کارجومعرفی رشته های تحصیلی

معرفی پردرآمدترین گرایش حسابداری در مقطع کارشناسی و ارشد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بهترین گرایش کارشناسی و ارشد حسابداری

حسابداری فرآیند، ثبت و تحلیل معاملات مالی نهادها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف است. از این رو بسیاری از مشاغل به این رشته‌ وابسته‌ هستند. از طرفی حسابداری نیز می‌تواند شغل‌های زیادی را به وجود آورد. در واقع کارآفرینی با رشته حسابداری یکی از ویژگی‌های خوب و اختصاصی این رشته‌ است. جدا از ماهیت رشته حسابداری، بخشی از این موضوع به دلیل متنوع بودن گرایش حسابداری است. با توجه به این مقدمه ما در این مطلب به برخی از بهترین گرایش‌های این رشته‌ پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته حسابداری

ورود به رشته حسابداری از طریق هنرستان (حسابداری در شاخه فنی و حرفه‌ای- زمینه خدمات) امکان‌پذیر است. حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری در دوره دبیرستان، 14 است. رشته حسابداری فنی و حرفه‌ای همان رشته حسابداری بازرگانی است که دارای چندین گرایش است. گرایش حسابداری بازرگانی شامل 4 گرایش حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی، حسابرسی و تبلیغات و بازاریابی است. علاقمندان به این گرایش‌ها یا زیرشاخه های رشته حسابداری فنی حرفه ای می‌توانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در دانشگاه‌ها ادامه دهند. برای ورود به دانشگاه نیز داوطلبان باید در آزمون سراسری این رشته‌ شرکت کنند. ورود به رشته‌ حسابداری در دانشگاه از طریق هر سه شاخه علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک امکان‌پذیر است.

مطلب مرتبط: صفر تا صد شغل حسابداری

معرفی پردرآمدترین گرایش حسابداری در دانشگاه

حسابداری دارای گرایش‌های متنوعی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. گرایش‌ها را می‌توان به تفکیک مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) مشاهده کرد. با این حال گرایش‌های این رشته‌ در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عبارت است از:

پردرآمدترین گرایش های رشته حسابداری در مقطع کارشناسی

گرایش حسابداری (کارشناسی) شامل حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت و حسابداری منابع انسانی است.

حسابداری صنعتی

رشته حسابداری صنعتی به بررسی و محاسبه کالاها و محصولات صنعتی و بهای تمام شده‌‌ آن‌ها می‌پردازد. حسابدار صنعتی موظف به مدیریت هزینه‌ها و اتخاذ تصمیمات عقلانی برای کاهش هزینه‌ها است. تنظیم بودجه و اهداف آن نیز از دیگر وظایف حسابدار صنعتی است. حسابداران صنعتی معمولا می‌توانند در شرکت‌های صنعتی یا سازمان‌هایی که با امور صنعتی سروکار دارند مشغول به کار شوند.

حسابداری مالی

گرایش حسابداری مالی از دیگر گرایشات حسابداری است که با امور مالی سروکار دارد. حسابدار مالی موظف به ارائه اطلاعات مالی در قالب ترازنامه‌ها و یا گزارشات مالی است. حسابداران مالی می‌توانند به عنوان حسابدار مالیات، حسابرس، تحلیلگر مالی و یا دفتردار مشغول به کار شوند.

حسابداری دولتی

گرایش حسابداری دولتی با تنظیم اسناد مالی شرکت‌ها و یا امور مالی و تحلیل آن‌ها مرتبط است. بازار کار حسابداری دولتی برخلاف نام آن تنها به سازمان‌های دولتی محدود نیست؛ بلکه سازمان‌های خصوصی، کارخانجات صنعتی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های تولیدی یا سازمان‌های دارایی نیز جز فرصت‌های شغلی این رشته‌ محسوب می‌شوند.

حسابداری مدیریت

رشته حسابداری مدیریت برخلاف سایر گرایش‌های حسابداری که با تحلیل امور مالی سروکار دارد، بیشتر به جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات مالی مربوط است. فارغ‌التحصیلان حسابداری مدیریت می‌توانند به عنوان مشاور مدیریت مشغول به کار شوند. در صورت ارتقا شغلی، متخصصان این رشته‌ می‌توانند به عنوان مدیرعامل نیز استخدام شوند.

حسابداری منابع انسانی

رشته حسابداری منابع انسانی همانطور که از نام آن نیز تا حدودی مشخص است با امور مالی و یا سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته‌‌ در بخش منابع انسانی سروکار دارد. فرصت‌های شغلی این رشته‌‌ نیز در سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است که امور مالی و منابع انسانی آن گسترده‌ است.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته حسابداری برای خانم ها و آقایان

گرایش حسابداری

پردرآمدترین گرایش های رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش‌های رشته حسابداری در مقطع ارشد نیز همان گرایش‌های کارشناسی است. این گرایش‌ها عبارتند از: حسابداری مدیریت، حسابداری دولتی، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابداری منابع انسانی.

بالاترین درجه حسابداری نیز دکترا است که گرایش‌های آن همان گرایش‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

بهترین گرایش رشته حسابداری چیست؟

تمام گرایش‌های حسابداری از نظر بازار کار، سخت یا آسان بودن دروس و جذابیت شرایط مشابهی دارند. از این رو نمی‌توان از گرایش خاصی به عنوان بهترین گرایش نام برد. خوب یا بد بودن گرایشات حسابداری با توجه به علاقه و استعداد افراد متفاوت و نسبی است. برای برخی از افراد حسابداری مالی جز بهترین گرایش این رشته‌ است و برای برخی گرایش مدیریت منابع انسانی. با این حال فارغ از نکاتی که به آنها اشاره کردیم، با توجه به نوپا و جدید بودن رشته حسابداری مدیریت و تاثیرگذاری آن در تصمیمات آینده سازمان‌ها، از این رشته‌‌ به عنوان یکی از بهترین رشته‌های حسابداری یاد می‌شود. رشته حسابداری مدیریت، متقاضیان زیادی دارد و بازار کار آن نیز ظرفیت پذیرش بسیاری از فارغ‌التحصیلان را دارد.

بررسی درآمد رشته حسابداری

در رشته‌ حسابداری نیز مانند اکثر رشته‌ها و مشاغل نمی‌توان از درآمد خاصی صحبت کرد. در واقع حقوق حسابدار به عوامل مختلفی مانند گرایش انتخاب شده‌، میزان تجربه و مهارت کاری، سازمان یا شرکتی که حسابدار در آن فعالیت دارد، نوع قرارداد کاری، مدرک تحصیلی (کارشناسی، ارشد یا دکتر)، ساعات کاری (پاره وقت یا تمام وقت) نحوه فعالیت فرد (حضوری یا دورکارمانند استخدام حسابدار در منزل) بستگی دارد.

به موارد فوق می‌توان به تفاوت درآمدی میان شهر یا استان محل فعالیت حسابدار و نیز رسمی یا غیر رسمی بودن حسابدار نیز اشاره کرد. حسابدار رسمی حسابداری است که با شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران و قبولی در آن به عضویت جامعه حسابداران رسمی درآمده‌است. بنابراین طبیعیست درآمد حسابداران رسمی با حسابدارانی که به این جامعه تعلق ندارند، متفاوت باشد. یا درآمد و شرایط کار برای دانشجوی حسابداری با کسی که دکترای حسابداری دارد، کاملا متفاوت است. اما فارغ از این عوامل، در حالت کلی درآمد رشته حسابداری جز درآمدهای مناسب و تقریبا بالا است.

چگونه به عنوان یک حسابدار استخدام شویم؟

در سایت کاریابی ایران استخدام آگهی‌های استخدام حسابدار در نهادهای دولتی و خصوصی به شکل‌های مختلف منتشر می‌شود. برخی از فرصت‌های شغلی حسابداری در سازمان‌های دولتی و خصوصی عبارت است از:

  • استخدام رشته حسابداری در بانکها
  • استخدام رشته حسابدرای در اموزش و پرورش
  • استخدام حسابدار در بیمارستان
  • استخدام رشته حسابداری در سپاه و ارتش
  • استخدام رشته حسابداری در عسلویه

اگر به عنوان حسابدار متقاضی استخدام در فرصت‌های شغلی فوق هستید می‌توانید آگهی‌های استخدام در ایران استخدام را از طریق باکس‌های جستجو، دنبال کنید. ایران استخدام دو سرویس نیز در اختیار کارجویان قرار داده‌است. این دو سرویس عبارتند از: اپلیکیشن ایران استخدام و ارسال آگهی‌ها از طریق پیامک و ایمیل. اپلیکیشن به صورت رایگان قابل دانلود و نصب بر انواع سیستم عامل‌ها است. برای دریافت آگهی‌ها از طریق پیامک و ایمیل باید در این سرویس ثبت‌نام کنید. در کنار این سرویس‌ها، می‌توانید از رزومه‌ساز رایگان نیز جهت استخدام در سازمان‌های خصوصی و یا دولتی استفاده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو و دریافت آگهی‌های استخدام مرتبط در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه حسابدار استخدام کنیم؟

برای بسیاری از کارفرمایان استخدام نیروهای کارآمد، دغدغه‌ای مهم محسوب می‌شود. اما با ایران استخدام می‌توانید این دغدغه را به شکلی آسان برطرف کنید. درج آگهی در ایران استخدام از جمله سرویس‌هایی است که ایران استخدام در اختیار کارفرمایان قرار داده‌است. با ثبت‌نام در این سرویس، آگهی‌های استخدام شما در شبکه‌های اجتماعی ایران استخدام، اپلیکیشن اختصاصی و نیز در شهرستان‌های مختلف منتشر می‌شود. ارسال آگهی‌ها از طریق ایمیل و پیامک نیز از دیگر مزایای ثبت‌نام در سرویس درج آگهی است. استفاده از بسیاری از این سرویس‌ها رایگان است؛ اما برخی از سرویس‌ها مانند انتشار آگهی در مراکز استان‌ها (مانند استخدام رشته حسابداری در گیلان و ساری، استخدام رشته حسابداری در اصفهان و کرمان، استخدام رشته حسابداری در تبریز یااستخدام حسابدار در تهران و…) نیازمند خرید اشتراک است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در کاریابی ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

حسابداری گرایش‌های بسیار متنوعی دارد. علاوه بر گرایش‌هایی که در مقاطع مختلف دانشگاهی به آن‌ها اشاره شد این رشته‌ گرایش‌هایی در شاخه‌های هنرستان نیز دارد. حتی برخی از گرایش‌ها نیز به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. مانند گرایشات مالیاتی، عمومی، حسابرسی و… اهمیت رشته حسابداری و گرایشات اختصاصی آن باعث شده‌است که دسترسی افراد به فرصت‌های شغلی این رشته‌‌ تقریبا آسان‌تر از سایر رشته‌ها باشد. از طرفی وضعیت درآمدی گرایش‌ها نیز در شرایط مناسبی قرار دارد. در واقع بخش مهمی از درآمد این رشته‌ به خود شما نیز بستگی دارد. اینکه تا چه حد بر نرم‌افزارهای جدید مسلط باشید و یا در کار خود تبحر داشته‌ باشید قطعا بر درآمد شما تاثیرگذار خواهد بود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته حسابداری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا