- ۱۴۰۴/۰۶/۰۵
- 0 نظر «نمایش»
دانلود رایگان سوالات استخدامی آیین نگارش و مکاتبات اداری
دانلود رایگان سوالات استخدامی آیین نگارش و مکاتبات اداری
- بروزرسانی:
- دیدگاه: 0 (نمایش)
- دیدگاههای منتظر: ۰ دیدگاه
نمونه سوالات استخدامی آیین نگارش و مکاتبات اداری با جواب
نمونه سوالات
1- نوشتار کدام گزینه صحیح است؟
1) کج دار و مریض
2) کژدار و مریز
3) کژدار و مریض
4) کج دار و مریز
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
«کژ» بهمعنای کج، نادرست یا غیرمستقیم است. «مریز» فعل نهی از ریختن (مریخت) است، یعنی «مشکن» یا «زیان نرسان».
این ترکیب در اصل کنایهای است به معنای مدارا کردن و سخت نگرفتن؛ یعنی کسی یا چیزی را با وجود عیب و نقص، تحمل کردن و همراهی نمودن.
2- کدامیک از موارد زیر در نگارش عموما با رقم نوشته میشود؟
1) اعداد خاص
2) اعداد ترتیبی
3) اعداد یک رقمی
4) اعداد آغاز جمله
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 1
اصل:
اعداد یکتکه (بیواو)، به حرف: هشت، یازده، بیست، هفتاد، سیصد.
اعداد چندتکه (واودار)، به رقم: ۳۵، ۹۴، ۳۸۶
دو استثنای حرفی:
عدد ترتیبی (م مین)، به حرف: ششم، بیستویکم، سیوششمین، هفتادوهشتم، صدوبیستونهمین.
عدد آغاز جمله، به حرف: صدوشصت نفر از این مرحله گذر کردند.
سه استنثنای رقمی:
عددهای خاص، به رقم: پ ۱۲، منطقه ۵ شهرداری، اتاق ۱۹
درصدها، به رقم: ۲ درصد، ۳۶درصد، ۹۹درصد، ۱۰۰درصد.
اعداد کسری کمتر از واحد: به حرف، دو پنجم، يک سوم
3- کدام علامت نگارشی برای نشان دادن «اسامی و عناوین و اصطلاحات علمی یا فنی» کاربرد دارد؟
1) گیومه ( «»)
2) کروشه یا قلاب ([])
3) پرانتز یا کمانک (())
4) ستاره (*)
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 1
اسامی و اصلاحات علمی و فنی را باید داخل گیومه نوشت.
4- .................. عبارت است از هر نوشتهای که در مقام دعوی يا دفاع قابل استناد باشد.
1) چک
2) لایحه
3) سند
4) نامه اداری
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 3
سند عبارت است از هر نوشتهای که در مقام دعوی يا دفاع قابل استناد باشد.
5- در کدام نوع صورت جلسه، خلاصه يا رئوس مطالب عنوان شده از طرف هر يک از شرکت کنندگان درج میگردد؟
1) صورت جلسه نیمه مشروح
2) صورت جلسه خلاصه
3) صورت جلسه شکل فرم
4) هیچکدام
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 1
صورت جلسه نيمه مشروح: در اين نوع صورت جلسه، خلاصه يا رئوس مطالب عنوان شده از طرف هر يک از شرکت کنندگان درج میگردد. در آخر صورت جلسه و بعد از يک جمعبندی نهائی تصميمات متخذه براساس اولويتها درج میشود و با امضای کليه حاضران رسميت پيدا میکند.
6- فرم در مکاتبات اداری چه کاربردی دارد؟
1) جهت ثبت اطلاعات شخصی فقط
2) استفاده برای اهداف تبلیغاتی
3) ایجاد سهولت، هماهنگی، و صرفهجویی در فعالیتهای سازمانی
4) فقط برای ثبت مالی و حسابداری
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 3
چه از فرم در کتاب مکاتبات اداری مورد نظر است؛ کاغذی است دارای عنوان ویژه که برای هدفهای خاصی، مانند امور اداری، مالی، طرحها و روشها، نامهها، گزارشها و ... طراحی گردیده است. به طور کلی میتوان گفت : فرم کاغذی است دارای عنوان مخصوص که بعضی از قسمتهای آن برای ثبت اطلاعاتی از قبیل نام، مشخصات، تاریخ و سایر جزئیات توصیفی خالی گذاشته میشود.» فرم پدیده جدیدی است که به عنوان وسیله مؤثر برای ازدیاد تحرک، ساده نمودن کم کردن و تعیین مسیر فعالیتها و ایجاد هماهنگی و جلوگیری از تشریفات زائد در سازمان و نهایتا صرفه جویی در وقت و هزینههای جامعه به کار گرفته شده است.
7- در ارتباط با طراحی شکل فرمها در ادارات و سازمانها، کدام گزینه صحیح است؟
1) استفاده از آرم جمهوری اسلامی برای همه فرمها الزامی است.
2) حاشیه در بالای فرم برای درج نام مؤسسه و عنوان فرم 45 میلیمتر در نظر گرفته میشود.
3) در طراحی فرمها، اندازه حاشیه در پایین فرم باید حداقل 25 میلیمتر باشد.
4) حاشیههای فرم بر اساس نوع فرم و استانداردهای کاغذ تعیین میشوند، به طور مثال در پایین فرم بین 10 تا 15 میلیمتر حاشیه در نظر گرفته میشود.
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 4
در طراحی شکل فرمها، حاشیههایی در بالا، پایین و طرفین فرم در نظر گرفته میشود. حاشیه بالای فرم برای درج نام مؤسسه و عنوان فرم است و میزان آن بسته به نوع فرم متغیر است. در مورد فرمهایی که از آرم جمهوری اسلامی استفاده میکنند، حاشیه بالای فرم ۳۵ میلیمتر و برای سایر فرمها 25 میلیمتر است. حاشیههای کناری و پایین فرم نیز بین 10 تا 15 میلیمتر در نظر گرفته میشوند، که با توجه به استانداردهای کاغذ و محتوای مورد نیاز فرم تعیین میگردد.
8- کدام گزینه معادل واژه Documentation میباشد؟
1) حاشیه گذاری
2) مستندسازی
3) آثار حقوقی
4) امور جاری
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
مستندسازی در امور: مستندسازی از ديدگاههای مختلف مورد تعبير و تفسير قرار گرفته است. مستندسازی، مستندات، سند سازی معادل واژه (Documentation) است.
9- با اهميتترين قسمت متن کدام گزینه است؟
1) پیام
2) امضا
3) عنوان
4) مقدمه
اسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 1
پيام همان چيزی است که نامه برای انتقال آن ارسال میگردد. بنابراين با اهميتترين قسمت متن محسوب میشود.
10- به وسیله کدام نامه، نتیجه کار به سازمان یا شخص ذیربط اطلاع داده میشود؟
۱) نامه اداری
2) نامه هماهنگی
3) نامه خبری
4) نامه رسمی
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 3
نامههای خبری: به وسيله اينگونه نامهها، نتيجه کار به سازمان يا شخص ذیربط اطلاع داده میشود. نتيجه ممکن است مثبت يا منفی باشد يا اين که به مخاطب اعلام دارد که کار مورد نظر در دست اقدام است. نامههای خبری ممکن است آغاز يا پايان کار را به اطلاع گيرنده نامه يا ارباب رجوع برساند.
تعداد سوالات: 70 - تعداد صفحات: 33
اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.