معرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس صادرات

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آشنایی با شغل کارشناس صادرات و وظایف آن

شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهایی که بر پایه صادرات محصولات و خدمات خود متمرکز هستند، برای بسیاری از امور صادراتی خود جایگاه و ارزش بالایی برخوردارند. زیرا بخش مهمی از عملکرد کسب و کار آنها بر پایه صادرات تعریف می‌شود. به عبارتی اگر صادرات یک کسب و کار متوقف شود، آن کسب و کار حتما متحمل شکست خواهد شد. وقتی صحبت از صادرات می‌شود، بسیاری تصور می‌کنند که با یک پروسه آسان مواجه هستند. اما برخلاف این تصور، صادرات نیز قوانین خاص خود را دارد و مستلزم به کار بستن مکانیسم‌هایی برای ارتقا است. از این رو همواره وجود افرادی که به این مکانیسم‌ها توجه داشته باشند و در عین حال تمام تدابیر مربوط به صادرات را در نظر بگیرند، یکی از ضروریات هر کسب و کار است. اما سوال این است که این افراد چه کسانی هستند و چه وظایفی دارند؟ پاسخ این سوال، کارشناس صادرات است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس صادرات کیست؟

کارشناس صادرات، فردی است که در یک شرکت، سازمان و یا کسب و کار، مسئولیت صادرات و نظارت بر رویه‌های فروش خارجی را بر عهده دارد. او مسئول ارائه خدمات به رسانه‌های سازمانی در کشورهای خارجی است. یک متخصص صادرات وظایف صادراتی سازمان را مدیریت می‌کند و مراقب است که کالاها با استانداردهای همه کشورهای مقصد مطابقت داشته باشند. متخصص همچنین مسئول انجام کلیه الزامات قانونی طبق قوانین مالیاتی و دولتی است.
کارشناس صادرات  حمل و نقل کالا را مقرون به صرفه می کند تا کالا به بهترین شکل ممکن به مقصد حمل شود. او به طور کلی عوارض صادرات را با توجه به کالاها و هزینه آنها مدیریت می‌کند. او همچنین باید حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای یا کشتی را با توجه به مواد، زمان و کارایی هزینه سازماندهی و مدیریت کند. متخصص صادرات همچنین کالاهای حمل شده، پرداخت‌های تحویل شده را پیگیری می‌کند و صورتحساب‌ها را برای آن نگهداری می‌کند.
کارشناس صادرات بررسی و تحقیق مناسبی از وسایل و مسیرهای حمل و نقل انجام می‌دهد تا هزینه و زمان حمل و نقل موثر باشد. او همچنین مقرراتی را برای جابجایی و مراقبت از کالا در حین حمل و نقل در نظر می‌گیرد. متخصص صادرات همچنین مدارک مورد نیاز در تجارت داخلی و بین‌المللی را تأیید می‌کند. اما تمام داستان به اینجا ختم نمی‌شود. یک کارشناس صادرات، وظایفی بسیار فراتر از مواردی که به آنها اشاره شد را دارد.

وظایف کارشناس صادرات

یک کارشناس صادرات به طور کلی، مسئولیت تخصصی صادرات شامل تامین نیازهای تجاری یک سازمان از طریق تامین مقدار مورد نیاز کالا در زمان مقرر را بر عهده دارد. با این حال مسئولیت انجام سایر وظایف نیز بدین گونه است:

  • برنامه‌ریزی با انجام مطالعه دقیق مسیرهای تجاری مقرون به صرفه
  • برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به هزینه و همچنین موانع زمانی
  • اطمینان از تحویل ایمن کالا با جابجایی و مراقبت مناسب از کالا در حین حمل
  • تهیه و مدیریت کلیه مدارک لازم برای انجام امور داخلی و همچنین
  • بررسی تحویل کالا با توجه به مشخصات مشتری و اطمینان از رعایت مهلت‌ها
  • جمع آوری وجوه از طرف مشتری یا سازمان و نگهداری قبوض برای آن
  • هدایت و هماهنگی فعالیت‌های مربوط به صادرات محصولات
  • تدوین همه سیاست‌ها و رویه‌های صادراتی
  • ایجاد هم‌افزایی بین تیم از طریق برنامه‌های انگیزشی کار تیمی
  • طراحی طرح‌های صادراتی مختلف را برای فروش در جهت دستیابی به اهداف
  • تهیه اسناد صادراتی، اسناد حمل و نقل و قراردادهای مرتبط
  • آگاهی از الزامات اسناد، شرایط پرداخت قابل قبول و نحوه حمل و نقل برای کشورهای تعیین شده
  • معرفی محصولات و فروش آن به مشتریان با استفاده از ارتباطات تلفنی و ایمیلی، محصولات شرکت
  • خدمات‌رسانی به همه مشتریان اختصاص داده شده و تلاش برای حل مشکلات مربوط به صادرات
  • تحقیق در مورد فرصت‌ها و مسائل مربوط به صادرات
  • تهیه و اجرای یک برنامه فروش هفتگی برای تکمیل اهداف منطقه و شرکت تهیه
  • گزارش از اطلاعات بازار در رابطه با فعالیت فعلی فروش محصولات شرکت
  • ارائه توصیه برای منطقه اختصاص داده شده در زمینه های قیمت گذاری، اعتبار، تحویل، حداقل‌ها و تبلیغات
  • جمع آوری نیازهای دائمی و تبلیغاتی را ز بازارها با پیروی از دستورالعمل‌های بازاریابی جهانی
  • کسب اطمینان از پیش‌بینی‌های تجاری قابل اعتماد برای جهانی و تامین‌کنندگان در مهلت تعیین‌شده

تحصیلات مورد نیاز  کارشناس صادرات

برای کار به عنوان متخصص صادرات، داوطلب باید دارای مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های زیر باشد:

همچنین داوطلب باید از کلیه تجارت بین‌الملل، قانون اساسی و قوانین عرفی آگاه باشد. آگاهی از قوانین بین‌المللی یکی از الزامی‌ترین الزامات شغل تخصصی صادرات است. مدرک تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی، امور مالی، اقتصاد یا مدیریت بازرگانی یک مزیت اضافی است، زیرا بسیاری از سازمان‌ها در هنگام درج آگهی دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و تجربه حرفه‌ای را جزو شرایط احراز قرار می‌دهند.

استخدام کارشناس صادرات

یک متخصص صادرات دارای طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی در زمینه‌های مختلف مانند تولید، ساخت و توزیع، کشاورزی، خودرو و غیره است. به عبارتی هر کسب و کاری که بر پایه صادرات کالا و یا خدمات قرار داشته باشد، می‌تواند نسبت به استخدام کارشناس صادرات اقدام نماید.
برای برخی از شرکت ها سابقه کاری اهمیت بالایی ندارد این شرکت ها اقدام به استخدام کارشناس صادرات بصورت کارآموز کرده و بعد از آموزش مهارت های لازم به جذب نیرو می پردازند.

نحوه فعالیت کارشناسان صادرات

کارشناس صادرات معمولا به صورت حضوری فعالیت می‌کند. در واقع روند نظارت و بررسی صادرات مستلزم آن است که کارشناس از نزدیک شاهد میزان صادرات و سایر عوامل باشد. استخدام کارشناس صادرات بصورت پاره وقت و تمام وقت می‌تواند بر حسب توافق با کارفرما، باشد.
در رابطه با شکل دورکاری باید گفت این شکل از فعالیت تقریبا برای یک کارشناس چندان تعریف شده نیست. البته این بدان معنا نیست که نمی‌توان به شکل دورکاری به این فعالیت پرداخت؛ بلکه به معنای آن است که اگر برخی از زمینه‌های این فعالیت به شکل دورکاری قابل تصور باشد، در مجموع کارشناس مجبور است در بسیاری از مواقع به شکل حضوری فعالیت داشته باشد.

میزان حقوق و درآمد کارشناس صادرات

میزان حقوق و درآمد کارشناس صادرات متفاوت است و قطعا همه چیز به قدرت آن شرکت یا کسب و کار بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها یا کسب و کارها به قدری از نظر صادرات و سرمایه قوی هستند که ممکن است درآمد و حقوق بالایی را برای کارشناس خود اختصاص دهند. برخی از کسب و کارها نیز در صورت پایین بودن سرمایه‌شان، ممکن است درآمد پایینی به کارشناس خود بدهند.

مهارت‌های کلیدی برای کارشناس صادرات

مدیریت یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های یک متخصص صادرات است. با این حال، در زیر برخی از مهارت‌های رایج دیگر مورد نیاز برای یک متخصص صادرات وجود دارد:

  • مهارت‌های ارتباط کلامی و نوشتاری عالی برای تعامل موثر با مشتریان و جلوگیری از هرگونه تصور غلط
  • بازیکن تیم خوب و قادر به هماهنگی موثر با مردم
  • مهارت‌های سازمانی خبره
  • مهارت موثر در برنامه ریزی کارها
  • دانش در مورد موقعیت‌ها و مسیرهای جغرافیایی مختلف
  • مهارت حل مسئله تخصصی
  • دقت و دقت در اجرای وظایف
  • دانش تخصصی در مورد قوانین تجارت بین‌الملل
  • مهارت‌های مدیریت زمان کامل
  • مهارت‌های کامپیوتری و توانایی کار بر روی نرم افزارهای مختلف مورد نیاز
  • دانش حسابرسی و بازرگانی
  • تسلط خوب به Microsoft Office

در کنار این موارد می‌توان چندین مهارت دیگر را نیز به لیست مذکور اضافه کرد. از جمله:

توانایی ارزیابی بازار کشورهای همسایه و سایر حوزه‌های بالقوه:
این موضوع گرچه به خودی خود یک مهارت محسوب نمی‌شود و یا ممکن است به واسطه افراد دیگری صورت بگیرد؛ اما در هر حال یک ویژگی و امتیاز مهم برای کارشناس صادرات محسوب می‌شود.

آشنایی با قوانین و مقررات حمل و نقل، بیمه و گمرک:
بدون شک صادرات در چارچوب قوانین هر کشور صورت می‌گیرد. از این رو یک کارشناس صادرات لازم است علاوه بر آشنایی با قوانین کشور خود در زمینه گمرک، حمل و نقل و… با قوانین کشوری که طرف صادرات است نیز آشنا باشد.

تسلط بر زبان انگلیسی:
بخش مهم صادرات با کشورهای خارجی است، از این رو طبیعی است که تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی بسیار مهم است. فردی که به زبان انگلیس تسلط ندارد، قطعا در تعامل با بسیاری از افراد خارجی به مشکل بر خواهد خورد.

مهارت‌های تحلیلی:
کارشناس صادرات، زمان زیادی را صرف تحقیق و گردآوری داده‌های مربوط به بازارهای داخلی و خارجی، روندهای جهانی و موقعیت مالی مشتریان خود می‌کند. آنها باید قادر به تجزیه و تحلیل انتقادی داده‌ها، اعمال استراتژی‌های تجاری و استخراج بینش عملی باشند. کارشناس صادرات، در مواقعی لازم است به مدیر شرکت یا سازمان، توصیه‌های استراتژیک ارائه ‌نند، بنابراین بسیار مهم است که آنها مزایا و خطرات ورود به یک بازار جدید را بشناسند و در نظر بگیرند.

مهارت در ایجاد ارتباطات متقابل فرهنگی:
ارتباطات میان فرهنگی نیازمند احترام و دیپلماسی است. وقت گذاشتن برای تحقیق در مورد تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم کشوری که به دنبال صادرات به آن هستید، بسیار مهم است. پذیرش و درک تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند به تقویت روابط تجاری کمک کند.
در صورتی که مهارت های مورد نیاز را کسب کرده‌اید می توانید با رزومه ساز آنلاین ایران استخدام یک رزومه حرفه ای برای خودتان بسازید و با جستجوی آگهی های استخدام کارشناس صادرات در تهران و سایر استان ها اولین قدم را برای ورود در این شغل بردارید.

شخصیت شناسی کارشناس صادرات

فارغ از اینکه کدام تیپ شخصیتی برای کارشناس صادرات مناسب است، چندین خصیصه اخلاقی و شخصیتی برای کارشناس صادرات در نظر گرفته شده است. این خصایص عبارت است از:

تطبیق پذیری:
یک کارشناس موفق در عرصه صادرات، می‌تواند به سرعت با محیط در حال تغییر خود سازگار شود. او از راه‌هایی چون مطالعه فرهنگ، نگرش‌ها و چشم انداز تجاری بازارهای بین‌المللی، به این سازگاری می‌رسد.

کنجکاوی:
آیا ذاتاً کنجکاو هستید؟ آیا عاشق یادگیری و کشف فرهنگ‌های جدید هستید؟ این ویژگی بخشی از چیزی است که یک کارشناس صادرات را به موفقیت می‌کشاند.

انعطاف پذیری:
کارشناسان موفق می‌توانند تمرکز خود را برای تقویت روابط تجاری قوی، مقابله با موانع پیش بینی نشده و دنبال کردن فرصت‌های جدید تنظیم کنند.

اعتماد به نفس:
آیا به توانایی‌های خود اطمینان دارید و در ارائه ایده‌های خود به دیگران راحت هستید؟ سخنرانی عمومی برای رشد شرکت شما ضروری است، بنابراین لازم است اعتماد به نفس لازم در این زمینه را داشته باشید.

ساده سازی:
آیا می توانید چیز پیچیده‌ای بگیرید و آن را ساده کنید؟ این یک مهارت کم ارزش و در عین حال بسیار مهم برای کارشناس صادرات است.

هوش اجتماعی و عاطفی:
هوش اجتماعی و عاطفی برای موفقیت در بازار امروز ضروری است. خود را در مورد هنجارهای فرهنگی کشورهای خارجی و افرادی که با آنها کار خواهید کرد، آموزش دهید تا چالش‌ها و موانع جدید جهانی خود را طی کنید.

عینیت:
کارشناسان موفق عینی هستند و پذیرای ایده‌ها، نگرش‌ها و رویکردهای دیگران هستند. می‌توانید با مطالعه تکنیک‌های مختلف مدیریت و یادگیری اینکه چگونه برخی از مدیران برجسته و کسب‌وکارها از تاکتیک‌های مختلف برای موفقیت در خارج از کشور استفاده کرده‌اند، روی عینیت خود کار کنید.

استقامت:
پشتکار برای غلبه بر چالش‌های مکرر در گسترش تجارت شما ضروری است. مانند هر تلاش تجاری دیگری، صادرات نیز به عزم، جدیت و پایبندی به آن نیاز دارد، به ویژه زمانی که با مشکلات یا چالش‌های منحصر به فرد صادرات جهانی مواجه می‌شوید. بنابراین لازم است که یک کارشناس استقامت لازم در برابر هر شکست و چالشی را داشته باشد.

تدبیر:
برقراری ارتباط با اطلاعات بالقوه برای یک کارشناس کلیدی است. این مهارت هنگام کار در سطح بین‌المللی با جمعیت‌های مختلف ضروری‌تر است. اگر به طور طبیعی فردی با درایت نیستید، تمرین کنید. هنگامی که یک مکالمه مهم و دشوار در راه است، آنچه را که می‌خواهید بگویید و چگونه می‌خواهید بگویید را آماده کنید. همچنین می‌توانید نقش آفرینی با یک همکار را در نظر بگیرید.

تاب آوری:
طبیعتا در مسیر شما برای تبدیل شدن به یک کارشناس موفق صادرات موفق مشکلاتی وجود خواهد داشت. توانایی تاب‌آوری در برابر مشکلات و چالش‌ها، یکی از ویژگی‌های مهمی است که کارشناس صادرات باید داشته باشد تا زمینه را برای مقابله با مسائل مشابه در آینده فراهم کند.

سخن پایانی

بررسی چشم انداز شغلی کارشناس صادرات تا حدودی با وضعیت صادرات آن کشور نیز مرتبط است. اگر تمایل دارید وارد این حرفه شوید و سریعا در آن فعالیت کنید، بهتر است قبل از تحصیل در این زمینه، وضعیت صادرات و شرکت‌های فعال در این زمینه را بررسی کنید. به نظر می‌رسد این تخقیق می‌تواند راهنمایی لازم جهت ورود یا عدم ورود به این فعالیت را فراهم کند. گذشته از این موضوع، میزان علاقه و مهارت شما نیز مهم است. در واقع به صرف بازار شغلی خوب نمی‌توان در آن شغل استخدام شد. حتی به نظر ما اگر به رشته‌ای بسیار علاقه دارید اما بازار شغلی آن را مناسب نمی‌دانید باز هم این موضوع نباید باعث ناامیدی شما شود. اگر پشتکار بالا داشته باشید قطعا می‌توانید موفق شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس صادرات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا