معرفی مشاغل

یک ویزیتور چه وظایفی بر عهده دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی انواع ویزیتور و وظایف آن ها

در بازار رقابتی امروز که تنوع محصولات و خدمات در آن بسیار بالاست، جذب مشتری و حفظ آن بکی از اصلی‌ترین اهدافی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال آن هستند. به‌این‌ترتیب مطلع شدن از نیازهای مشتری و ارائه محصولات، متناسب با تقاضای مشتریان یکی از اهداف مهمی است که شرکت‌ها به‌وسیله بخش بازاریابی خود دنبال می‌کنند. به‌این‌ترتیب نقش ویزیتورها در پیش‌برد اهداف شرکت و حفظ بقای آن امری انکارناپذیر است. در ادامه مقاله با شغل ویزیتوری، وظایف ویزیتورها و حوزه‌های مختلف کاری آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ویزیتور کیست؟ معرفی شغل ویزیتور

ویزیتورها افرادی هستند که محصول را با بیان جزئیات کافی به مشتریان خود معرفی کرده و از آن‌ها سفارش خرید می‌گیرند. گاهی آن‌ها را با عنوان بازاریاب خطاب می‌کنند اما این دو تفاوت‌هایی دارند. بازاریاب‌ها کار تحقیق و توسعه بازار، قیمت‌گذاری و تبلیغات را بر عهده دارند و از لحاظ رده سازمانی، بالاتر از بازاریاب‌ها هستند. بازاریاب‌ها با مشتریان هدف صحبت کرده و براساس قیمتی که از پیش تعیین شده، آن‌ها را مجاب به استفاده از محصولات شرکت می‌نمایند.

وظایف کلی ویزیتور

ویزیتورها جزئی از واحد فروش شرکت هستند و کار آن‌ها ارائه محصول به مشتری و متقاعد کردن او برای خرید است. ویزیتورها براساس اصولی که بازاریاب‌ها تعیین کرده‌اند پیش می‌روند و به‌عنوان‌مثال، نمی‌توانند خودشان کار قیمت‌گذاری انجام دهند. اما درعین‌حال، شغل آن‌ها به دلیل رویارویی مستقیم با مشتریان اهمیت زیادی دارد.

از مهم‌ترین وظایف ویزیتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط حضوری و تلفنی با مشتریان براساس زمان‌بندی مشخص و رسیدگی به درخواست و نیازهای آن‌ها
  • شبکه‌سازی و گسترش
  • ارتباط‌گیری و آشنایی با مشتریان جدید
  • برجسته و پررنگ کردن ویژگی‌های محصول مطابق با نیاز مشتری
  • تلاش برای دستیابی به اهداف تعیین شده از سوی مدیر فروش و مدیر بازاریابی
  • دریافت لیست قیمت و توضیحات محصول و ارائه آن به واحد فروش
  • تسلط کافی بر تخفیف‌ها و تأثیر حجم خرید مشتری بر قیمت
  • ارتقای مهارت‌های ارتباطی برای بهبود ارتباط با مشتری و افزایش فروش
  • پیگیری مرجوعی‌ها و ضایعات برگشتی از سوی مشتری
  • پیگیری نظرات مشتریان و پذیرا بودن نسبت به انتقادات و پیشنهادات آن‌ها
  • هماهنگی با قسمت توزیع برای ارسال به‌موقع محصولات
  • پیگیری مانده‌حساب‌های مشتری و درخواست تسویه‌حساب
  • ارائه آمار دوره‌ای از میزان فروش

ویزیتور

انواع ویزیتور

ویزیتورها را می‌توان براساس نحوه ارتباط آن‌ها با مشتری یا براساس حوزه فعالیتشان دسته‌بندی کرد. اگر آن‌ها را براساس نحوه ارتباط با مشتری تقسیم‌بندی کنیم در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

بازاریاب حضوری:

بازاریابی حضوری قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین شیوه بازاریابی است که ارتباط با مشتریان به‌صورت رودررو بوده و ویزیتور طی جلسات حضوری، محصول خود را به مشتری عرضه می‌کند. این روش بازاریابی خارج از فضای سازمان، در نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و رویدادهای مختلف انجام می‌شود.
بسیاری از صنایعی که محصولات فیزیکی دارند نظیر محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، نوشیدنی، لباس، محصولات کاربردی نظیر لوازم‌التحریر و غیره از این روش استفاده می‌کنند.
این روش بازاریابی اگرچه پرهزینه و زمان‌بر است اما به دلیل تسهیل اعتمادسازی، بازدهی بالایی دارد و شرکت‌ها سعی می‌کنند همواره از بازاریابی حضوری در فرآیند جذب مشتری استفاده کنند.

بازاریاب غیرحضوری:

نوع غیرحضوری بازاریابی بدون ارتباط مستقیم فیزیکی با مشتری انجام می‌شود و می‌توان آن را به چهار دسته اصلی زیر تقسیم کرد:

بازاریابی تلفنی:

این نوع بازاریابی هم مثل بازاریابی حضوری یک روش قدیمی است. در این روش بازاریاب با مشتریان قبلی یا مشتریان جدید تماس می‌گیرد و محصولات خود را معرفی می‌کند. این روش به دلیل ارتباط کلامی، روش مؤثری است اما بسیاری از افراد از آن استقبال نمی‌کنند بنابراین ممکن است بازدهی کمی داشته باشد.

بازاریابی ایمیلی:

در این روش ایمیل افراد حقیقی و حقوقی که می‌توانند مشتریان هدف برای یک محصول باشند تهیه شده و ایمیلی در مورد معرفی محصولات یا خدمات به آن‌ها ارسال می‌شود. ازآنجایی‌که این روش، یک روش مستقیم برای ارتباط با مخاطب است، نحوه تنظیم ایمیل، زمان‌بندی مرتب آن، درج تخفیف‌ها و جشنواره‌ها و به‌نوعی ترغیب او برای بازدید از محصولات از طریق ورود به سایت یا تماس با بخش فروش شرکت اهمیت ویژه‌ای دارد. بااین‌حال باید مراقب بود که به دلیل تشابه ایمیل‌ها و ارسال انبوه آن‌ها، در دسته اسپم یا هرزنامه قرار نگیرند.

بازاریابی اینترنتی:

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین، از مدرن‌ترین روش‌های بازاریابی است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد و شامل فعالیت‌های مختلفی می‌شود که همگی مبتنی بر جذب مخاطب از طریق فضای وب هستند. یکی از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی اینترنتی، استفاده از موتورهای جستجو است. در این راستا می‌توان از امکاناتی مثل درج تبلیغات در صفحات جستجوی موتورهای جستجو مثل ابزار Google Adwords یا بهبود وضعیت سئوی سایت برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کرد.
بسیاری از سازمان‌ها نیز از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصول و جذب مخاطب استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهایی که محصولات عمومی‌تری دارند که می‌توانند به طیف بزرگی از مردم ارائه کنند از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند چراکه این روزها بیشتر افراد جامعه تلفن هوشمند و دسترسی به اینترنت دارند. ازجمله مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک هستند.
اما شاید مهم‌ترین رکن بازاریابی اینترنتی در هر پلتفرم و حوزه‌ای، محتوای مناسب و جذاب است. بازاریابی محتوایی به معنی تولید محتوای مناسب و جذاب و مطابق با اصول فنی است به‌طوری‌که به‌سرعت در فضای وب منتشر شود و مخاطبان را به مشتریان دائمی تبدیل کند. محتوا می‌تواند متن، صوت، تصویر، ویدئو یا ترکیبی از آن‌ها باشد. پس از جذب مخاطب باید آن را به سمت اقدامی که مدنظرمان است مثلاً بازدید از سایت یا تماس یا ارسال پیام سوق دهیم.

انواع ویزیتور بر اساس محصولی که ارائه می کنند:

در تقسیم‌بندی ویزیتورها براساس حوزه فعالیت نیز محصولی که به مشتری ارائه می‌شود مدنظر است و با توجه به گستردگی محصولاتی که در بازار هستند می‌تواند طیف بسیار وسیعی را شامل شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین حوزه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ویزیتور دارویی که محصول معرفی داروها به پزشکان و مسئول فنی داروخانه است. معمولاً اشخاصی که در حوزه دارویی فعالیت می‌کنند لقب ویزیتور علمی هستند و معمولاً در رشته پزشکی، داروسازی یا شیمی تحصیل‌کرده‌اند تا بتوانند محصول را ازنظر علمی پرزنت کنند.
  • ویزیتور مواد غذایی، محصول معرفی محصولات به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌هایی است که مردم و سازمان‌ها محصولات غذایی خود را تهیه می‌کنند.
  • ویزیتور مواد شوینده وظیفه‌ای مشابه ویزیتور مواد غذایی دارد.

بازارکار و آینده شغلی ویزیتور

صنایع زیادی از ویزیتورها برای کمک به پخش مویرگی خود در سطح شهرها تا رساندن محصول به مغازه‌های خرده‌فروشی استفاده می‌کنند. اگر شما هم کارجو و دنبال شغل ویزیتوری هستید می‌توانید در وب‌سایت‌های کاریابی نظیر وب‌سایت ایران استخدام عبارت موردنظر خود مثل استخدام ویزیتور دارویی در تهران یا استخدام ویزیتور مواد غذایی را جستجو کنید. همچنین اگر به دنبال استخدام در شرکت خاصی مثلاً شرکت لبنیات صباح هستید این عبارت یعنی استخدام ویزیتور شرکت صباح را در کنار کلمه ایران استخدام جستجو کنید تا آگهی‌های استخدامی این شرکت که در وب‌سایت کاریابی آنلاین ایران استخدام ثبت شده را ببینید. شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی برای جذب نیروی کار به درج آگهی استخدام در این وب‌سایت می‌پردازند. با ساخت رزومه در ایران استخدام و ارسال فوری آن برای کارفرما، هیچ فرصت استخدامی را از دست نخواهید داد.

حقوق و درآمد ویزیتور

روش کسب درآمد اکثر بازاریاب‌ها حقوق ثابت، پورسانت از فروش یا ترکیبی از دو است. در دنیای نوین امروز شاهد شیوه‌های نوین بازاریابی هستیم که تنها در مورد فروش محصول نیست مثلاً سیستم استخدام ویزیتور اسنپ، به کسانی که راننده‌های بیشتری به سیستم اسنپ وارد کنند و نیز با توجه به میزان فعالیت آن‌ها در این سیستم امتیاز می‌دهد که هر امتیاز، مزایای خاصی برای افراد به همراه دارد. این شیوه، شبیه همکاری در فروش است.

وظایف ویزیتور حرفه ای

مهم‌ترین وظیفه ویزیتور حرفه‌ای در برخورد حضوری با مشتری، ارائه و معرفی محصولات و خدمات سازمان به شیوه‌ای مطلوب و مطابق نیازهای مشتری است. یک ویزیتور موفق با تسلط کافی بر تکنیک‌های فروش و شناخت مشتری، و نیز با شناخت کافی از محصول آن را به مشتریان بالقوه خود ارائه کرده و آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کند. همچنین حفظ مشتریان قدیمی و ارتباط مستمر و شنیدن نظرات آن‌ها نیز از وظایف اصلی ویزیتورهاست.

وظایف ویزیتور حضوری

همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین وظیفه یک ویزیتور حضوری ارتباط مستمر و حضوری با مشتریان، ارائه محصولات به آن‌ها، بررسی نیازهای بالقوه مشتریان است. او باید تلاش کند تا اهدافی که مدیر بازاریابی برای مقدار فروش تعیین کرده را عملی نماید.

وظایف ویزیتور تلفنی

وظیفه بازاریاب تلفنی تماس تلفنی با مشتریان، بررسی نیازهای این افراد و توضیح محصول و خدمات به آن‌هاست. کار آن‌ها مشابه بازاریاب‌های حضوری است با این تلفن که مراجعه‌ای به محل حضور مشتری ندارند و همه کارهای خود را تلفنی انجام می‌دهند. داشتن فن بیان و ارتباط کلامی درست در این روش بازاریابی اهمیت زیادی دارد.

وظایف ویزیتور اینترنتی

ویزیتورهای اینترنتی یا آنلاین با تکیه بر فضای وب و شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند محصول خود را به مخاطبان معرفی کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی کنند. آن‌ها با تکیه بر ابزارهای سئو، تبلیغات و بازاریابی محتوایی سعی می‌کنند افراد بیشتری در فضای وب، محتوای آن‌ها را ببینند و به سمت موردنظر آن‌ها یعنی خرید یا سفارش هدایت شوند.

سخن پایانی

ویزیتوری، یکی از مهم‌ترین عناوین شغلی سازمانهاست و ویزیتورها نقش مهمی در معرفی محصولات به مشتریان، حفظ بازار و توسعه آن دارند. امروزه روش‌های مختلفی برای ویزیتوری وجود دارد که می‌توان به ویزیتوری حضوری، تلفنی، آنلاین و سایر روش‌ها اشاره کرد. ویزیتوری اگرچه شغل پرزحمتی است اما اگر فرد تلاش کافی کند و علاقه‌مند باشد می‌تواند درآمد قابل‌ملاحظه‌ای به دست آورد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام ویزیتور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا