معرفی مشاغل

معرفی شغل فیلمنامه نویس

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آشنایی با شغل فیلمنامه نویسی

وقتی به تماشای یک فیلم تلویزیونی می‌نشینید حتما این سوال برایتان مطرح شده است که روند تهیه یک فیلم چگونه است؟ اغلب ما در پاسخ ممکن است به عوامل اصلی فیلم همچون کارگردان یا بازیگران فکر کنیم، اما در اصل افراد دیگری هستند که گرچه در صحنه نیستند اما نقش مهمی در شکل‌گیری یک فیلم دارند. فیلمنامه‌نویس یکی از این شخصیت‌ها است. نقش فیلم‌نامه نویس در ارائه نهایی فیلم بسیار مهم است؛ زیرا او با بخش اصلی فیلم یعنی داستان سروکار دارد. با این حال تمام وظایف فیلمنامه نویس تنها به نوشتن داستان فیلم یا سریال تلویزیونی محدود نمی‌شود، بلکه او وظایف و نقش‌های دیگری نیز دارد که در این نوشته به آنها پرداخته شده است. در کنار آن، به سایر موضوعات و سوالاتی که ممکن است در رابطه با شغل فیلمنامه نویس مطرح باشد نیز اشاره شده است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

فیلمنامه‌نویسی چیست؟

یک فیلمنامه نویس که به عنوان سناریست نیز شناخته می شود، برای رسانه‌های تصویری مانند فیلم یا تلویزیون می‌نویسد. اگرچه فیلمنامه نویسان می‌توانند توسط تماشاگران یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی نادیده گرفته شوند، اما آنان نقش اساسی در هر پروژه ایفا می‌کنند، زیرا آنها داستان را می‌نویسند.
آنها داستانی را می‌نویسند که توسط بازیگر و سایر عوامل فیلم اجرا خواهد شد. آنها همه جنبه‌های یک فیلمنامه را می‌نویسند، از دیالوگ گرفته تا کارگردانی صحنه. فیلمنامه نویسان باید بتوانند در هنگام ساخت یک فیلمنامه کارهای مختلفی انجام دهند، از جمله:

  • ایجاد شخصیت‌ها
  • نوشتن دیالوگ‌های قابل باور
  • نوشتن طرح‌های جذاب

روند فیلمنامه نویسی این مراحل را دنبال می‌کند:

  • تولید ایده تولید
  • تولید ایده‌های تحقیق
  • برنامه‌ریزی فیلمنامه
  • توسعه شخصیت‌ها
  • نوشتن فیلمنامه

مطلب مرتبط: چگونه وارد رشته کارگردانی شویم؟ (بررسی بازارکار و درآمد)

تفاوت نویسنده و فیلمنامه نویس

فیلم‌نامه‌نویسان ممکن است نویسندهٔ رمان یا انواع داستان هم باشند یا صرفاً به کار نوشتن فیلم‌نامه بپردازند.
لاله صبوری فیلمنامه نویس در ارتباط با تفاوت فیلمنامه نویس و نویسنده این گونه گفته است: فیلمنامه داستانی تصویری است و نمی‌شود گفت که یک نویسنده خوب می تواند فیلمنامه‌نویس خوبی هم باشد. اما یک فیلمنامه‌نویس خوب، نویسنده خوبی نیز می شود.
هم در داستان و هم در فیلمنامه موقعیت های دراماتیک باید وجود داشته باشد اما در یک کار داستانی می توان از روایت استفاده کرد این در حالی است که فیلمنامه بیان تصویر است و باید نشان داده شود.

فیلمنامه نویسان چه می‌کنند؟

در بیشتر مواقع کارگردان ها، کار نوشتن فیلمنامه را هم خودشان انجام می دهند. می توان گفت بعضی از آنها فقط فیلم هایی که فیلمنامه آن ها را خودشان نوشته اند می سازند.
یک فیلمنامه نویس در واقع می‌تواند چیزهای مختلفی را فراتر از فیلمنامه سنتی فیلم شما بنویسد:

  • فیلم‌های بلند
  • فیلم‌های کوتاه
  • سریال‌های تلویزیونی
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • نمایش‌های صحنه‌ای
  • بازی‌های کامپیوتری

در کنار نوشتن، می‌توان وظایف دیگری را نیز برای فیلمنامه نویس متصور شد:

  • توسعه ایده برای فیلمنامه‌های اصلی
  • ایجاد چارچوب اولیه برای فیلمنامه‌ها
  • نوشتن یک داستان و تطبیق آن با یک فیلمنامه
  • دیدار با مدیران برای برای ارائه فیلمنامه‌ها و ایده‌ها
  • ترکیب عناصر بصری در صحنه‌ها با طرح و دیالوگ
  • همکاری با تهیه کننده و کارگردان برای ویرایش و تنظیم فیلمنامه در صورت نیاز

فیلمنامه نویسان ممکن است مطالب اصلی را ارائه دهند، فیلمنامه‌ای را بر اساس رویدادهای واقعی بنویسند یا یک اثر موجود (مانند کتاب، نمایشنامه یا فیلم) را اقتباس کنند. برای اقتباس، فیلمنامه نویسان مطالب موجود را با مجوز قانونی بازنویسی و دوباره کار می‌کنند. برای فیلمنامه‌هایی که بر اساس رویدادهای واقعی هستند، فیلمنامه نویسان باید قبل از نوشتن تحقیق کنند.

انواع فیلمنامه نویس

بیشتر فیلمنامه نویسان در یک ژانر تخصص دارند، مانند:

  • اکشن
  • کمدی
  • نمایشی
  • فانتزی
  • وحشت
  • علمی- تخیلی

بسیاری از فیلمنامه نویسان می‌دانند که چگونه ژانرهای مختلف را برای فیلم یا تلویزیون بنویسند. روشی که یک فیلمنامه نویس در کار خود برخورد می‌کند بسته به پروژه خاصی که انجام می دهد بسیار متفاوت است.

یک فیلمنامه نویس به چه سطح از سوادی نیاز دارد؟

فیلمنامه نویس می‌تواند بر پایه تجربه و آموزش آکادمیک و غیرآکادمیک وارد این عرصه شود. در حالت غیرآکادمیک، آموزش‌ها معمولا بر اساس تجربه، مهارت و استعدادهای شخصی به وجود می‌آید. در برخی از موارد نیز افراد مهارت خود را از طریق شرکت در موسسات یا آموزشگاه‌های آزاد، تقویت می‌کنند.
در رابطه با آموزش آکادمیک نیز افراد می‌توانند با تحصیل در رشته‌های مرتبط، فعالیت خود در این زمینه را آغاز کنند. رشته سینما، نمایش‌نامه نویسی و رشته‌هایی که دارای گرایش فیلمنامه نویسی هستند، از جمله رشته‌های مرتبط با فیلمنامه نویسی هستند.

بازارکار فیلمنامه نویس

فیلمنامه نویسان، بسته به تجربه، مهارت و شهرت خود ممکن است در وهله اول با عوامل تلویزیون و سینما همکاری کنند. آنها همچنین ممکن است به عنوان کارمندان حقوق بگیر برای شرکت‌های تولیدی کار کنند، حتی برخی از آنها بر اساس قرارداد کار می‌کنند یا فیلمنامه‌ها را بر اساس مشخصات می‌فروشند.

نحوه کار کردن فیلمنامه نویس

فیلمنامه نویسان به شکل مستقل یا طی قراردادهای کاری با کارگردان و یا کارفرمایان، کار می‌کنند. در شکل مستقل، افراد فیلمنامه نویس، ابتدا فیلمنامه خود را تهیه می‌کنند، سپس به تهیه کننده می‌فروشند. در این شکل از کار نیاز نیست که فیلمنامه نویس حتما در محل خاصی حضور یابد، بلکه می‌تواند به شکل دورکار در خانه خود به نوشتن مشغول شود.
اما در موارد دیگر و بسته به محل کار فیلمنامه نویس، نوع کار کردن متفاوت است و بر اساس قرارداد و پروژه می‌باشد. در این شکل از کار کردن نیز فیلمنامه نویس ممکن است ملزم به حضور در محل کار نباشد. از این رو شکل دورکاری را برای این نوع از کار کردن نیز می‌توان تعریف کرد.

درآمد فیلمنامه نویسی چقدر است؟

در حالی که بسیاری فکر می‌کنند فیلمنامه نویس باید پول زیادی به دست آورد، اما تفاوت زیادی بین نویسندگان فوق العاده موفق و نویسندگان کمتر شناخته شده نیز وجود دارد. اکثر فیلمنامه نویسان کارهای دیگری را برای حمایت از نوشته خود انجام می دهند. با این حال فیلمنامه نویسان موفق، درآمد نسبتا خوبی دارند و حقوق آنها طی قرارداد با کارگردان یا کارفرمایان مشخص می‌شود.

چگونه فیلمنامه‌نویس شویم؟

اولین کاری که هر فیلمنامه نویس مشتاق برای استخدام باید انجام دهد این است که استعدادهای نویسندگی خود را توسعه دهد. پرورش این استعداد نسبتاً ساده است، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر چیزی را که می‌خواهید بنویسید. نیازی نیست مستقیماً وارد یک فیلمنامه تلویزیونی یا پروژه فیلمنامه بزرگ شوید. فقط شروع کنید و به نوعی مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید، چه نوشتن نمایشنامه، مقاله، داستان کوتاه یا هر چیز دیگری. در حین کشف صدای منحصر به فرد خود، با روند نوشتن راحت خواهید شد. از آنجا، می توانید بفهمید که به سمت چه ژانری نیز کشیده شده‌اید.
برخی از نویسندگان، حضور در موسسات آموزشی ساختار یافته را مفید می‌دانند، مانند رفتن به مدرسه فیلم، گذراندن دوره‌های دانشگاهی، یا شرکت در یک کارگاه آموزشی آنلاین. نمرات و ضرب الاجل می‌تواند به شما انگیزه دهد که بنشینید و کار کنید. وقتی صحبت از مدارس یا آموزشگاه فیلم می‌شود، به فیلمسازان، بازیگران، هنرمندان و سایر نویسندگان نیز دسترسی خواهید داشت تا برای الهام گرفتن و ارتباطاتی که ممکن است منجر به شغلی در این صنعت شود، به آنها مراجعه کنید. برای دسترسی به بازار کار این شغل و ارتبازط با افرادی که در این زمینه درج آگهی کرده اند به آگهی های استخدام فیلمنامه نویس در سایت ایران استخدام سر بزنید.

مهارت‌های مورد نیاز یک فیلمنامه نویس

برای موفقیت به عنوان یک فیلمنامه نویس، به طور کلی به مهارت‌‌ها و ویژگی‌های زیر نیاز دارید:

مهارت‌های نوشتاری:
تسلط قوی به زبان انگلیسی و توانایی نوشتن داستانی جذاب

مهارت‌های مشاهده‌ای:
بسیاری از فیلم‌نامه‌نویسان شخصیت‌ها، خطوط داستانی و بسیاری از گفت‌وگوهای یک فیلمنامه را بر اساس رویدادها، مکان‌ها و افرادی که در زندگی واقعی مشاهده کرده‌اند، قرار می‌دهند. بنابراین برای آنکه بتوانید خوب ببینید و بنویسید، بهتر است مهارت‌های خود در این زمینه را تقویت کنید

خلاقیت:
فیلمنامه نویسان باید بتوانند ایده‌های جدیدی ارائه دهند و همچنین تصور کنند که یک فیلم قبل از ساخته شدن چگونه می‌تواند باشد. قدرت ایده‌پردازی را نیز می‌توان جز مهارت‌های این دسته قرار داد.

مهارت‌های بین فردی:
هنگام کار بر روی یک فیلم، فیلمنامه نویسان باید با تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و سایر اعضای تیم کار کنند تا فیلمنامه را در صورت نیاز تنظیم کنند. آنها همچنین باید بتوانند به طور موثر فیلمنامه‌های خود را ارائه دهند.

شخصیت شناسی فیلمنامه نویس

برای شخصیت شناسی یک فیلمنامه نویس ویژگی‌های خاصی مطرح شده است که وجود آنها می‌تواند به روند بهتر کار کمک کند. خبر خوب این است که شما می‌توانید ویژگی‌هایی را پرورش دهید که باعث موفقیت شما می‌شود. برخی از این ویژگی‌ها عبارت است از:

خود انضباطی:
برخی از مردم به تنهایی در خانه خود می‌نشینند، بدون اینکه رئیسی بالای سرشان بایستد، تمام روز برای نوشتن یک مقاله کار می‌کنند تا به یک ضرب الاجل برسند. اما آنها کم هستند. اکثر مردم، به حال خود رها می‌شوند، تمام بازی تاج و تخت را تماشا می‌کنند، به پیاده‌روی می‌روند، لباس‌هایشان را می‌شویند… هر چیزی جز نوشتن. پس خودانظباطی یک ویژگی مهم است که هر کسی آن را ندارد و برای یک فیلمنامه نویس ضروری است.

عشق به یادگیری:
اگر دوست دارید چیزهای جدید یاد بگیرید، این ویژگی یک مزیت بزرگ است. از یادگیری نحوه استفاده از توییتر یا نحوه نوشتن یک درخواست عالی تا تحقیق در مورد موضوعات عجیب و غریب، عشق شما به یادگیری را نشان می‌ئهئ و می‌تواند کمک زیادی به شما نماید.

اعتماد به نفس درونی:
احساس شما مبنی بر اینکه مهارت نویسندگی شما دارای ارزش است نباید فقط به تعریف و تمجید ویراستار بستگی داشته باشد. بلکه باید از درون بباشد و تحت تأثیر ورودی‌های بیرونی قرار نگیرد.

تعهد:
شما باید متعهد باشید که به این موضوع پایبند باشید، در غیر این صورت ممکن است با موفقیت فاصله زیادی پیدا کنید و در نهایت تسلیم شوید.

کنجکاوی:
کنجکاوی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های داستانی زیادی خلق کنید و شما را وادار می‌کند تا تمام سوالاتی را که برای ایجاد یک پیش‌نویس درخشان به آنها نیاز دارید، از مخاطبان احتمالی بپرسید.

جسارت:
افراد جسور و شجاع هیچ ترس و ابایی از شکست ندارند. آنها به شکست به منزله یک گام اساسی نگاه می‌کنند و از آن به عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

اشتیاق به خودسازی:
نویسندگان با تلاش برای بهبود مستمر در حرفه خود به سمت بالا حرکت می‌کنند و درآمد بیشتری کسب می کنند. همیشه از ویراستاران یا عوامل مربوطه می‌پرسند که چه چیزی را می‌توانند تغییر دهند تا در آینده یک پیش‌نویس اولیه تمیزتر ایجاد کنند؟

باز بودن:
نویسندگان مستقل خوب، پذیرای شنیدن انتقادات و پیشنهادات هستند و مایلند با عوامل مرتبط همکاری کنند تا نوشته‌ای را بسازند که بهترین خدمت را به مخاطب می‌دهد.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید شغل فیلمنامه نویسی یک شغل تخصصی است که فعالیت در آن مستلزم یادگیری و آگاه بودن از فنون و اصول مربوط به فیلمنامه نویسی است. با این حال این بدان معنا نیست که شما بدون مدرک، فاقد مهارت در این زمینه هستید و یا مجوز فعالیت ندارید، بلکه گاه خلاقیت و استعداد در خلق داستان‌ها می‌تواند عاملی جهت تدوین فیلمنامه‌هایی عالی شود. اگر واقعا جز افرادی هستید که به این شغل علاقه دارید و فکر می‌کنید ایده‌پرداز خوبی نیز هستید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و از هر راهی که به نظرتان بهتر و آسان‌تر است آغاز کنید. فرقی نمی‌کند این راه، رفتن به دانشگاه است یا ثبت نام در یک موسسه یا خواندن کتاب و مقاله، مهم تشخیص خودتان است و شرایطی که در آن قرار دارید. مهم قدم اول است و تحمل سختی‌های آن. زیرا ممکن است در ابتدا کارهای شما جدی گرفته نشود؛ اما هر چه که بیشتر تلاش کنید و با فیلمنامه نویسان و عوامل مرتبط در ارتباط باشید؛ زودتر به نتیجه خواهید رسید. پس از یادگیری فنون فیلمنامه نویسی
می توانید با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام و بارگذاری اطلاعات خود در این رزومه، کارفرما و کارگردان هایی را که در این زمینه به درج آگهی پرداخته اند از مهارت خود مطلع سازید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام فیلمنامه نویس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام من چند ساله داستان فیلمنامه ای مینویسم و نسبتا بیشتر کارها می‌توان سریالی کار کرد و بعضی از کارهام شماره دو و بیشتر داره حالا باید چطور با شما آشنا شد و نمونه کار داد تا بفهمم چطور نوشتم چون ۱۲ سال و نیمه دلی مینویسم
    من با ایمیلم کار نمیکنم مطمعا نیستم آدرس ایمیل درست باشه

    1. درود دوست عزیز
      اگر دنبال پروژه و کار هستید، میتونید به عنوان کارجو در سایت عضو بشید، با استفاده از رزومه ساز ایران استخدام رزومه خودتونو آماده کنید و برای موقعیت‌های شغلی نویسنده و مؤلف یا محتوا گذار رزومه خودتونو ارسال کنید و منتظر تماس کارفرما باشید.

      جهت عضویت به عنوان کارجو اینجا کلیک نمایید.
      آرزوی موفقیت داریم براتون

  2. سلام.
    ببخشید فیلمنامه نویس میتونه برای انیمیشن هم فیلمنامه بنویسه؟یا یه انیماتور باید فیلمنامه انیمیشن رو بنویسه؟
    تشکر

    1. سلام
      بله_ شما می توانید به عنوان یک فیلمنامه نویس برای انیمیشن هم فیلمنامه بنویسید اما باید توجه داشته باشید فیلم نامه ای که برای یک برنامه انیمیشنی نوشته می شود با فیلم نامه ای که برای یک فیلم نوشته می شود متفاوت است و هر کدام از اینها قواعد نوشتاری مخصوص به خود را دارند.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا