- ۱۴۰۴/۰۱/۰۵
- 1k نظر «نمایش»
فراز و نشیبهای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
فراز و نشیبهای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
- بروزرسانی:
- دیدگاه: ۱۳ (نمایش)
- دیدگاههای منتظر: ۰ دیدگاه

بالا و پایین های یکساله وزارت آموزش و پرورش
سال ۱۴۰۳ به ظاهر آغازی آرام برای وزارت آموزش و پرورش بود اما با شهادت آیتالله رئیسی و تغییر دولت، اتفاقات پر فراز و نشیبی را تجربه کرد از تغییر وزیر گرفته تا انتصابات معاونان جدید. همچنین علاوه بر برگزاری آزمونهای استخدامی، این وزارتخانه شاهد اتفاقاتی پر سر و صدا همچون انتقادات به مصوبه جدید تاثیر معدل در کنکور و اصلاح آن بود؛ هرچند خبرهای خوشی را نیز برای معترضان به آزمونهای استخدامی، رتبهبندی و پرداخت پاداش پایان خدمت و ... را نیز به همراه داشت که در ادامه مروری بر آنها داریم.
به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بر سند تحول متمرکز بود و تا سال ۱۴۰۴ نقشه راه برای سند تصویب شد. الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از دو سال مطالعه ابلاغ شد و مساله تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول به عنوان یکی از احکام برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شد.
آییننامه تقویت مهارتآموزی از دوران کودکی به تصویب رسید؛ قانون مدارس غیردولتی اصلاح و ابلاغ و چارچوب شایستگیهای پایه برای تألیف کتب درسی تدوین شد.
همچنین در نوسازی مدارس حدود ۳۳ هزار کلاس درس ساخته و چهار میلیون متر مربع به زیربنای آموزشی اضافه شد. همچنین هشت هزار کلاس درس در دست ساخت قرار گرفت.
طرح نماد برای پیشگیری از وقوع آسیبهای اجتماعی اجرا شده، باشگاه دانشپژوهان جوان و المپیادها احیا شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری درخشید و به آموزش و پرورش نزدیک شد.
سازمان آموزش و پرورش استثنائی در این دوره جان گرفت. در برنامه هفتم توسعه ۳۸ حکم به آموزش و پرورش داده شد و کمیته اقدام برای آن تشکیل شد و در برنامه هفتم توسعه اختیارات مدرسه بیشتر شد.
سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش و پرورش با آزمون استخدامی استارت خورد
این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ با دوره مدیریت رضامراد صحرایی روزهای آرامی را آغاز کرد و برگزاری آزمونهای استخدامی دبیری و هنرآموزی و مشاغل کیفیت بخشی را به عنوان اولین اتفاقهای خوب رخ داده به ثبت رساند.
آزمون مشاغل کیفیت بخشی در حالی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد که قرار بود طی آن ۱۹ هزار و ۲۰۰ مربی پرورشی، ورزشی، مراقب سلامت و مشاور جذب و از اول مهر وارد آموزش و پرورش شوند.
ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیتبخشی وزارت آموزشوپرورش در راستای اجرای ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و بنا بر مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور تخصصی، ۱۷ بهمن امسال آغاز و مقرر شده بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شود اما با تغییر زمان آزمون، برگزاری آن به چهاردهم اردیبهشت ماه موکول شد.
همچنین آزمون استخدامی ویژه رشتههای شغلی دبیری و هنرآموزی سال ۱۴۰۳ در حالی جمعه ۲۸ اردیبهشتماه برگزار شد که طبق اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش ۳۸۱ هزار و ۲۴۶ داوطلب در ۳۷ رشته شغلی که ۲۴ رشته هنرآموزی و ۱۳ رشته شغلی دبیری بودند، باهم به رقابت پرداختند.
در این آزمون مجوز جذب ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر از سازمان اداری استخدامی اخذ شده بود و قرار بود قبول شدگان تیر، مرداد و شهریور در کلاسهای پودمانی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آموزشهای لازم را برای سال تحصیلی گذشته ببینند.
به گفته صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳ بزرگترین استخدام تاریخ کشور رخ داد. بیش از ۷۲ هزار معلم جدید در سه گروه مربیان پرورشی، معلمان ابتدایی و دبیران و هنرآموزان استخدام و غیر از این حدود ۲۰هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز جذب شدند یعنی ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس رفتند.
بازشدن سامانه رتبهبندی برای فاقدین رتبه
سامانه رتبهبندی برای معلمان فاقد رتبه چندین بار جهت بارگذاری مدارک آنها از خرداد ۱۴۰۳ باز شد تا معلمان فاقد رتبه بتوانند از نظام رتبهبندی برخوردار شوند.
رتبه بندی معلمان طرحی بر مبنای سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور با هدف ارتقای سطح زندگی معلمان و تکریم حرفه معلمی و توجه ویژه به بهبود کیفیت آموزشی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد.
تغییر وزیر آموزش و پرورش
با شهادت آیتالله رئیسی و تغییر کابینه علیرضا کاظمی ۳۱ مرداد با رای نمایندگان مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.
وی از جمله وزرای معرفی شده دولت به مجلس بود که در جریان بررسی صلاحیت او، نماینده مخالفی صحبت نکرد.
وزیر جدید آموزش و پرورش نیز طی احکامی جداگانه انتصابهای جدیدی را انجام داد و در گام نخست مشاوران خود در «تحقق عدالت آموزشی» و «ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی» را منصوب کرد.
همچنین در ادامه معاون آموزش متوسطه، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری و همچنین نماینده وزیر در صندوق ذخیره فرهنگیان و معاون جدید تربیت بدنی و سلامت و مشاور وزیر آموزش و پرورش .... منصوب شدند.
همچنین یک انتصاب و یک ابلاغ حکم نیز توسط وزیر جدید آموزش و پرورش صورت گرفت و جلال دلقندی به عنوان مشاور وزیر در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی منصوب و حکم محمود امانی طهرانی که از سوی رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شده بود، توسط وزیر آموزش و پرورش به وی ابلاغ شد.
بررسی و اعلام نتایج پروندههای تجدیدنظر آزمونهای استخدامی
نتایج همه پروندههای مربوط به تجدیدنظر آزمونهای استخدامی با تلاش گزینشگران و هستههای گزینش این وزارتخانه در سراسر کشور در سال ۱۴۰۳ بررسی و اعلام شد.
آزمونهای استخدامی ۱۴۰۳ که بر اساس نتیجه نهایی مندرج در کارنامه، صلاحیت عمومی آنان مورد موافقت گزینش قرار نگرفته بود، درخواست رسیدگی مجدد به نتیجه آنان داده شد. فرایند بررسی مجدد پرونده داوطلبان مزبور در تمامی هستههای گزینش آموزش و پرورش سراسر کشور انجام و با اشتغال و استخدام افراد واجد شرایط موافقت شد.
این دسته از داوطلبان توانستند طبق قانون، درخواست بررسی مجدد خود را در هستههای گزینش استان ثبت کنند تا پرونده آنان برای بررسی مجدد به هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش ارسال شود.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تعداد ۳۲۸۲ نفر از داوطلبان آزمونهای استخدامی به آراء بدوی گزینش اعتراضی نداشته و انصراف خود را از رسیدگی به فرایندها اعلام کرده بودند.
پرداخت کلیه پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲
در شهریور سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۶۲۰۰ نفر بازنشسته شدند و این عدد تاریخیترین عدد بازنشستگی در تاریخ آموزش و پرورش بود. پاداش پایان خدمت آنها بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان بود که در دو مرحله پرداخت شد.
۴۰ درصد نوبت اول پاداش پایان خدمت بازنشستگان در مهرماه و ۶۰ درصد مرحله دوم آن در اسفندماه ۱۴۰۳ پرداخت شد که به بسته شدن پرونده پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲ انجامید.
نهضت مدرسهسازی در سال ۱۴۰۳
رشد اعتبارات سازمان نوسازی
بدنبال کمبود کلاسهای درس و تراکم جمعیت دانشآموزی در مدارس و همچنین برچیدن کلاسهای سنگی، گلی و کانکسی، دولت چهاردهم به منظور گسترادن عدالت آموزشی، با کمک نهادها و خیران، نهضت مدرسهسازی را راه انداخت تا بتوان به استانداردهای تامین فضای آموزشی در کشور بالاخص مناطق حاشیهای نزدیک شد.
این در حالیست که در احکام برنامه هفتم چند حکم طلایی لحاظ شده بود از جمله حکم دو دهم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده که با هماهنگی دولت و مجلس برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس در نظر گرفته شد؛ این حکم در برنامه ششم متوقف شده بود اما در بودجه سنواتی دوباره احیاء شد به طوریکه اعتبارات نوسازی بالای ۲۰۰ درصد رشد مییابد.
تعداد مدارس نیاز به مقاوم سازی یا بازسازی حدود ۱۹ درصد از کل مدارس است که ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۶ درصد نیازمند تخریب و بازسازی است. طبق بند ث ماده ۶۳ برنامه ششم، دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار را در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت طرحهای نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.
رونق مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس در سال ۱۴۰۴ آغاز میشود و سازمان نوسازی برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم به بودجه زیادی نیاز دارد، اهداف تعیین شده براساس برنامه ۵ ساله است که دولت نیز به آن تکیه دارد.
حدوداً ۸۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس تا پایان برنامه هفتم لازم است. قرار نیست دولت این رقم را تامین کند بلکه از محل مسئولیت اجتماعی، اعتبار مالیاتی، مولدسازی، کمک خیرین و اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تامین میشود.
به گزارش ایسنا، اینها گوشهای از اتفاقات رخ داده سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش و پرورش است؛ با امید به اینکه بزرگترین وزارتخانه کشور در سال ۱۴۰۴ نیز بتواند به اهداف نظام جمهوری اسلامی نزدیکتر شود.
ورود به صفحه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۴
ورود به صفحه آخرین خبر از استخدام جدید آموزش و پرورش
منبع: خبرگزاری ایسنا
اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.