• ۱۴۰۴/۰۱/۰۴
  • 204k نظر «نمایش»

بخشنامه های سازمان امور اداری و استخدامی

بخشنامه های سازمان امور اداری و استخدامی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۲۰۳,۲۷۲ (نمایش)

دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون های استخدامی

 

کاربر گرامی: در این صفحه دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی به تفکیک گردآوری شده است.

جهت مشاهده هرکدام از دستورالعمل‌ها این صفحه را تا انتها مطالعه نمایید.

دستورالعمل نحوه برگزاری مورخ 1401/09/07 (مشاهده)

بخشنامه به تمامی دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای توسعه مدیریت وسرمایه انسانی درجلسه مورخ 1401/09/07 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و در اجرای ماده (44) و بند (3) ردیف (ب) ماده (116) قانون مدیریت خدمات کشوری،با اصالح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی،تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد دردستگاههای اجرایی کشور (موضوع بخشنامه های شماره 24510 مورخ 1400/05/10، شماره 47857 مورخ 1400/09/06 و شماره 22932 مورخ 1401/04/05) به شرح پیوست  (ممهور به مهر شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی) موافقت نمود،که مراتب جهت اجراء ابلاغ می شود.

نکته: از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، جذب و استخدام افراد به صورت رسمی و پیمانی از محل مجوزهای استخدامی، صرفا ً براساس این دستورالعمل انجام خواهد شد.

مشاهده بخشنامه

دستورالعمل و فرم های مربوطه

بخشنامه اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری مورخ 1401/04/05 (مشاهده)

اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (بخشنامه شماره ۲۲۹۳۲ مورخ ۰۵/۰۴/۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور)

بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۰۵‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۱ با عنایت به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (موضوع مصوبه شماره ۲۷۸‏‏/۶۹۳۸۵ مورخ ۱۹‏‏/۰۸‏‏/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی) با اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی (موضوع بخشنامه شماره ۲۴۵۱۰ مورخ ۱۰‏‏/۰۵‏‏/۱۴۰۰) به شرح ذیل موافقت نمود:

اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی (سال ۱۴۰۱)

۱‏‏‏‏- به ازای تأهل و داشتن هر فرزند، یکسال به سقف محدوده سنی داوطلب که در دفترچه راهنمای ثبت نام درج گردیده، اضافه خواهد شد. سنوات قابل افزایش برای تاهل و داشتن فرزند موضوع این ماده، حداکثر پنج (۵) سال می‌باشد.

۲‏‏‏‏- به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو (۲) درصد، حداکثر تا ده (۱۰) درصد به مجموع امتیاز آزمون کتبی (حیطه عمومی و تخصصی) داوطلب اضافه می‌شود.

تبصره ۱‏‏‏- امتیازات مطروحه در مواد (۱) و (۲) مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۵‏‏‏‏‏/۲ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت کشور با همکاری مرکز آمار ایران قبل از برگزاری آزمون استخدامی می‌باشد.

تبصره ۲‏‏- چنانچه زادگاه (محل تولد) فرزندان، در شهرستان‌های مختلف باشد، در اعطای امتیازات مطروحه در مواد (۱) و (۲) صرفاً برای فرزندان متولدشده در شهرستان‌های با نرخ باروری ۵‏‏‏/۲ و پایین‌تر مبنای محاسبه قرار می‌گیرند.

۳‏‏‏- با توجه به اینکه اعمال امتیازات و افزایش سن در نظر گرفته شده در مواد (۱) و (۲) این بخشنامه براساس اطلاعات خوداظهاری داوطلبان می‌باشد، در صورتی که در مرحله بررسی مدارک و مستندات، داوطلب فاقد مدارک مثبته باشد، از سایر فرایند استخدام حذف و وضعیت این گروه از افراد متعاقباً در رقابت با سایر داوطلبان تعیین خواهد شد.

بخشنامه اصلاح نحوه برگزاری مورخ 1400/04/08 (مشاهده)

طبق جلسه ای که در مورخ 27 اردیبهشت 1400 در خصوص نحوه برگزاری آزمون استخدام دستگاه های اجرایی تشکیل شد اصلاحاتی در خصوص دستورالعمل برگزاری این آزمون اتخاذ گردید که بصورت بخشنامه در تاریخ 8 تیر 1400 به دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت کشوری ابلاغ گردید. 

اصلاحیه دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی
شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 1400/02/27 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با اصلاح «دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی» (موضوع بخشنامه شماره 9757/93/200 مورخ 1393/07/19) و اصلاحیه آن (موضوع بخشنامه شماره 1172660 مورخ 1396/02/26) به شرح ذیل موافقت نمود.

۱- در بند (۱۳) ماده (۱)، عبارت زیر اضافه می‌شود:

«شیوه نامه نحوه اجرای فرآیندهای مرحله مصاحبه استخدامی، توسط سازمان تدوین و ابلاغ می‌گردد».

۲- بند ذیل به عنوان تبصره (۳) به ماده (۵) اضافه می‌گردد:

«مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در مفاد آگهی و یا ارائه مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک، مصاحبه و گزینش بر عهدۀ داوطلب است و چنانچه در هر مرحله از جذب و استخدام اشتباه یا تعمد داوطلب در ارائۀ اطلاعات خلاف واقع محرز شود، وی از انجام مراحل بعدی محروم و در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مزبور لغو و بلااثر می‌شود».

۳- در ماده (۱۵) دستورالعمل و ماده (۱۰) اصلاحیه آن، عبارت «تا ۳ برابر ظرفیت» جایگزین عبارت «به تعداد ۲ تا ۳ برابر ظرفیت» می‌‌شود.

۴- تبصره (۲) ماده (۱۶) به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

«در صورت مساوی بودن مجموع نمرات مکتسبۀ داوطلبان در آزمون کتبی و مصاحبه، اولویت معرفی به گزینش با داوطلبانی خواهد بود که نمرۀ مکتسبۀ آنان در آزمون کتبی بالاتر باشد.»

۵- جمله زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۱۶) اضافه می گردد:

«دستگاه اجرایی در مرحله مصاحبه استخدامی مکلف است نسبت به انجام مصاحبه استخدامی با تمامی داوطلبان معرفی شده واجد شرایط و ثبت نمره مربوطه در سامانه امتحانات اقدام نماید».

۶- ماده (۲۱) به شرح ذیل اصلاح می شود:

«دستگاه اجرایی موظف است حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه پس از اعلام نظر گزینش و انجام سایر تشریفات استخدامی، نسبت به درخواست شماره مستخدم برای افراد پذیرفته شده نهایی از طریق سامانه کارمندایران اقدام نماید. همچنین، حداکثر ظرف مدت یک (۱) ماده پس از اخذ شماره مستخدم، نسبت به صدور حکم کارگزینی یا تنظیم قرارداد پیمانی آنان اقدام نماید».

تبصره های ماده مذکور به قوت خود باقی است.

۷- در ماده (۲۳) بعد از عبارت سازمان، عبارت «یا مؤسسه مجری» اضافه می‌گردد.

۸- بند ذیل جایگزین ماده (۲۴) دستورالعمل و تبصره های ذیل آن می گردد:

«داوطلبان استخدام در زمان ثبت نام می‌توانند علاوه بر شغل‌محل مورد تقاضا به عنوان انتخاب اصلی، یک شغل‌محل دیگر را به عنوان انتخاب دوم در همان دستگاه اجرایی انتخاب کنند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در بازۀ زمانی پایان یک آزمون تا برگزاری آزمون بعدی حداکثر به مدت ۶ ماه پس از اعلام نتیجه، از میان داوطلبان همان آزمون با درنظرگرفتن انتخاب دوم داوطلبان و رعایت شرایط تعیین‌شده در شغل محل های مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام همان آزمون برای دستگاه مورد نظر (اعم از سهمیه، جنسیت، شرایط احراز و …)، به ترتیب نمرات فضلی در مرحلۀ آزمون کتبی، نسبت به دعوت از آن‌ها جهت انجام سایر مراحل استخدامی اقدام نماید.»

۹- ماده (۲۶) به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

«ملاک عمل درخصوص محاسبۀ تاریخ فراغت از تحصیل، اتمام خدمت دورۀ ضرورت یا معافیت دائم، آخرین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر و درخصوص محاسبۀ سن افراد، اولین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر می‌باشد.».

۱۰- ماده (۳۱) به شرح ذیل اصلاح می‌‌گردد:

«مدارک تحصیلی پایین‌تر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدامی و همچنین مدارک معادل، برای شرکت در آزمون مشترک و استخدام مجاز نمی‌باشد.

تبصره- افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده، برای شرکت در آزمون می‌بایست مدرک مقطع تحصیلی ذکرشده در آگهی را داشته باشند؛ در این حالت مقطع تحصیلی بالاتر لحاظ نمی‌شود و حکم کارگزینی یا تنظیم قرارداد پیمانی پذیرفته‌شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در آگهی استخدامی خواهد بود.»

۱۱- ماده (۹)، (۲۵)، (۲۷)، (۲۸)، (۳۰) و (۳۲) دستورالعمل و بند (۷) اصلاحیه آن حذف می گردد.

جهت دانلود دستورالعمل برگزاری آزمون اینجا کلیک نمایید

 دانلود بخشنامه در خصوص اصلاح نحوه برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به شماره ۱۸۴۲۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

بخشنامه سازمان اداری و استخدامی مورخ 99/07/27 (مشاهده)

نحوه اعمال اولویت برای متقاضیان بومی شهرستانی در هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور
پیرو اطلاعیه مورخ 99/07/03، بنا بر اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور و با توجه به ماده واحده قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوبه مورخ 16/06‏‏‏‏/1399 مجلس شورای اسلامی‏) و مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی درخصوص تعیین اولویت برای متقاضیان بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استان‌ها) در آزمون های مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع بخشنامه شماره 369488 مورخ 99/07/27 سازمان اداری و استخدامی کشور (تصویر مصوبه مندرج در ذیل این اطلاعیه) به اطلاع تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور می‌رساند:

متقاضیان مذکور در سهمیه‌های قانونی مختلف اعم از آزاد، ایثارگران و معلولین، می‌توانند در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود، با در نظر گرفتن موارد ذیل از روز سه‌شنبه مورخ 99/07/29 تا روز جمعه مورخ 99/08/02، به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، مراجعه نمایند.

تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در آزمون یاد شده با در نظر گرفتن مفاد بخشنامه مذکور، لازم است نسبت به تعیین وضعیت خود بر اساس یکی از موارد ذیل اقدام نمایند:

- افراد بومی شهرستانی متقاضی بهره‌مندی از اولویت بومی، می‌بایست در زمان ویرایش اطلاعات، پس از انتخاب گزینه، «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم»، شغل محل انتخابی خود را تأیید و در صورت نیاز به تغییر شغل محل انتخابی، می‌توانند نسبت به تعیین شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت‌نام هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام نمایند.

- متقاضیان غیر بومی در صورت تمایل می‌توانند نسبت به اصلاح و تغییر اطلاعات شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت نام هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام نمایند.

-متقاضیان انصراف از آزمون، می‌توانند از قسمت ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اعلام انصراف خود از ثبت‌نام و شرکت در آزمون فوق‌الذکر اقدام نمایند. ضمناً پس از پایان زمان ویرایش اطلاعات، مبالغ ثبت‌نامی این دسته از افراد مسترد خواهد شد.

یادآوری مهم 1: در صورت عدم مراجعه افراد ثبت‌نام کننده در آزمون مذکور به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر جهت تعیین استفاده از اولویت بومی و یا اصلاح و تغییر شغل محل انتخابی، این امر به منزله عدم درخواست بهره‌مندی از اولویت بومی شهرستانی و تأیید اطلاعات ثبت‌نامی آن‌ها از نظر شغل محل انتخابی خواهد بود.

یادآوری مهم 2: مدت زمان ویرایش و اصلاح اطلاعات تمدید نخواهد شد.

یادآوری مهم 3: تکمیل و ارائه فرم استشهاد محل سکونت برای برخورداری از اولویت بومی (نمونه ذیل این اطلاعیه) منحصراً برای داوطلبانی که بعد از اعلام نتایج آزمون تستی (6 و 99/09/07 ) دارای حدنصاب لازم برای مرحله معرفی چندبرابر جهت مصاحبه دستگاههای متقاضی هستند، ضروری می‌باشد.

به منظور ایجاد فرصت مناسب برای آمادگی تمامی متقاضی ثبت‌نام کننده در این آزمون که متقاضی ویرایش و اصلاح شغل محل انتخابی خود می‌باشند، زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور از روز پنج شنبه مورخ 99/08/09 به روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ 99/09/06 و 99/09/07 تغییر می‌یابد.

جهت دانلود فایل ابلاغ مصوبه شورای توسعه در خصوص بومی گزینی اینجا کلیک نمایید

بخشنامه سازمان اداری و استخدامی مورخ 1396/02/06 (مشاهده)

اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه  شماره 1172660 مورخ 1396/02/06 سازمان اداری و استخدامی کشور)

اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون استخدام در دستگاه های اجرایی
بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 1395/12/24 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی (موضوع بخشنامه شماره 9757/93/200 مورخ 1393/07/19) به شرح زیر موافقت نمود. مراتب جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱- در بند اول ماده (۱) عبارت «سازمان اداری و استخدامی کشور» جایگزین «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور» می‌شود و عبارت «سازمان» نیز جایگزین «معاونت توسعه» در متن دستورالعمل می‌گردد.

۲- بند پنجم ماده (۱) حذف گردیده و در متن دستورالعمل عبارت «شغل» جایگزین عبارت «خوشه شغلی» می‌شود.

۳- در بند هشتم ماده (۱) عبارت «توسط سازمان» جایگزین «توسط مؤسسه مجری و با راهبری و نظارت معاونت توسعه» می‌شود.

۴- بند یازدهم ماده (۱) به صورت زیر اصلاح می‌گردد:

«حد نصاب: کسب حداقل پنجاه درصد (۵۰%) امتیاز مکتسبه توسط نفر اول، با ارزش وزنی چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰%)‌برای حیطه تخصصی در هر شغل».

۵- ماده (۸)‌ به صورت زیر اصلاح می‌شود:

«امتحان استخدام (عمومی و تخصصی) برای دستگاه‌های اجرایی که دارای مجوز استخدامی و مجوز انتشار آگهی استخدام می‌باشند، به صورت امتحان مشترک فراگیر حداکثر دو بار در سال (در فصل بهار و پاییز) توسط سازمان برگزار می‌شود».

۶- بند سوم ماده (۹) و همچنین تبصره ذیل ماده (۹) به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

بند سوم ماده (۹): اجرای امتحان مشترک فراگیر بر اساس مشاغل در مقاطع زمانی مشخص.

تبصره ذیل ماده (۹): سازمان موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعیین «حیطه‌های امتحان تخصصی» برای هر یک از مشاغل مربوط اقدام نماید.

۷- ماده (۱۰) و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

«سازمان می‌تواند متناسب با ظرفیت‌های جذب نشده دستگاه‌های اجرایی در شغل محل‌های تعیین شده در آگهی استخدامی، نسبت به اعلام تکمیل ظرفیت از شرکت‌کنندگانی که حد نصاب لازم را کسب نموده‌اند به ترتیب نمره فضلی و مشروط بر داشتن شرایط احراز و شرایط مندرج در آگهی استخدامی اقدام نماید.»

۸- ماده (۱۱) به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

«سؤالات مربوط به حیطه‌های عمومی امتحان مشترک توسیط سازمان و با رعایت مقررات اسناد طبقه‌بندی‌شده تهیه می‌شود. سازمان می‌تواند تهیه سؤالات عمومی و تخصصی را به مؤسسه مجری تفویض نماید.»

۹- ماده (۱۳) و تبصره آن حذف می‌شود.

۱۰- در ماده (۱۵) عبارت «به تعداد ۲ تا ۳ برابر ظرفیت» جایگزین «تعداد سه برابر ظرفیت» می‌شود.

بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور مورخ 1393/07/19 (مشاهده)

دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه شماره 9757/93/200 مورخ 1393/07/19 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور)

دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی دستگاه های اجرایی
بخشنامه به کلیه دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسات مورخ 1393/04/04 و 1393/04/17 و 1393/05/14 جهت تحقق بندهای (۲) و (۳) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «عدالت‌محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی» و «بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای»، به استناد ماده (۴۴)‌ و بند (۳) قسمت «ب» ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و با هدف استقرار نظام سنجش دانش عمومی، مهارت‌های شغلی و ویژگی‌های شخصیتی داوطلبان بر اساس شایستگی‌های مورد نیاز مشاغل و همچنین به منظور فراهم نمودن بستر اجرایی مناسب برای تحقق عدالت استخدامی و قضای رقابتی، افزایش اعتبار نتایج آزمون‌های استخدامی، کاهش هزینه‌های برگزاری آزمون‌ها، افزایش رضایت‌مندی داوطلبان و تنوع انتخاب برای آنان، دستورالعمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی را به شرح پیوست در ۳۶ ماده و ۲۰ تبصره تصویب نمود، که مراتب جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
از تاریخ این بخشنامه، بخشنامه شماره 84597/200 مورخ 1388/09/08 لغو و جذب و استخدام افراد به صورت رسمی و پیمانی از محل مجوزهای استخدامی، صرفاً بر اساس این دستورالعمل صورت پذیرفت. ضمناً در خصوص آگهی های استخدامی صادره قبلی، دستگاه‌های اجرایی بر اساس دستورالعمل منضم به بخشنامه فوق‌الذکر اقدام خواهند نمود.
دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی
ماده ۱- تعاریف و اختصارات
- معاونت توسعه: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور
- سامانه امتحانات: سامانه الکترونیکی امتحانات و مسابقات استخدامی.
- مجوز استخدامی: اجازه استخدام در دستگاه اجرایی که بر اساس سیاست‌ها و الزامات قانونی، در سقف پست‌های سازمانی مصوب بلاتصدی و اعتبارات مصوب، در زمان مشخص از طریق معاونت توسعه اعلام می‌گردد.
- آگهی استخدامی: آگهی مربوط به تمام یا بخشی از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی برای اطلاع‌رسانی جهت ثبت‌نام داوطلبان واجد شرایط است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله «طرح طبقه‌بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دولت» و «تشکیلات تفصیلی مصوب دستگاه اجرایی» تنظیم می‌شود.
- خوشه شغلی: مجموعه‌ای از دو یا چند شغل است که با توجه به تجانس، همگونی وظایف و تحصیلات مورد نیاز در شرایط احراز آنها، توسط معاونت توسعه تعیین و در یک مجموعه قرار می‌گیرند. خوشه‌های شغلی تعیین‌شده، مبنای امتحانات مشترک خواهند بود و چنانچه برخی از مشاغل در هیچ‌یک از خوشه‌های شغلی قرار نگیرند، در این صورت شغل مورد نظر مبنای امتحان مشترک قرار خواهد گرفت.
- حیطه عمومی امتحان: سنجش توانمندی‌ها و معلومات عمومی داوطلبان استخدام، شامل دانش عمومی، هوش و استعداد یادگیری، توانمندی ذهنی و روانشناختی و اطلاعات و معلومات پایه است که به صورت کتبی برگزار می‌شود.
- حیطه تخصصی امتحان: سنجش دانش و معلومات تخصصی داوطلبان استخدام است که برای تصدی شغل مورد نظر به صورت کتبی برگزار می‌شود.
- حیطه مشترک فراگیر: سنجش حیطه‌های عمومی و تخصصی است که بر اساس خوشه شغلی در فواصل زمانی مشخص، از طریق امتحان به صورت متمرکز و سراسری، با تجمیع آگهی‌های استخدامی مورد تأیید معاونت توسعه در هر دوره، توسط مؤسسه مجری و با راهبری و نظارت معاونت توسعه برگزار می‌گردد.
- دفترچه امتحان مشترک: دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان در امتحان مشترک فراگیر و یا خاص است که به صورت عمومی توسط مؤسسه مجری انتشار می‌یابد.
- امتحان مشترک خاص: شامل حیطه‌های عمومی و تخصصی امتحان برای برخی از مشاغل عمومی نظیر حراست، گزینش، حقوقی است که در فواصل زمانی مشخص به صورت متمرکز در سطح کشور توسط مؤسسه مجری و با راهبری و نظارت معاونت توسعه برگزار می‌گردد.
- حد نصاب: کسب حداقل پنجاه درصد (٪۵۰) بالاترین نمره مکتسبه (بر حسب درصد) از مجموع دو حیطه عمومی و تخصصی (با ارزش وزنی برابر) می‌باشد.
- مؤسسه مجری: مؤسسات تأیید صلاحیت‌شده دولتی (نظیر سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی و...)، تعاونی و یا خصوصی که توسط معاونت توسعه به عنوان مسؤول اجرای امتحان مشترک تعیین می‌گردند.
- مصاحبه استخدامی: سنجش حضوری شایستگی داوطلبان استخدام از نظر مهارت شغلی و ویژگی‌های شخصیتی نظیر مهارت ارتباطی، علایق، استعداد یادگیری و... می‌باشد.
- مراکز ارزیابی: مؤسسات دولتی، تعاونی و یا خصوصی که بر اساس دستورالعمل اعتبارسنجی، صلاحیت آنها توسط معاونت توسعه تأیید و مسؤول اجرای مصاحبه استخدامی می‌باشند.
- داوطلب بومی: افرادی که حداقل دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشند، داوطلب بومی تلقی می‌گردند:
الف- شهرستان یا استان محل تولد داوطلب یا همسر وی با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام یکی باشد.
ب- همسر و فرزندان کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (اعم از شاغل و یا بازنشسته) که شهرستان یا استان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی آنان با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام آنان یکی باشد.
ج- داوطلب حداقل چهار (۴) سال از سنوات تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاه) را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد.
د- داوطلب یا پدر، مادر و یا همسر وی، حداقل چهار (۴) سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام را داشته باشند (پرداخت حق بیمه به مدت تعیین‌شده صرفاً توسط یکی از موارد مذکور قابل احتساب است.)
تبصره- مبنای استان و شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در زمان ثبت‌نام می‌باشد.
ماده ۲- استخدام در دستگاه‌های اجرایی، بر اساس مجوزهای صادره توسط معاونت توسعه و از میان داوطلبان واجد شرایط که نمرات لازم را در امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی بر اساس ضوابط این دستورالعمل کسب کرده باشند و از نظر گزینش اخلاقی- عقیدتی واجد شرایط تشخیص داده شوند، با تأیید معاونت توسعه صورت خواهد گرفت.
ماده ۳- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به تدوین برنامه نیروی انسانی اقدام نموده و نیازهای استخدامی خود را بر اساس برنامه فوق تعیین و برای اخذ سهمیه استخدامی از معاونت توسعه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند.
ماده ۴- دستگاه‌های اجرایی موظفند، درخواست مجوزهای استخدامی خود را با رعایت موارد ذیل به معاونت توسعه ارسال نمایند. معاونت توسعه نیز پس از بررسی، نسبت به تأیید یا عدم تأیید مجوز درخواستی اقدام و نتیجه را به دستگاه اجرایی اعلام می‌نماید.
- تبیین ضرورت نیازهای استخدامی
- تأمین اعتبار لازم برای استخدام‌های پیشنهادی در بودجه سنواتی
- وجود ساختار سازمانی مصوب در اجرای ماده (۲۹) و (۳۱) قانون مدیریت خدمات کشوری
- رعایت الزامات، احکام و سیاست‌های قانونی مصوب در خصوص اصلاح ساختار و ترکیب نیروی انسانی و کاهش نیروی انسانی در امور تصدی و غیرحاکمیتی
ماده ۵- دستگاه اجرایی موظف است به منظور جذب نیروی انسانی از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه، متن آگهی استخدام پیشنهادی را (مطابق نمونه پیوست) برای تأیید و اخذ مجوز نشر به معاونت توسعه ارسال نماید.
تبصره ۱- دستگاه اجرایی موظف است قبل از ارسال متن آگهی استخدام پیشنهادی در چارچوب مجوزهای استخدامی مأخوذه، و پس از تأیید مشاغل مورد نظر بر اساس «برگ تعیین مشخصات شغل» توسط معاونت توسعه، اقدامات لازم را در خصوص اجرای قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران به عمل آورد. در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد قانونی ایثارگران از بین افراد معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأمین نگردد، دستگاه اجرایی می‌تواند باقیمانده سهمیه فوق‌الذکر را در آگهی استخدام لحاظ نماید.
تبصره ۲- دستگاه اجرایی می‌تواند در صورتی که در قوانین و مقررات قبلی مورد عمل خود شرایطی علاوه بر شرایط مندرج در ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشد، آن را در زمان تنظیم آگهی استخدام منظور نماید.
ماده ۶- مجوز انتشار آگهی استخدام پس از بررسی و تطبیق «پیش‌نویس آگهی استخدام پیشنهادی» و «برگ تعیین مشخصات شغل» مربوط به مشاغل آگهی استخدام با ضوابط جاری، توسط معاونت صادر خواهد شد. در صورت تأیید آگهی استخدام پیشنهادی از سوی معاونت توسعه، امکان انتشار آن در اولین امتحان مشترک فراهم خواهد شد.
ماده ۷- دستگاه اجرایی موظف است برای استخدام از محل مجوز صادره، نسخه‌ای از آگهی استخدامی تأیید شده توسط معاونت توسعه را حداقل ۴۵ روز قبل از زمان برگزاری امتحان مشترک به مؤسسه مجری جهت درج در دفترچه امتحان مشترک و انتشار عمومی ارسال نماید.
ماده ۸- از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، امتحان استخدام (عمومی و تخصصی) برای دستگاه‌های اجرایی که دارای مجوز استخدامی و مجوز انتشار آگهی استخدام می‌باشند، به صورت امتحان مشترک فراگیر حداکثر دوبار در سال (در ماه‌های اردیبهشت و آبان) با راهبری و نظارت معاونت توسعه و توسط مؤسسه مجری برگزار می‌شود. معاونت توسعه لازم است فرآیندهای مربوط به بررسی و صدور مجوزهای استخدامی و صدور مجوز نشر آگهی استخدام را به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که با رعایت ساز و کارهای قانونی و مفاد این دستورالعمل، امکان برگزاری امتحان مشترک فراگیر در زمان‌های مذکور فراهم گردد.
ماده ۹- امتحانات مشترک فراگیر با رعایت شرایط ذیل، برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد:
- درج نیازهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی (دارای مجوز نشر آگهی استخدام) به تفکیک دستگاه اجرایی، تعداد، شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا در دفترچه امتحان مشترک.
- فراهم نمودن امکان انتخاب متعدد برای داوطلبان استخدام در یک خوشه شغلی به تفکیک دستگاه، شغل و محل جغرافیایی (با تعیین اولویت انتخاب، برای مشاغلی که شرایط احراز آن را دارند).
- اجرای امتحان مشترک فراگیر بر اساس خوشه شغلی در مقاطع زمانی مشخص.
- امکان انجام فرآیندهای مختلف امتحان مشترک فراگیر و ارسال و دریافت مدارک و مستندات مورد نیاز آن نظیر ثبت‌نام، صدور کارت، اعلام نتایج و... در سامانه امتحانات.
تبصره- معاونت توسعه مدیریت موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعیین خوشه‌های شغلی بر اساس مشاغل موجود در نظام اداری کشور و «حیطه‌های امتحان تخصصی» هر یک از خوشه‌ها اقدام نماید. خوشه‌های شغلی تعیین‌شده و حیطه‌های مربوط به آن‌ها، مبنای سؤالات تخصصی امتحانات مشترک خواهد بود.
ماده ۱۰- در زمان ثبت‌نام، داوطلبان استخدام با توجه به شرایط احراز اعلام‌شده، علاوه بر انتخاب شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا به عنوان انتخاب اصلی، می‌توانند حداکثر تا سه (۳) گزینه دیگر در زمینه دستگاه اجرایی، محل جغرافیایی خدمت و یا شغل را مشروط بر اینکه در یک «خوشه شغلی» قرار گیرند، انتخاب نمایند.
تبصره- داوطلبانی که حد نصاب لازم را در امتحان مشترک کسب نموده ولی به لحاظ محدودیت ظرفیت پذیرش در اولویت اصلی انتخابی خود پذیرفته نشده‌اند، در صورتی انتخاب‌های بعدی آنان ملاک عمل قرار خواهد گرفت که داوطلب واجد شرایطی با انتخاب اصلی در آن شغل و محل مورد تقاضا وجود نداشته باشد.
ماده ۱۱- سؤالات مربوط به حیطه‌های عمومی امتحان مشترک توسط معاونت توسعه تهیه و با رعایت مقررات اسناد طبقه‌بندی شده در اختیار مؤسسه مجری قرار می‌گیرد. معاونت توسعه می‌تواند تهیه سؤالات عمومی را به مؤسسه مجری تفویض نماید.
ماده ۱۲- مواد امتحان عمومی به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱- معارف اسلامی
۲- زبان و ادبیات فارسی
۳- اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی
۴- ریاضی و آمار مقدماتی
۵- زبان انگلیسی عمومی
۶- هوش و توانمندی‌های ذهنی
۷- فنآوری اطلاعات
تبصره ۱- تعداد سؤالات امتحان عمومی حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ سؤال خواهد بود که به صورت چهارگزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
تبصره ۲- سؤالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
تبصره ۳- اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت نمره مکتسبه این داوطلبان، بر اساس مجموع تراز شده سایر سؤالات محاسبه خواهد شد.
تبصره ۴- به منظور احراز مهارت‌های پایه و عمومی فنآوری اطلاعات افراد واجد شرایط جهت استخدام در مشاغل تخصصی، کارشناسی و بالاتر (موضوع تبصره دو ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری) داوطلبان استخدام موظفند حداکثر یک ماه پس از اعلام تأیید گزینش، مدارک مربوط به کسب مهارت‌های هفت‌گانه (ICDL) صادره از مراکز و مؤسسات تأیید صلاحیت‌شده توسط معاونت توسعه را ارائه نمایند.
ماده ۱۳- سؤالات حیطه‌های تخصصی امتحان مشترک بر اساس دانش و مهارت‌های تخصصی متناسب با خوشه‌های شغلی یا مشاغل، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارت معاونت توسعه، توسط مؤسسه مجری تهیه می‌گردد.
تبصره- تا زمان تصویب و ابلاغ مواد حیطه تخصصی هر خوشه شغلی، سؤالات تخصصی با رعایت مقررات اسناد طبقه‌بندی شده توسط دستگاه اجرایی مربوط طراحی و حداقل یک ماه قبل از برگزاری امتحان مشترک در اختیار مؤسسه مجری قرار خواهد گرفت.
ماده ۱۴- سؤالات حیطه‌های تخصصی در امتحان مشترک با تونجه به خوشه شغلی مورد نظر و به صورت چهارگزینه‌ای با احتساب یک سوم نمره منفی به تعداد حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ سؤال خواهد بود.
ماده ۱۵- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نسبت به انجام مصاحبه‌های استخدامی از پذیرفته‌شدگان امتحان مشترک اقدام نمایند. شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام مصاحبه استخدامی، کسب حد نصاب می‌باشد و انتخاب افراد بر اساس مجموع نمره فضلی انان (با وزن چهل درصد (۴۰٪) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰٪) برای حیطه تخصصی) به تعداد سه (۳) برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل و محل مورد تقاضا صورت می‌پذیرد.
تبصره ۱- در صورتی که تعداد افراد دارای حد نصاب در مشاغل و محل مورد تقاضا کمتر از ظرفیت پذیرش باشد، همه افراد واجد حد نصاب برای انجام سایر مراحل مربوط معرفی خواهند شد.
تبصره ۲- مؤسسه مجری فهرست پذیرفته‌شدگان را برای مصاحبه استخدامی از طریق سامانه امتحانات اعلام می‌نماید. سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه‌های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم خواهد نمود.
تبصره ۳- دستگاه اجرایی می‌تواند مصاحبه‌های استخدامی خود را به مراکز ارزیابی واگذار نماید.
ماده ۱۶- دستگاه اجرایی موظف است پس از برگزاری مصاحبه استخدامی، نسبت به معرفی افراد اصلی به گزینش بر اساس مجموع نمره فضلی آنان با وزن هفتاد درصد (۷۰٪) برای امتحان مشترک (با در نظر گرفتن وزن‌های تعیین‌شده برای حیطه‌های عمومی و تخصصی در ماده ۱۵) و سی درصد (۳۰٪) برای مصاحبه استخدامی، به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش اقدام نماید. در صورت عدم تأیید افراد معرفی شده در فرایند گزینش، نفرات ذخیره به ترتیب نمره فضلی به گزینش معرفی خواهند شد.
تبصره ۱- در صورت عدم برگزاری مصاحبه استخدامی، برای معرفی افراد دارای حد نصاب به گزینش، بر اساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل درصد (۴۰٪) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰٪) برای حیطه تخصصی) برابر تعداد ظرفیت پذیرش اقدام می‌گردد.
تبصره ۲- در صورت مساوی بودن نمرات مکتسبه داوطلبان، اولویت معرفی به گزینش به ترتیب با شاغلین قراردادی دستگاه اجرایی، افراد بومی شهرستان و بومی استان می‌باشد.
ماده ۱۷- دستگاه اجرایی موظف است با در نظر گرفتن سهمیه‌های قانونی (ایثارگران و معلولین)، حداکثر ظرف مدت پانزده (۱۵) روز پس از تأیید فهرست پذیرفته شدگان اصلی توسط معاونت توسعه، مشخصات افراد مذکور را برای ادامه مراحل جذب و استخدام به گزینش اعلام نماید.
ماده ۱۸- هسته‌های گزینش دستگاه‌های اجرایی موظفند با رعایت ماده (۱۶) قانون گزینش نسبت به اعلام نظر در خصوص فرد یا افراد معرفی شده در موعد مقرر اقدام نمایند.
ماده ۱۹- در صورتی که پس از اعلام نظر گزینش، نیروی انسانی مورد نیاز از بین داوطلبانی که در مصاحبه استخدامی پذیرفته‌اند تأمین نگردد، دستگاه اجرایی می‌تواند از سایر داوطلبان همان شغل و محل مورد تقاضا که در امتحان مشترک حد نصاب لازم را کسب نموده‌اند، به ترتیب نمره فضلی برای انجام سایر مراحل استخدامی دعوت به عمل آورد.
ماده ۲۰- دستگاه اجرایی موظف است پس از وصول نظر گزینش، نسبت به اطلاع‌رسانی به پذیرفته‌شدگان نهایی اقدام نماید و پذیرفته‌شدگان نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اعلام دستگاه جهت ادامه مراحل جذب و استخدام به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه نمایند. عدم مراجعه در مهلت مقرر، به منزله انصراف از استخدام در دستگاه اجرایی می‌باشد.
ماده ۲۱- دستگاه اجرایی موظف است حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه پس از اعلام نظر گزینش و انجام سایر تشریفات استخدامی، بعد از اخذ شماره مستخدم برای افراد پذیرفته شده نهایی از معاونت توسعه، نسبت به صدور حکم کارگزینی آنان اقدام نماید.
تبصره ۱- در صورت عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان نهایی ظرف مهلت مقرر یا انصراف کتبی آنان قبل از صدور حکم کارگزینی، دستگاه اجرایی می‌تواند با رعایت مفاد این دستورالعمل نسبت به جایگزینی نفرات به ترتیب نمره فضلی در همان شغل و محل مورد تقاضا که حد نصاب امتحان مشترک را کسب نموده‌اند، اقدام نماید.
تبصره ۲- صدور شماره مستخدم صرفاً برای آن گروه از پذیرفته‌شدگان نهایی که با رعایت مفاد این دستورالعمل جذب گردیده‌اند، امکان‌پذیر است.
ماده ۲۲- معاونت توسعه می‌تواند از طریق فراخوان عمومی در مشاغل خاص نسبت به برگزاری امتحان مشترک خاص توسط مؤسسه مجری اقدام نماید و دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی معاونت توسعه از محل مجوزهای قانونی مأخوذه و در چارچوب قوانین و مقررات جاری از میان داوطلبان واجد شرایط که حد نصاب لازم را کسب نموده و اطلاعات آنان در سامانه امتحانات وجود دارد، نسبت به انتخاب افراد بر اساس نمره فضلی برای انجام سایر مراحل استخدام اقدام نمایند.
تبصره- تشخیص و تأیید مشاغل خاص با معاونت توسعه خواهد بود.
ماده ۲۳- معاونت توسعه موظف است سامانه امتحانات را حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ایجاد نماید. این سامانه امکان انجام فرآیندهای زیر را در خصوص امتحانات مشترک فراهم می‌آورد:
- اطلاع‌رسانی عمومی به داوطلبان استخدام
- امکان ثبت‌نام داوطلبان، صدور کارت، اعلام نتایج و...
- اعلام فهرست پذیرفته‌شدگان اولیه و نهایی در هر یک از مراحل استخدام
ماده ۲۴- اطلاعات افراد شرکت‌کننده در امتحانات مشترک که حدنصاب لازم را کسب نموده ولی به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش در دستگاه‌های اجرایی جذب نگردیده‌اند، در سامانه امتحانات نگهداری خواهد شد.
تبصره ۱- نتایج هر امتحان مشترک فراگیر و یا خاص به مدت دو (۲) سال از تاریخ اجرای آزمون معتبر خواهد بود. همچنین، درج اطلاعات افراد مذکور و نتایج امتحان مشترک در سامانه امتحانات، حقی برای افراد جهت استخدام در دستگاه‌های اجرایی ایجاد نمی‌نماید.
تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با هماهنگی معاونت توسعه در هر یک از مشاغل و محل مورد تقاضا که داوطلب نداشته و یا افراد پذیرفته شده کمتر از نیاز دستگاه باشند، از بین پذیرفته‌شدگانی که اطلاعات آنان در همان خوشه شغلی در بانک اطلاعات افراد واجد شرایط سامانه امتحانات ثبت گردیده (در صورت وجود شرایط احراز و موافقت داوطلب) به ترتیب نمره فضلی نسبت به جذب داوطلبان اقدام نمایند.
ماده ۲۵- افراد دارای حد نصاب که اسامی آنها در سامانه امتحانات درج گردیده، در صورت تمایل به کسب امتیازات بالاتر و یا تغییر خوشه شغلی خود می‌توانند حسب مورد در سایر امتحانات مشترک نیز متناسب با رشته تحصیلی خود شرکت نمایند. چنانچه داوطلبان مذکور در امتحان مشترک بعدی نیز حد نصاب لازم را کسب نمایند، نتایج هر دو امتحان مشترک در سامانه مذکور ثبت و در مهلت تعیین شده دارای اعتبار خواهد بود.
ماده ۲۶- ملاک عمل برای فراغت از تحصیل، معافیت دائم و پایان خدمت نظام وظیفه و محاسبه سن داوطلبان، آخرین روز مهلت ثبت نام امتحان مشترک می‌باشد.
ماده ۲۷- نمره داوطلبان بومی استان با ضریب «یک و دو دهم» (۱.۲) و بومی شهرستان با ضریب «یک و چهار دهم» (۱.۴) نمره مکتسبه در هر حیطه از امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی محاسبه می‌گردد.
ماده ۲۸- به نمرات مکتسبه کارکنان قراردادی که دارای شماره شناسه می‌باشند، به ازاء هر سال سابقه خدمت در هر یک از دستگاه‌های اجرایی، دو درصد و حداکثر تا بیست درصد (۲۰٪) نمره کل، در هر یک از حیطه‌های امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی آنان اضافه خواهد شد.
ماده ۲۹- تخصیص مجوزهای استخدامی مربوط به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تا صد در صد (۱۰۰٪) به نیروهای بومی آن مناطق با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید معاونت توسعه امکان‌پذیر است.
ماده ۳۰- استخدام پیمانی کارکنان قراردادی دارای شماره شناسه شاغل در دستگاه‌های اجرایی که در آزمون‌های استخدام ادواری سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ موضوع بند (۷) تصویب‌نامه شماره ۲۵۲۹۶/ت۲۵۰۸۶ مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۰ هیأت وزیران، شرکت نموده و دارای کارنامه مجاز می‌باشند، از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه توسط دستگاه اجرایی و در صورت وجود پست سازمانی بلاتصدی متناسب با رشته تحصیلی آنان، اعتبارات مصوب و داشتن شرایط عمومی استخدام، امکان‌پذیر می‌باشد.
ماده ۳۱- مدارک تحصیلی پایین‌تر یا بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدام و همچنین، مدارک معادل، برای شرکت در امتحان مشترک و استخدام معتبر نمی‌باشد.
ماده ۳۲- دستگاه‌های اجرایی مکلفند آگهی استخدامی تأیید شده را جهت اطلاع‌رسانی عمومی در درگاه الکترونیکی دستگاه خود قرار دهند.
ماده ۳۳- ایثارگران مشمول قوانین و مقررات خاص خود می‌باشند.
ماده ۳۴- سهمیه استخدامی معلولین در صورت کسب حد نصاب، سه درصد (۳٪) است.
ماده ۳۵- آگهی‌های استخدامی باید به گونه‌ای تنظیم شود که موارد مرتبط با وظایف و آگاهی داوطلبان استخدام از جمله شرایط و فرایندهای مختلف استخدام ، در آن لحاظ گردد.
ماده ۳۶- این دستورالعمل در ۳۶ ماده و ۲۰ تبصره در تاریخ 1393/05/14 به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور رسیده و جایگزین دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی شماره 84597/200 مورخ 1388/09/08 و شیوه‌نامه 15941/200 مورخ 1389/02/18 گردیده و بخشنامه‌های شماره 1709/200 مورخ 1389/01/25 و 46635/90/200 مورخ 1390/10/03 و 9163/91/200 مورخ 1392/05/12 لغو می‌گردد.
محمود عسکری‌آزاد- جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور

جهت دانلود بخشنامه اینجا کلیک نمایید


خبر 27 مهر 93: دستورالعمل برگزاری امتحانات آزمون استخدامی دستگاه ‌های اجرایی (منبع: خبرگزاری تسنیم)

از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور: دستورالعمل جدید برگزاری امتحانات استخدامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد
خبرگزاری تسنیم: شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دستور العمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی را تصویب و به تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دستور العمل جدید نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی را تصویب و برای اجرا طی بخشنامه شماره 9757/93/200-19/7/93 به تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد.
این دستور العمل ناظر بر تحقق بندهای«2» و «3» سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی» و «بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای» است.
در این بخشنامه آمده است: دستورالعمل جدید، به استناد ماده«44» و بند«3» قسمت«ب» ماده«116» قانون مدیریت خدمات کشوری و با هدف استقرار نظام سنجش دانش عمومی، مهارت‌های شغلی و ویژگی‌های شخصیتی داوطلبان و تنوع انتخاب برای آنان تصویب و ابلاغ شده است.

جهت مشاهده دستورالعمل برگزاری آزمون اینجا کلیک نمایید

بخشنامه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور جانشین مورخ 1392/08/01 (مشاهده)

دستورالعمل نحوه جذب و استخدام كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی در دستگاه های اجرایی (بخشنامه شماره 13598/92/200 مورخ 1392/08/01 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)

دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون عمومی و تخصصی دستگاه های اجرایی
در اجرای بند دو تصویب نامه شماره ۱۳۰۹۴۵/ت۴۸۷۰۲هـ مورخ ۲۸/۷/۱۳۹۲ و با توجه به ایرادات قانونی رییس محترم مجلس شورای اسلامی به تصویب نامه شماره ۱۷۶۴۴۱/ت۴۸۷۰۲هـ مورخ ۳۰/۹/۱۳۹۱ هیأت وزیران (طرح مهرآفرین) كه لغو شده است و به استناد مواد (۴۱) و (۴۴) قانون مدیریـت خدمات كشوری و نیز مواد (۵۱)، (۵۷) و (۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور تحقق بندهای دوم و سوم سیاست های كلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر «عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی» و «بهبود معیارها و روزآمدی روش های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های سلیقه ای و غیرحرفه ای» و همچنین هماهنگی و شفاف سازی درباره رعایت قوانین و مقررات در فعالیت ها و اقدامات مرتبط با موضوعات استخدامی توسط دستگاه های اجرایی و رفع ابهامات موجود موارد زیر ابلاغ می شود.

۱- با توجه به مسئولیت این معاونت در تعیین تكلیف آن بخش از سهمیه های استخدامی موضوع مصوبه لغو شده فوق الاشاره و یا سهمیه های تخصیص یافته از محل برنامه پنجم توسعه كه بخشی از فرآیندهای استخدامی آن انجام شده است، دستگاه های اجرایی موظفند از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، قبل از انجام هر گونه اقدام در هر یك از مراحل استخدامی نظیر انتشار آگهی استخدامی، برگزاری آزمون از محل آگهی های استخدامی انتشار یافته، اعلام نتایج آزمون های استخدامی برگزار شده، معرفی افراد پذیرفته شده از محل آزمون های استخدامی برگزار شده برای طی مراحل گزینش، مدارك و مستندات زیر را به همراه تكمیل كاربرگ های شماره یك و دو پیوست این بخشنامه به این معاونت ارسال نمایند تا پس از بررسی، در مورد آنها اتخاذ تصمیم شود.

الف- تأییدیه پادار بودن اعتبار در بودجه سالانه برای استخدام های مورد نظر با تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

ب- برگ تعیین مشخصات شغل كه به تأیید كمیته اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل دستگاه رسیده است.

ج- آگهی استخدامی منتشر شده در روزنامه های كثیرالانتشار

د- فهرست پذیرفته شدگان یك و نیم برابر ظرفیت برای آزمون هایی كه نتایج آنها اعلام شده است.

تبصره- مسئولیت ارسال مدارك درخواستی موضوع این بند در استخدام های انجام شده توسط استانداری هابا استانداری است و ارسال تأییدیه اعتبار از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مبنی بر پادار بودن اعتبار استخدام های انجام شده الزامی است.

۲- صدور هر گونه مجوز استخدامی جدید از محل ظرفیت های قانون برنامه پنجم توسعه، منوط به ارسال اطلاعات لازم بر اساس كاربرگ های شماره یك و دو پیوست و طی فرآیندها و الزامات تعیین شده در ماده (۵۱) قانون مذكور است.

۳- آزمون های استخدامی كه بدون رعایت الزامات و فرآیندهای قانونی مربوط از جمله استخدام بدون نشر آگهی در روزنامه های كثیرالانتشار موضوع ماده (۴۴) قانـون مدیریت خدمات كشوری و دستورالعمل مربوط انجام شده، فاقد اعتبار است.

۴- با توجه به لغو سهمیه های استخدامی (ملی و استانی) در مصوبه مذكور (طرح مهرآفرین)، مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه منابع انسانی و تشخیص ضرورت نیازهای استخدامی واحدهای استانی بر  عهده دستگاه های اجرایی است و واحدهای استانی باید نیازهای استخدامی خود را برای بررسی به ستاد دستگاه اجرایی ذیربط منعكس نمایند.

۵- نیازهای استخدامی استانداری ها، با رعایت مفاد بند دو این بخشنامه، از طریق وزارت كشور به این معاونت برای طی مراحل قانونی منعكس خواهد شد.

۶- موارد اعلامی و مكاتبات انجام شده از سوی این معاونت با دستگاه های اجرایی مبنی بر معرفی افراد با ذكر نام برای استخدام موردی و یا بكارگیری به صورت قراردادی كه قبل از ابلاغ این بخشنامه انجام شده در صورت عدم انطباق با فرآیند قانونی مذكور در این بخشنامه، لغو می شود.

۷- در اجرای تبصره دو ماده (۵۷) قانون برنامه پنجم توسعه و تبصره دو ماده ۴۶ قانون مدیریـت خدمات كشوری، تبدیل وضع مستخدمان پیمانی به رسمی آزمایشی منوط به دریافت مجوز استخدام رسمی از شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و این معاونت و قبولی در آزمون است. بكارگیری نیروی انسانی در بدو ورود به خدمات دولتی بصورت پیمانی می باشد.

۸- در اجرای بند «هـ» ماده (۵۰) قانون برنامه پنجم توسعه، بكارگیری نیروی قرارداد كار معین (كار مشخص) و یا ساعتی با رعایت تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمـات كشوری و بر اساس موارد زیر انجام می شود:

الف- چنانچه تعداد نیروهای قرارداد كار معین (كار مشخص) و ساعتی دستگاه اجرایی تا قبل از ۱/۱/۱۳۹۰ برابر یا بیشتر از سقف مقرر قانونی موضوع تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مـدیریت خدمات كشوری باشد، بكارگیری نیروی قراردادی جدید یا جایگزینی نیروهای قبلی صرفاً در صورت رسیدن به پایین تر از سقف تعیین شده در قانون، در سقف اعتبارات قانونی تا ۱۰% پست های سازمانی مصوب، مجاز است.

ب- چنانچه تعداد نیروهای قرارداد انجام كار معین (كار مشخص) و ساعتی دستگاه اجرایی قبل از ۱/۱/۱۳۹۰ و یا بعد از آن كمتر از سقف مقرر قانونی موضوع تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مذكور باشد، بكارگیری نیروی قراردادی جدید تا رسیدن به سقف ۱۰% پست های سازمانی مصوب و با رعایت اعتبارات قانونی ممكن خواهد بود.

ج- بكارگیری نیروی قراردادی به جای نیروهای قراردادی خارج شده، بدون رعایت موارد (الف) و (ب) این بند مجاز نمی باشد.

د- بكارگیری نیروی قراردادی، به نسبت ۱۰% پست های مصوب، برای آن دسته از واحدهای دستگاه های اجرایی (ملی و استانی) كه بودجه و ذیحساب مستقل دارند محاسبه می شود و جابجایی این میزان بین واحدها با رعایت ۱۰% كل پست های سازمانی با تأیید بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه اجرایی امكان پذیر است.

۹- قرارداد انجام كار معین (كار مشخص) و ساعتی منعقد شده با افراد واجد شرایط صرفاً در همان دستگاه اجرایی معتبر است و جابجایی و انتقال این نیروها میان دستگاه های اجرایی مجاز نیست. بكارگیری این گونه افراد در دستگاه های اجرایی دیگر تنها با رعایت ضوابط این بخشنامه ممكن است.

۱۰- بند (۱۳) ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۹۲ موضوع مصوبه شماره ۱۰۱۹۵۹/ت۴۹۴۰۳هـ مورخ ۶/۵/۱۳۹۲ هیأت محترم وزیران با رعایت سقف مشخص شده در تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مـدیریت خدمات كشوری و مواد (۵۱) و (۵۷) قانون برنامه پنجم توسعه انجام می شود.

۱۱- دستگاه های اجرایی مكلفند اطلاعات افراد واجد شرایط بند (۸)‌را كه بر اساس مجوزهای قانونی به كار گرفته شده اند، پس از تأیید ذیحساب از طریق سامانه كارمند ایران منعكس نمایند تا زمینه صدور شناسه قراردادی از طریق سامانه الكترونیكی مذكور فراهم شود.

جهت دانلود بخشنامه اینجا کلیک نمایید

بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مورخ 1388/09/08 (مشاهده)

دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای به كارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی (بخشنامه شماره  84597/200 مورخ 1388/09/08 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور)

دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای به كارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی
شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در جلسه مورخ 1388/09/02 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و به استناد ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات كشوری و در راستانی فراهم نمودن زمینه‌های رعایت عدالت استخدامی، ایجاد فرصت‌های برابر و تحقق شایسته‌گزینی و رویكرد حذف استخدام‌های خارج از فضای رقابتی در فرآیند ورود به خدمت در دستگاه های اجرایی، دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی را به شرح پیوست تصویب نمود كه مراتب جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱- تعاریف و اختصارات

دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات كشوری با رعایت مستثنیات موضوع ماده (۱۱۷) قانون مذكور

معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

امتحان عمومی: آزمون توانمندی‌های عمومی داوطلبان استخدام است كه به منظور سنجش دانش‌ عمومی، اطلاعات و معلومات پایه آنها به صورت كتبی برگزار می‌شود.

امتحان تخصصی: آزمون توانمندی‌های تخصصی داوطلبان استخدام است كه به منظور سنجش دانش و مهارت تخصصی برای تصدی شغل مورد نظر به صورت كتبی و یا مصاحبه تخصصی برگزار  می‌شود.

مسابقه تخصصی: آزمون توانمندی‌های تخصصی داوطلبان استخدام است كه به منظور سنجش دانش و مهارت تخصصی برای تصدی شغل مورد نظر به صورت كتبی ویا مصاحبه تخصصی برگزار می‌شود و افراد براساس نمرات برتر انتخاب خواهند شد.

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2465888
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
نظرات کاربران 204k