• ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
  • 0k نظر «نمایش»

نیروهای مشمول قانون رتبه بندی ۸۰۰ هزار نفر هستند

نیروهای مشمول قانون رتبه بندی ۸۰۰ هزار نفر هستند

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

قانون رتبه بندی شامل 800 هزار نفر می شود

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری مهر، وزیر آموزش و پرورش گفت: نسخه اولیه رتبه بندی معلمان 15 تیرماه اعلام شده و نیروهایی که شامل قانون رتبه بندی معلمان می شوند 800 هزار نفر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر یوسف نوری، با حضور در شبکه خبر در خصوص قانون رتبه بندی معلمان، افزود: نسخه اولیه شیوه‌نامه رتبه بندی تا فردا اعلام شده و با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مذاکره خواهیم کرد؛ فکر نمی‌کنم بیشتر از یک هفته این هماهنگی‌ها زمان لازم داشته باشد.

رتبه‌بندی معلمان شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود

وی گفت: یکی از راهکارهای ارتقا نظام تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی معلمان از طریق رتبه‌بندی معلمان است و در حال حاضر یکی از اهداف این سند محقق شده است. رتبه‌بندی معلمان در قانون برنامه ششم توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور آمده و بر اجرای آن تأکید شده است که در سال‌های گذشته قدم‌هایی برای رتبه‌بندی معلمان برداشته شد، اما درواقع افزایش حقوق و مزایا بود و به آن معنایی که در ماده ۱ قانون رتبه‌بندی فرهنگیان نوشته شده است، نبوده است.

دولت سیزدهم از ابتدا درصدد اجرای رتبه‌بندی معلمان بود

نوری افزود: با شروع دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور در جمع فرهنگیان با صراحت بیان کردند که قانون رتبه‌بندی معلمان را تصریح و اجرایی خواهیم کرد، لذا دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان اعتبار در نظر گرفت که در مجلس این مبلغ به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت‌. در سال‌های گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سه‌ساله رتبه‌بندی در نظر گرفته شده بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم برای ۱۸ ماه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

چه تعداد کارکنان آموزش و پرورش شامل رتبه‌بندی می‌شوند؟

نوری اظهار کرد: ۸۰۰ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش شامل قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند و در حال حاضر اختلاف ماهوی بین آئین‌نامه پیشنهادی و آئین‌نامه ابلاغی وجود ندارد.

وی در مورد معلمانی که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: معلمانی که در مرخصی هستند یا در دستگاه دیگری به‌جز آموزش و پرورش در مأموریت و در حال خدمت هستند و نیروهای مازاد مشمول رتبه‌بندی نخواهند شد. البته به دلیل کمبود معلم در آموزش و پرورش، هیچ نیروی مازادی نخواهیم داشت که شامل رتبه‌بندی نشود.

کادر اداری در صورت تغییر پست به آموزشی، مشمول رتبه‌بندی خواهد شد

نوری در مورد نیروهای اداری که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: تعدادی از معلمان به دلیل کمبود نیروی اداری، به ادارات آمدند که این معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما کارمندانی که از ابتدا به صورت کادر اداری جذب شده‌اند و عنوان شغلی آنها پست اداری است، شامل رتبه‌بندی نمی‌شوند و این افراد درصورتی‌که به مدرسه بازگردند و آموزشی شوند، رتبه‌بندی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

نوری گفت: اگر معلمان در دو دوره ارزیابی نتوانند رتبه‌ای کسب نمایند نمی‌توانند به‌عنوان معلم مشغول به کار شوند و باید به ادارات بازگردند، لذا معلمان باید همواره برای توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی خود تلاش کنند و شایستگی‌های عمومی خود را ارتقا ببخشند.

نگرانی‌های معلمان در مورد آئین‌نامه رتبه‌بندی، در شیوه‌نامه لحاظ شده

وزیر آموزش و پرورش در مورد برخی انتقاداتی که درباره آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی شده است، اظهار کرد: این انتقادات در شیوه‌نامه لحاظ خواهد شد، زیرا در آئین‌نامه کلیاتی بیان شده است، شیوه‌نامه به سمت مدرک‌گرایی و مقاله گرایی نرفته است، بلکه به دنبال صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان بوده است و رتبه‌بندی شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چنانچه معلمی نتواند کف امتیازات جدول رتبه‌بندی را بیاورد و احراز رتبه نشود، به مدت ۱ سال رتبه ۱ به وی تعلق خواهد گرفت تا در این مدت بتواند رتبه خود را کسب نماید.

شرط تبدیل وضعیت نیروهای جدیدالاستخدام کسب رتبه مربی است

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان جدیدالاستخدام نیز گفت: معلمان جدیدالاستخدام تبدیل وضعیتشان مشروط به کسب رتبه «مربی» است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند، تبدیل وضعیت می‌شوند. البته این معلمان در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات به آرا هیأت‌های ممیزه وجود دارد، گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی‌شوندگان و ارزیابی‌کنندگان رخ‌داده باشد، در آئین‌نامه به محرومیت‌های آن‌ها اشاره شده است تا همه به‌طور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.

اعضای هیئت‌های ممیزه طوری مشخص شده‌اند تا از اعمال سلیقه جلوگیری شود

وی در مورد نحوه فرایند انتخاب اعضای هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون رتبه‌بندی معلمان فرایندی برای اعتراض به رتبه‌ها مشخص‌شده و قوانینی برای تخلف در احراز رتبه‌ها هم دیده شده است. در قانون، هیئت‌های ممیزه پیش‌بینی شده است که شامل کارکنان اداری، صاحب‌نظران و اعضای دانشگاه هستند و وجود این افراد باعث می‌شود تا از اعمال سلیقه جلوگیری شود. هیئت‌های ممیزه از گروه‌های مختلفی تشکیل شده است و باعث می‌شود تا کمترین اعتراض را نسبت به هیئت‌های ممیزه داشته باشیم و از اعمال سلیقه جلوگیری خواهد شد.

بررسی امتیازات استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی

وی ادامه داد: هیئت‌های ممیزه لایه‌بندی شده است و به‌عنوان‌مثال امتیاز رتبه‌ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آئین‌نامه طوری دیده شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

نوری در مورد نحوه پرداخت رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان از تاریخ سی‌ویکم شهریور ۱۴۰۰ در احکام کارگزینی معلمان اعمال خواهد شد و ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن بودجه اختصاص داده شده است و در زمان اجرا بخشی از مبالغ آن به‌صورت اسناد دیون خواهد شد و پرداخت‌های آن از سوی دولت و با توجه به مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

آثار رتبه‌بندی معلمان بر نظام تعلیم و تربیت باید هر دو سال یک‌بار ارزیابی شود

وی در مورد آثار اجرای رتبه‌بندی اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی چرخش‌های خوبی را ایجاد خواهد کرد که یکی از آن چرخه‌ها، فعال کردن دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و افزایش صلاحیت‌های معلمی و شرکت در هیئت‌های ممیزه خواهد. بر اساس رتبه‌بندی، معلمان به‌صورت مداوم ارزیابی خواهند شد، لذا دوره‌هایی برای معلمان باید گذاشته شود تا صلاحیت‌های معلمی آنان افزایش یابد و در کلاس‌های درس با آمادگی کامل حضور پیدا نمایند، لذا معلمان را دائماً به‌صورت یادگرفتن و یاددادن خواهیم دید.

وزیر آموزش و پرورش در مورد چرخه اثرگذاری رتبه‌بندی گفت: دو سال پس از اجرای قانون رتبه‌بندی باید گزارشی از اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت ارائه نمائیم و تغییراتی که در نظام تعلیم تربیت پس از اجرای رتبه‌بندی صورت گرفته است را بررسی کنیم و بر اساس این گزارش، تغییراتی که این آئین‌نامه برای افزایش کیفیت نیاز دارد، به هیئت دولت ارائه شود.

وقت گذاشته شده روی آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی کم‌نظیر است

نوری بابیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه‌بندی سریع‌تر اجرا شود گفت: رتبه بندی باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶ تصویب شد، اما سال ۸۸ اجرا شد، دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ لذا باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی ۲۶ بار ویرایش ۲۶ شد و مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت و روی آئین‌نامه‌های قوانین دیگر به این اندازه ندیده‌ام که کار شده باشد.

ثبت‌نام دانش آموزان در محدوده منزل از درخواست‌های والدین و اهداف آموزش و پرورش است

نوری در مورد ثبت‌نام دانش آموزان اظهار کرد: ارائه مدارک هویتی از سوی والدین به مدارس تنها برای پایه اول ابتدایی مورد نیاز است و در سایر پایه‌ها نیازی به ارائه مدرک نیست.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها، اقبال مردم به‌سوی مدارس دولتی زیاد شده است، گفت: در برخی مناطق شهر تهران مدرسه کم داریم، لذا باید برخی از املاک آموزش و پرورش برای تبدیل به مدرسه دولتی بازگردانده شود. ثبت‌نام دانش آموزان باید در محدوده محل سکونت آنان صورت بگیرد که این مورد از درخواست‌های خانواده‌ها و اهداف آموزش و پرورش هم می‌باشد.

اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های مدرسه‌سازی در سفرهای رئیس‌جمهور به استان‌ها

نوری بابیان اقدامات آموزش و پرورش در حوزه مدرسه‌سازی اظهار کرد: دولت در سفرهای استانی کمک‌های بسیار خوبی برای ساخت مدرسه اختصاص داده است و تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان به‌صورت مستقیم برای تکمیل مدارس نیمه‌تمام و سایر اماکن آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که حدود سه برابر بودجه سال جاری ساخت مدارس در کشور است. همچنین خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۴۰۱ قول دادند که دو برابر سال گذشته برای ساخت مدارس اختصاص دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2594662
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد