کارجومعرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس گمرک و ترخیص کار + بررسی حقوق و درآمد

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی درآمد و حقوق کاشناس گمرک 

گمرک یکی از سازمان‌های دولتی کشور است که مسئولیت‌های مهم و سنگینی همچون بازرسی، بررسی عوارض ورود و خروج و اخذ آن‌ها و اجرای قوانین مربوط به صادرات و ترانزيت کالاها را در کشور بر عهده دارد. در این سازمان افرادی با عناوینی مانند ترخیص کار صادرات و واردات و کارشناس گمرک مشغول به کار هستند.
اگر می‌خواهید بدانید ترخیص کار چیست؟ و چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس گمرک کیست؟

همان‌طور که گفتیم شد اداره گمرک با توجه به میزان مبادلات اقتصادی که در آن انجام می‌شود، جزء واحدهای مهم نظام اقتصادی در هر کشور محسوب می‌شود. افرادی هم که در این سازمان، در بخش‌های مختلف آن، وظیفه اعمال قوانین و مقرارت، تعرفه‌ها و تشریفات گمرک را در حوزه‌های صادرات و واردات بر عهده دارند کارشناس گمرک نامیده‌می‌شوند.

ترخیص کار کیست؟

فردی که از طرف صادر کننده یا وارد کننده، وکالت ترخیص کالا را به صورت مرحله به مرحله بر عهده دارد، ترخیص کار نام دارد. ترخیص کار در واقع همان حق العمل کار است که نسبت به قوانین و مقررات گمرک هر کشور در رابطه با ترخیص کالا آگاهی دارد.
بر این اساس تاجر می‌تواند کارهای مربوط به ترخیص کالا را به یک ترخیص کار گمرک چه حقیقی یا حقوقی بسپارد و بدون هیچ نگرانی در زمان مقرر کالاهای خود را ترخیص کند. یک ترخیص کار حرفه ای برای این که بتواند یک ترخیص مطمئن و سریع انجام دهد نیاز است با قوانین مقررات آن کشور و گمرک آن آشنایی کامل داشته باشد.

کارشناس گمرک

درباره رشته کارشناس گمرک

یک کارشناس گمرک برای این که بتواند وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهد، نیاز است از مهارت‌هایی مانند قدرت تصمیم‌گیری سریع در موقعیت‌های حساس، داشتن برخورد محترمانه و در عین حال قاطع با مراجعه کنندگان، آگاهی نسبت به قوانین و مقررات گمرک، شناخت کالاهای مختلف، تسلط کافی به کامپیوتر و همچنین شناخت محیط کاری برخوردار باشد.

یک کارشناس گمرک در هر گمرکی که مشغول باشد باید سعی کند توانمند و ماهر باشد. به عنوان مثال ممکن است کار در اداره‌های گمرک مرزی سخت‌تر از گمرک‌های دیگر باشد اما برای استخدام گمرک تهران هم مانند استخدام گمرک آستارا یا بوشهر که جزء گمرک‌های مرزی هستند، نیاز به تسلط کافی بر قوانین مقررات است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته امور گمرک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شرح وظایف کارشناس گمرک

با توجه به بخشی که کارشناس گمرک در آن مشغول است، مسئولیت‌ها و اختیارات او متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک کارشناس گمرک تجاری مسئولیت تسلط بر تعرفه‌ها، میزان ارزش و کدگذاری کالاها و همچنین قوانین و مقررات مربوط به این حوزه را دارد. در صورتی که کارشناس گمرک مسافری باید نسبت به دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و محدودیت‌های مربوط به بخش مسافری آگاه باشد.

شرح وظایف کارشناس امور گمرکی

همان طور که گفتیم، مجموعه وظایف کارشناس گمرک یا کارشناس امور گمرکی طیف وسیعی را در برمی‌گیرد که در هر بخش متفاوت است. با این حال به طور کلی مجموعه وظایف یک کارشناس گمرک به صورت زیر است.

  • جلوگیری از ورود و خروج مسافر یا کالای غیرمجاز
  • بازرسی مسافران از نظر درست بودن مدارک و بار آن‌ها
  • توجه و رسیدگی به درخواست مراجعه کنندگان از جمله مسافران و تاجران
  • نظارت بر درستی عملیات ارزیابی کالا
  • انجام امور مربوط به صادرات و واردات کالا
  • بررسی ارزش واقعی کالا
  • کنترل اظهارنامه‌های مرتبط

بنابراین اگر به دنبال پذیرش در استخدام گمرک شیراز یا هر شهر دیگری هستید نیاز است با تقویت مهارت‌های موردنیاز، وظایف فوق را به درستی انجام دهید.

شرح وظایف کارشناس حقوقی گمرک

کارشناس حقوقی گمرک فردی است که به طور دقیق با قوانین و مقررات سازمان گمرک آشناست. و وظیفه دارد در مواقعی که مشکلی برای فردی جهت ترخیص کالا و مسائل مربوط به گمرک پیش آمده‌است، به او یاری برساند.
کارشناسان حقوقی وظیفه دارند نسبت به مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز این حرفه تسلط کامل داشته باشند. شناخت نکات و اصول مرتبط با این شغل و همچنین افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی جزء الزامات این شغل محسوب می‌شود.

شرح وظایف ارزیاب گمرک

از مجموعه وظایف ارزیاب گمرک هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بازدید از بسته‌ها و بررسی مشخصات ظاهری آن‌ها جهت انطباق تعداد، علائم و ابعاد با اطلاعات مندرج در اظهارنامه
  • باز کردن یک یا چند نگله (واحدی برای شمارش کالا) از کالا ، جهت انطباق محتویات با اظهارنامه
  • ذکر شماره و علامت نگله‌های دریافتی و درج مشخصات و اطلاعات کامل کمی و کیفی آن در اظهارنامه با ذکر نام و امضا و تاریخ
  • نمونه‌برداری از کالا متناسب با ضوابط و دستورالعمل‌های صادره
  • ارسال اظهارنامه به دایره ارزش جهت مشخص شدن ارزش کالا

چگونه کارشناس گمرک شویم؟

برای کارشناس گمرک شدن، نیاز است ابتدا جهت ثبت نام رشته امور گمرکی اقدام کرد. در واقع علاقه‌مندان می‌توانند رشته‌های امور گمرکی یا مدیریت گمرکی را در مقطع کارشناسی بگذرانند.

شرایط و نحوه ورود به رشته امور گمرکی

برای افرادی که می‌خواهند بدانند رشته امور گمرکی چیست؟ باید گفت این رشته، جزء رشته‌های تخصصی گروه آزمایشی انسانی است. البته با توجه به شناور بودن آن، امکان انتخاب آن از زیرگروه‌های دیگر هم وجود دارد. در واقع با داشتن دیپلم هر کدام از رشته‌های شاخه نظری شامل ریاضی، علوم تجربی و انسانی امکان انتخاب آن در دفترچه کنکور و تحصیل رشته امور گمرکی در دانشگاه پیام نور، آزاد و سراسری وجود دارد.

تحصیل در رشته امور گمرکی بدون کنکور

در معرفی رشته امور گمرکی می‌توان گفت این رشته، از جمله رشته‌هایی است که امکان تحصیل در آن بدون دادن کنکور هم امکان‌پذیر است. رشته امور گمرکی دانشگاه آزاد با آزمون و بدون کنکور ارائه می‌شود. رشته امور گمرکی دانشگاه علمی کاربردی نیز جزء رشته‌های بدون کنکور این دانشگاه است.

دانشگاه های دارای رشته امور گمرکی

با توجه به شرایط تحصیلی این رشته تعداد دانشگاه‌های ارائه دهنده آن محدود هستند. امکان ارائه این رشته در شهرهای بندری و حاشیه‌ای همچون بوشهر با توجه به نوع فعالیت بنادر بیشتر از شهرهای دیگر است. به عنوان مثال پذیرش دانشجو رشته امور گمرکی دانشگاه بوشهر ممکن است نسبت شهرهای هم جوار دیگر بیشتر باشد. بنابراین امکان پذیرش در استخدام گمرک بوشهر نیز بیشتر خواهد بود.
دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشگاه هرمزگان مواردی از دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته امور گمرکی هستند.

کارشناس گمرک

بررسی درآمد و حقوق کارشناس گمرک

درآمد کارشناس گمرک مقدار ثابتی نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

حقوق کارشناس گمرک

میزان حقوق و درآمد کارشناس گمرک با توجه به سازمان و بخشی که در آن مشغول است، متفاوت است. حقوق یک کارشناس گمرک در سازمان‌های خصوصی بر اساس میزان مهارت، تخصص، سوابق کاری و رضایت طرفین پرداخت می‌شود.

در حالی که در سازمان‌های دولتی میزان حقوق، بر اساس قوانین خدمات کشوری بیان می‌شود‌.

حقوق کارمند گمرک

اگر نگاهی به فیش حقوق کارمندان گمرک بیندازید متوجه خواهید شد که حقوق بسیاری از کارمندان گمرک در مقایسه با بسیاری از سازمان‌های هم‌جوار مقدار پایین‌تری است. می‌توان گفت با وجود نقش پررنگ گمرک در تأمین درآمد دولت در حوزه بازرگانی، بی‌انصافی است که چنین درآمد‌های برای کارمندان این سازمان در نظر بگیریم.

درآمد کارگزار گمرک

کارگزار یا ترخیص کار گمرک فردی است که محموله‌های مربوط به کالاهای وارداتی یا صادراتی را ترخیص می‌کند. با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده‌ میزان درآمد کارگزار گمرک نسبت به سمت‌های شغلی دیگر در این سازمان مناسب‌تر است.
البته میزان حقوق یک کارگزار تا حدی به محل کار و شهر هم بستگی دارد. به عنوان مثال دستمزد ترخیص کار گمرک در بندرعباس با شهر دیگری مانند تهران کاملاً متفاوت است.

چگونه در گمرک استخدام شویم؟

بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته امور گمرک امکان شرکت در آزمون‌های استخدامی شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی فراهم می‌شود. در واقع کارجو می‌تواند با مشاهده آگهی‌های مختلف کاریابی نسبت به انتخاب شغل موردنظر خود اقدام کند. فقط دقت داشته باشید اولین قدم جهت پذیرفته شدن توسط کارفرما، داشتن یک رزومه کامل و حرفه‌ای است. برای تنظیم رزومه می‌توان از سایت کاریابی ایران استخدام کمک گرفت.

جهت مشاهده اخبار مربوط به استخدام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

با استفاده از این سایت امکان تنظیم رزومه به دو روش آنلاین و آفلاین فراهم می‌شود.
در روش آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام می‌توان بر اساس مهارت و توانمندی‌ها، یک رزومه کامل تنظیم کرد. در روش آفلاین نیز امکان دانلود فرم خام رزومه برای کارجو فراهم می‌شود.

رشته های استخدامی گمرک

همان طور که گفته شد جهت شرکت در استخدامی گمرک نیاز به تحصیل در رشته امور گمرکی است. در مقطع ارشد نیز امکان جذب برای اين شغل، از رشته‌های حقوق تجاری بین‌الملل، حقوق اقتصادی، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری و رشته‌های مختلف دیگر وجود دارد.
بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته‌ها و قبولی در آزمون‌های برگزار شده توسط سازمان‌های دولتی گمرک، درنهایت با انجام گزینش اداری و مصاحبه، شانس قبولی در استخدام گمرک انزلی یا شهرهای دیگر کشور را فراهم می‌شود.

کارشناس گمرک

چگونه آگهی های استخدام گمرک را مشاهده کنیم؟

این روزها با وجود سایت‌های کاریابی معتبر از جمله ایران استخدام، مشاهده آگهی‌های استخدامی بسیار راحت است. دیگر لازم نیست مانند گذشته برای پیدا کردن شغل موردنظر خود، روزنامه‌ها را جست‌وجو کرد.
برای مشاهده آگهی‌های استخدام گمرک نیز می‌توان پیج استخدام گمرک در سایت ایران استخدام را دنبال کرد. در واقع با نصب اپلیکیشن ایران استخدام بر روی گوشی به راحتی با انتخاب فیلترهای مربوط به استخدام ترخیص کار و کارشناس گمرک می‌توان آگهی‌های مربوط به این شغل را مشاهده کرد.
با جست‌وجو رشته امور گمرک نیز آگهی‌های مربوط به استخدام گمرک نشان داده‌می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام

بنابراین به کمک این سایت می‌توان شغل موردنظر خود را پیدا کرد و بعد از پر کردن فرم استخدام گمرک و ارسال آن برای کارفرما، منتظر پاسخ ماند.
در سایت ایران استخدام همچنین امکان درج آگهی توسط کارفرما در شهرهای مختلف کشور وجود دارد. به عنوان مثال یک کارفرما در تبریز جهت استخدام گمرک سهلان تبریز می‌تواند از این راه اقدام کند.

جهت درج آگهی استخدام و عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

گمرک یکی از سازمان‌های دولتی مربوط به وزارت دارایی و اقتصاد است. این سازمان نقش مهمی در اجرای قوانین گمرکی و وصول حقوق و عوارض مربوط به واردات و صادرات کشور دارد. کارشناس گمرک نیز مسئولیت‌ امور گمرکی در بخش‌های مختلف سازمان را برعهده دارد.
برای استخدام در سازمان‌های گمرک ،نیاز به گرفتن مدرک کارشناسی در رشته امور گمرکی است. امکان ارائه این رشته در همه دانشگاه‌ها وجود ندارد و بیشتر در شهرهای مرزی و بنادر با توجه به شرایطی که در آن وجود دارد، ارائه می‌شود. به عنوان مثال با توجه به رونق استخدام گمرک بوشهر و بندرعباس، رشته امور گمرکی جزء رشته‌های پرطرفدار دانشگاه بوشهر است.
در این مقاله به شرح وظایف کارشناس گمرک و مسائل مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده‌باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام ترخیص کار و کارشناس گمرک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا