کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بهترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد و دکتری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اولویت بندی گرایش های رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های پرطرفدار در شاخه علوم انسانی است. این رشته‌ با نحوه مدیریت سازمان‌ها، کسب و کارها و به خصوص شرکت‌های بازرگانی سروکار دارد. رشته مدیریت بازرگانی رشته‌ گسترده‌ای است و گرایشات مختلفی دارد. از این رو بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی در انتخاب و یا تشخیص اولویت بندی گرایش های مدیریت بازرگانی بر حسب بازار کار آن‌ها با مشکل مواجه هستند. با توجه به این موضوع ما در اینجا علاوه بر معرفی کلی رشته مدیریت بازرگانی و گرایش‌های آن به بررسی بازار کار گرایشات این رشته‌ نیز پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت بازرگانی

رشته‌ مدیریت بازرگانی همانطور که گفتیم یکی از رشته‌های علوم انسانی است. البته فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک نیز می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. برای ورود به رشته‌ مدیریت بازرگانی علاوه بر داشتن علاقه، تسلط بر دروس مرتبط با این رشته‌ نیز ضروری است. این دروس در دوره دبیرستان عبارتند از ریاضی، زبان انگلیسی، هندسه و ادبیات فارسی. افرادی که این شرایط را دارند می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی وارد این رشته‌ شوند.

مطلب مرتبط: معرفی رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار آن

شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

علاقمندان به رشته‌ مدیریت بازرگانی می‌توانند تا مقطع دکترا به این رشته‌ ادامه دهند. رشته‌ مدیریت بازرگانی در دانشگاه‌های مختلف مانند دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور تعریف شده‌است. ورود به این رشته‌ بدون کنکور نیز امکان‌پذیر است. البته در برخی از دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های آزاد، رشته‌ مدیریت بازرگانی با عنوان مدیریت کسب و کار ارائه می‌شود. با این حال متقاضیان بعد از پایان دوره کارشناسی می‌توانند با انتخاب یکی از گرایشات این رشته وارد مقاطع تحصیلی بالاتر شوند.

گرایش رشته مدیریت

معرفی گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی

گرایش های مدیریت بازرگانی کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل گرایشات و رشته‌های مختلفی است. برخی از این گرایشات عبارتند از:

بازاریابی

رشته‌ بازاریابی یکی از رشته‌هایی است که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم. بازاریابی رشته‌ گسترده‌ای است و ورود به آن به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. با این حال بازاریابی در مدیریت بازرگانی با روش‌های کسب سود برای شرکت‌ها و کسب و کارها در ارتباط است. دانشجویانی که وارد این رشته‌ می‌شوند با رویکردهای رقابتی نیز آشنا می‌شوند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته بازاریابی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مدیریت بازرگانی- بین الملل

رشته‌ بازرگانی بین الملل یا مدیریت بازرگانی- بین الملل رشته‌ای است که به مفاهیم اساسی در بازرگانی بین الملل و مهارت‌های مرتبط با آن مانند سرمایه‌گذاری خارجی، صادرات، واردات و… می‌پردازد.

مدیریت استراتژیک

در رشته‌ مدیریت استراتژیک افراد با وظایف سازمان‌ها، نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌های آن آشنا می‌شوند. این رشته‌ همچنین با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به سازمان‌ها نیز سروکار دارد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته مدیریت استراتژیک در سایت ایران ستخدام کلیک نمایید.

بازرگانی داخلی

رشته‌ بازرگانی داخلی بر آموزش مهارت‌ها و وظایف اساسی سازمان‌های بازرگانی متمرکز است. دانشجویان در این رشته‌ با روش‌های مدیریت اجرایی و امور مربوط به بازرگانی داخلی نیز آشنا می‌شوند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی داخلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تجارت الکترونیکی

رشته‌‌ ‌یا گرایش تجارت الکترونیک نیز با امور مربوط به خرید و فروش کالاها و… از طریق یک شبکه الکترونیکی و در درجه اول اینترنت سروکار دارد. افرادی که وارد این رشته می‌شوند با انواع روش‌های تجارت الکترونیکی آشنا می‌شوند.

کارآفرینی

گرایش کارآفرینی همانطور که از نام آن پیداست به اصول کارآفرینی، روش‌های خلق کار، ایده و یا کسب و کار جدید می‌پردازد. این رشته‌ برای کسانی که به کارآفرینی علاقه دارند و یا تصور می‌کنند در این زمینه دارای استعداد هستند، مناسب است.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته کارآفرینی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مدیریت بازرگانی پیش از این دارای چند گرایش دیگر مانند مدیریت بیمه، مدیریت تحول و مدیریت مالی نیز بود؛ اما این گرایش‌ها در حال حاضر وجود ندارند.

بهترین گرایش ارشد مدیریت بازرگانی چیست؟

تعیین بهترین گرایش مدیریت بازرگانی کار آسانی نیست. زیرا این موضوع می‌تواند بر حسب بازار کار و یا شرایط مهاجرت متفاوت باشد. با این حال برخی از افراد معتقدند رشته‌ بازاریابی از لحاظ بازار کار جز بهترین گرایشات مدیریت بازرگانی محسوب می‌شود. حتی گفته‌ شده‌است این رشته‌ جهت مهاجرت نیز شرایط خوبی نسبت به سایر رشته‌ها دارد.

معرفی گرایش های مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری

گرایشات مدیریت بازرگانی در مقطع دکترا رشته‌های زیر را شامل می‌شود:

  • مدیریت رفتاری
  • مدیریت تولید و عملیات
  • مدیریت منابع انسانی
  • تحقیق در عملیات
  • مدیریت سیاستگذاری بخش عمومی
  • مدیریت سیستم‌ها
  • مدیریت مالی
  • مديريت بازاريابی بين‌الملل

مدیریت بازرگانی

بررسی بازار کار گرایش های مدیریت بازرگانی

همانطور که گفتیم بازار کار گرایشات رشته‌ مدیریت بازرگانی متفاوت است. در میان گرایش‌های موجود بازاریابی بهترین شرایط را از نظر بازار کار دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ می‌توانند در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان سایر گرایشات نیز می‌توانند به عنوان کارآفرین، مدیر اجرایی، مدیر داخلی و مدیر بین‌المللی شرکت‌ها به کار مشغول شوند. استخدام مدیریت بازرگانی در شرکت نفت، استخدام مدیریت بازرگانی در آموزش و پرورش، استخدام مدیریت بازرگانی در بانک، استخدام مدیر بازرگانی داخلی و استخدام مدیر بازرگانی بین المللی برخی از فرصت‌های شغلی برای گرایشات مختلف مدیریت بازرگانی است.

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام رشته مدیریت بازرگانی

دسترسی به آگهی‌های استخدامی سایت کاریابی ایران استخدام به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. یکی از آسان‌ترین روش‌ها استفاده از باکس‌های جستجوی ایران استخدام است. این باکس‌ها در صفحه نخست سایت قرار دارند و شما کارجویان عزیز می‌توانید بر اساس رشته‌ یا شغل موردنظر خود به جستجو بپردازید. جستجوی شما شامل انواع رشته‌ها و مشاغل در سراسر ایران (مانند استخدام رشته مدیریت بازرگانی تهران، اصفهان، تبریز و…) خواهد بود. اگر سابقه کاری ندارید و به استخدام مدیریت بازرگانی بدون سابقه کار فکر می‌کنید باز هم می‌توانید از طریق ایران استخدام به پیدا کردن شغل مناسب خود امیدوار باشید.
علاوه بر این می‌توانید از سرویس‌های ایران استخدام نیز استفاده کنید. سرویس‌ها شامل ارسال آگهی‌های استخدامی از طریق پیامک و یا ایمیل و نیز سرویس اپلیکیشن ایران استخدام است. استفاده از اپلیکیشن برای همه کاربران رایگان است. اما سرویس ارسال آگهی‌ها از طریق پیامک یا ایمیل نیازمند خرید اشتراک است. هزینه خرید این اشتراک بسیار کم است و شما در قبال آن از مزایای بیشماری برخوردار خواهید شد. با این حال برای استفاده از هر دو سرویس لازم است به عضویت سایت درآیید.

جهت عضویت به عنوان کارجو و استفاده از خدمات سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای جذب نیرو با مدرک مدیریت بازرگانی

اگر به عنوان کارفرما به دنبال استخدام در رشته‌ مدیریت بازرگانی هستید، می‌توانید از سرویس درج آگهی استخدام در ایران استخدام استفاده کنید. شما با این سرویس می‌توانید به استخدام نیروهای مختلف با شرایط متفاوت (مانند استخدام کارآموز بازرگانی در تهران، استخدام کارآموز مدیریت بازرگانی، استخدام مدیر بازرگانی خارجی پاره وقت و…) اقدام کنید. همچنین می‌توانید با ثبت‌نام در سرویس درج آگهی استخدام نیروهای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن استخدام کنید. با ثبت نام در این سرویس آگهی‌های شما به صورت رایگان در شهرستان‌ها منتشر خواهد شد.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مدیریت بازرگانی گرایشات متعددی در مقطع ارشد و دکترا دارد. گرچه شرایط بازار کار و حتی مهاجرت تمام گرایشات یکسان نیست؛ اما شما می‌توانید با تمرکز بر مهارت‌ها و تجربه‌های کاری، شرایط استخدام و مهاجرت خود را هموار کنید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته مدیریت بازرگانی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا