوه قانونی و با استعلام از میراث به جا مانده متوفی تسویه خواهد شد.

سخن نهایی

گواهی کسر حقوق‌ یک راه قانونی آسان برای استفاده از خدمات و مزایای مختلف از جمله وام‌ها است. به خصوص آنکه فرآیند صدور و دریافت این گواهی نیز چندان سخت نیست. از طرفی ابطال این گواهی نیز در صورت عدم استفاده از آن بسیار آسان است. با این حال توجه داشته باشید که اگر قرار است از گواهی ;سر حقوق در مورد وام‌هایی که جهت پرداخت آن‌ها مطمئن نیستید استفاده کنید ممکن است حقوق دریافتی شما با مشکلاتی مواجه شود. بنابراین قبل از استفاده از گواهی کسر از حقوق، شرایط وام و نحوه پرداخت اقساط آن را ارزیابی کنید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با سلام.
    بنده با گواهی کسر از حقوق ضامن همکارم شدم . والان قصد استعفا از محل کارم را دارم.
    آیا این گواهی کسر از حقوق جهت استعفا من مشکل ایجاد نمی کند؟

    1. درود دوست عزیز
      از نظر ما خیر مشکلی ندارد اما کماکان ضامن هستید. البته بهتر است از منابع دیگری هم برای اطمینان تحقیق بفرمایید.

  2. سلام من ایثارگر دفاع مقدس وهشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق بودم حقوق ایثارگران از نهادهای دولتی بنیاد شهید وایثارگران دریافت میکنم ایا از کجا دریافت کسر از حقوق مراجعه کنم

    1. درود دوست عزیز
      سوالتون واضح نیست. با توجه به اینکه ایثارگر هستید، در رابطه با حقوق و موارد مربوطه باید به بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه خودتون مراجعه کنید.
      با آرزوی سلامتی و سربلندی 🌱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا