راهنمایی شغلیکارجو

آزمون وکالت اسکودا چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهنمای ثبت نام در آزمون وکالت اسکودا

حوزه وکالت در ایران قدمتی حدود یک قرن دارد. در حال حاضر افراد زیادی متقاضی آزمون اسکودا و کانون وکلا هستند تا از این طریق وارد حوزه وکالت شوند. اما اسکودا چیست و چطور ایجاد شد؟ تا پیش از سال 1331 کانون‌های وکلا به ادارات عدلیه وابسته‌ بود. اما در سال 1331 با تصویب این لایحه و با اجرا شدن آن در سال 1334، کانون وکلای دادگستری ایران به صورت مستقل از دولت ایجاد شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

هرسال روسای کانون‌های وکلای هر استان جلسات سالانه‌ای با رئیس دادگاه انقلاب و رییس دادگستری آن شهر تشکیل داده‌ و مشخص می‌کردند که در آن سال چه تعداد وکیل باید براساس آزمون وکالت جذب کنند. اما از سال 1379 نیاز به حضور وکلا در جامعه بیشتر شد و آزمون استخدام وکلا به دلیل اینکه افراد زیادی، شرایط قبولی در آن را نداشتند پاسخگوی نیاز جامعه نبود. بنابراین قوه قضاییه هم شروع به جذب وکیل کرد تا نیاز کشور پاسخ داده‌ شده و روند ورود وکلا به این شغل تسریع گردد.

کانون وکلا در سال 1382 اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران یا همان اسکودا را بنیان نهاد که یک نهاد مردمی و به اصطلاح NGO بود اما خود را بعنوان یک شرکت غیر انتفاعی در سازمان ثبت اسناد به ثبت رساند و مدتی بعد کلمه غیرانتفاعی را حذف کرد و نام آن به کلمه اسکودا محدود شد. این نقطه تولد اسکودا در ایران بود.
اما در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد که اسکودا یعنی چی، آزمون وکالت اسکودا چیست و تبدیل شدن به یک وکیل کانون وکلای دادگستری با چه شرایطی همراه است.

آزمون وکالت اسکودا چیست؟

ابتدا بهتر است ببینیم اسکودا مخفف چیست. اسکودا کوتاه‌شده عبارت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران است که گاهی به صورت خلاصه کانون وکلای دادگستری هم نامیده می‌شود و هدف آن گزینش، پذیرش، حمایت و نظارت بر عملکرد وکلای دادگستری است. این اتحادیه دارای 25 کانون در شهرهای بزرگ ایران است و کانون وکلای مرکزی آن در تهران قرار دارد. اخبار اسکودا در وبسایت رسمی این کانون منتشر می شود.
ورود به اسکودا از طریق آزمون اسکودا یا همان آزمون وکالت دادگستری امکانپذیر است که به صورت سالانه انجام می‌شود. ثبت‌نام آن از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور است. اعضای اسکودا در مورد زمان و نحوه برپایی آزمون تصمیم می‌گیرند.

شرایط ثبت نام در آزمون وکالت اسکودا چیست؟

اسکودا وکالت را در ایران تسهیل کرد اما ثبت‌نام در آزمون وکالت آن نیازمند شرایط زیر است.

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • حداقل مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی مورد تایید
  • حداقل سن 24 سال
  • حداکثر سن در تهران، 40 و در سایر کانون‌ها 50 سال
  • افرادی که به صورت ناپیوسته در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند باید رشته‌ کاردانی آنها هم حقوق باشد.
  • افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق هستند باید مدرک کارشناسی آنها نیز حقوق باشد.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی
اسکودا

چگونه در آزمون وکالت اسکودا ثبت نام کنیم؟

اسکودا ازمون وکالت خود را به صورت سالیانه برگزار می‌کند اما برای آن تاریخ مشخص و ثابتی در نظر گرفته نشده است. زمان برگزاری آن در سال‌های مختلف، متفاوت بوده است و در‌حال‌حاضر مشخص نیست برای سال پیش‌رو چه تاریخی در نظر گرفته شده است اما زمان دقیق برگزاری آن از طریق سایت رسمی اسکودا اعلام می‌شود.

ثبت‌نام و دریافت کارت ورود به جلسه از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌گردد. روند ثبت نام به این شکل است که پس از پرداخت هزینه در این وبسایت، شماره سریالی به کاربر داده می‌شود که می‌تواند با استفاده از آن وارد فرم ثبت‌نام شود و آن را پر کند. برای پر کردن فرم به اطلاعاتی مثل اطلاعات هویتی، عکس اسکن شده، اطلاعات سهمیه‌های جانبازی و ایثارگری، اطلاعات تحصیلی و غیره نیاز است. در پایان نیز مثل ثبت‌نام هر آزمون دیگری، کاربر یک شماره پرونده و کد رهگیری دریافت می‌کند که نشان‌دهنده اتمام درست فرآیند ثبت‌نام است.

زمان دریافت کارت ورود به جلسه نیز همزمان با انتشار دفترچه ثبت‌نام اعلام می شود. معمولا این تاریخ 5 روز قبل از روز آزمون است.

تفاوت اسکودا و کانون وکلا چیست؟

آزمون وکالت و صدور پروانه وکالت در ایران توسط 2 نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه صادر می‌شود.

کانون وکلای دادگستری مرکز، اولین و مهمترین کانون وکلای ایران است و به عنوان قدیمی ترین نهاد مستقل مدنی و خودگردان، از زمان تصویب قانون وکالت، توسط شخص حقوقی مستقل تاسیس شد. تمامی وکلا در سراسر کشور، تحت پوشش این کانون بوده و با نظارت این کانون فعالیت می‌کنند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، به عنوان نهادی غیر دولتی جهت گزینش و پذیرش کارآموزان وکالت و هماهنگی میان کانون‌های وکلای دادگستری تشکیل شد.

چگونه از اخبار آزمون اسکودا مطلع شویم؟

سایت اسکودا که خبرگزاری رسمی این کانون است همه اخبار مربوط به آن از جمله آزمون‌های وکالت را منتشر می کند. اما برای بسیاری از داوطلبان پیگیری روزانه اخبار این سایت کاری خسته‌کننده است. بهتر است این اشخاص از وبسایت‌هایی کمک بگیرند که اخبار مربوط به آزمون‌های رسمی وکالت و استخدام را به صورت جمعی اطلاع‌رسانی می‌کنند. وبسایت کاریابی آنلاین ایران استخدام یکی از بهترین سایت های خبرگزاری استخدامی است.
کاربران با عضویت در کاریابی آنلاین ایران استخدام می‌توانند از اخبار مربوط به ثبت‌نام، شرایط آن، دریافت کارت ورود به جلسه، اعلام نتایج و سایر اخبار مرتبط با آن آگاه شوند. هر اطلاعیه جدید اسکودا در مورد ازمون وکالت به صورت لحظه‌ای به اطلاع متقاضیان آن می‌رسد. علاوه‌بر‌این، اخبار سایر آزمون‌های مربوط به وکالت نظیر آزمون وکالت کانون وکلا نیز به‌راحتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد و نیازی نیست برای پیگیری اخبار آزمون‌های مختلف به منابع اطلاعاتی متفاوت رجوع کند. این اخبار به محض انتشار، به صورت پیامک و ایمیل یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به علاقمندان اطلاع‌رسانی می‌شود.
در وبسایت ایران استخدام علاوه بر اخبار، منابع مفید، نمونه سوالات و کتاب‌های استخدامی نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

اسکودا مخفف عبارت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران است که این نهاد در کنار کانون وکلای ایران اقدام به آموزش و جذب وکلا می‌کند و بر عملکرد آنها نیز نظارت دارد. آزمون استخدام آن به‌صورت سالانه برگزار می‌شود. با‌این‌حال متقاضیان می‌توانند با عضویت در وبسایت کاریابی ایران استخدام اخبار آزمون وکالت اسکودا، نتایج، شرایط و سایر موارد را به صورت لحظه‌ای دریافت کنند. به‌این‌ترتیب نیازی به چک کردن روزانه اخبار وبسایت اسکودا یا خبرگزاری‌های مختلف نخواهند داشت.

جهت مشاهده آخرین اخبار و اطلاع از آگهی آزمون وکالت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام من کارشناس حقوق وارشد حقوق خصوصی و ۶ سال سابقه فعالیت خدمت در شورای حل اختلاف دارم برا ازمون وکالت دادگستری باید چه کار کنم

    1. با سلام
      دوست عزیز شما میتواند در صورت واجد شرایط بودن در آزمون وکالت دادگستری شرکت نمایید. جهت مشاهده شرایط مورد نیاز و اطلاع از آخرین اخبار آزمون وکالت دادگستری روی لینک زیر کلیک نمایید:
      https://iranestekhdam.ir/?p=23440

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا