استخدام دولتیمصاحبه استخدامی

ایفای نقش در مصاحبه آموزش و پرورش چیست؟ + تمرین ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

صفر تا صد روش ایفای نقش در مصاحبه آموزش و پرورش

داوطلبان کنکور دانشگاه فرهنگیان پس از قبولی در کنکور فرهنگیان و متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش (ماده 28) پس از قبولی در آزمون کتبی، وارد مرحله ارزیابی تکمیلی می‌شوند. ارزیابی تکمیلی اخیرا جایگزین مرحله مصاحبه آموزش و پرورش شده‌ است و شامل مراحل ایفای نقش، بحث گروهی، ارائه تدریس، مصاحبه و… است. اما ایفای نقش یعنی چه؟ در این مطلب از ایران استخدام بیشتر با ایفای نقش (به انگلیسی Role playing) در مصاحبه استخدامی و تمرین های آن آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از ایفای نقش چیست؟

منظور از ایفای‌ نقش‌، انجام وظایف و رفتارهایی است که به طور معمول با یک نقش‌ خاص در جامعه، کار و یا یک سناریوی خاص مرتبط هستند. ایفای نقش در زمینه‌های مختلفی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنرهای نمایشی و کانون‌های ارزیابی و استخدام به کار می‌رود.

ایفای نقش در مصاحبه

آشنایی با ایفای نقش در مصاحبه آموزش و پرورش

در این بخش از مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش، داوطلبان در موقعیتی قرار می‌گیرند که باید نقش یک معلم را در کلاس درس یا محیط کار بر عهده بگیرند. مرحله ایفای نقش در مصاحبه استخدامی به مهارت‌های عملی مانند توانایی ایجاد ارتباط مؤثر، مدیریت کلاس، پیاده‌سازی روش‌های تدریس نوآورانه و تعامل سازنده با دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها می‌باشد.

پیش از پرداختن به ادامه مطلب، لازم است این نکته را به اطلاع داوطلبان عزیزی که آزمون کتبی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و در مسیر ارزیابی تکمیلی هستند برسانیم:

کارشناسان ایران استخدام جهت آمادگی داوطلبان در فرآیندهای استخدامی و ارزیابی تکمیلی، کتابی جامع و کاربردی با عنوان “کتاب ارزیابی تکمیلی ایران استخدام” را تدوین کرده‌اند. جهت دانلود این کتاب اینجا کلیک نمایید.

ایفای نقش در مصاحبه چند امتیاز دارد؟

60% امتیاز آزمون استخدامی، به ارزیابی تکمیلی تعلق دارد. این امتیاز به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. چیزی که در ارزیابی تکمیلی مهم است، کسب 95 امتیاز از شایستگی‌های عمومی، 70 امتیاز از شایستگی‌های اختصاصی و 40 امتیاز از شایستگی‌های تخصصی به عنوان حدنصاب می‌باشد. نمره‌دهی در مرحله ایفای نقش بر اساس معیارهای واضح و مشخص انجام می‌شود تا عملکرد داوطلبان در شرایط مختلف تدریس سنجیده شود. هنوز پاسخ دقیقی برای این سوال که ایفای نقش در مصاحبه چند امتیاز دارد داده نشده است.

مطلب مرتبط: ارائه تدریس در مصاحبه آموزش و پرورش چیست؟

نکاتی برای موفقیت در ایفای نقش معلم

برای موفقیت در ایفای نقش معلم در ارزیابی تکمیلی آموزش و پرورش، می‌توانید از نکات زیر بهره ببرید:

آمادگی علمی و محتوایی

قبل از ارزیابی، تمرین و درک عمیقی از موضوعات درسی و روش‌های آموزشی مورد نیاز داشته باشید. نکته‌ای که ضروریست، مطالعه منابع مرتبط و به‌روز بودن با آخرین تغییرات برنامه‌های درسی است.

تسلط بر مهارت‌های ارتباطی

موفقیت در این مرحله به شدت به توانایی برقراری ارتباط مؤثر بستگی دارد. تمرین کردن برای ارائه شفاف و قانع‌کننده و همچنین گوش دادن فعال به مخاطب، می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر از پس این نقش برآیید.

مدیریت کلاس مؤثر

دانش در مورد راهبردهای مختلف مدیریت کلاس و انتظارات رفتاری دانش‌آموزان و مخاطبان از جمله مواردی است که باید به آن تسلط داشته باشید. نشان دادن توانایی در حفظ نظم و انگیزه دانش‌آموزان در یک محیط یادگیری مثبت، بسیار حائز اهمیت است.

توانایی انطباق و خلاقیت

در هنگام ایفای نقش، موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای ممکن است رخ دهد. داشتن آمادگی برای انطباق با شرایط جدید و استفاده از روش‌های خلاقانه برای حل مشکلات و پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان، نشان‌دهنده توانایی‌های شما در موقعیت‌های واقعی خواهد بود.

با توجه به این نکات و تمرین مداوم، می‌توانید ایفای نقش در کانون ارزیابی آموزش و پرورش را به خوبی پشت سر گذاشته و نتایج مطلوبی کسب کنید.

راهنمای تمرین ایفای نقش در مصاحبه استخدامی

تمرین ایفای نقش معلم پیش از مرحله ایفای نقش در مصاحبه استخدامی، نقش‌ بسزایی در آماده‌سازی داوطلبان دارد. در اینجا چند روش برای تمرین ایفای نقش ارائه می‌دهم:

1. شبیه‌سازی محیط کلاس
  • محیطی شبیه به کلاس درست کنید: در خانه یا با همکاری دوستان، محیطی مشابه کلاس درس ایجاد کنید که شامل میز تدریس، صندلی و تخته سیاه یا وایت‌برد باشد.
  • سناریوهای مختلف را پیاده‌سازی کنید: موقعیت‌های مختلف تدریس را با استفاده از سناریوهای متنوع تمرین کنید، مانند برخورد با دانش‌آموزان پرتلاش یا کم توجه، توضیح یک مفهوم دشوار، مدیریت یک موقعیت بحرانی در کلاس یا رویارویی با اولیای دانش آموز یا مدیر، سایر همکاران و…
2. بازی نقش با دوستان و خانواده
  • نقش‌های مختلف را تقسیم کنید: دوستان یا اعضای خانواده می‌توانند نقش دانش‌آموزان، همکاران، مدیر مدرسه و یا اولیای دانش آموزان را بازی کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مختلف عکس‌العمل نشان دهید.
  • بازخورد دریافت کنید: پس از هر جلسه تمرین، از بازیگران نقش خواهش کنید تا بازخورد صادقانه‌ای در مورد عملکرد شما ارائه دهند.
3. تمرین موقعیت‌های سخت
  • موقعیت‌های چالش‌برانگیز را فهرست کنید: فهرستی از سخت‌ترین موقعیت‌هایی که ممکن است در مدرسه و کلاس با آن‌ها روبرو شوید تهیه کنید و راه‌حل‌های ممکن برای هر یک را طراحی کنید.
  • تمرین پاسخ‌گویی به سوالات دشوار: تمرین کنید که چگونه به سوالات دشواری که ممکن است دانش‌آموزان یا داوران بپرسند، پاسخ دهید.
4. استفاده از منابع آنلاین
  • ویدئوهای آموزشی را تماشا کنید: فیلم روش تدریس ایفای نقش و ویدئوهای آنلاین معلمان حرفه‌ای را ببینید تا ایده‌هایی برای بهبود عملکرد خود به دست آورید.
  • استفاده از تجربیات داوطلبان سال‌های قبل: با مراجعه به صفحه تجربیات مصاحبه و گزینش استخدامی آموزش و پرورش ایران استخدام می‌توانید از تجربیات کاربران در مراحل ارزیابی تکمیلی و گزینش افراد بهره مند شوید.
تمرین ایفای نقش در مصاحبه

نمونه سناریو و تمرین ایفای نقش در مصاحبه آموزگاری و دبیری

طبق تجربیات داوطلبانی که به مرحله ارزیابی تکمیلی و گزینش راه یافته‌اند، برخی از موضوعات و سناریوهای ایفای نقش در مصاحبه دبیری و آموزگاری و حتی ایفای نقش در مصاحبه فرهنگیان شامل موارد زیر بوده‌اند:

۱. بچه ای که اخیراً بی‌نظم شده و مادرش نمی‌پذیرد
۲. بچه ای که اخیراً زیاد دروغ می‌گوید و مادرش نمی‌پذیرد
۳. بچه ای که مرده است و خانواده‌اش سابقه بیماری قلبی دارند،  چطور اطلاع بدیم؟
۴. مریم محسنی مشکلات رفتاری دارد و نیز روی صندلی و دیوار مدرسه می‌نویسد و کنترل خشم ندارد
۵. دخترباهوشی که به تازگی پرخاشگر شده است
۶. دانش آموزی که رفتارهای مخربی از خودش نشان می‌دهد
۷. دختری که خیلی تأخیر داره و زیاد غایب می‌شود
۸. بچه ای که به تازگی بدرفتاری می‌کند و دوستانش را مسخره می‌کند
۹. مریم گوشه‌گیر شده است و در فعالیت‌ها مشارکت نمی‌کند
۱۰. مریم پرخاشگر و زود رنج شده است
۱۱. سارا که افسرده شده است
۱۲. مریم محسنی پرخاشگر است و بچه‌ها را تهدید می‌کند و هل میده و لگد می‌زند و…
۱۳. مریم محسنی، دانش‌آموزی که جدیداً تقلب می‌کند و…
۱۴. مریم دختری که جدیداً خیلی تأخیر می‌کند
۱۵. مریم محسنی دانش‌آموز بی‌نظمی است

روش ایفای نقش در تدریس

این روش همانند بحث گروهی یکی از روش‌های تدریس معلمان در کلاس‌های درس نیز محسوب می‌شود. در این روش معلم سناریوهایی را طراحی می‌کند که دانش‌آموزان را در موقعیت‌های عملی قرار می‌دهد، به آنها اجازه می‌دهد تا دانش خود را به طور کاربردی به کار ببرند. او به عنوان هدایت‌کننده و ناظر فعالیت‌ها عمل می‌کند، تعاملات دانش‌آموزان را هدایت و پیشرفت آنها را ارزیابی می‌کند. در نهایت، معلم بازخوردهای سازنده‌ای ارائه می‌دهد تا دانش‌آموزان بتوانند از تجربیات خود درس بگیرند و در یادگیری پیشرفت کنند.

سخن پایانی

ایفای نقش در فرآیند استخدامی آموزش و پرورش پلی است بین دانش تئوریک شما و توانایی‌های عملی لازم برای مواجهه با چالش‌های واقعی در محیط‌های آموزشی. تسلط بر ایفای نقش معلم به شما این امکان را می‌دهد که نه تنها به عنوان یک معلم، بلکه به عنوان یک راهنما، مشاور بر دانش‌آموزان، تأثیرگذار باشید.

پیشنهاد می‌کنیم که با تمرکز بر توسعه مهارت‌های ارتباطی، توانایی حل مسئله و خلاقیت در تدریس، خود را مداوماً به روز رسانی کرده‌ و خود را ارتقا دهید.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که ایفای‌ نقش‌‍ شما در مرحله ارزیابی و گزینش تنها نمونه‌ای از توانایی‌هایی است که در طول حرفه خود به کار خواهید بست. بنابراین، هر تجربه‌ای را به عنوان فرصتی برای یادگیری، پیشرفت و تبدیل شدن به نسخه‌ای بهتر از خود به عنوان معلمی توانمند و مؤثر مورد استفاده قرار دهید. این تجارب بنیانی محکم برای آینده شغلی درخشان شما در حوزه آموزش و پرورش خواهد ساخت.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه‌های استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام برای مربی تر بیتی مشاور چطور برا مصاحبه آماده بشیم اون ک تدریس ندارم ….نمی‌دونم چی بخونم یا اونم ایفای نقش داره

    1. درود دوست عزیز
      از جاییکه امسال اولین سالی هست که این مشاغل ارزیابی تکمیلی دارند، تجربیاتی از جزئیات این ارزیابی در دسترس نیست. اما کلیات مطابق دفترچه راهنما بصورت ارزیابی تکمیلی آموزگاری و دبیری خواهد بود.
      تا زمان اعلام اطلاعیه در مورد نحوه برگزاری ارزیابی تکمیلی مشاغل کیفیت بخشی میتونید کتاب ارزیابی تکمیلی ایران استخدام رو تهیه و استفاده کنید.
      جهت دانلود کتاب ارزیابی تکمیلی و مصاحبه آموزش و پرورش کلیک نمایید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا