کارجومعرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس وصول مطالبات

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شرح وظایف کارمند وصول مطالبات

مامور وصول مطالبات فردی است که در جهت پس گرفتن دین یا وام واگذار شده به دیگران وارد عمل می‌شود. در واقع اگر بخواهیم به طور صریح بگوییم کارشناس وصول مطالبات چیست؟ کارشناس وصول مطالبات به انگلیسی یعنی (Claims collection expert)، بنابراین در صورتی که فردی چیزی را در قالب وام یا قرض به دیگران واگذار کند و قصد پس گرفتن آن را داشته باشد، جزء مطالبات فرد محسوب می‌شود. بنابراین شغل وصول مطالبات به تسویه حساب بین بستانکار و بدهکار اطلاق می‌شود که این مطالبه می‌تواند در قالب پول نقد، چک مدت دار، کالای امانی یا هر چیز دیگری باشد.
در چنین شرایطی هنگامی که فرد بدهکار قصد پس دادن پول را نداشته باشد، طلبکار می‌تواند از یک وکیل خبره که کارشناس یا مسئول مطالبات خوانده می‌شود، کمک بگیرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وصول مطالبات بانکی چیست؟

بانک‌ها حافظ منافع سپرده گذران هستند و در حفظ سرمایه و دارایی مشتریان تلاش می‌کنند. بنابراین در مقابل امتیازها و وام‌هایی که به مشتریان خود می‌دهند لازم است راهکارهایی را به کارگیرند تا بتوانند وصول مطالبات خود را در صورت امتناع بدهکار از پس دادن وام به درستی انجام دهند.
مامور وصول مطالبات با استفاده از روش‌های مختلفی همچون استمهال، احیاء، تقسیط، مماشات، تخفیف و در نهایت پیگیری قضایی، حقوقی و کیفری یا ثبتی، نسبت به وصول مطالبات اقدام می‌کند.

وصول مطالبات در حسابداری

نحوه وصول مطالبات در حسابداری به این صورت است که بر اساس نظارت دیوان عدالت اداری، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در صورت سررسید مطالبات و عدم پرداخت از طریق موجودی قابل برداشت، حق برداشت مطالبات را به صورت غیرمستقیم ندارند.
در واقع تنها برداشت از حساب‌‌های خود مشتری یا ضامن‌ها با شرط عقد وجود دارد. البته در بخشنامه قبلی بانک مرکزی، جهت پیگیری و وصول مطالبات، مؤسسه‌های اعتباری می‌توانستند با هدف کاهش مطالبات غیرجاری، نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کنند.
به این صورت که در قراردادهای اعطای تسهیلات منعقد شده، از مشتری و ضامن‌ها این اختیار را بگیرد که در صورت عدم پرداخت مطالبه از طریق موجودی قابل برداشت، با شرط ضمن عقد حتی به صورت غیرقابل رجوع، انواع مطالبات مستقیم یا غیرمستقیم را پس از سررسید، در صورت عدم پرداخت از هرکدام از حساب‌های مشتری یا ضامنین پرداخت کند.

چگونه کارشناس وصول مطالبات شویم؟

جهت پذیرش در استخدام کارمند وصول مطالبات نیاز به داشتن یک سری تحصیلات تکمیلی و همچنین تقویت مهارت‌های لازم در انتخاب بهترین روش وصول مطالبات جهت دریافت مطالبات معوقه، لازم و ضروری است.
بعد از داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های موردنیاز اولین اقدام گذراندن دوره‌های کارآموزی مربوط به وصول مطالبات است. ارسال رزومه برای مؤسسات مختلف و شرکت وصول مطالبات جهت استخدام وصول مطالبات در کرج یا هر شهر دیگری از جمله اقداماتی است که لازم است انجام داد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارآموز وصول مطالبات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مدارک و تحصیلات کارشناس وصول مطالبات

با توجه به‌ مطالب گفته شده، مهم‌ترین امر در وصول مطالبات، داشتن مهارت های لازم است. بنابراین در برخی از موارد، در صورت داشتن صلاحیت لازم، داشتن مدرک دیپلم هم کفایت می‌کند. البته ممکن است شرایط استخدام در هر آگهی متفاوت باشد اما به طور کلی داشتن مدرک تحصیلی کاردانی یا کارشناسی حسابداری، مالی و حقوق لازم است. هرچند که بسیاری از کارفرمایان جهت استخدام نیروی وصول مطالبات به دنبال افراد تحصیلکرده با مدارک کارشناسی مدیریت، کسب‌وکار یا اقتصاد هستند.

آموزش وصول مطالبات

بعد از داشتن مدرک و تحصیلات مرتبط با وصول مطالبات مهم‌ترین اصل کسب مهارت‌های بیشتر و آموزش در این زمینه است. شرکت در دوره‌های تکنیک وصول مطالبات به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید چطور از طریق مشاوره و روش‌های علمی بتوانید مطالبات خود را دریافت کنید. از اهداف این دوره آشنایی با نحوه اعتماد، شناخت تکنیک‌های وصول مطالبات، علت ریزش مشتری و همچنین کاهش ریسک مشتری خواهد بود. افزایش اطلاعات در رابطه با دوره وصول مطالبات نیز به شما کمک می‌کند موفقیت بیشتری در این حوزه کسب کنید.
به عنوان مثال کارشناس وصول مطالبات باید بداند دوره وصول مطالبات چیست؟ این دوره جزء آمارهایی است که نسبت کارایی شرکت را نشان می‌دهد. در واقع دوره وصول مطالبات، مدت زمانی را که شرکت می‌تواند مطالبات خود را دریافت کند، نشان می‌دهد. به عنوان مثال دوره وصول مطالبات ۶۰ روزه به این معنی است که بعد از گذشت ۶۰ روز از فروش نسیه، شرکت مجاز است جهت دریافت مطالبات خود اقدام کند.

کارشناس وصول مطالبات

شرح وظایف کارشناس وصول مطالبات

وظایف کارشناس وصول مطالبات در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در یک چارچوب مشابه قرار دارد. هرچند که ممکن است با توجه به نوع خدماتی که در سازمان ارائه می‌شود، تفاوت‌هایی هم وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است جهت استخدام کارشناس وصول مطالبات در تهران نسبت به شهرستان‌های دیگر وظایف گسترده‌تری در نظر گرفته شود.

نمونه‌ای از شرح وظایف کارمند وصول مطالبات به صورت زیر است:

  • پیگیری و وصول مطالبات از طریق بررسی لیست بدهکاران شرکت
  • رسیدگی به فاکتورهای مشتری و بررسی پرداخت به موقع آن‌ها
  • تماس با مشتریان و اطلاع از قبوض معوقه آن‌ها
  • برنامه عملیاتی وصول مطالبات و مشاوره دادن به مشتریان در مورد گزینه‌های پرداخت و پیشنهاد روش‌های پرداخت
  • انجام اقدام قانونی در صورت عدم پرداخت بدهی مشتریان
  • پاسخگویی به سوالات مشتریان
  • تماس با وکلا و بیمه برای تسهیل در امر پرداخت
  • تهیه صورت های مالی مشتریان برای بانک‌ها و اداره اعتبارات دولتی
  • نوشتن اخطارهای اخطار نهایی به مشتریان در صورت عدم پرداخت

شرح وظایف کارمند وصول مطالبات بانک

استخدام وصول مطالبات در بانک نیز نسبت به شرکت‌های دولتی و خصوصی دیگر چندان تفاوتی ندارد. در نتیجه وظایف کارمند وصول مطالبات در بانک نیز مانند مؤسسه‌های دیگر است.

  • رسیدگی به مطالبات معوق، جاری و غیرجاری
  • ثبت اطلاعات مربوط به صورت‌حساب مشتری
  • مذاکره تلفنی با مشتری جهت وصول مطالبات
  • تهیه گزارش‌های مالی

جهت مشاهده آگهی های استخدام بانک ها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شرح وظایف مدیر وصول مطالبات

وظایف مدیر وصول مطالبات نسبت به وظایف کارشناس وصول کمی گسترده‌تر و کلی‌تر است. در واقع یک مدیر، مسئول ثبت، حفظ و رسیدگی به مطالبات را بر عهده دارد.

  • رسیدگی به مسائل مربوط به مشتریان یا اشخاص ثالث
  • مدیریت و پیگیری مطالبات
  • ارتباط با مشتری از طریق رسیدگی به مطالبات
  • کنترل خسارت
  • کنترل بروز تقلب

کارشناس وصول مطالبات

چه مراکزی کارشناس وصول مطالبات استخدام می‌نمایند؟

مطمئناً تا اینجای مطلب متوجه شده‌اید وصول مطالبات چیست؟ اما شاید برای شما هم سؤال باشد که چه مراکزی به دنبال نیروی استخدام برای وصول مطالبات هستند؟ هدف اصلی شغل وصول مطالبات احقاق حقوق و پس گرفتن بدهی و مطالبات از بدهکاران است. بر این اساس شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی زیادی در کنار بانک‌ها به دنبال استخدام حسابدار وصول مطالبات هستند.

استخدام کارشناس وصول مطالبات در نهاد های دولتی

نهادهای دولتی زیادی جهت وصول مطالبات خود اقدام به استخدام کارشناس وصول مطالبات می‌کنند. به عنوان مثال وصول مطالبات اداره برق یا همچنین وصول مطالبات اداره گاز با کمک گرفتن از یک کارشناس خبره امکان‌پذیر است. اداره آب‌وفاضلاب نیز از جمله نهادهای دولتی است که جهت وصول مطالبات آب و فاضلاب سازمان اقدام به استخدام مسئول وصول مطالبات می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

استخدام کارشناس وصول مطالبات در نهاد های خصوصی

شرکت‌ها و نهادهای خصوصی بسیاری از جمله شرکت‌های، تولیدی، مهندسی، خودرویی، تجهیزات پزشکی و… جهت پیگیری امور مالی و دریافت مطالبات معوقه اقدام به استخدام کارشناس وصول مطالبات می‌کنند.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام کارشناس وصول مطالبات

یکی از بهترین روش‌ها جهت جست‌جوی آگهی استخدام وصول مطالبات بانکی، آگاهی از طریق سایت‌های کاریابی معتبر از جمله ایران استخدام است. این سایت با ارائه خدمات متنوع توانسته است زمینه را برای اشتغال بسیاری از کارجویان در حوزه کاری موردنظر فراهم کند.
در رابطه با آگهی‌های استخدام وصول مطالبات نیز به راحتی می‌توان از طریق ایران استخدام شغل موردنظر در شهر محل زندگی خود را پیدا کرد. به عنوان مثال اگر به دنبال آگهی استخدام وصول مطالبات اصفهان هستید تنها کافی است در قسمت فیلترها شهر خود را انتخاب کنید و در کمترین زمان انواع آگهی‌های این شهر را در دسترس داشته باشید.

از دیگر خدمات این سایت امکان ساخت رزومه حرفه‌ای است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه کارشناس وصول مطالبات

با استفاده از سایت ایران استخدام، شما می‌توانید به صورت آنلاین یا آفلاین جهت تنظیم رزومه کارشناس وصول مطالبات اقدام کنید. در روش آنلاین با درج اطلاعات خود امکان ساخت رزومه حرفه‌ای و ارسال آن برای کارفرماهای مرتبط فراهم می‌شود.

جهت ساخت رزومه با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

در روش آفلاین نیز شما می‌توانید فرم خام رزومه را در قالب‌های متنوع دانلود کنید. سپس با پر کردن آن بر اساس اطلاعات و مهارت‌های شخصی، یک رزومه عالی در اختیار داشته باشید.

جهت دانلود فرم خام رزومه از سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام وصول مطالبات

جهت درج آگهی استخدام وصول مطالبات، کارفرمایان می‌توانند از طریق سایت کاریابی ایران استخدام اقدام کنند. درج آگهی توسط کارفرما یکی دیگر از خدمات متنوع این سایت است که امکان پیدا کردن نیروی ماهر و موردنظر را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند.
البته برای پیدا کردن نیروی باتجربه و کاردان لازم است کارفرما در درج آگهی مواردی از قبیل نوع همکاری، نام شرکت، نام شهر، میزان دستمزد، مهارت‌های موردنیاز را بیان کند. به عنوان مثال در آگهی استخدام وصول مطالبات در کرج، ذکر نام شهر برای پیدا کردن نیروی کار در کوتاه‌ترین زمان کمک کننده خواهد بود.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید

سخن پایانی

وصول مطالبات یک اصطلاح حقوقی است که شناخت آن و آگاهی نسبت به انواع آن کمک بزرگی به وصول مطالبات معوقه می‌کند. کارشناس وصول مطالبات فردی است که جهت دریافت مطالبات از فرد یا شرکت بدهکار استخدام می‌شود. در این مقاله به معرفی این شغل و شرح وظایف مامور وصول مطالبات پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس وصول مطالبات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا