کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته اقتصاد در ایران و خارج از کشور

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی وضعیت اشتغال و استخدام رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در واقع همان علم تخصیص منابعی است که کم یا محدود هستند. رشته اقتصاد خوبه؟ باتوجه به نظر دانشجویان رشته اقتصاد بازار کار این رشته به دلیل بررسی و تحلیل رفتار اقتصادی افراد جامعه و کل جهان، این روزها رونق زیادی دارد اما لازمه کسب موفقیت در آن یادگیری مهارت‌های مورد نیاز و کسب تجربه در این زمینه است. در این مطلب قصد داریم به بررسی بازار کار و درآمد این رشته و اینکه چگونه در رشته اقتصاد موفق شویم؟ بپردازیم. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته اقتصاد برای چه کسانی مناسب است؟

اقتصاد مناسب افرادی است که از سر و کله زدن با اعداد خسته نشوند. افرادیکه می‌خواهند در این رشته موفق شوند باید علاوه‌بر کسب مهارت های لازم برای رشته اقتصاد، جست‌وجوگر و کنجکاو باشند تا بتوانند ارتباط‌های بین مسائل را کشف کنند و برای آنان راهکار ارائه دهند. افراد فعال در این حوزه باید از شم اقتصادی خوبی برخوردار و اهل ریسک و سود و زیان باشند. درکنار آن از هوش و استعداد بالایی نیز برخوردار باشند.

رشته اقتصاد

شرایط و نحوه ورود به رشته اقتصاد

اقتصاد یکی از رشته‌هایی است که تمامی دانش‌آموزانی که در دوران دبیرستان در رشته‌های ریاضی، تجربی و یا انسانی تحصیل نمایند می‌توانند بعد از قبولی در کنکور وارد رشته اقتصاد دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه‌ها شوند. اما با این وجود سالانه تعداد داوطلبان کنکور انسانی که مایل به انتخاب رشته اقتصاد هستند از داوطلبین سایر رشته‌ها بیشتر است. همچنین شایان ذکر است که داوطلبان می‌توانند از دو طریق با شرکت در کنکور سراسری و بدون کنکور باتوجه به شرایط خود وارد این رشته شوند.

گرایش های رشته اقتصاد

رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای 6 گرایش اقتصاد نظری، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد پول و بانکداری است. هر سه گروه آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی مجاز به انتخاب همه این گرایش‌ها هستند. تنها نکته مهم و مورد توجه در این مورد این است که گرایش اقتصاد نظری قابل انتخاب توسط دانش آموزان گروه انسانی نمی‌باشد.

دروس رشته اقتصاد

رشته اقتصاد چند سال طول میکشد؟ دوره کارشناسی اقتصاد شامل 135 واحد درسی است که معمولا به اتمام رساندن آن و دریافت مدرک کارشناسی حدود 4 سال طول می‌کشد. از مهمترین دروس این رشته می‌توان به ریاضیات اقتصاد، تجارت بین‌الملل، اقتصاد توسعه و… اشاره کرد.

مزایا و معایب رشته اقتصاد

از مزایای رشته اقتصاد می‌توان به محیط کاری آن اشاره کرد. چراکه محیط کاری کارشناسان اقتصاد معمولا محیطی آرام و بدور از شلوغی‌ها است.

اما از معایب این رشته این است که با اینکه رشته بسیار گسترده‌ای است و بازار کار بسیار فعال و خوبی دارد. هنوز هم بسیاری از فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته اقتصاد بیکار هستند. دلیل این اتفاق این است که فعالیت در این رشته نیازمند کسب مهارت بالا، تجربه و همچنین برخورداری از هوش و استعداد بالا می‌باشد.

بررسی بازار کار رشته اقتصاد در ایران

دانشجویان اقتصاد در مقطع کارشناسی فقط برخی از مباحث پایه را می‌آموزند که خیلی مناسب بازار کار موجود نیست. به همین دلیل دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از فارغ‌التحصیلی نباید انتظار مشغول شدن در کار تخصصی را داشته باشند. اما با این وجود می‌توان گفت بازار کار رشته اقتصاد انرژی و بازار کار رشته اقتصاد بازرگانی بهتر از سایر گرایش‌های اقتصاد است.

همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در بانک مرکزی، بخش مالیات، وزارت صنایع، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای انجام کارهایی مانند نوشتن مدل‌های اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی سازمان و … مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته اقتصاد برای خانم ها

بازار کار رشته اقتصاد برای خانم‌هایی که علاقه‌مند به اقتصاد و بازی با اعداد و ارقام هستند و در این زمینه استعداد و مهارت‌های کافی دارند بسیار خوب است. خانم‌های فعال در این حوزه می‌توانند باتوجه به علاقه و مهارت‌های خود در شغل‌هایی مانند متصدی بانک، روزنامه‌نگار و نویسنده، پژوهشگر، استاد دانشگاه و… مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته اقتصاد برای آقایان

بازار کار این رشته برای آقایانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند بسیار خوب است. آن‌ها می‌توانند در تمامی مشاغل مربوط به اقتصاد که مهارت و علاقه دارند مشغول به کار شوند. از جمله مشاغل پرطرفدار در این زمینه عبارتند از مدیر فروش، کارشناس گمرک، تحلیل‌گر مالی و… .

بازار کار رشته اقتصاد در خارج از کشور

از آنجا که پیشرفت و آبادانی یک کشور به اقتصاد آن کشور بستگی دارد، اقتصاد در تمامی کشورها بخصوص کشورهای در حال پیشرفت از بازار کار خوبی برخوردار است. به همین دلیل بیشتر افراد فعال در این زمینه که قصد مهاجرت دارند رشته اقتصاد برای مهاجرت جز اولویت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

بازار کار رشته اقتصاد در کانادا

رشته اقتصاد جز رشته‌هایی است که در کانادا بازار کار خوبی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته در گرایش‌های مختلف می‌توانند در فرصت‌های شغلی متنوعی مشغول به کار شوند. همچنین اقتصاد‌دانان در این کشور می‌توانند در ادارات و آژانس‌های دولتی و نیز بخش خصوصیِ انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته اقتصاد در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و اشتغال در رشته اقتصاد می‌باشد. درصورتیکه قصد ورود به بازار کار رشته اقتصاد در آلمان را دارید، کسب تجربه و تخصص لازم با گذراندن دوره‌های کارآموزی بسیار توصیه می‌شود. مشاور امور اقتصادی، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، تدریس و تحقیق در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و اشتغال در سازمان‌های بین المللی فرصت‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته در بازار کار آلمان می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته اقتصاد در ترکیه

باتوجه به رکود اقتصادی موجود در کشور ترکیه که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم، می‌توان گفت این کشور بسیار نیازمند اقتصاددانان باتجربه و با مهارت است که بتواند در سازمان‌های مختلف به پیشرفت اقتصادی کمک کند. البته فارغ‌التحصیلان رشته اقتصاد با گرایش‌های مختلف می‌توانند در سایر ادارات و سازمان‌ها مانند شرکت‌های بیمه و… نیز مشغول بکار شوند.

رشته اقتصاد

بررسی حقوق و درآمد رشته اقتصاد در ایران

حقوق و در آمد اقتصاددانان در ایران به عوامل مختلفی از جمله گرایش تحصیلی و سازمان و اداره‌ای که در آن مشغول به کار هستید، شهر محل کار، میزان مهارت و سابقه کار بستگی دارد. به عنوان مثال درآمد رشته اقتصاد کشاورزی نمی‌تواند با درآمد رشته اقتصاد بازرگانی برابر باشد چراکه عوامل زیادی در کم و زیاد شدن این درآمدها دخیل هستند.

حقوق و درآمد رشته اقتصاد در نهاد های دولتی

درآمد رشته اقتصاد در نهادهای دولتی بستگی زیادی به سازمان محل کار، شهر محل کار، سمت شغلی فرد و مهارت و تجربه او دارد. اما درحالت کالی درآمد فعالان در حوزه اقتصاد که در نهادهای دولتی مشغول به کار هستند براساس قانون وزارت کار تعیین می‌شود.

حقوق و درآمد رشته اقتصاد در سازمان های خصوصی

درآمد کارشناس اقتصاد در سازمان‌های خصوصی نیز مانند سازمان‌های دولتی به شهر و سازمان محل کار، سمت و تجربه او بستگی دارد. اما بصورت کلی درآمد این افراد در سازمان‌های خصوصی بستگی به توافق کارمند و کارفرما دارد و معمولا میزان این درآمد از درآمد سازمان‌های دولتی بیشتر است.

درآمد رشته اقتصاد در جهان

درآمد کارشناس اقتصاد در کشورهای پیشرفته جهان که اقتصاد روبه رشدی دارند بسیار خوب است. به‌عنوان مثال درآمد رشته اقتصاد در آمریکا بطور متوسط سالانه چیزی حدود 89.450 دلار تا 155.490 دلار می‌باشد. همچنین در کشور کانادا این رقم می‌تواند درآمدی بین 48 هزار تا 97 هزار دلار کانادا باشد. همچنین میانگین کل دریافتی (شامل انعام، پاداش و اضافه کاری) یک اقتصاددان سطح پایه با کمتر از 1 سال تجربه در آلمان می‌تواند حدود 44219 یورو باشد.

کارشناس اقتصاد در چه سازمان هایی استخدام میشوند؟

کارشناسان اقتصاد می‌توانند باتوجه به گرایش‌های خود در سازمان‌ها و ادارات مختلف دولتی و خصوصی استخدام شود.

استخدام کارشناس اقتصاد در سازمان‌های دولتی

همان‌طور که گفتیم کارشناسان اقتصاد با توجه به گرایش، تخصص و علاقه خود می‌توانند در سازمان‌های دولتی مانند بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، وزارت صنایع، بانک مرکزی و… مشغول به کار شوند. معمولا در بین آگهی‌های استخدام مرتبط با اقتصاد شاهد آگهی‌هایی همچون استخدام رشته اقتصاد در بانک، استخدام رشته اقتصاد در آموزش و پرورش و استخدام رشته اقتصاد در سپاه نیز هستیم.

جهت مشاهده اخبار مربوط به استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

استخدام کارشناس اقتصاد در سازمان‌های خصوصی

علاوه‌بر سازمان‌های دولتی برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی نیز نیازمند استخدام کارشناس اقتصاد برای پیشبرد بهتر اهداف خود هستند. از آن جمله می‌توان به شرکت‌های بیمه، تمامی شرکت‌های تجاری که نیازمند کارشناس فروش هستند، دانشگاه‌های بخش خصوصی و… اشاره کرد.

رشته اقتصاد

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته اقتصاد

برای جست و جوی آگهی‌های استخدام رشته اقتصاد در سایت کاریابی ایران استخدام می‌توانید به‌عنوان کارجو در این سایت ثبت نام کنید. با انتخاب عنوان شغلی موردنظر آگهی‌های مندرج در این زمینه مانند استخدام کارشناس ارشد اقتصاد، استخدام رشته اقتصاد انرژی و… را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به کمک فیلترهای موجود در سمت راست نتایج نمایش را با جزئیات بیشتر مانند استان یا شهر، پاره وقت – تمام وقت بودن و… نیز مشخص کنید. با این کار آگهی‌هایی همچون استخدام کارآموز اقتصاد، استخدام رشته اقتصاد در اصفهان و مشهد و… برای شما در ابتدای لیست نمایان میشود.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شما میتوانید با مشاهده آگهی ها و انتخاب موقعیت مناسب برای کارفرما رزومه ارسال نمایید. توجه نمایید که برای ساخت رزومه خود می‌توانید از رزومه ساز ایران استخدام کمک بگیرید تا هم روزمه‌ای استاندارد داشته باشید و هم بتوانید به راحتی آن را برای موقعیت‌های شغلی موردنظر خود ارسال کنید تا درصورت تایید وارد مرحله مصاحبه شوید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی های استخدام رشته اقتصاد

برای درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام ابتدا باید به‌عنوان کارفرما در این سایت ثبت نام نمایید. با درج آگهی‌های استخدام مانند استخدام رشته اقتصاد در تهران و یا هر آگهی استخدام دیگری میتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن فرد موردنظر خود را بیابید. همچنین شما به عنوان کارفرما در ایران استخدام می‌توانند از بانک رزومه موجود در این سایت که یکی از خدمات رایگان برای کارفرمایان بشمار میرود استفاده نمایید. با اعمال فیلتر و بررسی رزومه‌های مرتبط میتوانید افراد موردنظر خود را انتخاب نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

اقتصاد یکی از رشته‌هایی است که بازار کار بسیار گسترده‌ای دارد و به همین دلیل افراد می‌توانند در موقعیت‌های شغلی متفاوتی مشغول به کار شوند. اما مهمترین نکته در مورد موفقیت در آن داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز و کسب تجربه است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته اقتصاد در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا