معرفی مشاغل

مدرپ (Med Rep) یا نماینده علمی کیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی شغل نماینده علمی یا مدرپ

مقدمه

پزشکی از جمله مشاغلی است که در زیر مجموعه خود چندین شغل مستقیم و غیرمستقیم را شامل می‌شود. برخی از این مشاغل برای بسیاری از ما آشنا و شناخته شده هستند، اما در مقابل مشاغلی نیز وجود دارد که ممکن است تا به حال حتی نام آن را نشنیده باشیم. مدرپ از جمله این مشاغل است. نماینده علمی یا مدرپ در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته شده است و افراد شاغل در این حوزه، پول‌های کلانی نیز از بابت آن دریافت می‌کنند. اما این شغل در ایران کمی ناشناخته است. البته ممکن است بسیاری از افراد در این شعل فعالیت داشته باشند، اما ندانند که فعالیت آنها همان مدرپ است. اگر عنوان این شغل برای شما نیز ناآشنا است و اولین بار است که آن را می‌شنوید با این نوشته همراه شوید تا با این شغل آشنایی کامل پیدا کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مدرپ یا نماینده علمی چیست؟

مدرپ یا نماینده علمی، اختصار اصطلاح Medical sales representative است. از مدرپ‌ها به عنوان نمایندگان فروش پزشکی و یا نمایندگان فروش دارویی و یا نماینده پزشکی نیز یاد می‌شود. این افراد مسئول متقاعد کردن متخصصان پزشکی برای خرید داروهای نسخه‌ای، محصولات پزشکی یا تجهیزات شرکت‌ها هستند. آنها جلساتی را با متخصصان پزشکی ترتیب می‌دهند، محصولات شرکت را ارائه می‌دهند و در مورد قیمت گذاری برای بستن فروش مذاکره می‌کنند.
نمایندگان پزشکی نقطه اصلی تماس بین شرکت‌های دارویی و پزشکی و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند. وظیفه یک نماینده پزشکی تبلیغ و فروش محصولات شرکت خود است، چه دارویی و چه تجهیزات پزشکی. مشتریان می‌توانند شامل پزشکان، پرستاران و داروسازان باشند. نماینده پزشکی آگاهی در باره محصول را افزایش می‌دهد، به سوالات پاسخ می‌دهد، مشاوره ارائه می‌دهد و محصولات جدید را معرفی می‌کند.
در صورتی که داروخانه‌ها و پزشکان تنها در مورد خرید دارو و محصولات آرایش و بهداشتی نیاز به مشاوره و گرفتن اطلاعات داشته باشند؛ به نمایندگان فروش دارویی (فارمارپ) مراجعه می‌نمایند.

وظایف و مسئولیت‌های مدرپ

همانطور که می دانید ورود به هر شغلی مستلزم بر عهده گرفتن وظایف و مسئولیت هایی است، استخدام شدن در شغل نماینده علمی هم وظایف و مسئولیت هایی را در پی دارد که می تواند شامل موارد زیر می باشد:

  • ارائه محصولات شرکت به مشتریان بالقوه و موجود و ترغیب آنها به خرید
  • شناسایی نیازهای مشتریان و پیشنهاد محصولات شرکتی که به بهترین نحو این نیازها را برآورده می‌کنند
  • حفظ روابط کاری مستحکم با مشتریان جدید و فعلی با ارائه خدمات پس از فروش عالی
  • برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای گروهی برای متخصصان پزشکی
  • حضور منظم در رویدادهای صنعت، آموزش، جلسات شرکت، جلسات توجیهی و کارگاه‌های آموزشی
  • تحقیق در مورد محصولات رقبا، قیمت گذاری و موفقیت در بازار
  • ارسال سریع سفارشات خرید به بخش مربوطه
  • تهیه گزارش‌های فروش و همچنین تجزیه و تحلیل منطقه و ارائه آنها به مدیریت
  • سازماندهی قرار ملاقات‌ها و جلسات با کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر جامعه و بیمارستان
  • شناسایی و ایجاد کسب و کار جدید
  • قراردادهای مذاکره
  • نمایش یا ارائه محصولات به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران و داروسازان
  • انجام تحقیقات مرتبط
  • پاسخگویی به نیازهای تجاری و علمی متخصصان بهداشت و درمان
  • شرکت و برگزاری نمایشگاه‌ها، کنفرانس ها و نشست‌های تجاری
  • مدیریت بودجه‌ها
  • بررسی عملکرد فروش، نوشتن گزارش و سایر اسناد
  • فروش داروهای شرکت به پزشکان، داروسازان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی
  • ایجاد درک عمیق از داروهای شرکت
  • ایجاد و حفظ روابط تجاری خوب با مشتریان برای تشویق مجدد خرید
  • تحقیق در مورد داروهای رقیب و عملکرد بازار مربوطه آنها
  • پیگیری تحولات جدید در زمینه پزشکی برای تعیین تأثیر چنین تحولاتی بر استراتژی های تجاری شرکت
  • برنامه ریزی جلسات با مشتریان بالقوه و موجود، که شامل پزشکان، داروسازان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌شود

الزامات نماینده علمی یا مدرپ

نماینده فروش معمولا باید مدرک تحصیلی مرتبط با امور درمانی و بازاریابی داشته باشد. لیسانس بازاریابی، ارتباطات، مدیریت پزشکی، زیست شناسی و شیمی از جمله رشته‌های مرتبط است. علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان هنگام درج آگهی برای نماینده علمی، داشتن مدارک مرتبط در علوم زیستی، داروسازی، پزشکی، پرستاری یا دندانپزشکی را ترجیح می‌دهند، اگرچه برخی از داوطلبان با هر مدرکی در این شغل درخواست فعالیت می‌کنند.

نحوه فعالیت مدرپ یا نماینده علمی

نماینده علمی یا مدرپ معمولا به شکل حضوری فعالیت می‌کند. زیرا این شغل، مستلزم روابط مستمر و قوی مدرپ با کادر درمان، نمایندگان فروش و مشتریان است. البته برای بخش بازاریابی این شغل، می‌توان استخدام نماینده علمی بصورت دورکاری را نیز متصور شد.

مدرپ‌ها در چه جاهایی فعالیت می‌کنند؟

با توجه به وظایف مدرپ‌ها، می‌توان گفت آنها برای انجام کارهای تبلیغاتی عالی هستند. این یعنی آنکه مدرپ‌ها می‌توانند در بسیاری از شرکت‌های بازاریابی فعالیت داشته باشند.
شرکت های مراقبت‌های بهداشتی و دارویی نیز به استخدام نماینده علمی (Med Rep) می پردازند. علاوه بر این، شرکت‌ها و آژانس‌های مرتبط با امور درمانی نیز می‌توانند از مدرپ‌ها استفاده کنند.

مدرپ

درآمد نماینده علمی یا مدرپ‌ها چقدر است؟

شعل نماینده علمی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی جز مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. در ایران میزان درآمد مدرپ‌ها بستگی به میزان فعالیت‌های فرد، نحوه فعالیت او و محلی که در آن مشغول به کار است بستگی دارد. با این حال، این شغل در ایران با توجه به شرایط گفته شده می‌تواند جز مشاغل پردرآمد باشد.

مهارت‌های لازم برای مدرپ

یک نماینده علمی لازم است دارای مهارت‌هایی باشد. برخی از مهارت‌های مهم و ضروری عبارت است از:

مهارت‌های ارتباطی:
یک نماینده علمی با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ارتباط برقرار می‌کند. پس این امر مستلزم مهارت‌های ارتباطی عالی برای توضیح مزایای بالقوه و برتری محصولات شما نسبت به رقبای شماست. همچنین، مهارت‌های ارتباطی واضح به آنها کمک می‌کند تا محصولات جدید را تبلیغ کنند و بفروشند.

مهارت‌های سازمانی:
یک روز کاری معمولی برای چنین حرفه‌ای شامل جلسات، ضرب الاجل‌ها و زمان‌بندی مجدد است. بنابراین، کارفرمایان کاندیداهایی را ترجیح می‌دهند که بتوانند به طور موثر خود را سازماندهی کنند و به محیط کاری در حال تغییر، عملکرد و واکنش مناسب را داشته باشند. یک نماینده علمی، همیشه روز خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کند که از زمان خود به نحو احسن استفاده کند.

مهارت گوش دادن فعال:
یک نماینده علمی هنگام انجام فعالیت‌های خود، باید ابتدا به مشکلات پزشکان و متخصصان، هنگام درمان بیماران گوش دهد. به همین دلیل است که کارفرمایان کاندیداهایی با مهارت‌های گوش دادن فعال عالی را ترجیح می‌دهند. همچنین، این نمایندگان برای درک عمیق، سوالات هدفمند می‌پرسند.
با توجه به مهارت هایی که ذکر شد اگر می دانید که برای ورود به این شغل آمادگی لازم را دارید می توانید با ساخت رزومه رایگان در وبسایت ایران استخدام رزومه‌ ای مناسب و حرفه ای برای خودتان بسازید برای کارفرمایانی که به دنیال نمایندگان علمی هستند بفرستید و وارد بازار کار این شغل شوید.

خودانگیختگی:
اکثر نمایندگان علمی، پایگاه مشتری خود هستند. این بدان معناست که شما باید این توانایی را داشته باشید که خود را برای افزایش فروش، ایجاد روابط و مدیریت حجم کاری مسئول نگه دارید. بنابراین، کارفرمایان کاندیداهایی را ترجیح می‌دهند که خودانگیزه باشند و هر کاری که ممکن است برای رسیدن به موفقیت در محل کار انجام دهند.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، بهتر است یک نماینده علمی مهارت‌های ذیل را نیز داشته باشد:

  • دانش کامل اصطلاحات و قوانین پزشکی
  • تسلط بر تمامی برنامه‌های مایکروسافت آفیس
  • همچنین برای اینکه به عنوان یک نماینده علمی موفق باشید، باید از آخرین تحولات قوانین پزشکی مطلع شوید تا تأثیر آن بر فروش شرکت را تعیین کنید.

ویژگی‌های شخصیتی نماینده علمی

یک نماینده علمی، از نظر شخصتی ویژگی‌های خاصی دارد که عبارتند از:

برونگرا بودن:

نمایندگان علمی باید دارای شخصیت قوی و برونگرا باشند. آنها باید از ملاقات با افراد جدید لذت ببرند و با طیف وسیعی از تیپ‌های شخصیتی ارتباط برقرار کنند. نمایندگان علمی باید روابط حرفه‌ای قوی با پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کنند تا پایگاه مشتریان خود را قوی نگه دارند. بسیاری از پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از ملاقات با فروشندگان امتناع می‌ورزند، بنابراین نمایندگان علمی باید هنگام برخورد با مشتریان احتمالی خوشایند و متقاعد کننده باشند. حتی پزشکانی که مایل به شرکت در جلسات هستند، معمولاً فقط چند لحظه به نمایندگان پزشکی اجازه می دهند تا در فروش خود صحبت کنند، بنابراین آنها باید از شخصیت خود برای استفاده حداکثری از زمانی که می‌گیرند استفاده کنند.

اعتماد به نفس:

از آنجایی که نمایندگان علمی، باید با مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی تماس بگیرند، باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشند. آنها باید باور داشته باشند که می‌توانند مشتریان بالقوه را در مورد کیفیت محصولات خود متقاعد کنند و به محصولاتی که می‌فروشند اعتماد نشان دهند. نمایندگان پزشکی همچنین باید اعتماد به نفس کافی برای مقابله با طرد اجتناب ناپذیر ناشی از تماس‌های فروش ناموفق داشته باشند.

استقلال:

نمایندگان علمی، بیشتر وقت خود را در جاده ها صرف تماس‌های فروش می‌کنند. در نتیجه، آنها اغلب زمان زیادی را دور از خانواده و دوستان می‌گذرانند، بنابراین باید بتوانند با دوری از عزیزان کنار بیایند. علاوه بر این، نمایندگان پزشکی معمولاً به تنهایی کار می‌کنند و در هنگام بیرون رفتن از جاده تحت نظارت نیستند. آنها باید بتوانند به خوبی مستقل کار کنند و در هنگام یافتن مشتریان جدید و فروش موثر، به خود انگیزه دهند.

علاقه به علم:

از آنجایی که محصولاتی که می‌فروشند پزشکی و دارویی است، نمایندگان پزشکی باید علاقه و پیشینه علمی داشته باشند. اکثر نمایندگان علمی، دارای مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با علم مانند زیست‌شناسی یا شیمی هستند. آنها باید نحوه عملکرد محصولات شرکتشان را درک کنند و بتوانند علم پشت آن را برای پزشکان و سایر متخصصان مراقب‌های بهداشتی توضیح دهند. نمایندگان پزشکی همچنین باید مطالعات علمی را درک کنند و نتایج آنها را ارزیابی کنند تا تعیین کنند که چگونه اطلاعات ممکن است با محصولات شرکت آنها مرتبط باشد. آنها باید از تحولات در زمینه پزشکی و چگونگی تأثیر آنها بر نیازهای مشتریان خود آگاه باشند.

سخن پایانی

به طور کلی مشاغل مرتبط با امور درمانی، جز مشاغلی هستند که چشم انداز شغلی روشنی دارند. نماینده علمی نیز به دلیل ارتباط با امور درمانی، شرایط شغلی مناسبی دارد. البته این شغل چندان میان ایرانیان آشنا نیست و شاید همین موضوع بر رونق بازار کار این شغل بیفزاید. اما در کنار شرایط ایده‌آلی که برای این کار وجود دارد، مهم است که به مهارت‌های مرتبط با این شغل و الزامات آموزشی آن نیز حتما توجه کنید، زیرا بخش مهمی از این شغل با امور علمی و علاقه به آن سر وکار دارد. در هر صورت اگر به این شغل علاقه دارید و بازار کار آن برایتان مهم است میتوانید با مراجعه به کاریابی مجازی ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام نماینده علمی در تهران، مشهد، تبریز و سایر استان های کشور از بازارکار این شغل مطلع شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام نماینده علمی (Med Rep) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا