معرفی مشاغل

کارشناس برنامه ریزی کیست و چه وظایفی دارد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آشنایی با شغل کارشناس برنامه ریزی

در میان مشاغل متعددی که در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها تعریف می‌شود، موضوع برنامه‌ریزی از جایگاه مهمی برخوردار است. معمولا بیشتر سازمان‌های موفق، دارای یک کارشناس برنامه‌ ریزی موفق و خبره هستند. کارشناس برنامه‌ ریزی معمولا فردی است با تحصیلات، مهارت‌ها و تیپ شخصیتی خاص و متمایز از سایر افراد. به تبع آن وظایف و مسئولیت‌های او نیز متفاوت از دیگران است و متناسب با شخصیت و مهارت‌های او است. برای اینکه به این ویژگی‌ها، وظایف و مهارت‌ها بیشتر و بهتر آشنا شویم ابتدا بهتر است بدانیم که یک کارشناس برنامه ریزی چه کسی است. در ادامه با سایر مولفه‌ها همچون وظایف، تحصیلات، مهارت‌ها، ابعاد شخصیتی و سایر موضوعات مرتبط نیز آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس برنامه‌ ریزی کیست؟

برنامه‌ریزی در تمام سطوح فردی، سازمانی و کشوری یکی از بهترین روش‌های رسیدن به اهداف است. برنامه‌ریزی معمولا چشم اندازی از اهداف، فرصت‌ها، تهدیدات، نقاط ضعف و نقاط قوت است. از این رو وجود یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند مسیر موفقیت‌ها را به درستی تعیین کند. این موضوع در سازمان‌ها و در رابطه با کسب و کارها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع سازمان یا شرکتی که با حجم گسترده‌ای از فعالیت‌ها و وظایف مواجه است مجبور است برای موفقیت، دست به برنامه‌ریزی گسترده و مناسب بزند. برنامه‌ریزی ممکن است به اشکال مختلفی صورت بگیرد؛ اما شاید در میان تمام روش‌های موجود استفاده از کارشناس برنامه ریزی بهترین روش باشد. کارشناس برنامه ریزی علاوه بر اهداف و وظایفی که به طور تلویحی به آنها اشاره شد وظایف متعدد دیگری نیز دارد.

شرح وظایف کارشناسان برنامه‌ ریزی

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس برنامه ریزی تا حد زیادی به مجموعه‌ای که در آن مشغول به کار است بستگی دارد. وظایفی که می خواهیم به آن اشاره کنیم کلیت وظایف یک کارشناس است که ممکن است بر حسب نوع سازمان، فعالیت‌های آن و حجم فعالیت‌های آن شامل تنها بخشی از وظایف باشد.

  • مدیریت داده‌های داخلی و خارجی برای تجزیه و تحلیل عملکرد سازمانی، مدل سازی کسب و کار، برنامه‌ریزی استراتژیک، ابتکارات کیفی و عملیات عمومی کسب و کار
  • ارائه خدمات تحلیلی و مشاوره‌ای به مشتریان داخلی و خارجی که شامل گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع متعدد و تهیه خلاصه‌ها، گزارش‌ها و توصیه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه‌ریزی استراتژیک، بهبود کیفیت، اندازه گیری عملکرد و برنامه‌ریزی بودجه صورت می‌گیرد
  • شناسایی اولویت‌های استراتژیک، توسعه برنامه‌ها، اهداف و مقاصد استراتژیک، طراحی ابتکارات و پروژه‌های جدید و همکاری با مشتریان در تعیین اثربخشی برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی و تصمیم‌گیری
  • جهت‌دهی در انتخاب و به کارگیری روش‌های تحلیلی مناسب برای حل طیف وسیعی از مسائل استراتژیک و عملیاتی
    نظارت و ارزیابی اثربخشی سیستم‌ها، خط مشی‌ها، فرآیندها و شیوه‌ها و پیشنهاد تغییرات برای بهبود عملکرد سازمانی
    بررسی تعیین نیازهای پرسنل یا مواد یا اولویت‌های مواد، اسناد، مانند برنامه‌های تولید، سفارشات کاری، یا جداول کارکنان
  • بررسی و ارزیابی پیشرفت و بحث در مورد تغییرات مورد نیاز، با سرپرستان بخش یا سایر پرسنل
  • توزیع برنامه‌های تولید یا سفارشات کاری به بخش‌ها
  • بررسی اسناد، مواد یا محصولات و فرآیندهای کاری برای ارزیابی کامل بودن، دقت و انطباق با استانداردها و مشخصات
  • جمع‌آوری اطلاعاتی مانند نرخ تولید و پیشرفت، موجودی مواد، مواد مورد استفاده یا اطلاعات مشتری
  • در صورت نیاز به دلیل تغییرات طراحی، کمبود نیروی کار یا مواد، عقب ماندگی، یا سایر وقفه‌ها، همکاری با مدیریت، بازاریابی، فروش، تولید یا مهندسی و برنامه‌های تولید نیز با کارشناس برنامه ریزی است.
  • آماده کردن مستندات مربوط به توالی تولید، حمل و نقل، برنامه پرسنل یا سفارشات خرید
  • ثبت داده‌های تولید، از جمله حجم تولید، مصرف مواد خام یا اقدامات کنترل کیفیت
  • نگهداری فایل‌هایی مانند سوابق نگهداری، بارنامه‌ها یا گزارش‌های هزینه
  • محاسبه ارقامی مانند مقدار نیروی کار یا مواد مورد نیاز، هزینه‌های ساخت یا دستمزد، با استفاده از برنامه‌های قیمت گذاری، اضافه کردن ماشین‌ها، ماشین حساب‌ها یا کامپیوترها
  • ارائه اسناد و اطلاعات برای محاسبه تاخیرها، مشکلات یا تغییرات در برآورد هزینه
  • برنامه‌ریزی با استفاده از پیش‌بینی‌های فروش، تعهدات یا جدول‌های زمانی تولید برای واحدهای تجاری، برنامه‌های خاص یا مشاغل

رشته کارشناسی برنامه‌ ریزی

همانطور که در بخش وظایف نیز مشاهده کردید، برنامه‌ریزی یک کار تخصصی است و نیازمند تحصیلات تخصصی نیز است. از این رو اکثر سازمان‌ها ترجیح می‌دهند افرادی را که دارای رشته تحصیلی مرتبط با برنامه‌ریزی هستند مانند علوم اجتماعی، رشته‌های مدیریت اعم از مدیریت صنعتی- مدیریت بازرگانی- مدیریت اجرایی، علوم پایه و سایر رشته‌های مرتبط را استخدام کنند. البته موضوع تجربه کاری نیز بسیار مهم است. ممکن است برخی از افراد فاقد مدرک دانشگاهی باشند؛ اما علاوه بر سابقه کاری، مهارت‌های لازم را به صورت تجربی فرا گرفته باشند. این افراد نیز می‌توانند گزینه انتخابی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها باشند.
به طور کلی هر سازمانی برای رسیدن به اهداف خود نیاز به کارشناس برنامه ریزی با تحصیلات و تجربه دارد و در این راستا به درج آگهی استخدامی می پردازد. افرادی که در این زمینه تجربه و تحصیلات لازم را کسب کرده اند و سابقه کار در این شغل را دارا هستند می توانند با تکمیل رزومه خود در سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام وارد رقابت با رقبای خود در این کار شوند.

محل استخدام کارشناس برنامه‌ ریزی

کارشناسان برنامه‌ریزی می‌توانند در هر کسب و کار یا سازمانی که نیازمند برنامه‌ریزی جهت شناخت فرصت‌ها، تهدیدات، مشخص کردن اهداف و نقاط ضعف و قوت خود است، به کار گرفته شوند. این موضوع به خصوص در سازمان‌هایی که در رقابت با سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها به سر می‌برند بسیار ضروری است. علاوه بر این استخدام کارشناس برنامه ریزی می‌تواند در سطوح کلان کشوری نیز انجام گیرد. بنابراین حوزه فعالیت کارشناس برنامه ریزی را می‌توان در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها متصور بود.

نحوه کار کردن کارشناس برنامه‌ ریزی

کارشناسان برنامه‌ریزی جهت فعالیت خود موظف هستند به صورت حضوری در محل فعالیت خود حضور داشته باشند. استخدام کارشناس برنامه ریزی بصورت پاره وقت و تمام وقت در نحوه فعالیت حضوری با توافق طرفین  و بر اساس حجم فعالیت ها صورت می گیرد.
با این حال به نظر می‌رسد که کارشناسان برنامه‌ریزی می‌توانند به صورت دورکار نیز مشاوره و اطلاعات لازم را منتقل کنند. گرچه این شکل از کار هنوز گسترش زیادی نیافته است؛ اما از جمله مشاغلی است که امکان دورکاری آن بسیار زیاد و آسان است.

حقوق کارشناسان برنامه‌ریزی چقدر است؟

میزان حقوق و درآمد یک کارشناس برنامه‌ریز بر حسب میزان فعالیت او، نحوه کار کردن و نیز نوع سازمان یا شرکت متفاوت است. معمولا حداقل حقوق تابع حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار است. در کنار حقوق، بیمه و پورسانت و سایر مزایا نیز برای افراد در نظر گرفته می‌شود.
در استخدام کارشناس برنامه ریزی بصورت دورکار نیز میزان درآمد، به میزان فعالیت کارشناس و پروژه‌ای که در دست اوست، بستگی دارد. البته در این شکل از کار معمولاً پورسانت، بیمه و سایر مزایا ممکن است به فرد تعلق نگیرد.
در شرایط احراز برخی از آگهی های استخدام کارشناس برنامه ریزی در تهران و سایر استان ها، به میزان حقوق اشاره شده است که شما میتوانید از این طریق اطلاعات لازم را قبل از انتخاب شغل به دست آورید.

مهارت‌های لازم برای یک کارشناس برنامه ریزی

یک کارشناس برنامه ریزی باید دارای مهارت‌های خاصی باشد. برخی از این مهارت‌ها عبارت است از:

آشنایی با زبان انگلیسی:
بدون تردید آشنایی با زبان انگلیس یک توانایی و مهارت مهم برای بسیاری از مشاغل است. واقعیت آن است که شما اگر قادر به درک این زبان نباشید، بسیاری از پل‌های ارتباطی را از دست خواهید داد.

مهارت‌های سازمانی:
برنامه‌ریزان، مهارت‌های سازمانی بالایی دارند. برخی از افراد می‌توانند در هرج و مرج کار کنند، اما به عنوان یک برنامه‌ریز مهم است که اگر بخشی از یک تیم هستید، به فرآیند و روش تکیه کنید. این بدان معناست که تیم خود را مطلع نگه دارید، به جدول زمانی، بودجه و قرار ملاقات‌ها و همچنین سازماندهی اسناد و اطلاعات مهم پایبند باشید. از این گذشته، یک هدف به خوبی اجرا شده به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به مهارت‌های سازمانی دقیق و توجه به جزئیات دارد – درست از برنامه‌ریزی تا تجزیه و تحلیل.

مهارت حل مسئله:
برنامه‌ریزان موفق می‌توانند هر مشکلی را با خونسردی حل کنند. تدبیر آنها فقط به یادداشت‌ها محدود نمی‌شود. آنها می‌توانند به سرعت در طول چالش‌های پیش‌بینی نشده تصمیم بگیرند. البته مهارت حل مسئله با گذشت زمان به دست می‌آید و اگر تازه شروع کرده‌اید، می‌توانید با تمرکز بر برنامه‌ریزی قبل از انجام و یا اجرای طرح‌ها، برای رفع هرگونه پیچیدگی، پاسخ خود را بهبود ببخشید.

مهارت‌های فنی:
منظور از مهارت‌های فنی، تسلط بر فنون برنامه‌ریزی است. این فنون در وهله اول می‌تواند با فناوری اطلاعات و نزم‌افزارهای مختص با برنامه‌ریزی مرتبط باشد. در این رابطه نرم‌افزارهای زیادی طراحی شده است که می‌تواند به برنامه‌ریزان در سطوح مختلف کمک کند.

مهارت در مذاکره و بودجه بندی:
اگر خود را در چانه زنی خوب می‌دانید، پس از مهارت برنامه‌ریزی برخوردار هستید. برای برنامه‌ریزان بسیار مهم است که بتوانند با یک حامی مالی مذاکره کنند یا بهترین معامله ممکن را دریافت کنند. مذاکره هنری است که به ترکیبی از آمادگی، درایت و اعتماد به نفس نیاز دارد. بودجه بندی نیاز به پیش‌بینی و ردیابی هزینه‌ها در حین رسیدگی به فاکتورها، پیشنهادات و هزینه‌ها دارد.

مهارت در شبکه هوشمند:
برنامه‌ریزان، نت ورکرهای باهوشی هستند. شبکه‌سازی یک مهارت ضروری برنامه‌ریزی است، زیرا بسیاری از فعالیت‌ها مبتنی بر روابط است و به شدت مردم محور است و شبکه گسترده‌ای از فروشندگان را می‌طلبد.

شخصیت شناسی کارشناس برنامه ریزی

کارشناس برنامه ریزی از نظر شخصیتی لازم است واجد برخی از خصایص باشد. گرچه نمی‌توان این خصایص را به صورت مجزا و در دو گروه برونگرا یا درونگرا قرار داد، اما می‌توان آن را محدود به برخی از ویژگی‌های رفتاری کرد. برخی از این ویژگی‌ها عبارت است از:

درک اساسی از رویدادها:
ممکن است بی‌معنا باشد، اما برای اینکه یک برنامه‌ریز عالی باشید، باید رویدادها را درک کنید. داشتن درک درست از نحوه عملکرد رویدادها یک مهارت مهم در برنامه‌ریزی است. به عنوان یک برنامه‌ریز، باید بدانید که چگونه یک قرارداد را بررسی کنید و داده‌های رویداد را تجزیه و تحلیل کنید.

قدرت ارتباطی بالا:
یکی دیگر از ویژگی‌های ضروری یک برنامه‌ریز، توانایی تعامل و ایجاد یک رابطه در زمان کوتاه است. برنامه‌ریزان مهارت‌های ارتباطی بالایی دارند و از صحبت با مدیران، مشتریان، پرسنل و… هراسی ندارند. مهارت‌های بین فردی قوی برای اطمینان از اینکه همه افراد درگیر در سازمان، نقش خود را درک می‌کنند و کارها بدون نقص انجام می‌شوند، ضروری است.

خلاقیت:
برنامه‌ریزی چیزی فراتر از تهیه فهرست کارهایی است که باید انجام دهید. به عنوان یک برنامه‌ریز، باید از خلاقیت خود برای زنده کردن یک چشم انداز استفاده کنید. مهم نیست مردم چه می‌گویند، خلاقیت یک مهارت قابل یادگیری است و می‌تواند در طول زمان ایجاد شود. خلاقیت، یک مهارت برنامه‌ریزی ضروری است که برای القای اصالت و اشتیاق در هر رویداد مورد نیاز است. حتی اگر رویدادهای شما ممکن است فضای زیادی برای نوآوری و خلاقیت نداشته باشند، همیشه فضایی برای انجام کارها به گونه‌ای متفاوت وجود دارد، حتی اگر با الزامات مشتری خود محدود شده باشید.

رهبری:
رهبر بودن یک مهارت برنامه‌ریزی ضروری برای هر سازمان یا کسب و کار است. شما باید بتوانید با تیم خود برای اجرای رویدادهای بی‌عیب و نقص کار کنید. همه چیز در مورد اعتماد، تفویض اختیار و انجام کار است. اگر رهبر مادرزادی نیستید، این مهارت را می‌توان در طول زمان توسعه داد. برای اینکه یک رهبر عالی باشید نیازی نیست برونگرا باشید. شخصیت طبیعی شما همراه با اشتیاق شما برای برنامه‌ریزی رویداد می‌تواند به شما در توسعه مهارت‌های رهبری کمک کند.

اشتیاق برای برنامه‌ریزی:
هر چقدر هم که این موضوع کلیشه‌ای و واضح به نظر برسد، اما بودن آن می‌تواند به موفقیت شما کمک کند. یک برنامه‌ریز، موفق ویژگی‌هایی مانند اشتیاق را در کار روزمره خود القا می‌کند و در واقع علاقه و اشتیاق زیادی به امور برنامه‌ریزی دارد.

سخن پایانی

برنامه‌ریزی فعالیتی است که بسیاری از ما ممکن است آن را در زندگی شخصی خود نیز به کرات تجربه کرده باشیم. از این رو درک آن در پیشبرد آسان اهداف، برای همگان روشن است. با این حال، برخی از ما ممکن است به اقتضای استعدادها و یا علایق خود، مهارت خاصی در این فعالیت داشته باشیم. همین موضوع می‌تواند محک مناسبی برای ما جهت ورود یا عدم ورود به این فعالیت باشد. البته منظور این نیست که ابعاد برنامه‌ریزی در زندگی شخصی با برنامه‌ریزی در سطوح شغلی را یکی دانسته و باهم مقایسه کنیم، بلکه هدف آن است که بدانیم بخش مهمی از این فعالیت به استعداد، مهارت و علایق ما بازمی‌گردد. علایقی که ممکن است از همان زمان کودکی ما آشکار شود. بر این اساس اگر فکر می‌کنید شرایطی را که به آنها اشاره کردیم در خود مشاهده می‌کنید، قطعا می‌توانید کاندیدای خوبی برای این فعالیت و یا تحصیل در این رشته باشید. توجه داشته باشید که برای اطلاع از فرصت های شغلی جدید می توانید به کاریابی مجازی ایران استخدام سر بزنید و از آگهی های استخدام کارشناس برنامه ریزی مطلع شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس برنامه ریزی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا