معرفی مشاغل

کارشناس تضمین کیفیت کیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی کارشناس تضمین کیفیت

کیفیت کالاها برای بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها ضروری است. البته بخش مهمی از این ضرورت به دلیل کسب رضایت مشتریان است. کسب و کاری که محصولات با کیفیت ارائه می‌دهد، در واقع بخش مهمی از قلب بازار را از آن خود می‌کند. اینجاست که ضرورت و اهمیت استخدام کارشناس تضمین کیفیت خودنمایی می‌کند. کارشناس تضمین کیفیت اغلب با کارشناس کنترل کیفیت یکی پنداشته می‌شود؛ اما میان این دو فعالیت تفاوت‌هایی وجود دارد. تضمین کیفیت، سطح بالاتری از کنترل کیفیت است و وظایف و مسئولیت‌های آن متفاوت با کارشناس کنترل کیفیت است. در اینجا به برخی از این وظایف مهم، همراه با الزامات آموزشی، مهارت‌ها و ویژگی‌های رفتاری کارشناس تضمین کیفیت میپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرح شغل کارشناس تضمین کیفیت

وظایف متخصص تضمین کیفیت عمدتاً شامل اطمینان از رعایت تمام استانداردهای خارجی قبل از ارائه محصول نهایی به مشتری است. برای این منظور، متخصصان تضمین کیفیت مسئول اجرای فعالیت‌های بازرسی، شناسایی مناطق مشکل‌دار و ارائه نتایج بازرسی با کیفیت هستند. علاوه بر این، برنامه ریزی و انجام اقدامات اصلاحی در صورت مشاهده ایرادات را بر عهده دارند.
یک متخصص تضمین کیفیت، همچنین اجرای سیستم کیفیت را بررسی می‌کند، ممیزی‌های تضمین کیفیت را انجام می‌دهد و نتایج حاصل از فرآیندها و رویه‌ها را در صنایع تولیدی نظارت و ثبت می‌کند. آنها نظارت، بازرسی و پیشنهاد اقداماتی را برای اصلاح یا بهبود محصولات و فرآیندهای نهایی ارائه می‌دهند. این بررسی‌های کیفی، قابلیت اطمینان مداوم فرآیند تولید را تضمین می‌کند.
برخی از شرکت‌ها ممکن است این نقش را با عنوان، کاردان تضمین کیفیت، تکنسین تضمین کیفیت، متخصص تضمین کیفیت، حسابرس داخلی تضمین کیفیت، مدیر انطباق تضمین کیفیت، هماهنگ کننده سیستم‌های کیفیت و سایر عناوین بشناسند. به طور کلی تضمین کیفیت، بخشی از سیستم کیفیت تولید است. این روند، فرآیندگرا میباشد و با ایجاد، بازنگری و اجرای دقیق مجموعه‌ای از فرآیندها و رویه‌های دقیق تعریف میشود. از این رو می‌توان گفت یک کارشناس تضمین کیفیت با وظایف و مسئولیت‌های زیادی همراه است.

کارشناس تضمین کیفیت

وظایف کارشناس تضمین کیفیت

وظایف فردی متخصصان تضمین کیفیت، بستگی به نوع محصول دارد. اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اطمینان از به روز نگه داشتن اسناد ممیزی
  • بهبود مستمر فرآیندهای اصلی را برای اطمینان از حفظ کیفیت تولید و در عین حال بهینه‌سازی کارایی
  • آموزش و ارائه کمک به اعضای کم‌تجربه تیم در مورد رویه‌ها، پروتکل‌ها و مستندات کیفیت
  • آموزش کارکنان تولید در مورد رویه‌ها، پروتکل‌ها و مستندات کیفیت
  • حفظ اسناد تضمین کیفیت
  • هماهنگی بررسی مسائل کیفیت با مشتریان و تامین کنندگان
  • بررسی، تایید و اطلاع رسانی علت اصلی و اقدامات اصلاحی به ذینفعان
  • مشخص کردن خط مشی‌ها و رویه‌های تضمین کیفیت
  • تفسیر و رعایت استانداردهای تضمین کیفیت را
  • اطمینان از کافی بودن استانداردهای تضمین کیفیت
  • تشریح روش‌های نمونه گیری و دستورالعمل‌های جمع آوری و گزارش دهی با کیفیت
  • نظارت بر اجرا و اطمینان از کارایی سیستم‌های بازرسی و کیفیت
  • برنامه‌ریزی، انجام و نظارت بر بازرسی و آزمایش محصولات برای اطمینان از کیفیت قابل تحویل
  • فعالیت‌های تضمین کیفیت اسناد، مانند ممیزی داخلی
  • تجزیه و تحلیل شکایات مشتری و سایر موارد عدم انطباق
  • جمع‌آوری و سازماندهی داده‌های کیفیت آماری
  • بررسی داده‌ها جهت تشخیص بهبود مناطق
  • تشریح، توصیه و نظارت بر اقدامات بهبود
  • گزارش نتایج فعالیت‌های با کیفیت
  • تجزیه و تحلیل نتایج حسابرسی و اجرای روش‌های اصلاحی مناسب
  • نظارت بر رویه‌های مدیریت ریسک
  • اطمینان از رعایت مداوم الزامات نظارتی و کیفیت صنعت

تفاوت میان کارشناس تضمین کیفیت و کارشناس کنترل کیفیت

  • تضمین کیفیت:

بخشی از برنامه مدیریت کیفیت، تضمین کیفیت میباشد. تضمین کیفیت شامل تمام فعالیت‌هایی است که تضمین می‌کند محصول شما، میتواند وارد طی کردن فرآیند تولید باشد. به عبارت دیگر، شما تأیید می‌کنید که الزامات کیفیتی که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌اید، با تولید محصولات برآورده می‌شوند.

  • کنترل کیفیت:

مرحله بازرسی تضمین کیفیت، کنترل کیفیت است. کنترل کیفیت، مجموعه‌ای از روش‌هاست که برای تأیید اینکه یک محصول پس از تولید انبوه ایمن و مؤثر است، استفاده می‌شود. هم تضمین کیفیت و هم کنترل کیفیت ضروری هستند. تنها با تکیه بر کنترل کیفیت نمی‌توانید کیفیت محصول را آزمایش کنید.
روش‌های مختلفی برای تضمین کیفیت و کنترل کیفیت و استراتژی‌های مدیریت پروژه یا بهبود فرآیند وجود دارد. آنها طراحی شده‌اند تا در زمان مدیریت کیفیت و توسعه پروژه شما صرفه جویی کنند. استفاده از این موارد می‌تواند کمک کننده باشد، اما شما احتمالاً به یک سیستم مدیریت کیفیت نیاز دارید تا به طور مؤثر کل فرآیند برنامه ریزی کیفیت را مدیریت کند.
همچنین شما میتوانید با مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تضمین کیفیت در سایت ایران استخدام و همچنین آگهی های استخدام کارشناس کنترل کیفیت، متوجه تفاوت این دو عنوان شغلی شوید.

کارشناس تضمین کیفیت

اهمیت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت در سازمان ها چیست؟

از این رو وجود کارشناسان تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، در سلامت محصولات و کیفیت آن مهم است و بخش بزرگی از مدیریت کیفیت به این دو نقش وابسته است. درک این نقش‌ها می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا در ارائه بهترین محصولات ممکن بر هر کدام تسلط پیدا کند. اما میان این دو فعالیت، تفاوت‌های اساسی وجود دارد و دانستن این تفاوت مهم است. این دو فعالیت، اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما هر دو فرآیند متفاوتی هستند که در زمان‌های مختلف انجام می‌شوند.

1 – پیشگیرانه (تضمین کیفیت) در مقابل واکنشی (کنترل کیفیت)

تضمین کیفیت پیشگیرانه است. هدف آن جلوگیری از نقص قبل از وقوع از طریق طراحی فرآیند است. کنترل کیفیت واکنشی است و برای شناسایی عیوب در کیفیت محصولات پس از وقوع آن.

2 – فرآیند (تضمین کیفیت) در مقابل محصول (کنترل کیفیت)

تضمین کیفیت فرآیند گرا است و بر پیشگیری از مسائل کیفیت تمرکز دارد. کنترل کیفیت محصول محور است و بر شناسایی مسائل کیفیت در محصولات تولید شده متمرکز است که می‌تواند بر رضایت مشتری تاثیر بگذارد. راه دیگر برای درک این تمایز، اقدامات در مقابل نتایج است. تضمین کیفیت شامل اقداماتی است که محصول را ایجاد می‌کند، در حالی که کنترل کیفیت بر محصول حاصل متمرکز است.

3 – سیستم (تضمین کیفیت) در مقابل قطعات (کنترل کیفیت)

سیستم‌های کنترل تضمین کیفیت، روش‌ها و رویه‌هایی هستند که برای حفظ استانداردهای کیفیت استفاده می‌شوند. سیستم های کنترل کیفیت قطعات، از جمله خروجی های سیستم را اندازه گیری می‌کنند.
تلاش‌های کنترل کیفیت ممکن است بر روی قطعاتی که برای ایجاد محصول نهایی استفاده می‌شوند، مانند مواد خام از یک تامین‌کننده، متمرکز شود. سیستم تضمین کیفیت برای مدیریت کیفیت ممکن است فعالیت‌های مختلفی را دیکته کند تا مطمئن شود ورودی‌ها به طور مداوم ایمن و مؤثر هستند، مانند ممیزی تامین کنندگان و نمونه برداری دسته‌ای مواد خام.

4 – ایجاد (تضمین کیفیت) در مقابل تأیید (کنترل کیفیت)

یک متخصص تضمین کیفیت اطمینان حاصل می‌کند که محصول نهایی استانداردهای کیفی شرکت را رعایت می‌کند. به طور کلی، این متخصصان جزئیات گرا مسئول توسعه و اجرای فعالیت‌های بازرسی، تشخیص و حل مشکلات و ارائه نتایج رضایت بخش هستند.

5 – کل تیم (تضمین کیفیت) در مقابل پرسنل اختصاصی (کنترل کیفیت)

فعالیت‌های تضمین کیفیت کل تیم را شامل می‌شود. در حالی که سیستم کنترل کیفیت، به طور کلی مسئولیت واحد کیفیت و تیم رهبری است و فعالیت‌های آن شامل استانداردهایی برای آموزش، مستندسازی و بررسی در سراسر نیروی کار است.

کارشناس تضمین کیفیت

شرایط استخدام کارشناس تضمین کیفیت

  • الزامات آموزشی کارشناس تضمین کیفیت

کارشناس تضمین کیفیت، لازم است از نظر آموزشی، دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط با این فعالیت باشد. برخی از رشته‌های مرتبط با کارشناس تضمین کیفیت عبارت است از: مهندسی صنایع و مکانیک، مدیریت در گرایشات مختلف، حسابرسی کیفیت و….

  • نحوه فعالیت کارشناس تضمین کیفیت

کارشناس تضمین کیفیت، از جمله مشاغلی است که در آن کارشناس باید به صورت حضوری بر امور مربوط به خود نظارت کند. البته نوع حضور می‌تواند بسته به حجم فعالیت‌ها و توافق کارفرما و کارشناس به دو شکل تمام وقت و پاره وقت باشد.

  • محل استخدام کارشناس تضمین کیفیت

کارشناس تضمین کیفیت در هر سازمان، شرکت یا کسب و کاری که در ارائه خدمات و محصولات خاص فعال باشد، می‌تواند به کار گرفته شود. به عنوان نمونه شرکت‌های مرتبط با صنایع غذایی، داروسازی، خودروسازی، برخی از شرکت‌های خاص و مرتبط با این فعالیت هستند.

بررسی درآمد و حقوق کارشناس تضمین کیفیت

حقوق و درآمد کارشناس تضمین کیفیت تابع عواملی چون حجم کار، سابقه کاری کارشناس، نوع شرکت یا کسب و کار مربوطه و عملکرد کارشناس دارد. با این حال، کمترین حقوق مورد انتظار، حقوقی است که توسط وزارت کار تعیین شده است. در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت ایران استخدام و تماس با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی که برای کارشناس تضمین کیفیت داروسازی و … درج آگهی نموده اند، به اطلاعات دقیق‌تر دست یابید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام کلیک نمایید.

مهارت های کارشناس تضمین کیفیت

مهارت‌های برتر برای شخصی که به سمت تضمین کیفیت می‌رود عبارتند از:

  • مهارت‌های تحلیلی: 

داده‌ها را جمع‌آوری و تفسیر می‌کند، باید بتواند روندها را تشخیص دهد و به موارد پرت توجه کند.

  • مهارت‌های سازمانی:

برای پیگیری تست‌ها، نتایج، مستندات و توصیه‌ها لازم است.

  • ارتباط کتبی عالی:

مستندات مکتوب مختصر و دقیق ضروری است. همچنین باید راهنمایی‌های داخلی و خارجی را بررسی کند و به طور بالقوه SOP های شرکت را بنویسد.

  • مهارت‌های بین فردی:

این مهارت مستلزم آموزش کارکنان تولید در سیستم‌های کیفیت، همچنین همکاری نزدیک با کارکنان تولید برای یافتن و تنظیم خطاها در فرآیندها است.

  • توجه دقیق به جزئیات:

کارشناس زمانی که فرآیندها با راهنمایی ها مطابقت ندارند، باید قادر به تشخیص باشد و پیشنهادهای جایگزین را ارائه دهد. کارشناس همچنین باید از عهده خواندن و تفسیر جزئیات دستورالعمل‌های خارجی و مقررات صنعت برآید.

  • تفکر انتقادی و منطقی:

باید مشکلات را شناسایی کند اما همچنین بتواند به ارائه راه حل‌های جدید برای اطمینان از کارایی و کیفیت فرآیند تولید کمک کند.

کارشناس تضمین کیفیت

ویژگی‌های شخصیتی کارشناس تضمین کیفیت

برخی از ویژگی‌های رفتاری می‌تواند باعث شود تا فرد از نظر تخصصی بهتر بتواند از عهده فعالیت‌های مربوط به تضمین کیفیت برآید. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • کنجکاوی

یک کارشناس تضمین کیفیت خوب نمی‌تواند فقط فرض کند که یک ویژگی همانطور که در نظر گرفته شده است کار می‌کند. این اولین قدم برای از دست دادن یک مشکل احتمالی است. آنها باید بتوانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و سناریوهایی را آزمایش کنند که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کند.

  • رویکرد کیفیت گرا

کارشناس QA باید ذهنیت وسواس به کیفیت داشته و به یاد می‌آورد که هدف نهایی آنها «رساندن محصول با بالاترین استاندارد» است.

  • توجه به جزئیات

گاهی کوچکترین خطاها می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد. مثال؟ در سال 1998 یک کاوشگر مدار ناسا به ارزش بیش از 600 میلیون دلار در فضا متلاشی شد. چرا؟ به دلیل زمان اشتباه در نرم افزار رایانه زمینی. به همین دلیل است که یک کارشناس QA باید به اندازه کافی دقیق باشد تا بتواند حتی کوچکترین مشکلات را – حتی اگر پنهان باشند – پیدا کند. بررسی مضاعف یا حتی سه گانه همه چیز، یک عادت ضروری برای یادگیری است.

  • صبر و استقامت

هیچ کس دوست ندارد با مشکلات برخورد کند – اما این چیزی است که بخش بزرگی از کار کارشناس QA را تشکیل می‌دهد. آنها باید دائماً هوشیار و آماده باشند تا رویکردهای جدید و زوایای تازه را در برنامه ارائه دهند. تحت چنین فشار مداومی، ممکن است به راحتی مشکلاتی چون از دست دادن تمرکز، ناامید شدن، یا تمام شدن خلاقیت‌ها به وجود آید. با این حال، بهترین کارشناس‌ها باید آماده باشند تا از آن موانع عبور کنند و اصطلاحا صبر و استقامت داشته باشند.

علاوه بر این ویژگی ها شما میتواند با مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تضمین کیفیت در کرج و سایر استان های درج شده در سایت ایران استخدام، ویژگی های لازم برای استخدام کارشناس تضمین کیفیت را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

در رابطه با کارشناس تضمین کیفیت و مراتب پیشرفت شغلی آن باید گفت که افرادی که در این سمت فعالیت می‌کنند، در صورت پیشرفت می‌توانند به عنوان مدیر این بخش ارتقا یابند. این شغل چشم انداز خوبی دارد، زیرا تضمین کیفیت تنها در رابطه با محصولات نیست، بلکه خدمات را نیز شامل می‌شود و می‌تواند در رابطه با تضمین کیفیت یک نرم افزار باشد. آن هم در دنیایی که، فناوری و تعریف نرم‌افزارهای جدید حرف اول را می‌زند. از این رو و با توجه به توضیحاتی که پیرامون این شغل ارائه شد، اگر به این شغل علاقه دارید و مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با آن را در خود سراغ دارید، می‌توانید پس از عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان، اقدام به ساخت رزومه رایگان نموده، و آن را به کارفرمایان ارسال نمایید. در صورت نیاز کارفرمایان، وارد این فعالیت شوید و موفقیت لازم را کسب کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تضمین کیفیت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا