راهنمایی شغلیکارجومعرفی مشاغل

معرفی شغل تدوینگر یا ادیتور (چگونه تدوینگر شویم؟)

ادیتور فیلم کیست؟ (آشنایی با شغل ادیتور و تدوینگر)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

راهنمای ورود به شغل تدوینگری (شرایط استخدام)

تدوینگر یا ادیتور به انگلیسی(Editor) نقش مهمی در حوزه رسانه و انتشارات دارد. اما ادیتور کیست و شغل ادیتور چیست؟ یک ادیتور مسئولیت تدوین و بهبود محتوای مختلف (تصویری، متنی، صوتی و …) را برعهده دارد. تدوینگر تغییرات لازم را جهت بهبود انواع محتوا (تصویری، متنی، صوتی و…) اعمال کرده و محتوا را نهایی می‌کند. در ادامه این مطلب بیشتر با شغل تدوینگری فیلم آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کار تدوینگر چیست؟

تدوینگر ویدیو با استفاده از نرم افزار مناسب و همچنین فایل‌های صوتی فوتیج‌ها (ویدئوی خام) را به یک نتیجه چشمگیر تبدیل می‌کند. کار تدوینگر فیلم درست شبیه معماریست که از مصالح خام یک بنای ویژه و منحصر به فرد می‌سازد. از طرفی می‌توان گفت که هدف شغل تدوینگری انتقال درست و بجای داستان در قالبی چشم نواز و زیباست.

شرح وظایف تدوینگر فیلم

این فرد وظایف سبک و سنگین بسیاری بر دوش دارد که تمامی آن‌ها بر روی نتیجه کار تاثیر مستقیمی دارند. در ادامه شما را با برخی از ابتدایی‌ترین و البته اصلی‌ترین وظایف آن‌ها آشنا می‌کنیم:

انتخاب و برش صحنه‌ها

انتخاب صحنه‌های مناسب از تمامی فیلم‌ها و برش دادن آن‌ها با تجزیه و تحلیل متن، بررسی فیلم‌های ضبط شده و انتخاب بهترین قطعه‌ها و چیدن آن‌ها با هنرمندی کنار هم و ایجاد یک داستان جذاب و هماهنگ.

حفظ ترتیب سناریو

ترتیب و مرتب کردن صحنه‌ها و آرایش ویدیو با استفاده از جلوه‌های صوتی و تصویری، تکنیک‌های ادیت بروز و چیدمان مناسب جهت ساخت یک ویدیوی جذاب.

ویرایش تصاویر و صدا

ویرایش تصاویر و افکت‌های ویژه جهت بهبود کیفیت و جذابیت بیشتر و ویرایش و تنظیم افکت‌های صوتی، موسیقی زمینه و تنظیم تعادل صدا.

افزودن عناصر گرافیکی و متن

استفاده از عناصر گرافیکی مانند عناوین، زیرنویس‌ها، لوگوها و تصاویر جهت افزایش تاثیر بصری و افزودن اطلاعات بیشتری در ویدئو.

تنظیم سناریو و مدت زمان

ایجاد جریان منطقی و هماهنگی بین صحنه‌ها و نمایش موقعیت‌ها و همچنین بهبود ساختار و درک فیلم با تنظیم مدت زمان لازم برای هر قطعه.

شغل تدوینگر

بررسی مهارت های تدوینگری

شغل تدوینگری فیلم مستلزم توانایی‌ها و مهارت‌های متنوعی است. به صورت کلی، مهارت‌هایی که برای شغل تدوینگری فیلم مورد نیاز هستند عبارتند از:

مهارت‌های فنی

تسلط به نرم‌افزارهای ادیتور حرفه ای از جمله Adobe Premiere Pro، Final Cut Pro و Davinci Resolve.

دید درونی و هنری

قدرت درک درونی داستان و جریان فیلم‌ها جهت چینش صحنه‌ها در یک ترتیب منطقی و جذاب و بازتاب جریان فیلم.

قدرت تحلیل و کارکرد با پروژه‌ها

توانایی تحلیل و درک عمقی از محتوا و اهداف پروژه‌ها، درک نیازها و تمایلات مشتریان و صمیم‌گیری براساس آنها.

خلاقیت و استعداد هنری

داشتن خلاقیت در انتخاب و برش صحنه‌ها، اعمال جلوه‌های ویرایشی، تنظیم رنگ، و استفاده از عناصر گرافیکی، مهارتی بسیار مهم برای تدوینگران فیلم است.

توانایی کار تیمی و هماهنگی

مهارت هماهنگی با تیم تولید، کارگردان، فیلمبردار و دیگر اعضا.

مهارت‌های زمان‌بندی

مدیریت زمان‌بندی و کنترل زمانی فیلم به طور دقیق و کارآمد و برش مناسب ترین صحنه‌ها.

تجربه عملی

استفاده از فرصت‌های تجربی و کار در پروژه‌های واقعی جهت افزایش تجربه، خلاقیت و مهارت‌ها.

بازخورد و بهبود مداوم

تسلط و بهبود مستمر، نتیجه همکاری با تیم‌ها و بهره‌گیری از بازخورد‌ها است. آماده بودن برای بهتر شدن و در چالش‌های جدید شرکت کردن از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به این مهارت‌ها، می‌توانید در راستای تبدیل شدن به یک تدوینگر فیلم کار کنید. آموزش‌های آنلاین، دوره‌های تدوین فیلم و تجربه عملی نهایتاً به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهند کرد.

چگونه تدوینگر شویم؟

یکی از راه‌های ورود به شغل ادیتوری، تحصیل در رشته سینماست. رشته سینما در دانشگاه شامل 4 زیر شاخه اصلی است:

  • تدوین
  • فیلمنامه نویسی
  • کارگردانی
  • فیلم‌برداری

در حال حاضر علاقه مندان می‌توانند به صورت آکادمیک در رشته تدوین گری تحصیل کنند. اکثر افرادی که در این بازار مشغول به کار هستند مدرک کارشناسی مرتبطی دارند.

البته برخی از موسسه‌ها و آموزشگاه‌ها دوره‌هایی مرتبط با فیلم و تدوین آن برگزار می‌کنند و در پایان دوره مدارکی هم به شرکت کننده‌ها عرضه می‌کنند. خوشبختانه جامعه ما از مدرک گرایی دور شده و به دنبال افراد با تجربه و کار بلد است. در نتیجه مهم‌ترین ویژگی که باید داشته باشید تعهد و همچنین عزم کاری است، ویژگی‌هایی که صلاحیت شما را در این حوزه تضمین می‌کنند.

مهارت‌ها و دانشی که به عنوان یک ادیتور دارید مسیر موفقیت شما در این صنعت را مشخص می‌کند. در واقع هر چقدر که برای توسعه و بروز کردن این قابلیت‌ها بیشتر تلاش کنید مشخصا درآمد بیشتری هم خواهید داشت و از همه مهم‌تر اینکه در بازار به عنوان یک فرد حرفه‌ای و با تجربه شناخته می‌شوید.

شغل تدوینگری برای چه کسانی مناسب است؟

سوالی که ممکن است در اینجای مسیر ذهنتان را درگیر کند این است که آیا اصلا شما گزینه مناسبی برای شغل تدوینگر هستید؟ آیا می‌توانید آینده‌ای در این حوزه داشته باشید؟

فراموش نکنید که مهارتی مانند تدوین یک مهارت کاملا اکتسابی است. به این معنی که شما می‌توانید با آموزش در آن ماهر شوید، درست شبیه به بسیاری دیگر از مهارت‌هایی که این روزها به عنوان یک شغل مستقل شناخته می‌شوند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که آیا می‌توانید با شرایطی که در کنار این شغل برایتان پیش می‌آید کنار بیایید یا خیر؟ آیا صلاحیت‌های ابتدایی را دارید؟

دید رنگی نرمال

همان طور که می‌دانید درصد قابل توجهی از جمعیت مبتلا به بیماری کور رنگی هستند. بیماری که در آن فرد قادر به تشخیص برخی از رنگ‌ها نیست. خب، اگر که شما می‌خواهید در این حوزه فعالیت کنید باید دید رنگی کاملا نرمالی داشته باشید. به این خاطر که یکی از وظایفتان اطلاح رنگ فوتیج‌های خام است، فرآیندی که به آن color grading می‌گوییم.

توانایی مدیریت زمان و سازماندهی وظایف

توانایی مدیریت زمان نه تنها در این صنعت بلکه در تمامی شغل‌ها به کارتان می‌آید. بخصوص اگر که به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار باشید. به این خاطر که باید بتوانید زندگی شخصی و زندگی کاری‌تان را از هم جدا کنید و وظایفی که بر عهده‌تان می‌باشند را سازماندهی کنید.

آپدیت و بروز بودن

بروز بودن شما در شغلی که دارید برگ برنده‌تان است. فرقی نمی‌کند یک نجار، پزشک یا تدوینگر باشید. به این خاطر که پیشرفت تکنولوژی و علم باعث شده هر روز با چیزهای جدیدی روبرو شویم. مسلما هر چقدر که این کشفیات جدیدتر باشند بازار هم بیشتر خواهان آن خواهند بود. اگر از جمله افرادی هستید که اخبار تکنولوژی را دنبال می‌کنید، طرفدار سخت افزارها و سیستم‌ عامل‌های جدید هستید و یک جورهایی خودتان را Geek می‌دانید پس این شغل مناسب شماست.

علاقه فردی به حوزه فیلم و محتوای ویدیویی

علایق شخصی! فاکتوری که نقش بسیار مهمی در روند شغلی شما دارند. اگر که شخصا به دنیای فیلم و ویدیو علاقه دارید می‌توانید شانس بیشتری در این شغل داشته باشید. به این خاطر که این علاقه به طور طبیعی نگاه شما را قوی‌تر و هنری‌تر می‌کند.

توجه به جزئیات

به عنوان یک ویرایشگر حرفه‌ای باید نگاهی تیزبین و دقیق داشته باشید. شما باید بتوانید کوچک‌ترین جزئیات را ببینید و در نظر بگیرید. همچنین در کنار آن باید قابلیت تفکر ویژوال هم داشته باشید. به این معنی که فازهای مختلف پروژه و فرآیند تدوین را برای خودتان مجسم کنید و قبل از شروع کار دید کلی از نتیجه نهایی داشته باشید.

خلاقیت

داشتن ابتکار عمل و خلاقیت باعث می‌شود که فراتر از چهارچوب‌ها نگاه کنید. این یعنی نوآوری! نوآوری که نتیجه جدیدی به همراه خواهد داشت.

توانایی تحمل و مدیریت استرس

کار در شرایط استرس‌زا برایتان دشوار است؟ در چنین موقعیتی دچار حمله‌های عصبی می‌شوید؟ به سختی می‌توانید از قابلیت‌هایتان در این موقعیت استفاده کنید؟ بد نیست بدانید که این شغل هم درست مانند بسیاری دیگر از حرفه‌ها استرس‌ها و شرایط سخت خودش را دارد. در بسیاری از پروژه‌ها شما مجبورید در مدت زمانی کوتاه خروجی نهایی را تحویل دهید و متعهد به ددلاین کار باشید. اگر که به طور کلی در مدیریت و تحمل استرس توانمند هستید پس می‌توانید از مخمصه نجات پیدا کنید.

استخدام تدوینگر

نحوه کار و نوع فعالیت

اجازه دهید روراست باشیم. علاوه بر تمامی مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شما باید بتوانید نقاط قوت و ضعف خودتان را شناسایی کنید. اگر که قصد دارید به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار شوید باید بدانید که این شغل، مزیت‌ها و البته معایب زیادی برایتان به همراه دارد. به عنوان مثال اینکه می‌توانید ساعات کاری شناور داشته باشید و خودتان زمان‌تان را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید ژانر کاری‌تان را خودتان مشخص کنید و صرفا پروژه‌هایی را قبول کنید که نزدیک به علایق‌تان هستند. از همه مهم‌تر اینکه امکان دورکاری و انجام کار تدوین در منزل هم برایتان فراهم است.

شما می‌توانید آگهی‌های استخدام تدوینگر غیر حضوری (استخدام ادیتور غیر حضوری، استخدام ادیتور دورکاری، استخدام ادیتور آنلاین) را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام تدوینگر دورکاری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

عدم مدیریت درست زمان، اختصاص دادن بودجه بیشتر و همچنین نادیده گرفتن ددلاین و ضرب الاجل‌ها از مواردی هستند که می‌توانند به شهرت و محبوبیت‌تان در این صنعت آسیب برسانند. همچنین اگر که در مورد انتخاب پروژه‌ها بیش از حد هم وسواس نشان دهید از نظر مالی ممکن است که به تنگنا برسید.
در چنین شرایطی به چه چیزی نیاز دارید؟ تعادل، تعادل و باز هم تعادل! فاکتوری که کمک می‌کند نه تنها با توجه به زمان‌تان بلکه همچنین با در نظر گرفتن علایق‌تان بهترین پروژه‌ها را دست‌چین کنید.

البته اگر که شما جز افرادی هستید که حقوق‌های دائمی و سر وقت را بجای دستمزدهای پراکنده ترجیح می‌دهید، یا اینکه در بازاریابی خیلی موفق نیستید، یا حتی توانایی انجام چندین کار را با هم ندارید بهتر است که بجای کار فریلنسری به سراغ مجموعه‌های سازمانی و شرکتی بروید و عضو یک تیم شوید.

بررسی بازار کار و شرایط استخدام تدوینگر

و اما می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش متن یعنی موقعیت‌های شغلی و بازار کار! بسته به شرایط مختلفی که شامل عوامل اقتصادی، فرهنگی و صنعتی است، متفاوت است. برای بررسی موقعیت بازار کار تدوینگری فیلم و ویدیو، به بررسی دو بخش می‌پردازم:

بازار کار تدوینگری فیلم و ویدیو در ایران

در ایران، صنعت فیلم و ویدیو در حال رشد است و بازار کار تدوینگری نیز توسعه می‌یابد. تعداد فیلم‌ها، سریال‌ها، تبلیغات تلویزیونی، ویدئوهای موسیقی، ویدیوهای آموزشی و محتواهای دیجیتال در حال افزایش است. این موضوع منجر به افزایش نیاز به تدوینگران حرفه‌ای و توانمند می‌شود. با این حال، رقابت در بازار کار تدوینگری نیز بالاست و برای موفقیت در این صنعت نیازمند مهارت، خلاقیت و تفکر خلاق هستید. استخدام تدوینگر در صدا و سیما از جمله موقعیت‌های شغلی این حرفه است.

بازار کار تدوینگری فیلم و ویدیو در جهان

در سطح جهانی، بازار کار تدوینگری فیلم و ویدیو تنوع زیادی دارد و به شدت وابسته به صنعت و شرایط محلی است. در صنعت هالیوود و صنعت فیلم در آمریکا، بازار کار تدوینگران بسیار رقابتی و پرفشار است. همچنین، در کانادا، اروپا، استرالیا و کشورهای دیگر نیز بازار کار تدوینگری از جمله شغل‌های پرطرفدار و رقابتی است. اما همچنان، این صنعت در بسیاری از کشورها رو به رشد است و نیازمند تدوینگران حرفه‌ای و با تجربه است.

نکته‌ای که باید توجه کنید این است که داشتن شغل تدوینگری قابلیت انعطاف بالا دارد. شما می‌توانید در صنعت فیلم، تلویزیون، تولید محتواهای دیجیتال، تبلیغات و حتی خودتان را به عنوان یک تدوینگر Freelance مستقل در مسیر حرفه‌ایتان حرکت دهید.

با توجه به اینکه بازار کار تدوینگری همواره در حال تغییر و تحول است، توصیه می‌شود روی مهارت‌های خود کار کنید، به روز باشید و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پروژه‌های فردی و شرکت در جوایز و جشنواره‌های فیلم را در نظر بگیرید تا به مرور زمان در بازار کار تدوینگری موفق شوید.

توجه داشته باشید در برخی موارد حتی داشتن سابقه کار برای شغل تدوینگر در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد و کارفرمایان گاهی اوقات به دنبال جذب تدوینگر بدون سابقه (کارآموز تدوینگر) نیز میباشند.

رهنمای ساخت رزومه ادیتور ویدیو

اگر بخواهیم کوتاه بگوییم باید بدانید که برای پیدا کردن شغل اید‌ه‌آل‌تان حتما باید رزومه درخوری تعبیه کنید. رزومه‌ای که مسیر پیشرفت، ویژگی‌های فردی، سوابق و نمونه کارهای شما را شامل می‌شود.

خوشخبتانه اینترنت و امکان دورکاری باعث شده که علاوه بر موقعیت‌های شغلی حضوری، بسیاری از پوزیشن‌ها به صورت ریموت هم در دسترس کارجویان قرار داشته باشند. همین موضوع باعث شده که در سال‌های اخیر شاهد گسترش موقعیت‌های شغلی تدوینگر دورکار نیز باشیم. شما می‌توانید به عنوان یک تدوینگر فیلم در بخش‌های مختلفی فعالیت کنید:

  • ساخت انیمیشن
  • برنامه‌های تلویزیونی
  • فیلم
  • پست پرواکشن
  • کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی
  • تبلیغات و بازاریابی
  • مصاحبه‌ها و رویدادها
  • مستند سازی

شبکه سازی و شناخت نیروی فعال در این زمینه و در نتیجه آن بهبود روابط کاری، فاکتوری کلیدی در پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مناسب هستند. به محض اینکه مهارت‌های خودتان را تقویت کنید می‌توانید با اعتماد به نفس شروع به تبلیغات و همچنین پیدا کردن پروژه کنید. مخصوصا اگر قصد داشته باشید به صورت مستقل کار کنید.

از طرفی اگر که به دنبال کسب تجربه و قرار گرفتن در محیط‌های مختلف کاری هستید می‌توانید مدتی به عنوان کارآموز تدوینگر مشغول به کار شوید. اغلب اوقات می‌بینیم که بیشتر ادیتورهای حرفه‌ای حدود 3 تا 4 سال در جایگاه دستیار فعالیت می‌کردند.

فرقی نمی‌کند دنبال کار آزاد باشید یا می‌خواهید عضو یک تیم شوید، مسئله اینجاست که باید یادگیری را از مسائل ابتدایی شروع کنید و همیشه هم بروز باشید – تا اینجای متن بارها تاکید کردیم که این حوزه دائما در حال تغییر است – سرعت تغییرات این بازار به گونه‌ایست که اگر در سر جای قبلی خودتان بمانید مطمئنا درجا می‌زنید!

بررسی حقوق و درآمد ادیتور و تدوینگر

متاسفانه تا به امروز آمار دقیقی از میزان حقوق تدوینگر در داخل کشور جمع آوری نشده است. اگر هم اطلاعاتی در دسترس بوده تفاوت بین دستمزدها بسیار چشمگیر است. به طور کلی اکثر فریلنسرهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نرخ فردی خودشان را دارند. مخصوصا این روزها که تدوینگران بصورت آنلاین با شرکت‌های خارجی همکاری کرده و درآمدهای دلاری کسب می‌کنند.

اگر هم که عضو سازمان و مجموعه‌ای باشند با توجه به استانداردهای همان مجموعه حقوق دریافت می‌کنند. البته که در هر دو کیس، میزان دستمزد تا حد زیادی به کیفیت کار و همچنین میزان تجربه فرد بستگی دارد.

با این حال طبق آمار جهانی درآمد سالیانه این افراد در کشور آمریکا حدودا 60 هزار دلار تخمین زده شده است. به عبارت دیگر 22 دلار به ازای هر ساعت – این مقدار میانگین است و بیشترین مقداری که به صورت ساعتی پرداخت می‌شود 47 دلار است. از طرفی در کشوری به بزرگی آمریکا حقوق در نظر گرفته شده برای این متخصصین در برخی از شهرها گاها بیشتر از مناطق دیگر است – چیزی حدود 89 تا 92 هزار دلار به صورت سالانه.

به طور کلی می‌توان گفت که این شغل جز مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. با اینکه در حال حاضر فرصت‌های بسیاری برای تدوین در دسترس هستند، در آینده نه چندان دور هم مسیرهای شغلی بیشتر و نوآورانه‌تری به لیست اضافه می‌شوند. تا زمانی که فرمت جدیدی از محتوا برای برقراری ارتباط با مخاطب اختراع نشود، ویدیو به عنوان اصلی‌ترین شکل محتوا شناخته می‌شود. در نتیجه نیازی نیست که در مورد کم شدن فرصت‌های شغلی نگران باشید!

برای کسب اطلاعات بیشتر از حقوق و درآمد این حرفه می‌توانید آگهی‌های استخدام ادیتور تهران و سایر استان های کشور را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

سخن پایانی

فرصت‌های شغلی تدوین دقیقا به همان سرعتی که تکنولوژی این بازار پیشرفت می‌کند در حال گسترش است. تمامی ویدیویی‌هایی که در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، نتفلیکس، اینستاگرام و … می‌بینید همگی دست‌رنج ادیتورهای حرفه‌ای و خلاق هستند. بنابراین اگر که دانش و تجربه کافی داشته باشید هیچوقت با کمبود کار مواجه نخواهید شد. از همین حالا شروع کنید و به صورت خودآموز قدم‌های ابتدایی را پشت سر بگذارید و رفته رفته به سراغ برنامه‌های آموزشی رسمی و معروف‌تر بروید، پروژه‌های شخصی تعریف کنید و سعی کنید که با محیط و شرایط کار بیشتر آشنا شوید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام تدوینگر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا