معرفی مشاغل

نیروی چیدمان یا مرچندایزر کیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی شغل مسئول چیدمان (مرچندایزر)

برای همه ما پیش آمده است که در فروشگاهی دنبال محصول خاصی بگردیم و نتوانیم آن را پیدا کنیم. واقعیت این است که نحوه چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها اصول و قواعد خاص خود را دارد که رعایت این اصول می‌تواند تاثیر زیادی در بازاریابی و فروش محصول داشته باشد. به افرادی که متخصص چیدمان اصولی محصولات هستند نیروی چیدمان یا مرچندایزر می‌گویند که قصد داریم در این مطلب از ایران استخدام این شغل را بصورت تخصصی برسیم کینم. پس با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از چیدمان یا مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ به معنی بازپردازی بوده و به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در محل فروش انجام می‌شود و مشتری را برای خرید ترغیب می‌کند.
مشتریان معمولا جذب فروشگاه‌هایی می‌شوند که چیدمان قشنگ‌تر و جذاب‌تری داشته باشند. در مرچیندایزیگ با چیدمان صحیح و اصولی کالا تلاش می‌کنند مشتریان بیشتری را به فروشگاه جذب کنند.
بطور مثال یکی از کارایی‌های این روش این است که می‌توانند محصولات خاصی را که قصد فروش بیشتر آن‌ها را دارند در جایی قرار دهند که در معرض دید بیشتری باشد. البته می‌توان این کار را در مورد چندین محصول متفاوت نیز انجام داد.

نیروی چیدمان (مرچندایزر) کیست؟

نیروی چیدمان (مرچندایزر) کسی است که جهت نظارت بر چیده شدن صحیح و اصولی محصولات در فروشگاه حضور دارد. در حقیقت این فرد با رعایت اصول بازاریابی فروشگاهی و با شناخت مخاطبین هدف فروشگاه تلاش می‌کند افراد را به فروش ترغیب کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کند.
مهمتر از هر ویژگی برای نیروی چیدمان آشنایی با اصول بازاریابی است ولی در کنار آن باید خلاق و خوش ذوق نیز باشد همچنین توانایی تحلیل و رفتار بررسی مخاطبین را داشته باشد تا بتواند با بهترین چیدمان تاثیر زیادی بر فروش داشته باشد.

شخصیت های مناسب شغل مسئول چیدمان یا مرچندایزر کدام اند؟

باتوجه به اینکه هرکدام از مشاغل تیپ شخصیتی خاصی را طلب می‌کنند، افرادی که در تیپ شخصیتی مناسب خود مشغول بکار شوند می‌توانند در شغلشان بیشتر موفق شوند. تیپ‌های شخصیتی مناسب این شغل نیز عبارتند از:

تیپ شخصیتی ENFJ:
این افراد در برقراری ارتباط بسیار توانمندند و می‌توانند بسرعت روابط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند.

تیپ شخصیتی INFJ:
این تیپ شخصیتی خلاق بوده و میدتواند در زمینه‌ی بازاریابی ایده‌های خوبی ارائه دهد.

تیپ شخصیتی ENTJ:
این افراد از دنیای تجارت و بازرگانی لذت برده و ترجیح می‌دهند در موقعیت‌های اقتدار و رهبری قرار گیرند. آن‌ها همچنین دارای اندیشه‌های بلند مدت برای برنامه‌ریزی می باشند و دوست دارند با افراد مستقل کار کنند.

تیپ شخصیتی ENTP:
این تیپ شخصیتی دوست دارد با سایر اشخاص خلاق درگیر و همکار باشد. او همچنین از دنیای متغیر و درحال تحول تبلیغات و بازاریابی لذت می‌برد و از مهارت‌های ارتباطی خوب نیز برخوردار است.

چگونه مرچندایزر شویم؟

برای مرچندایزر شدن اگر دارای مدرک دانشگاهی در زمینه‌ی بازریابی، MBA و یا رشته‌های مرتبط باشید برای شما مزیت محسوب شده و در استخدام نیروی چیدمان (مرچندایزر) یک پله از بقیه جلوتر خواهید بود.
همچنین شما برای موفقیت در این مسیر باید دوره‌های آموزشی مربوط به این شغل را گذرانده و مدارک مورد نیاز را کسب کنید.
فراموش نکنید که برای بهتر شدن و پیشرفت در تمامی شغل‌ها فقط داشتن مدرک کافی نیست بلکه باید در این زمینه تجربه‌ی کافی نیز بدست آورید تا بتوانید پیشرفت کنید و به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید.

هدف مرچندایزینگ چیست؟

جلب توجه مشتری:
زمانی که ویترین فروشگاه شما با اصول و قواعد خاص مرچندایزینگ چیده شده باشد، توجه مخاطبان زیادی را می‌تواند به خود جلب کند. درنتیجه می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید. همچنین می‌توانید محصولات خاص مورد نظرتان را در قیمت‌هایی که بیشتر در دید مشتری است قرار دهید تا توجهات بیشتری به آن جلب شود.

استفاده بهینه از فضای فروشگاه:
درصورتیکه فروشگاه کوچکی دارید و همواره در چیدمان محصولات خود به مشکل برمی‌خورید، مرچندایزینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید از حداقل فضای فروشگاه خود حداکثر استفاده را داشته باشید.

انواع مرچندایزینگ کدام اند؟

مرچندایزینگ شامل سه نوع کلی است که هدف اصلی همه آن‌ها جلب توجه مخاطب و تبدیل مخاطبان به مشتریان جهت افزایش فروش می‌باشد. این سه مورد عبارتند از:

مرچندایزینگ بصری:
مرچندایزینگ بصری به نحوه چیدمان کالاها، انتخاب رنگ، تناسب کالاها، نمایش سه بعدی و بنر تبلیغاتی ارتباط دارد. به‌عنوان مثال در حوزه دیجیتال این کار شامل، طراحی وب، ساخت گیف‌ها، ویدئوها و هر طراحی بصری است که برای برجسته کردن ویژگی‌ها و مزایای یک محصول یا خدمات از آن استفاده می‌شود.
هدف از این مرچندایزینگ این است که مشتریان بتوانند کالا‌ها و دسته‌بندی‌های آن‌ها را آسان‌تر پیدا کنند. همچنین اطلاعات محصولات باید با این روش به شیوه‌ای خلاق و موئثر برای مشتری نوشته شود. با قرار دادن محصولات ویژه در محل‌های استراتژیک فروش آن‌ها افزایش یابد.

مرچندایزینگ خرده فروشی:
به همه فعالیت‌های فیزیکی گفته می‌شود که در فروشگاه‌هایی که محصولاتی فیزیکی برای فروش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مرچندایزینگ محدود به مکان‌های فیزیکی است، با این حال می‌توان از آن برای انواع فروشگاه و مرکز خرید و … جهت افزایش فروش و بهره‌وری استفاده کرد.
هدف از این نوع مرچندایزینگ چیدمان هرچه اصولی‌تر محصولات می‌باشد به گونه‌ای که محصولات خاص در قفسه‌ایی قرار گیرند که بیشترین میزان بازدید را توسط مشتری داشته باشند.

مرچندایزینگ کالا:
عبارت است از تمام فعالیت‌های تبلیغاتی که برای فروش یک کالا انجام می‌شود. این نوع مرچندایزینگ می‌تواند هر دو نوع محصولات فروشگاهی یا آنلاین را پوشش دهد. فعالیت‌های تبلیغاتی در فروش آنلاین بصورت طراحی وب، جستجو در سایت و… بوده و در فروشگاه‌های حضوری شامل انتخاب قفسه‌ها، بنرهای تبلیغی و.. می‌باشد.
هدف از مرچندایزینگ کالا این است که محصول یا محصولات مورد نظرمان را بخوبی به مشتری معرفی کنیم بطوری که در او احساس نیاز ایجاد شود و شرایط را طوری فراهم کنیم که بتواند با آسان‌ترین روش به مرحله خرید برسد.

نکات مهم مرچندایزینگ چیست؟

اگر در شغل مرچندایزینگ مشغول به کار باشید باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بتوانید در این مسیر نتیجه بهتری بگیرید:

چیدمان ویترین:
چیدمان ویترین اولین فاکتوری است که مخاطبان را به خود جلب می‌کند با نوع چیدمان ویترین شما به نوعی فروشگاه خود را به دیگران معرفی می‌کنید.

طراحی چیدمان کالا داخل فروشگاه:
اصلی‌ترین هدف در داخل فروشگاه تبدیل مخاطبان موجود به مشتری است که یکی از روش‌های این کار چیدمان صحیح محصولات است. محصولات باید طوری چیده شوند که در مخاطب احساس نیاز ایجاد کنند تا او ودار به خرید شود. یکی از روش‌های این کار چیدن محصولات مرتبط کنار یکدیگر است. چراکه که مشتری وقتی می‌خواهد محصولی را بخرد، محصولات مرتبط دیگر را نیز ببیند تا شاید از آن‌ها نیز خریداری کند.

شناخت مخاطب:
شناخت مخاطب در انواع بازاریابی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل به حساب می‌آید. مرچندایزینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما قبل از انجام آن باید مخاطبین هدف خود را شاسایی کرده و درمورد آن‌ها تحقیق کنید.

نیروی چیدمان

مزایا و معایب شغل مسئول چیدمان

از مزایای این شغل می‌توان به متنوع بودن زمینه‌ها کاری، امکان دورکاری برای فروشگاه‌های آنلاین و همچنین امکان کار بصورت پروژه‌ای با چندین پروژه اشاره کرد. شما می توانید آگهی های استخدام نیروی چیدمان بصورت دورکاری را از سایت ایران استخدام مشاهده کنید.
از معایب این شغل نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که شما مجبورید زمان بسیار زیادی از روز خود را در یک مکان مانند فروشگاه بگذرانید تا بتوانید چیدمان محصولات را بخوبی مدیریت کنید. همچنین شناسایی مرتب بازار هدف برای هرکدام از محصولات یک فروشگاه و تحقیق در مورد این بازار هدف کار بسیار مهم و درعین حال زمان‌گیریست.

مهارت و توانایی ها و تخصص های لازم مرچندایزر چیست؟

  • خود انگیزگی در کار
  • آشنایی و تسلط بر تمامی مهارت‌های فروش حرفه‌ای
  • توانایی استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا
  • ایده پرداز و خوش ذوق بودن
  • داشتن روحیه و رویکرد کسب و کار
  • توانایی مدیریت و هماهنگی با سایر کارکنان
  • داشتن مهارت‌های آماری و محاسباتی
  • توانایی بررسی و تفسیر داده‌های دریافتی از فروش و تصمیم گیری درست براساس آن‌ها

مسئولیت ها و وظایف نیروی چیدمان (مرچندایزر) چیست؟

  • نظارت بر چیدمان و مرتب نمودن محصولات در قفسه‌ها
  • سفارش محصولات بر اساس نیاز
  • نظارت بر تطابق نمایش محصول با استاندارد شرکت
  • جمع آوری اطلاعات در مورد کالاها
  • پاسخگویی مناسب
  • توضیحات کامل در مورد محصولات
  • کنترل قیمت و برچسب محصولات
  • تصمیم گیری در مورد ترتیب قرار گرفتن کالاها در قفسه‌ها
  • رعایت فرآیند مربوط به محصولات برگشتی
  • حضور دائم در فروشگاه

بازار کار و آینده شغلی مسئول چیدمان یا مرچندایزر

باتوجه به افزایش رقابت در بین فروشگاه‌های حضوری و آنلاین، تمامی کسب و کارها به این نتیجه می‌رسند که برای جلب توجه مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری نیاز به کمک‌های تخصصی فردی مانند مرچندایزر دارند. به همین جهت پیش بینی می‌شود که با افزایش آگاهی درمورد این شغل، میزان استخدام در آینده در این سمت شغلی افزایش یابد.
شما می‌توانید درصورت تمایل با مراجعه به آگهی‌های استخدام نیروی چیدمان در تهران و اصفهان که در سایت ایران استخدام موجود هستند از شرایط استخدام این شغل آگاهی پیدا کنید و در صورت تطابق با شرایط شما در یکی از موقعیت‌های موجود شروع به کار کنید.

حقوق و درآمد مسئول چیدمان

حقوق و درآمد این شغل نیز مانند سایر شغل‌های دیگر ارتباط زیادی با میزان تجربه و مهارت فرد دارد. شما می‌توانید در اوایل کار خود بصورت کارآموز مرچندایزر مشغول بکار شوید تا تجربیات و مهارت‌های عملی بیشتری را برای آینده خود کسب کنید.
همچنین شهر و فروشگاهی که در آن مشغول به کار می‌شوید نیز بر میزان درآمد شما تاثیرگذار خواهند بود. مسلما افرادی که در فروشگاه‌های بزرگتر کار می‌کنند درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. برای دیدن آگهی های استخدام مسئول چیدمان (مرچندایزر) در تهران و سایر شهرهای بزرگ به سایت ایران استخدام مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی شغل مرچندایزر و معرفی آن بپردازیم. شما می‌توانید برای آگاهی از آگهی‌های استخدام به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کرده و به‌عنوان کارجو با ساخت رزومه توسط سیستم رزومه ساز برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی رزومه ارسال کنید.
همچنین اگر کارفرما هستید می‌توانید با درج آگهی استخدام خود در سایت ایران استخدام، هرچه زودتر فرد موردنظر خود را بیابید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام نیروی چیدمان (مرچندایزر) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا