معرفی مشاغل

کارشناس تولید کیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز کارشناسان تولید

تخصیص فعالیت‌ها و مشاغل مختلف، ویژگی بارز کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. به این معنا که شرکت‌ها و یا کسب و کارها برای آنکه تمام وظایف به درستی انجام شود، اداره و مدیریت هر بخش را به یک فرد کاردان و متخصص واگذار می‌کنند. در این رابطه بخش تولید یکی از بخش‌های مهمی است که معمولا مدیریت آن به فردی که کارشناس تولید نامیده می‌شود واگذار می‌شود. احتمالا بسیاری از شما حتی اگر با این شغل آشنا نیز نباشید، حدس می‌زنید که کارشناس تولید کیست و چه وظایفی دارد. با این حال، لازم است بدانید که وظایف یک کارشناس تولید بسیار فراتر از چیزهایی است که ما می‌دانیم. بنابراین ما در این نوشته به شما کمک می‌کنیم تا دقیقا بدانید که یک کارشناس تولید کیست، چه وظایفی دارد، تحصیلات او چقدر است، حقوق و درآمدش به چه میزان است، چه مهارت‌هایی باید داشته باشد و چه ویژگی‌های شخصیتی برای یک کارشناس تولید لازم است. شاید در پایان به این نتیجه برسید که این شغل با مهارت‌ و ویژگی‌های شخصیتی شما مطابقت دارد و نسبت به فعالیت در آن راغب شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناسی تولید چیست؟

متخصصان تولید همانطور که از نام آنها پیداست در وهله اول کسانی هستند که فعالیت‌های تولید شرکت یا یک کسب و کار تولیدی را بر عهده دارند. در واقع کارشناس تولید مسئول برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های تولیدی یک شرکت بر اساس سفارشات شغلی هستند. همچنین از متخصصان تولید انتظار می‌رود که به نگرانی‌ها و سوالات مشتریان پاسخ دهند، از تحویل به موقع محصولات اطمینان حاصل کنند و از مطابقت محصولات با استانداردهای کیفی اطمینان حاصل کنند.
موضوع سودآوری و اتخاذ مکانیسم‌های لازم برای رشد تولیدات یک کسب و کار در رابطه با کارشناس تولید، بسیار ضروری است. یک کارشناس تولید به کسب و کارها کمک می‌کند تا سودآورتر شوند و یک یا چند جنبه از ساختار و برنامه‌های رشد سازمان خود را تقویت کنند. به طور کلی، کارشناس تولید به عنوان یک مشاور تجاری در نظر گرفته می‌شود و در شناسایی و توصیه راه‌حل‌هایی برای ناکارآمدی‌های یک شرکت در عرصه تولید تخصص دارد.
متخصصان تولید با یک تیم کار می‌کنند تا از تحویل عالی محصول اطمینان حاصل کنند. آنها دانش زیادی در مورد یک محصول دارند. آنها همچنین روندهای بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند، استراتژی‌های فروش، قیمت و سودآوری را توسعه می‌دهند، راه‌های بهبود تولید محصول را توصیه می‌کنند، فرصت‌ها را شناسایی می‌کنند و راهکارهایی برای افزایش درآمد در نظر می‌گیرند. آنها باید خدمات مشتری قوی و مهارت‌های تحلیلی داشته باشند.
با این حال علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، یک کارشناس تولید وظایف و مسئولیت‌های دیگری نیز ممکن است داشته باشد.

وظایف کارشناس تولید

  • پاسخگویی به تمام سوالات مرتبط با محصول و پاسخگویی سریع به سوالات
  • همکاری با تیم‌های تجاری و مهندسی
  • شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی فروش و بازاریابی
  • برنامه‌ریزی و کمک به انتشار محصولات و رویدادهای جدید
  • اجرای نمایش محصول برای مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان
  • کمک به توسعه طرح‌های تجاری و تولیدی
  • برنامه‌ریزی جلسات آموزشی و شرکت در جلسات در صورت نیاز
  • شناسایی فرصت‌های جدید بازار و انتقال این اطلاعات به مدیر و سایر ذینفعان مربوطه
  • بهبود و نگهداری زیرساخت‌ها و خدمات نرم‌افزاری
  • همکاری با تیم‌های توسعه، عملیات فنی، QA و مدیریت محصول جهت اطمینان از به‌روزرسانی و عملکرد پلت‌فرم‌های مرتبط با کار
  • انجام تحقیقات بازار کامل، که ممکن است شامل نظرسنجی، ارسال ایمیل و برقراری تماس و حتی حضور در عرضه محصولات شرکت‌های رقیب باشد
  • شناسایی و ایجاد بهبود در زیرساخت و قابلیت اطمینان سیستم، عملکرد، نظارت کلی بر پلت فرم
  • برنامه‌ریزی ظرفیت و پیش بینی تقاضا برای پاسخگویی به تقاضای سیستم‌ها

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شغل کارشناس تولید

برای این موقعیت معمولاً مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روانشناسی یا امور مالی مورد نیاز است. بسیاری از کارفرمایان در هنگام درج آگهی کاندیداهایی را که دارای مدرک دانشگاهی در این رشته‌ها هستند ترجیح می‌دهند. البته برخی از کسب و کارها نیز با توجه به محصول یا خدمات خود ممکن است کارشناس خود را از سایر رشته‌ها نیز انتخاب کنند. به عنوان نمونه شرکتی که در زمینه تولید محصولات یا خدمات کامپیوتری فعالیت دارد، معمولا کارشناس تولید خود را از میان تحصیلکردگان کامپیوتر انتخاب می‌کند. این موضوع در مورد سایر مشاغل نیز صادق است.
در صورتی که تحصیلات لازم را برای ورود به این شغل دارید میتوانید با مراجعه به سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام و ساخت رزومه بصورت رایگان اولین قدم را برای استخدام در این شغل بردارید.

محل استخدام کارشناس تولید

کارشناس تولید می‌تواند در هر شرکت یا کسب و کاری که به ارائه و یا تولید محصول و خدماتی خاص می پردازد اشتغال داشته باشند، استخدام شود. فرقی نمی‌کند آن شرکت یک شرکت صنعتی باشد، یا خدماتی. بر این اساس می‌توان صنایع خودروسازی، صنایع پتروشیمی، صنایع تولیدکننده مواد غذایی، صنایع فلزی و… را برخی از مشاغل مهم در زمینه تولید و به کارگیری کارشناس تولید دانست.

نحوه فعالیت کارشناسان تولید

کارشناسان تولید به صورت حضوری فعالیت می‌کنند. در این شکل از فعالیت، کارشناس به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار می‌کند. نحوه کار او در این شکل از فعالیت نیز بستگی به نوع قرارداد او با کارفرما یا مدیر شرکت دارد. شرکت‌های بزرگ معمولا کارشناس تولید را به عنوان کارمند تمام وقت استخدام می‌کنند. یک پیمانکار مستقل و خوداشتغال نیز می‌تواند این موقعیت را داشته باشد. اندازه مشاغل در نحوه کار کارشناس تولید مهم است؛ اما در هر صورت او خود نیز کارمندانی را در زیرمجموعه خود دارد. در رابطه با استخدام کارشناس تولید بصورت دورکاری براینیز باید دید آیا شرکت‌ها برای این شکل از کار جایگاهی تعریف کرده‌اند یا خیر. به نظر می‌رسد شرکت‌ها می‌توانند در برخی از زمینه‌های مربوط به این شغل، شکل دورکاری را تعریف کنند.

حقوق و درآمد کارشناس تولید

حقوق و درآمد کارشناس تولید کاملا به محل فعالیت او بستگی دارد. همانطور که در بخش استخدام کارشناس تولید نیز اشاره کردیم یک کارشناس تولید می‌تواند در شرکت‌ها و کسب و کارهای متعدد مشغول به کار شود. از این رو اگر کارشناس در یک شرکت کوچک مشغول به کار شود قطعا حقوق کمتری نسبت به کسی که در یک شرکت پتروشیمی استخدام می‌شود خواهد داشت. با این حال شما هر جا که استخدام شوید، از برخی از مزایای مشترک همچون بیمه بهره‌مند خواهید بود. البته موضوع بیمه به کارشناس یا افراد دورکار تعلق نمی‌گیرد.

مهارت‌هایی که برای کارشناس تولید لازم است

یک کارشناس تولید، باید گذشته از سطح تحصیلات بالا، واجد برخی از مهارت‌ها باشد. برخی از این مهارت‌های ضروری عبارت است از:

مهارت بالا در ارتباط با افراد مختلف:
مهارت‌های ارتباطی موثر می‌تواند یک دارایی برای متخصصان تولید پیشرو باشد. یکی از کارکردهای اصلی کارشناس تولید ممکن است ارتباط با سایر اعضای شرکت همچون تیم بازاریابی، مشتریان بالقوه و تیم فروش باشد. این مهارت مستلزم آن است که کارشناس تولید در برخی از مواقع پیشنهاداتی را با همفکری سایر گروه‌ها، در راستای بهبود تولید ارائه دهند. ارتباطات مهم است تا متخصصان بتوانند به طور دقیق تجارت خود را نشان دهند و با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند.
گذشته از این، بسیاری از مشاغل ناکارآمد را می‌توان در ارتباطات شفاهی و کتبی ضعیف و مبهم بین کارکنان جستجو کرد. به گفته یک کارشناس تولید، مدیریت و کارکنان اغلب بدون اطلاع مدیریت در حال تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف هستند. او همچنین ممکن است متوجه شود که کارمندانی که در یک تیم هستند، اهداف متفاوتی دارند و غافل هستند که تلاش‌های آنها ممکن است یکدیگر را خنثی کند و هیچ کاری را به دست نیاورد. او معمولاً برنامه های یادگیری شرکتی را برای بهبود ارتباطات و افزایش بهره وری به منظور ادغام مسیرهای متفاوت در مسیری که منجر به موفقیت کلی شرکت و تولیدات آن می‌شود، توصیه می‌کند.

قدرت تحلیل بحران‌ها و عوامل تاثیرگذار بر تولید:
همچنین یک کارشناس تولید، معمولاً مدت کوتاهی پس از استخدام با رهبران و مدیران شرکت ملاقات می‌کند تا نقاط قوت و ضعف سازمان را ارزیابی کند. علاوه بر ارجاع به اسنادی که منعکس کننده سود، زیان و سرمایه گذاری هستند، متخصص معمولاً به شدت به صراحت رهبران شرکت متکی است. برای شناسایی دقیق مشکلات و پیشنهاد راه‌حل‌ها، او معمولاً باید از همه زمینه‌های بحران اعم از مستقیم و غیرمستقیم آگاه باشد.

تسلط به نرم افزار CRM:
در حالی که همه مشاغل تولیدی به آموزش گسترده در توسعه نرم افزار یا فناوری اطلاعات نیاز ندارند، اما بهتر است یک کارشناس تولید؛ در زمینه فناوری‎های دیجیتال و سیستم‎های دیجیتال، تخصص لازم را داشته باشد. چنانچه بسیاری از شرکت‌های تجاری (B2B) به نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تکیه می‌کنند تا به آنها در مدیریت تعاملات و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری کمک کند. داشتن درک کلی از نرم افزار CRM می‌تواند به متخصصان تولید اجازه دهد تا برنامه‌هایی را که شرکتشان برای ردیابی و تجزیه و تحلیل تولید استفاده می‌کند، هدایت کنند.

ویژگی های شخصیتی کارشناس تولید

کار کارشناس تولید از برخی جهات مشابه کارشناس فروش است. از این رو می‌توان ویژگی‌های شخصیتی را که در یک کارشناس فروش دیده می‌شود، در کارشناس تولید نیز مشاهده کرد. هدف گرا، رقابتی، با حوصله بودن، صبور بودن و اشتیاق به کار برخی از این ویژگی‌های مهم و مشترک است که برای کارشناس تولید نیز ضرورت دارد.

هدف‌گرا بودن:
هدف‌گرا بودن دلالت بر تمرکز فرد یا افراد در رسیدن به یک هدف خاص یا انجام یک کار معین دلالت دارد. فردی که هدف‌گرا است، معمولا برای دستیابی به نتایج خوب در وظایفی که به او محول شده است سخت کار می‌کند.

رقابتی بودن:
داشتن روحیه رقابتی در بحث تولید بسیار مهم است، فردی که روحیه رقابتی ندارد، معمولا نسبت به فعل و انفعالات بازار پیرامون محصول شرکت بی‌تفاوت است. از این رو تلاش زیادی برای برتر بودن از سایر رقبا به کار نمی‌برد.

با حوصله بودن:
از آنجا که کار نظارت بر تولید، مستلزم شناسایی رقبا، بازار . نیز پیش‌بینی متغیرهای تاثیرگذار بر روند رشد محصول یا خدمات است، از این رو می‌توان گفت یک کارشناس خوب تولید، کارشناسی است که برای تمام این امور حوصله داشته باشد.

صبور بودن:
صبور بودن در برابر شکست‌ها، عوامل پیش‌بینی‌ نشده، بحران‌ها و هر آنچه که ممکن است روند رشد محصول را برای مدتی متوقف کند، نیازمند صبور بودن است. کارشناسی که صبور نباشد، نمی‌تواند از این بحران‌ها به آسانی عبور کند.

اشتیاق به کار:
برای موفقیت به عنوان یک متخصص محصول، باید به محصولاتی که با آنها کار می کنید اشتیاق داشته باشید و دانش محصول را گسترش دهید. متخصصان برجسته محصول باید چشمانی دقیق برای شناسایی روندهای بازار، تمایل به الهام بخشیدن به مشتریان و توانایی کار مستقل و درون یک تیم داشته باشند.

سخن پایانی

شغل کارشناس تولید علیرغم آنکه ممکن است به گوش بسیاری از ما آشنا باشد، اما در اصل افراد زیادی از آن آگاهی ندارند. این در حالیست که این شغل در روند رشد کسب و کارها بسیار مهم است. کارشناسی که خبره است، می‌تواند با نظارت درست بر روند تولید، موانع موجود بر رشد تولید را شناسایی کند و به این ترتیب رشد آن شرکت یا کسب و کار را چند برابر کند. این شغل به دلیل تعیین کننده بودن خود، بسیار مهم است و از این رو لازم است افرادی که وارد این کار می‌شوند علاوه بر آشنایی کامل با جزئیات این حرفه، مهارت بالایی نیز در امور مربوط به آن داشته باشند. در رابطه با چشم انداز این شغل نیز می‌توان آن را با وضعیت تولید و شرکت‌های تولید اعم از تولید محصول یا خدمات مرتبط دانست. از این رو برای یافتن این پرسش می‌توانید وضعیت شرکت‌های تولیدی و روند به کارگیری کارشناسان تولید را بررسی کنید. البته برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید از کاریابی مجازی ایران استخدام نیز کمک بگیرید و با جستجو آگهی های استخدام کارشناس تولید در تهران و سایر استانها در این سایت، پاسخ سوالات خود را بیابید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تولید در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا