کارجومعرفی مشاغل

تحصیلدار کیست؟ (بررسی وظایف و میزان حقوق تحصیلدار)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

شرح وظایف تحصیلدار

آیا تا به حال کلمه تحصیلدار به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید تحصیلدار به چه معناست؟ احتمالا پاسخ بسیاری از شما منفی باشد. شاید هم بسیاری از شما معنی این کلمه را با امور تحصیلی مرتبط بدانید. اما اینطور نیست. تحصیلدار که گاهی تحصیلدار پیک نیز نامیده می‌شود یکی از مشاغل خاصی است که با امور مالی سروکار دارد. معادل دقیق تحصیلدار در بسیاری از کشورها متفاوت است و حتی حیطه شغلی آن ممکن است در بسیاری از کشورها با یکدیگر فرق کند. از این رو در انگلیسی اصطلاحات متفاوتی برای آن وجود دارد. تحصیلدار به انگلیسی collector debt و account collector نامیده می‌شود. با توجه به این معادل، می‌توان تحصیلدار را به معنای جمع کننده دانست. در ادامه این مطلب به بررسی وظایف تحصیلدار و حقوق و درآمد آن میپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تحصیلدار کیست؟

حالا که با معنای لغوی تحصیلدار آشنا شدید احتمالا بپرسید پس شغل تحصیلدار یعنی چه؟ یعنی کسی که جمع می‌کند؟ به چه کسی تحصیلدار می‌گویند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت تحصیلدار کسی است که طلب‌های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی را از بدهکاران جمع می‌کند و به دست طبلکار می‌رساند. البته در ادامه شرح بیشتری از ماهیت این شغل و وظایف آن آمده است.

تفاوت تحصیلدار و کارپرداز چیست؟

برخی شغل تحصیلدار را با کارپرداز یکسان می‌دانند. حتی در آگهی‌های استخدامی، از آگهی استخدام تحصیلدار و کارپرداز استفاده می‌شود؛ اما میان تحصیلدار و کارپرداز تفاوت‌هایی است. درواقع کارپرداز کسی است که نیازهای اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی و تامین می‌کند. منظور از نیازها، خدمات و تجهیزات مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وظایف تحصیلدار

وظایف تحصیلدار چیست؟

تحصیلدار وظایف متعددی دارد. مهم‌ترین وظیفه تحصیلدار همان‌طورکه پیش از این نیز اشاره کردم دریافت طلب اشخاص حقیقی و حقوقی از بدهکاران است. اما در کنار این وظیفه، تحصیلدار وظایف دیگری نیز دارد. از جمله:

  • مراجعه به ادارات، سازمان‌ها و یا محل‌های تعیین شده جهت دریافت مطالبات و یا انجام امور اداری
  • دریافت اسناد حقوقی، مطالبات و…
  • مراقبت از اقلام دریافتی
  • ارتباط مستمر با افراد و سازمان‌های مختلف جهت تامین نیازها و وظایف محول شده و…

وظایفی که به آن‌ها اشاره شد بخشی از وظایف کلی تحصیلدار است. با این حال تحصیلدار با توجه به محل کار خود ممکن است وظایف متفاوتی را عهده دار باشد.

وظایف تحصیلدار بانک

وظایف تحصیلدار بانک می‌توان اینگونه شرح داد:

  • یک تحصیلدار بانک، پرداخت‌های معوقه را در حساب ها بررسی می‌کند.
  • بدهکاران را از طریق تلفن یا ایمیل ردیابی می‌کند
  • با مذاکره در مورد برنامه‌های بازپرداخت به بدهکاران کمک می‌کند تا پرداخت‌ها را انجام دهند
  • آنها را تشویق به یافتن راه‌حل‌های جایگزین پرداخت می‌کند
  • با مشتریان و بدهکاران به صورت تلفنی مصاحبه می‌مند تا توانایی آنها برای پرداخت بدهی را تعیین کند
  • منابع پولی برای پرداخت بدهی را پیشنهاد می‌کند
  • برای تسویه حساب با ترتیب دادن پرداخت‌های مشتریان در بازه زمانی طولانی‌تر مذاکره می‌کند.
  • اطلاعات مشتریان و قراردادهای پرداخت را تایید می‌کند.
  • از قوانین، مقررات، سیاست‌ها و رویه‌های قابل اجرا استفاده می‌کند.

وظایف تحصیلدار شرکت

وظایف تحصیلدار شرکت را می‌توان همان وظایف کلی تحصیلدار دانست. با این حال وظایف تحصیلدار شرکت نیز بر اساس نوع شرکت‌ها متفاوت است. اما در نگاهی کلی تحصیلدار شرکت را می‌توان شامل وظایف ذیل دانست:

  • پیگیری بدهی‌های معوقه شرکت
  • برنامه‌ریزی برای بازیابی مطالبات مالی شرکت
  • پیدا کردن بدهکاران و تماس با آن‌ها
  • مذاکره در مورد مهلت‌های پرداخت و برنامه‌های پرداخت
  • رسیدگی به سوالات یا شکایات مشتریان
  • شناسایی شکاف‌های موجود در سیستم و ارائه پیشنهادات
  • اعتمادسازی با بدهکاران
  • به‌روزرسانی وضعیت حساب و پایگاه داده را به طور منظم
  • رعایت الزامات در زمانی که اقدام قانونی اجتناب‌ناپذیر است
  • پیگیری امور تامین اجتماعی کارکنان

اصول تحصیلداری چیست؟

مهارت‌های مورد نیاز برای تحصیلدار بر اساس فعالیت‌ها و محل کار او متفاوت است. اما فارغ از این موضوع می‌توان چند مهارت کلی را از یک تحصیلدار انتظار داشت. این مهارت‌ها عبارت است از:

مهارت ارتباطی

از آنجایی که یکی از مسئولیت‌های اصلی یک تحصیلدار، درک وضعیت بدهی فعلی، تماس با بدهکاران و برقراری ارتباط فوری برای پرداخت است، ارتباط یک مهارت مهم است. مهارت ارتباطی می‌تواند شامل مهارت‌های خاصی مانند ارتباط نوشتاری و کلامی، یا مهارت‌های دیگر مانند گوش دادن فعال باشد.

مهارت حل مسئله

توانایی حل مسئله و تجزیه و تحلیل یک موقعیت به معنای بررسی اقدامات ممکن و شناسایی بهترین راه حل است. از آنجایی که ممکن است چندین تعارض بین بدهکاران و جمع‌آوران وجود داشته باشد، از این رو مهارت حل مسئله می‌تواند یک مهارت مهم باشد.

همدلی

همدلی توانایی درک احساسات و موقعیت‌های یک فرد است. موضوع بدهی می‌تواند هم برای طلبکار و هم بدهکار، موضوعی سخت باشد و بر ر.حیات آن‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین داشتن همدلی می‌تواند به شما در ایجاد اعتماد با مشتریان کمک کند.

مهارت مذاکره

در حین کار به عنوان تحصیلدار، باید به مهارت مذاکره و فن آن آگاه باشید تا بتوانید بدهکاران را به پرداخت بدهی تشویق کنید. فن مذاکره می‌تواند در بینش بدهکاران تاثیر زیادی داشته باشد.

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات به معنای درک نیازهای خاص یک شغل است. این مهارت می‌تواند در جمع آوری بدهی مهم باشد، زیرا مقررات و پروتکل‌های زیادی وجود دارد که ممکن است لازم باشد از آنها پیروی کنید.

مهارت های تحصیلداری

علاوه بر موارد بالا داشتن برخی از مهارت‌های دیگر از جمله مهارت‌های ذیل نیز ضروری است:

  • تجربه کار با اهداف و ضرب الاجل های محدود
  • آگاهی از الزامات قانونی مربوطه
  • دانش کاری MS Office و پایگاه‌های داده
  • مهارت‌های مذاکره و متقاعد کردن
  • حداقل مدرک دیپلم و مدارک بالاتر از وظایف تخصصی‌تر
  • آشنایی با امور اولیه کامپیوتر

وظایف تحصیلدار

شرایط استخدام تحصیلدار

شرایطی که برای استخدام تحصیلدار وجود دارد، در تمام مشاغل مربوط به این حوزه یکسان نیست. چنانچه شرایط استخدام برای یک تحصیلدار بانک ممکن است از لحاظ مدرک تحصیلی و سایر مهارت‌ها متفاوت از یک تحصیلدار عادی در یک شرکت کوچک باشد. با این حال در بررسی شرایط لازم برای استخدام تحصیلدار، ابتدا باید دید این شغل برای چه کسانی مناسب است:

تحصیلداری برای چه کسانی مناسب است؟

تحصیلداری برای کسانی که صبر و حوصله بالا دارند و از طرفی از نظر شخصیتی برونگرا هستند مناسب است. زیرا بخش مهمی از این شغل در داشتن مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی تعریف می‌شود.

تحصیلات مورد نیاز تحصیلدار

تحصیلات برای تحصیلدار با توجه به موقعیت شغلی او متفاوت است. ممکن است در یک شرکت، تحصیلدار مانند یک پیک موتوری تنها وظیفه وصول مطالبات یا جابه جایی برخی از اسناد و وجوه نقدی را داشته باشد. در این صورت حتی ممکن است استخدام تحصیلدار بدون موتور و بدون تحصیلات خاص مدنظر کارفرما باشد. هر چند در تهران، تحصیلدارانی که در این حیطه استخدام می‌شوند، معمولا کسانی هستند که دارای موتور هستند و یا مهارت استفاده از موتور را دارند. از این رو استخدام تحصیلدار با موتور در تهران از چمله آگهی‌های استخدام رایج در زمینه تحصیلداری است.

برای استخدام افرادی که در این حوزه کار می‌کنند معمولا از آگهی استخدام پیک تحصیلدار نیز استفاده می‌کنند. جدا از این موضوع، معمولا تحصیلداران باید از نظر تحصیلی با امور مربوط به محاسبه و مسائل مالی آشنا شوند. از این رو داشتن مدرک تحصیلی در زمینه ریاضیات، آمار، هندسه، حسابداری و… می‌تواند در روند استخدام کمک کننده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت استخدام تحصیلدار

علاوه بر مدرک تحصیلی، داشتن مدرک یا گواهینامه موتور سیکلت و بیمه نیز ممکن است برای استخدام تحصیلدار نیاز باشد. در مواردی و بر حسب حساسیت کار امکان دارد برخی از کارفرمایان از متقاضی مدارک مرتبط با امور کامپیوتر نیز درخواست نمایند.

ساعت کار تحصیلدار

ساعت کار برای تحصیلدار تفاوتی با سایر مشاغل اداری ندارد. یعنی اگر تحصیلدار در شرکت دولتی و به صورت تمام وقت مشغول به کار باشد، مانند همه کارمندان باید راس ساعت مقرر حاضر شود و پس از پایان وقت اداری، از کار مرخص شود. اما اگر شکل کار او پاره‌وقت باشد بر حسب توافق با کارفرما، در روزها و ساعات خاصی مشغول به کار می‌شود. البته روند کار در سازمان‌های خصوصیو برای اشخاص حقیقی ممکن است کمی متفاوت باشد. در این موارد نیز معمولا توافق طرفین عامل تعیین کننده در ساعات کاری تحصیلدار است.

تحصیلدار در چه مراکزی استخدام میشود؟

تحصیلدار در سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌هایی که با امور مالی گسترده سروکار دارند به کار گرفته می‌شوند. شرکت‌های بازرگانی، بانک‌ها، صنایع پزشکی، شرکت‌های صنعتی و… از جمله این سازمان‌ها است. استخدام تحصیلدار بانک از جمله آگهی‌های رایج در این زمینه است. اگر می‌خواهید شرایط لازم به کار و استخدام در زمینه تحصیلدار بانک را بدانید، می‌توانید آگهی‌های مربوط به استخدام تحصیلدار بانک ملی را به عنوان نمونه مشاهده کنید. استخدام تحصیلدار در شرکت نفت نیز از دیگر نمونه‌های استخدامی در زمینه شرکت‌ها است.

جهت مشاهده و پیگیری اخبار استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

بررسی میزان حقوق تحصیلدار

حقوق تحصیلدار با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. برخی از این عوامل عبارت است از: ساعات کاری، محل کار (اعم از نوع سازمان و ماهیت آن) تحصیلات افراد و میزان مهارت آن‌ها در انجام کارها.

چنانچه میزان حقوق تحصیلدار بانک با میزان حقوق تحصیلدار در یک شرکت کوچک متفاوت است. همچنین در میان این عوامل نوع سازمان‌ها اعم از دولتی یا خصوصی بودن جز عوامل مهم در حقوق پرداختی به تحصیلدار است. علیرغم آنکه حقوق پایه توسط وزارت کار تعیین می‌شود و رعایت آن برای تمام شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی الزامی است؛ اما شواهد حاکی از تفاوت حقوق در این زمینه است. در این موارد علاوه بر آنکه برخی از شرکت‌های خصوصی، حقوقی متفاوت از حقوق پایه وزارت کار به افراد می‌دهند، در برخی از موارد نیز پرسنل خواستار حقوقی بالاتر هستند. در شرکت‌های خصوصی، قرارداد تحصیلدار با کارفرما نیز از عوامل تعیین کننده در حقوق فرد است.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام تحصیلدار

شما کارجویانی که قصد جست‌وجو از طریق ایران استخدام را دارید برای جستجوی آگهی‌های استخدام تحصیلدار باید به قسمت جست‌وجوی ایران استخدام در صفحه اصلی مراجعه کنید. در این صفحه دو باکس جستجو وجود دارد. باکس اول مربوط به جستجوی شغل است که با کلیک بر روی آن لیستی از مشاغل را مشاهده مینمایید. در این صفحه در سمت راست می‌توانید مشاغل را بر اساس استان، جنسیت، رشته شغلی، مقطع تحصیلی، نوع قرارداد و وضعیت سابقه فیلتر کنید. به عنوان نمونه اگر به دنبال استخدام تحصیلدار در کرج، استخدام تحصیلدار در مشهد و یا استخدام تحصیلدار در اصفهان و شیراز هستید باید در قسمت استان‌ها، استان مورد نظر خود را مشخض کنید. علاوه بر این در صفحه اصلی می‌توانید بر اساس استان، موقعیت شغلی و رشته تحصیلی نیز جستجوی خود را انجام دهید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در ایران استخدام شما می‌توانید در راستای ساخت رزومه نیز اقدام کنید. ساخت رزومه از طریق رزومه ساز رایگان و فرم‌های خالی رزومه امکان‌پذیر است. فرم‌های خالی رزومه برای بیشتر مشاغل و رشته‌های تحصیلی موجود است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام تحصیلدار

درج آگهی استخدام برای کارفرمایان است. کارفرمایان می‌توانند با استفاده از این امکان، بهترین نیروها را استخدام کنند. برای آنکه بتوانید به عنوان یک کارفرما به بهترین شکل ممکن نیروهای خود را استخدام کنید، ابتدا باید نحوه درج آگهی خود را که به 4 شکل پلن طلایی، نقره‌ای، برنزی و VIP است مشخص کنید. سپس امتیازاتی را که برای نیروهای استخدامی در نظر گرفته‌اید تعیین کنید تا سریع‌تر به اهداف خود برسید. به عنوان نمونه اگر امتیاز شما در استخدام افراد تخصیص حقوق بالا است، در نمایش آگهی استخدام از عبارت استخدام تحصیلدار با حقوق بالا استفاده خواهد شد.

برخی از کارفرمایان ممکن است شرایط خاص‌تری برای استخدام نیروهای خود در نظر بگیرند. مانند استخدام آبدارچی و تحصیلدار. در این مورد نیز می‌توانید با استفاده از پلن‌های موجود بهترین شکل درج آگهی استخدام خود را تعیین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاهده تفاوت پلن‌ها می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

با توجه به پیچیده بودن امور مالی در شرکت‌ها و حجم فراوان پول‌های تبادلی، همیشه موضوع رسیدگی به حساب‌ها و جمع‌آوری طلب‌ها مطرح است. از این رو می‌توان آینده کاری و چشم‌انداز شغلی تحصیلداری را مناسب دانست. گرچه این شغل از نظر مهارت‌ها و امور تحصیلی نیاز به شرایط ویژه‌ای ندارد؛ اما به گونه‌ای نیست که هر کسی به راحتی از عهده آن برآید. زیرا این شغل نیز سختی‌های خاص خود را دارد که ممکن است از عهده هر کسی خارج باشد. بنابراین قبل از ورود به این شغل، حتما تمام جوانب آن را ارزیابی کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تحصیلدار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا