معرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس شبکه های اجتماعی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ویژگی های کارشناس شبکه های اجتماعی موفق چیست؟

امروزه که تجارت الکترونیک با تجارت سنتی، در رقابت است و جایگاه بالاتری نسبت به تجارت سنتی پیدا کرده است، شاهد ایجاد مفاهیم و مشاغل جدیدی هستیم که با ورود به آن‌ها می‌توانید موفقیت بیشتری کسب کنید؛ اما برای رسیدن به چنین موفقیتی، باید با این مشاغل آشنایی زیادی داشته و از چند و چون آن مطلع باشید تا بتوانید نتیجه‌ی مورد نظر را از تلاش‌های خود بگیرید.
در این مطلب قصد داریم که در مورد وظایف و مسئولیت‌های یک کارشناس یا ادمین شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم. با ارائه الگویی از شرح شغلی ادمین شبکه‌های اجتماعی، مفتخر هستیم که مبدا قیاسی برای کارجو و همچنین کافرمای نیازمند به کارمند فعال در این حوزه فراهم ‌آوریم. باشد که حین استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی و یا جستجوی کار در این زمینه، بتوانید از این مطالب استفاده کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چرا به کارشناس شبکه های اجتماعی نیاز داریم؟

مطمئناً همه شما به اهمیت بازاریابی اجتماعی واقف هستید. می‌دانید که بازاریابی اجتماعی چگونه کاربران را جذب می‌کند، به آن‌ها کمک می‌کند به محصولات شما علاقه‌مند شوند، مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتریان بالفعل می‌کند و شهرت و اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد. با این حال، به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، ممکن است که خودتان مشغله‌های زیادی داشته باشید و نتوانید زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید.
در واقع نمی‌توانید بررسی کنید که بازاریابی کسب و کار خود را چگونه و کجا انجام دهید و یا بهتر بگوییم به اندازه کافی تخصص ندارید که بدانید دقیقاً در کدام نقطه از بازار و روی چه مخاطبانی تمرکز کنید تا بهترین نتایج را بدست‌ آورید. با وجود شرایط کنونی و همه‌گیری بیماری کرونا، قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی، این روز‌ها اکثر کسب و کار‌ها بسیاری از خدمات و محصولات خود را به صورت غیر حضوری و آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به همین دلیل در این شرایط نیاز به فعالیت در فضای رسانه‌های اجتماعی و مدیریت صحیح آن بیش از پیش احساس می‌شود.
فعال بودن در فضای رسانه‌های اجتماعی برای یک کسب و کار به تنهایی کافی نیست و در این مسیر باید یک مسیر کلی و از پیش برنامه‌ریزی شده وجود داشته باشد. تنها بدین شکل است که می‌توان بازاریابی مؤثر در فضای مجازی انجام داد. این جاست که نیاز صاحبان کسب و کار به استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود.

چالش بر‌انگیز بودن استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی

پیدا کردن فرد مناسب برای مدیریت شرکت آنلاین شما و یا به عبارتی مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک چالش بزرگ است. تعیین وظایف شغلی یک ادمین شبکه‌های اجتماعی نیز چالشی بزرگتر است. همانطور که می‌دانید تبلیغات و بازاریابی اجتماعی بخش جدایی ناپذیر استراتژی بازاریابی آنلاین و فعالیت در فضای مجازی هستند. رسانه‌های اجتماعی نیز در قلب این مسیر بر افراد، توسعه سرنخ‌های فروش (lead) و ارتباطات با مشتری متمرکز هستند. به همین دلیل است که فردی که مدیریت رسانه‌های اجتماعی کسب و کار شما را بر عهده می‌گیرد، باید اشراف کافی به فعالیت در این مسیر داشته و به نوع وظایف و مسئولیت‌های خودش تسلط داشته باشد. اینجاست که استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی کمی سخت می‌شود. چرا که اکثر کارفرمایان دوست ندارند که شرکت آنلاین خود را به دست افراد آماتور و تازه کار بسپارند.
هنگامی که بهترین کاندیدای استخدامی خود را انتخاب کردید، به منظور تعیین اهداف، نقاط هدف بازار، تعیین مسیر، انجام استراتژ‌ی‌های بازاریابی و… به شرح شغل کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید.
در ادامه این مطالب، راهنمای شرح شغلی کارشناس شبکه‌های اجتماعی را آورده‌ایم. این مطلب کمک می‌کند که حین استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی یا استخدام کارشناس تولید محتوا و استخدام ادمین اینستاگرام دچار سردرگمی نشوید و تعیین کنید که مدیر رسانه اجتماعی شما (یا تیم بازاریابی اجتماعی) چه کاری باید انجام دهد، کجا باید متمرکز شود و در چه مسیری به پیش رود.

وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی

یک کارشناس رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی شرکت را مدیریت خواهد کرد. شغل ادمین رسانه‌های اجتماعی یک حرفه نوظهور در جهان خصوصاً در ایران به شمار می‌رود. با این حال با گذشت زمان انتظارات از ادمین شبکه‌های اجتماعی و شرح وظایف آن بیشتر شده است. در راستای انجام تبلیغات رسانه‌ای هر مدیر رسانه اجتماعی (کارشناس رسانه اجتماعی) وظایفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • اداره تمامی شبکه‌های اجتماعی
  • کنترل و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی
  • پاسخگویی به دایرکت‌ها و سؤالات در کلیه صفحات اجتماعی مطابق با سیاست‌های تعیین شده بازاریابی شرکت
  • تولید محتوای تبلیغاتی (کپشن‌ها، استوری و… ) به منظور انتشار در شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه ‌ایده‌های جدید و خلاقانه جهت تولید محتوای متنی یا تصویری در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای سئو شده و همسوسازی آن با موضوعات ترند و جذاب در فضای مجازی ( طوریکه کاربر آن را بار‌ها و بار‌ها جستجو کند)
  • فعالیت زیاد در رسانه‌های اجتماعی پر کاربر مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و…
  • برنامه‌ریزی، تعیین استراتژی و هدف‌گذاری
  • تأمین هویت، شهرت و اعتبار برند
  • بکارگیری استراتژی‌های سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) و تولید ترافیک ورودی
  • پرورش لید‌ها و تبدیل آن‌ها به مشتری بالفعل
  • تبدیل مشتریان بالفعل به طرفداران برند

اگر توانایی انجام این وظایف را دارید و در این شغل مهارت کافی را دارا هستید میتوانید با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان در سایت ایران استخدام، رزومه و اطلاعات کاری خود را در اختیار کارفرمایانی که در این زمینه به درج آگهی استخدام پرداخته اند قرار دهید تا آنها با مطالعه ی سوابق کاری شما بتوانند فرد مورد نظرشان را استخدام نمایند.

ارتباط کارشناس تولید محتوا و کارشناس شبکه های اجتماعی

مدیریت و مشارکت در جوامع (چه به صورت آنلاین و چه آفلاین) برای موفقیت مدیر رسانه‌های اجتماعی ضروری است. یکی از مؤلفه‌های ضروری در این راستا ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل است که تنها به واسطه تولید محتوای متنی و تصویری و… انجام می‌شود. تولید محتوای مرتبط (محتوای که نیاز‌های جستجوگران را به بهترین شکل برآورده می‌کند) یک فاکتور برتر رتبه‌بندی جستجوی Google است که برای موفقیت در بازاریابی برونگرای یک شرکت بسیار لازم و مهم است. پس پر واضح است که مدیریت محتوا باید بخشی از شرح شغل مدیر رسانه‌های اجتماعی باشد، اما در صورت کثرت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی برای ادمین، این مسئولیت معمولاً به فرد دیگری به عنوان مدیر محتوا سپرده می‌شود که البته وی نیز در راستای تبلیغات جاذبه‌ای شرکت وظایفی دارد.

وظایف کارشناس تولید محتوا

اگر بخواهیم در مورد وظایف کارشناس صحبت کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • تولید و انتشار محتوای مرتبط، غیر کپی و با کیفیت (برای همه رسانه‌های اجتماعی، کانال‌ها و تبلیغات)
  • شناسایی و بهبود جنبه‌های توسعه سازمانی که باعث بهبود محتوا می‌شود. (به عنوان مثال: آموزش کارکنان، شناسایی و پاداش کارمندان فعال و خلاق و ایجاد انگیزه در آن‌ها به منظور تداوم مسیر موفقیت)
  • تهیه تقویم محتوایی منظم و زمان‌بندی شده برای سایت‌ها و یا سایر رسانه‌های اجتماعی
  • تهیه ریپورتاژ به تعداد مورد نیاز برای هر کدام از رسانه‌ها
  • استفاده از ابزار‌های مناسب برای مدیریت محتوا
  • تهیه تقویم تحریریه محتوا برای مدیریت محتوا و برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی خاص و پیاده‌سازی به موقع آن‌ها
  • همسو‌سازی تمامی تبلیغات برند شرکت در یک راستا به منظور تامین ارتباط و تبلیغات مؤثر
  • نظارت یا مدیریت تمام کمپین‌های تبلیغات اجتماعی

کارشناس شبکه های اجتماعی

ویژگی‌های یک کارشناس شبکه اجتماعی موفق

تمامی کارفرمایان به منظور استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی، همیشه به دنبال افرادی فعال و مستعد یادگیری هستند تا بتوانند پروسه بازاریابی جاذبه‌ای کسب و کارشان را به خوبی مدیریت کنند. در این مسیر لازم است که یک کارشناس شبکه اجتماعی همواره از لحاظ اطلاعات به روز باشد و البته خصوصیات دیگری نیز داشته باشد که عبارتند از:

کارشناس شبکه های اجتماعی همیشه باید در حال یادگیری باشد:

یادگیری روش‌ها و استراتژ‌ی‌های جدید و مؤثر برای یک کارشناس شبکه اجتماعی امری لازم و ضروری است، چرا که به روز بودن یک مؤلفه مهم برای موفقیت این افراد بعد از استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی است. روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی اجتماعی و دیجیتالی دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین باید تمامی کارشناسان شبکه‌های اجتماعی دراین مورد اطلاعات جدید و به روزی داشته باشند تا بهتر بتوانند بازار‌های آنلاین کسب و کار را مدیریت کنند. به همین دلیل یادگیری و علاقه به یادگیری باید یکی از ویژگی‌های ضروری حین گزینش و استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی باشد.

یک کارشناس شبکه های اجتماعی باید مهارت سردبیری و نویسندگی داشته باشد:

داشتن قلم زیبا و نوشتن به سبک خاص، استعدادی است که ممکن است هر کسی نداشته باشد. لذا لازم است که کارفرما حین استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی آن را در نظر بگیرد. مهارت نویسندگی یکی از باید‌های کارشناسان شبکه‌های اجتماعی است. همانطور که می‌دانید در گذشته معمولاً ابزار‌های تبلیغاتی، زبان گویای کسب و کار‌ها به شمار می‌رفتند، اما امروز این محتوای مؤثر کاربرپسند است که به جای تمامی ابزار‌های قدیمی انجام وظیفه می‌کند. پس داشتن مهارت نوشتن، یکی از ویژگی‌های لازم و ضروری کارشناس شبکه‌های اجتماعی است.

مدیر شبکه های اجتماعی (ادمین) باید اطلاعات کاملی از اتفاقات فضای عمومی و جهان داشته باشد:

هر ادمین شبکه‌های اجتماعی باید در جریان اطلاعات و وقایع پیرامون خود و همچنین در سرتاسر جهان باشد. وی باید تمامی بازخورد‌ها و عکس العمل‌های کاربران فضای مجازی را بداند و یا حدس بزند. چرا که پیش‌بینی رفتار‌های کاربران در این زمینه می‌تواند در دنیای واقعی تاثیر زیادی بر کسب و کارش بگذارد. شناخت دنیای حقیقی و اتفاقاتی که در آن اتفاق می‌افتد، موضوعی کلیدی برای بهبود بخشیدن به فعالیت در فضای مجازیست.

ادمین شبکه های اجتماعی باید توانایی انجام چند کار به صورت همزمان داشته باشد:

مدیر شبکه‌های اجتماعی باید به معنای واقعی تمرکز داشته باشد و بتواند به طور همزمان چندین کار را با هم مدیریت کند. توصیف کیفی و کمی آماری، بازاریابی دیجیتال، نویسندگی، پاسخگویی به مشتریان و… کار‌هایی هستند که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند به طور همزمان انجام دهد.

کارشناس شبکه اجتماعی باید مهارت آنالیز داده و پیگیری و مانتیورینگ شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد:

ادمین های شبکه های اجتماعی باید بتوانند تمامی اطلاعات و نتایج جستجو توسط ابزارها را تحلیل کنند تا مطابق با آن تولید محتوای مفید برای رسانه ها را انجام دهند.

کارشناس شبکه های اجتماعی باید تعامل اجتماعی قوی داشته و کمی شوخ طبع باشد:

مدیر شبکه‌های اجتماعی مانند ادمین اینستاگرام، حتماً باید ارتباط اجتماعی داشته باشد و بتواند با کاربران ارتباط خوبی برقرار کند. جدای از این باید حس شوخ طبعی داشته باشد تا بتواند محتوا‌های اینستاگرام مانند کپشن‌نویسی و یا متون استوری‌ها را با اندکی شوخ طبعی تلفیق کند.

توانایی شناخت مشتریان هدف و مخاطبان رسانه اجتماعی را داشته باشد:

افراد زیادی در فضای مجازی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها در دسته مخاطبان خاصی قرار می‌گیرند. به منظور شناخت مشتریان هدف و مخاطبان خاص یک کارشناس شبکه های اجتماعی باید بتواند با بررسی و مطالعه مشتریان، مخاطبان هدف در فضای مجازی را پیدا کرده و مطابق با این افراد تولید محتوا کند و یا کلیه فعالیت‌های فضای مجازی خود را در راستای نیاز‌ها، علایق و تمایلات مشتریان هدف انجام دهد. بدین ترتیب می‌تواند تا حدی موفقیت رسانه اجتماعی تحت نظارت و مدیریت خود را تضمین کند.

کارشناس شبکه های اجتماعی باید به اصول و روش‌های بازاریابی جاذبه‌ای یا برونگرا مسلط باشد:

به منظور استخدام کارشناس تولید محتوا، استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی و استخدام ادمین اینستاگرام، باید فردی را انتخاب کنید که تسلط کافی بر روش‌ها و تکنیک‌های انواع بازاریابی خصوصاً بازاریابی دیجیتال داشته باشد. افرادی که به ریزه کاری‌ها و اصول بازاریابی جاذبه‌ای تسلط دارند، می‌توانند از این طریق بسیاری از لید‌ها (مشتریان بالقوه) را تبدیل به مشتری بالفعل کنند.

یک ادمین شبکه های اجتماعی باید توانایی تحلیل آمار‌های مورد نیاز را داشته باشد:

موفقیت در بازاریابی دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی به اعداد و ارقام بستگی دارد. یک ادمین شبکه‌های اجتماعی باید توانایی پیگیری محتوا‌هایش را داشته باشد. یعنی توانایی و تسلط کامل بر استفاده از ابزار‌های تحلیلی را داشته باشد تا بررسی کند که محتوا‌های رسانه‌اش چقدر مفید و کاربر پسند بوده است. بدین ترتیب می‌تواند تصویر کاملی از روند فعالیت‌هایش داشته باشد و در صورت وجود ایراد و نقص در نوع فعالیت‌ها، آن‌ها را رفع کند.

حال که با ویژگی‌ها و شرایط کاری یک مدیر شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید، اگر نیاز به یک ادمین شبکه‌های اجتماعی دارید و یا اگر فکر می‌کنید که شرایط و قابلیت‌های یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی را دارید می توانید برای استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی در سایت‌های کاریابی اقدام کنید. بدین منظور کافیست که به سایت ایران استخدام مراجعه کنید و به عنوان کارجو یا کارفرما ثبت نام کنید و با استفاده از رزومه ساز ایران استخدام برای خود رزومه رایگان ساخته و برای کارفرمای مورد نظرتان ارسال نمایید.

سخن پایانی

چه کارفرما باشید، چه کارجو می‌توانید از طریق سایت ایران استخدام، تمامی نیازمندی‌های شغلی خود را پیدا کنید. اگر کارفرما هستید و به دنبال استخدام افراد نظیر استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی یا سایر جایگاه‌های شغلی هستید، می‌توانید از بین کارجویان سایت ایران استخدام فرد مورد نظر خود را پیدا کنید.
چناچه کار جو هستید، نیز می‌توانید از طریق سایت ایران استخدام برای استخدام در پست مورد نظر خود درخواست دهید. با توجه به این که شکل دورکار این شغل نیز امکان پذیر است شما می توانید به صورت دورکار و از منزل نیز به این شغل بپردازید و به دور از محیط کاری در این شغل فعالیت داشته یاشید. به این منظور می توانید آگهی های استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی بصورت دورکاری را دنبال کنید.
برای استخدام کارشناس شبکه‌های اجتماعی و یا فعالیت در این حوزه، باید فردی کاملاً واجد شرایط باشید. اگر کارفرما هستید، فراموش نکنید که مدیر شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما، نماینده شرکت شماست و ارتباط مستقیم با مشتریان‌تان دارد، به همین دلیل این به نفع شماست که بهترین‌ها را استخدام کنید و قبل از استخدام متقاضیان را از لحاظ واجد الشرایط بودن گزینش کنید.
اگر کار جو هستید نیز سعی کنید که با در نظر گرفتن شرح شغلی کارشناس شبکه‌های اجتماعی، خود را به شرایط مورد نظر کارفرمایان نزدیک کنید و بدین ترتیب حین استخدام ادمین شبکه‌های اجتماعی (استخدام ادمین اینستاگرام)، مطمئن باشید که در مصاحبه استخدام پذیرفته می‌شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا