• ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
  • 1k نظر «نمایش»

تنها پشت میز نشینی شغل محسوب می شود؟

تنها پشت میز نشینی شغل محسوب می شود؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

چرا بیشتر افراد پشت میزنشینی را شغل می‌دانند؟

درحالی که امروز نگاه جامعه به مقوله اشتغال به گونه‌ای است که شغل را در پشت میزنشینی و جذب افراد در سازمان‌ها و ادارات دولتی می‌بینند اما کارشناسان تاکید دارند که برای تغییر این دیدگاه ابتدا باید تفکر کارآفرینی در میان نوجوانان و جوانان شکل گرفته و مفاهیم کار و کارآفرینی در آنها بارور شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بی تردید کارآفرینی، جوامع را پویاتر، ایده‌های نوآورانه را شکوفاتر و سرنوشت نسل‌های آینده را روشن‌تر می‌سازد از این رو لازم است تا نوجوانان و جوانان پیش از ورود به بازار کار با فضای واقعی کسب و کار آشنا شده و در جهت افزایش مهارتهای خود گام بردارند تا آینده شغلی بهتری داشته باشند.

در این راستا وزارت کار ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را به منظور توسعه و ترویج کارآفرینی در کشور، آشنایی نسل جوان با فرهنگ کار و گسترش مهارت آموزی در بنگاه‌ها، دانشگاه‌ها و صنایع دنبال می‌کند که اجرای این برنامه‌ها می‌تواند بخش اعظمی از نیاز بازار کار و دغدغه دانش آموختگان برای ورود به فضای کسب و کار را برطرف کند.

حسن طایی - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - معتقد است: فرآیند تربیتی فرزندان از سالهای دبستان و دبیرستان آغاز می‌شود و برای اینکه آنها بتوانند از آینده شغلی قابل قبولی برخوردار باشند آشنایی با شروع یک کسب و کار امری ضروری است.

او می‌گوید: اولین گام کارآفرینی و مشارکت اجتماعی در خانواده و منزل شکل می‌گیرد و فرزندان می‌توانند در بخشی از کارهای منزل از جمله خرید مایحتاج روزانه مشارکت داشته باشند و از این طریق حضور موثر خود در خانه، مدرسه، جامعه و بازار کار را به نمایش بگذارند.

معاون اشتغال وزیر کار از والدین می‌خواهد تا ضمن آموزش مسوولیت پذیری، روش‌های کسب و کار را نیز به فرزندان خود بیاموزند و آنها را با فرهنگ کار و کارآفرینی آشنا کنند.

آموزش روشهای کسب و کار از دوران ابتدایی آینده شغلی بهتری می‌سازد
به گزارش ایسنا، در حال حاضر برخی مدارس از پتانسیل مراکز مشاوره شغلی و کارآفرینی برای ارتقای سطح مهارت دانش آموزان و آشنایی با بازار کار استفاده می‌کنند.

بسیاری از بنگاهها و واحدهای دولتی نیز، دارای مراکز علمی کاربردی هستند و از ظرفیت ایجاد شده در جهت تربیت و آماده‌سازی نیروهای خود بهره‌برداری می‌کنند.

وجود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز امکان آموزش و تربیت نیروهای ماهر و متخصص را فراهم کرده است از این رو دولت باید به سمت ارتقای کیفی و کاربردی این مراکز رفته و از ظرفیتها و پتانسیل‌های موجود در جهت اشتغالزایی استفاده کند تا هم کارجویان و دانش آموختگان ماهری وارد بازار کار شوند و هم نتیجه آموزش‌ها در بخش آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای در بازار کار اثرگذار باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که روحیه کارآفرینی در بین جوانان کمرنگ شده و برای حل این مساله باید فرهنگ کار و بهره‌وری نیروی کار با آموزش و مهارت و تخصص پیوند خورده و مهارت آموزی به شکل عملی در میان نسل جوان کشور به وجود آید اما در مقابل برخی کارشناسان حوزه کار معتقدند که قبل از راه‌اندازی مراکز کارآفرینی باید ارتباط بین کارجویان و بدنه بازار کار برقرار شود.

در همین زمینه یک کارشناس حوزه کار معتقد است: در طول دو دهه گذشته اقدامات متعددی از سوی دولتها در زمینه کارآفرینی و مهارت آموزی نیروهای کار ایجاد شده است و توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و شکل گیری مراکز علمی کاربردی تا حد زیادی به تحقق این امر کمک کرده است لذا با توجه به ایجاد توسعه کمّی این مراکز، دولت از این پس باید توان خود را در جهت کیفی سازی این دو بخش به کارگیرد.

به گفته حاج اسماعیلی در مراکز کارآفرینی باید رشته‌هایی تدریس شود که انطباق کامل با نیازهای بازار کار داشته باشد.

وی با استقبال از ایجاد مراکز کارآفرینی در مدارس و دانشگاهها، می‌افزاید: مراکز خدمات کارآفرینی می‎توانند در تمام دانشگاه‎ها، دبیرستان‎ها، اتحادیه‎ها و انجمن‎های صنفی ایجاد شوند و در خصوص برنامه‌های کارآفرینی و طرح‌های کسب و کار به بحث و گفت‎وگو بپردازند.

این کارشناس حوزه کار از تعاونی‌ها به عنوان بهترین الگوی کارآفرینی نام برده و می‌افزاید: دولت می‌تواند با توجه به سهولت راه اندازی شبکه‌ تعاونی در کشور، کارجویان و کارآفرینان را با کمترین هزینه در این قالب ساماندهی کند.

به گزارش ایسنا، تردیدی نیست که کارآفرینی موضوعی حیاتی برای اقشار جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان کشور است و ضروری است تا توجه به مقوله فرهنگ کار و تفکر کارآفرینی از سنین پایین و در بین نوجوانان و جوانان شکل بگیرد.

مدارس کارآفرینی در بسیاری از جوامع به منظور کمک و پاسخ به نیازهای کارآفرینان در راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط تاسیس می‌شوند. این مدارس روش‌ها و راهکارهای نوین ایجاد کسب و کار و آموزش مهارت‌های عملی و مورد نیاز یک کارآفرین را ارائه می‌کنند و با فراهم کردن فضای تعاملی و ارائه مشاوره‌ها و راهنمایی‌های عملی معطوف به کسب و کار، کارآفرینان و دانشجویان را به مهارت‌ها و توانایی‌های خود آگاه ساخته و آنها را پرورش می‌دهند.

تحلیلگران بازار کار می‌گویند: نگاه غالب جامعه به مقوله اشتغال،‌ پشت میزنشینی است و تغییر ذهن افراد جویای کار از پشت میزنشینی به کارآفرینی با شرایط موجود کمی دشوار است با این حال تاکید دارند که اگر کارآفرینی از سنین پایین نهادینه شود و مدارس و دانشگاهها به مراکز مشاوره شغلی و کارآفرینی مجهز باشند می‌توانند دانش‌ آموزان و دانشجویان را در مسیر انتخاب شغل آماده کرده و ذهن آنها را از پشت میزنشینی صرف به سمت فعالیتهای کارآفرینانه سوق دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=400466
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k