• ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
  • 0k نظر «نمایش»

کاهش ساعت کاری تمام مادران شاغل به ۳۶ ساعت

کاهش ساعت کاری تمام مادران شاغل به ۳۶ ساعت

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

لزوم توجه بر کاهش ساعت کار مادران پرستار

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: ساعت کاری تمام مادران شاغل را از 40 ساعت به 36 ساعت کاهش داده ایم و همچنین کاهش ساعت کار مادران پرستار مورد توجه مجلس بوده است.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با بیان اینکه کاهش ساعت کار مادران پرستار مورد توجه مجلس بوده، گفت: برای تمام مادران شاغل ۴۰ ساعت را در قانون به ۳۶ ساعت کاهش دادیم. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانای خبرگزاری فارس، مخاطبان این خبرگزاری با ثبت پویشی با عنوان « ساعت کار و شیفت مادران پرستار کم شود. » عنوان کردند « به فکر مادران پرستار باشید. مادرانی که دیگر خودشان، خستگی‌ها و بی‌خوابی‌هایشان را فراموش کرده‌اند. پرستارانی که فرزند شیرخوار دارند برای حضور بیشتر در کنار فرزندشان شیفت شب‌های مکرر درخواست می‌کنند. در مراحل حساس اضطراب جدایی فرزندشان مجبور به کار کردن هستند. آیا داشتن فرزند سالم و تربیت بدون مشکل آن توام با آرامش حق یک پرستار نیست؟.
شیفت‌های اجباری و ساعات کاری طولانی مدت مادران، کار کردن در تمام تعطیلات رسمی، کاهش حق استفاده از مرخصی استحقاقی بدلیل کمبود نیرو، حجم کار زیاد در بیرون از منزل و خستگی روحی و روچرا به فکر مادران پرستار باشید؟ مادرانی که دیگر خودشان، خستگی‌ها و بی‌خوابی‌هایشان را فراموش کرده‌اند. پرستارانی که فرزند شیرخوار دارند برای حضور بیشتر در کنار فرزندشان شیفت شب‌های مکرر درخواست می‌کنند. در مراحل حساس اضطراب جدایی فرزندشان مجبور به کار کردن هستند.
آیا داشتن فرزند سالم و تربیت بدون مشکل آن توام با آرامش حق یک پرستار نیست؟ شیفت‌های اجباری و ساعات کاری طولانی مدت مادران، کار کردن در تمام تعطیلات رسمی ، کاهش حق استفاده از مرخصی استحقاقی بدلیل کمبود نیرو، حجم کار زیاد در بیرون از منزل و خستگی روحی و روانی بسیار مادران بدلیل ناتوانی در انجام وظایف چندگانه از دست دادن بارداری، زایمان‌های زودرس بدلیل اضطراب و سختی کار و فعالیت‌های ناگزیر در محل کار، برخوردهای ناخوشایند تعدادی از پزشکان در محل کار و عدم اجازه مرخصی بدون حقوق در مراحل فرزند آوری ... مراحلی که در زندگی هر مادری بسیار سرنوشت ساز و مهم هستند و حق هر مادری است که آن را در آرامش طی کند. این فقط بخشی از مشکلات ماست که موجب ترک شغل بسیاری از مادران پرستار شده است و شنیدن درد ها و مشکلات هرگز با مشاهده و لمس آن از نزدیک برابری نمی‌کند».

در همین راستا حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی قبل از این پویش‌ها با توجه به شغل سخت پرستاری، ساعت‌ کاری‌ پرستاران را کم کردیم، برای تمامی مادران شاغل ۴۰ ساعت را در قانون به ۳۶ ساعت کاهش دادیم.

وی با اشاره به اهمیت زمان کاری پرستاران گفت: حتی اگر خود پرستاران هم تقاضای اضافه‌کاری داشته باشند، ما پیشنهادمان این است برای اینکه آنها اذیت نشوند، طبق قانون اضافه کاری آنها در نظر گرفته شود و از طرفی سخت بودن این شغل و در ارتباط بودن با بیماران از نظر روحی و جسمی هم در نظر گرفته شود.

شهریاری یادآور شد: در قانون جوانی جمعیت امتیازاتی را برای خانم‌هایی که شاغل هستند و فرزند دارند پیش‌بینی شده است؛ اگر دوباره بخواهند قانون را عوض کنند، این کار به قانونگذاری مجدد نیاز دارد که فعلاً در حال حاضر بنده نمی‌توانم بگویم که لا‌اقل در این دوره مجلس اتفاق خواهد افتاد یا نه؟.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تمام مادران شاغل دغدغه زمان کاری را دارند، از نیروهای کارگری، کارمندان بانک‌ها و ... که اکثراً هم بانوانی هستند که مادرند.

شهریاری با اشاره به ضرورت دادن امتیازاتی به مادران شاغل، افزود: برای حل دغدغه‌های مادران شاغل و دادن امتیاز به آن‌ها باید توان نظام جمهوری اسلامی و منابع مالی نظام در نظر گرفته شور و بر حسب آن پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد و پیگیری شود.

*قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

ماده۱۷ ـ احکام ذیل نسبت به همه مستخدمین و کارکنان در کلیه بخشهای دولتی و غیردولتی لازم­الاجراء می­باشد: الف ـ مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق­العاده­های مرتبط به نه ماه تمام افزایش یابد. در صورت درخواست مادر تا دوماه از این مرخصی در ماه­های پایانی بارداری قابل استفاده است.

مرخصی مزبور برای تولد دو قلو و بیشتر، دوازده ماه می­باشد. در مواردی که مرخصی زایمان موجب اخلال در کار بخش خصوصی گردد، پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه تحمیل شده توسط دولت جبران خواهد شد.

ب ـ نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و هم‌چنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دوسال و پدران تا یک ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت‌هایی که نیازمند نوبت کاری شب می باشند، اختیاری است. شمول این بند شامل بخش خصوصی مشمول قانون کار نمی‌­شود.

پ ـ اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، حداقل به مدت چهارماه در دوران بارداری در مشاغلی که امکان دورکاری در آنها فراهم است، الزامی است.

ت ـ مادران شاغلی که از زمان لازم­‌ا‌لاجراء شدن این قانون فرزند یا فرزندانی به دنیا خواهند آورد به ازای هر فرزند، می­‌توانند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک و نیمسال به ازای هر فرزند خواهد بود.

حداقل سن بازنشستگی مشمولین این بند، برای مادران دارای یک فرزند چهل و دو سال، دارای دو فرزند چهل و یک­سال و دارای سه فرزند و بیشتر چهل سال و حداقل با بیست سال سابقه بیمه است. برقراری مستمری یا حقوق بازنشستگی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال می­‌باشد.

تبصره ـ بار مالی اجرای این ماده از محل منابع حاصل از اجرای ماده (۷۲) این قانون در ردیف خاصی در بودجه سنواتی پیش­‌بینی و به سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق­های بازنشستگی تخصیص داده می­‌شود.

مشاهده صفحه جامع اخبار اشتغال بانوان

مشاهده صفحه جامع اخبار ساعت کاری کارمندان و کارگران

منبع: خبرگزاری فارس

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2777120
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد