کارجومعرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس تولید محتوا (وظایف و مهارت‌ها)

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ (بررسی الزامات)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

این‌روزها سوالی که احتمالا بسیاری از افراد دارند این است که تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا به فرآیند ایجاد و یا تولید یک محتوا اعم از متن، عکس و یا حتی یک فیلم دلالت دارد. یعنی هر آنچه که در پس خود حاوی پیام و مفهومی باشد می‌تواند یک محتوای تولید شده باشد. اما کارشناس تولید محتوا کیست؟ کارشناس تولید محتوا(به انگلیسی Content production expert) مسئولیت ایجاد، تدوین و مدیریت محتوا را در یک سازمان یا شرکت بر عهده دارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

در بسیاری از موارد برای تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا تحصیلات خاصی اجباری نیست. این حوزه به طور عمده بر اساس مهارت‌ها، تجربه و قدرت خلاقیت افراد تعیین می‌شود. با این حال، می‌توانید از تحصیلات و آموزش‌های مرتبط برای تقویت مهارت‌های خود بهره ببرید. تحصیلات در حوزه‌های مختلف می‌تواند به شما در تولید محتوا کمک کند، اما اجباری نیست. برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

استخدام کارشناس تولید محتوا

1. افزایش مهارت‌های نوشتاری

مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید. می‌توانید با خواندن کتب و منابع مرجع در زمینه نوشتاری، مهارت نوشتن و دانش ضروری را آغاز بدست آورید.

2. تحصیلات و آموزش

تحصیل در رشته‌های تحصیلی مرتبط با تولید محتوا مانند رشته‌های ارتباطات، رشته‌های مدیریت محتوا و بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند. می‌توانید در دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و دوره‌های آنلاین که در زمینه تولید محتوا و مهارت‌های مرتبط تدریس می‌شوند شرکت کنید. برخی مراکز آموزشی پس از پایان دوره‌های آموزشی مدرک کارشناس تولید محتوا نیز ارائه می‌دهند.

3. مطالعه و تحقیق

با مطالعه روزنامه‌ها، مجله‌ها، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها و منابع دیگر در حوزه مورد علاقه خود، اطلاعات فنی مربوط به آن را کسب کنید. علاوه بر آن، آگاهی داشتن از نوآوری‌ها و ترند‌های جدید در حوزه تولید محتوا نیز بسیار مفید است.

4. تجربه کاری

شروع به کار در حوزه تولید محتوا می‌تواند بهترین راه برای افزایش تجربه شما باشد. ساختن وبلاگ شخصی یا نوشتن محتوا برای وبسایت‌ها و منابع دیگر (به عنوان نویسنده مهمان) کمک کننده است. همچنین، شرکت در پروژه‌ها و کارها به عنوان عضو تیم تولید محتوا یا استخدام شدن در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به تولید محتوا نیاز دارند، نیز تجربه کاری شما را افزایش خواهد داد.

5. شبکه‌سازی

ایجاد ارتباط با افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، شرکت در همایش‌ها، کنفرانس‌ها، جلسات شبکه‌سازی و فعالیت در جوامع آنلاین، می‌تواند شما را با افرادی با تجربه و دانش در این صنعت آشنا کند و به شما فرصت ارتباط و یادگیری بیشتر بدهد.

6. ادامه یادگیری و به‌روزرسانی

تولید محتوا یک صنعت پویا و در حال تغییر است. شما باید همیشه به روز مانده و از تغییرات و ترند‌های جدید آگاه باشید. مطالعه منابع جدید، شرکت در دوره‌های آموزشی و تمرین مهارت‌ها، به شما کمک خواهد کرد تا همواره بروز و برتر باشید.

توصیه می‌شود با افراد حاکم در صنعت تولید محتوا صحبت کنید و از تجربیات آنان استفاده کنید. مدیران محتوا، روزنامه‌نگاران، کپی‌رایترها و ویراستاران می‌توانند منابع بسیار ارزشمندی برای یادگیری شما باشند. با تمرین و تجربه، شما می‌توانید مهارت‌های لازم را تسلط بخشید و به عنوان یک کارشناس تولید محتوا حرفه‌ای در صنعت فعالیت کنید.

شخصیت‌های مناسب تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا باید واجد برخی از ویژگی‌های شخصیتی باشد تا بتواند به راحتی از پس این شغل برآید. آرام، باملاحظه و خلاق بودن و داشتن اراده بالا از جمله این مهارت هاست. افراد با ویژگی شخصیتی INFJ دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی و احساسی می‌باشند.

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

حیطه فعالیت کارشناسان محتوا بسته با سازمان، شرکت، رسانه و حتی کشورها ممکن است متفاوت باشد. چنانچه برخی از کارشناسان فقط می‌نویسند یا مقالات، فهرست‌ها، نظرسنجی‌ها و موارد دیگر را با دستورالعمل‌های خاص تولید و منتشر می‌کنند. برخی هم ممکن است علاوه بر نوشتن متن، با تصاویر، ویدیوها، فایل‌های GIF، موسیقی و رسانه‌های جدید مانند پخش زنده یا VR نیز کار کنند.

در حالی که برخی از تولیدکنندگان محتوا، محتوای دیداری یا شنیداری ایجاد می‌کنند. برخی دیگر به سادگی مدیریت می‌کنند و از طیف گسترده‌ای از منابع استخراج می‌کنند و آن‌ها را به گونه‌ای ترکیب می‌کنند که به نظر جاری، جذاب و گویا باشد. علاوه بر این، گاهی هم از آنها خواسته می‌شود که برای کانال‌ها یا صفحات رسانه‌های اجتماعی محتوا ایجاد کنند.

به طور کلی می‌توان کارشناسان تولید محتوا را شامل چند گروه دانست:

کارشناس تولید محتوای متنی

برخی از تولیدکنندگان محتوا اطلاعاتی را ایجاد می‌کنند که در صفحه وب سایت به صورت متن نمایش داده می‌شود. معمولاً به نویسندگان دستورالعمل‌هایی برای شمارش کلمات داده می‌شود که صاحبان وب‌سایت آن‌ها را برای ماندن بازدیدکنندگان در صفحات خود ترغیب می‌کنند. این نویسندگان اغلب باید کلمات کلیدی را در مقالات خود بگنجانند تا به افزایش رتبه موتورهای جستجو کمک کنند. نویسندگان اغلب باید از دستورالعمل‌های ویرایشی پیروی کنند که ممکن است توسط کارفرما تعیین شود.

کارشناس تولید محتوای تصویری

برخی از تولیدکنندگان محتوا آثاری را طراحی می‌کنند تا در نمایش‌های اسلاید چند صفحه‌ای به نمایش گذاشته شوند.

کارشناس تولید محتوای ویدئویی

حجم قابل توجهی از مطالب در اینترنت به صورت ویدئو نمایش داده می‌شود. تولید کننده محتوا از سوژه مورد نظر فیلمی را تهیه، ویرایش و موسیقی و گرافیک را به ویدیوی نهایی اضافه می‌کند.

ویرایشگرهای محتوا

برخی از افراد تنها محتواهای تولید شده را ویرایش می‌کند. ویراستاران محتوا موظفند اطمینان حاصل کنند که اطلاعاتی که ویرایش می‌کنند از نظر واقعیات صحیح و به خوبی نوشته شده‌ اند و مطابق با دستورالعمل مورد نظر وب سایت بوده است.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس تولید محتوا

کارشناسان تولید محتوا باید دارای برخی مهارت‌ها باشند. این مهارت‌ها را می‌توان تحت عنوان مهارت‌های کلی و مهارت‌های تخصصی در نظر گرفت.

مهارت‌های تخصصی شامل:

  • مهارت در روش‌های جستجو در اینترنت
  • آشنایی یا تسلط به زبان انگلیسی
  • تسلط در مجموعه مایکروسافت آفیس
  • مهارت تهیه فیلم و اسلاید عکس

مهارت‌های عمومی هم عبارتند از:

  • توانایی قدرت نویسندگی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • خلاقیت

شرایط کار و استخدام کارشناس تولید محتوا

کارشناسان تولید محتوا به دو شکل حضوری و آنلاین (دورکاری) فعالیت دارند.

استخدام کارشناس تولید محتوا دورکاری

دورکاری شکل رایج زمینه تولید محتوا است. در استخدام تولید محتوا غیر حضوری کارشناس تمام روند کار را به دور از شرکت یا سازمان خاص انجام داده و بدون مراجعه حضوری، محتوای تولید شده را از راه‌های ارتباطی مشخص شده به دست کارفرما می‌رساند. در روش دورکاری معمولا قرارداد رسمی بین طرفین امضا نمی‌شود، بلکه توافقات به شکل ضمنی و رضایت دو طرف است.

دورکاری مزایای خاص خود را دارد. از اولین مزیت‌ها می‌توان به حذف برخی از هزینه‌های اضافی همچون هزینه رفت و آمد اشاره کرد. در این روش، کارشناس می‌تواند برای وقت خود برنامه‌ریزی کند (تحت قوانین و مقررات سازمان نیست). هر چند در روش دورکاری کارشناس از برخی مزایا همچون بیمه محروم است. دورکاری برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مقرون به صرفه است.

استخدام کارشناس تولید محتوای حضوری

در این روش کارشناس موظف است در ساعات و روزهای مقرر، در مجموعه حضور یابد و فعالیت‌های تعیین شده‌ای را به انجام برساند. در روش حضوری، کارشناس از مزایایی چون بیمه بهره‌مند است و در مقابل مجبور است تابع مقررات سازمان باشد.

بررسی حقوق و درآمد کارشناس تولید محتوا

حقوق و مزایای کارشناس تولید محتوا بسته به نوع کار آن یعنی حضوری یا دورکاری متفاوت است. کارشناسان دورکار معمولا به صورت توافقی دستمزد خود را تعیین می‌کنند. این دستمزد ممکن است بر حسب تعداد کلمات و یا به صورت پروژه‌ای تعیین شود. البته در روند پروژه‌ای به دلیل ماهیت کار این رقم متفاوت است.
در زمینه کار حضوری نیز دستمزد تعیین شده بر اساس نوع شرکت و حیطه فعالیت آن متفاوت است. با این حال در شکل حضوری، کارشناس تولید محتوا از برخی از مزایایی همچون حداقل حقوق وزارت کار (در صورت اشتغال تمام وقت)، بیمه، عیدی و برخی از مزایای مناسبتی هم برخوردار می‌شود.

چطور به عنوان کارشناس تولید محتوا استخدام شویم؟

اگر دستی در نوشتن دارید وبه نویسندگی علاقه‌مند هستید و یا در بخش تولید و تدوین محتوای تصویری بصری خلاقیت و مهارت دارید می‌توانید در پنل کارجویی ایران استخدام عضو شوید. با عضویت در پنل کارجویی و ساخت یک رزومه حرفه‌ای با کمک رزومه ساز ایران استخدام و فعال ساختن رزومه خود در بخش کاریابی امکان دیده شدن رزومه خود توسط کارفرمایان را فعال می‌کنید. کارفرما در صورت مشاهده رزومه و تایید آن با راه‌های ارتباطی درج شده در رزومه با شما در تماس خواهد بود.

جهت ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

حتی با مراجعه به صفحه اصلی سایت ایران استخدام به آدرس Www.IranEstekhdam.ir و تایپ عبارت “استخدام کارشناس تولید محتوا” در قسمت جست‌وجوی عنوان شغلی وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید آگهی‌های استخدام مرتبط را مشاهده نمایید. در صفحه پیش رو می‌توانید نتایج را فیلتر نمایید. برای مثال با انتخاب استان مربوطه می‌توانید فرصت‌های شغلی کارشناس تولید محتوا در مشهد و یا آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا در اصفهان را مشاهده نمایید. حتی با انتخاب نوع همکاری (حضوری یا دورکار) آگهی های استخدام کارشناس تولید محتوا دورکاری (استخدام تولید محتوا غیر حضوری) را مشاهده نمایید.

با فعالسازی سیستم پیامکی یا ایمیل هم می‌توانید آگهی‌های استخدام مرتبط با رده شغلی یا رشته‌ تحصیلی خود را به محض انتشار در سایت در قالب پیامک و ایمیل دریافت کنید.

جهت عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام کلیک نمایید.

چطور کارشناس تولید محتوا استخدام کنیم؟

اگر برای مجموعه خود به دنبال استخدام نیروی تولید محتوا یا سئو کار می‌باشید می‌توانید با عضویت در پنل کارفرمایان سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام خود نیروی مورد نظر را در استان مدنظر و یا از سراسر کشور جذب نمایید.

مطلب مرتبط: نمونه متن آگهی استخدام کارشناس تولید محتوا

سخن پایانی

تولید کننده محتوا بخش مهمی از نیروی حضوری یا آنلاین یک سازمان است که محتوا را برای سایت‌ها، شرکت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و یا بلاگ‌ها تولید می‌کند. مسئولیت‌های آن‌ها حول محور شناسایی نیازهای مشتریان، تحقق آن نیازها، برآوردن نیازهای آنها، مدیریت فرآیندهای خلاقانه و تولید و در برخی از موارد همکاری با بخش‌ها و تیم‌های دیگر برای اطمینان از جریان کار و کیفیت بهینه تولید و انتشار است.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا