بررسی مهارت های کانتر من
مشاغل مربوط به فروش، طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میشود. دلیل این موضوع علاوه بر پیچیدگی و گستردگی مشاغل، اهمیت فروش است. زیرا در نهایت فروش گسترده میتواند سودسازی آن کسب و کار را تضمین کند. از این رو بسیاری از مشاغل، برای بخش فروش خود اهمیت زیادی قائل هستند و آن را به افراد متخصص واگذار میکنند. در همین رابطه یکی از مشاغل مهم، جذاب و مرتبط با فروش، شغل کانتر فروش (کارمند فروش تور) است. کانتر فروش (کارمند فروش) اغلب بر فعالیتهای مرتبط با خدمات فروش، در آژانسهای مسافرتی اطلاق میشود. کانتر فروش، بر حسب تجربه و مهارت خود، میتواند نقش مهمی در فروش خدمات آژانس به مشتریان داشته باشد. این شغل، علاوه بر الزامات آموزشی، نیازمند مهارتها و ویژگیهای شخصیتی خاص است که در این مطلب از ایران استخدام، درکنار وظایف، حقوق و درآمد این شغل به آن پرداخته شده است.
- مطلب مرتبط: شغل مهماندار هواپیما و قطار را بهتر بشناسیم
فهرست مطالب
کانتر فروش کیست؟ (منظور از کانترمن چیست؟)
وقتی صحبت از شغل کانتر فروش میشود، احتمالا علاقمندان به سفر اولین کسی هستند که به مفهوم این شغل پی میبرند. کانتر فروش بیشتر با عرصه آژانسهای مسافرتی در ارتباط است؛ اما به طور کلی به فردی اطلاق میشود که مسئول استفاده از دانش خود در مورد محصولات یا خدمات شرکت برای ارتباط با مصرف کنندگان و ایجاد فروش برای کارفرمای آنها است. همانطور که در آگهی های استخدام کانتر فروش درج شده در سایت ایران استخدام آمده، وظایف آنها شامل ایجاد زمینههای فروش برای معرفی و فروش فروش محصولات یا خدمات، برقراری تماس با سرنخ های فروش یا تماس گرفتن با مشتریان احتمالی و نگهداری اسناد فروش آنها مانند فاکتورها یا قراردادهای مشتری است.
زمینه فعالیت کانتر فروش
همانطور که گفته شد کانتر فروش، بیشتر در زمینه آژانسهای مسافرتی به کار میرود. در این شغل، کانتر فروش موظف است خدمات آژانس را به مشتریان معرفی و با شیوههای مختلف، علاقمندان را به خرید بلیط ترغیب نماید. اما جدا از این وظیفه کلی، کانتر فروش ممکن است مسئولیتها و وظایف دیگری را نیز بر عهده داشته باشد.
مسئولیتها و وظایف کانتر فروش
- فروش بلیط، رزرو هتل، ارائه خدمات ویزا، فروش تور
- ترویج و بازاریابی کسب و کار
- رسیدگی به سوالات و شکایات مشتریان
- ارائه مشاوره تلفنی و حضوری در مورد ویزا یا پاسپورت هر آنچه که مربوط به سفر است
- استخدام، آموزش و نظارت کارکنان
- مدیریت بودجهها
- نگهداری سوابق آماری و مالی
- برنامه ریزی
- رسیدن به اهداف سود یا فروش
- تهیه مواد و نمایشهای تبلیغاتی
- انجام کارهای مربوط به رزرو سفر و اقامت.
- به حداکثر رساندن فروش و تجربه مشتری در تعطیلات با پیشنهاد ارتقاء
- ارائه خدمات عالی به مشتریان، رسیدگی به شکایات به شیوهای آرام و دیپلماتیک.
- به روز نگه داشتن دانش محصول و برند و در عین حال داشتن دانش عمیق از بروشورها و مقاصد شرکت
الزامات آموزشی برای کانتر فروش
مدرک تحصیلی در هر موضوعی قابل قبول است، اگرچه سفر، گردشگری، زبان، اوقات فراغت و مدیریت ممکن است مزیت داشته باشد. کار در یک شرکت آموزشی مسافرتی یا تجربه کاری در آژانس مسافرتی مرتبط، میتواند مفید باشد. جهت اطلاع از تحصیلات مورد نیاز برای استخدام کانتر فروش، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام کانتر فروش در تهران و سایر استان های کشور را در کاریابی مجازی ایران استخدام مشاهده نمایید.
نحوه فعالیت کانتر فروش
کانتر فروش معمولا باید به شکل حضوری در آژانس فعالیت نماید. البته نحوه حضور او میتواند به شکل تمام وقت یا پاره وقت باشد. گاه مستلزم آن است که کانتر فروش چندین ساعت متوالی در آژانس به فعالیت بپردازد. شرکت ها و مجموعه هایی هم هستند که به دنبال استخدام کانتر فروش پاره وقت هستند.
حقوق و دستمزد کانتر فروش
حقوق بسته به کارفرما متفاوت است و به کارفرما بستگی دارد. به خصوص اینکه بسیاری از آژانسهای مسافرتی به صورت خصوصی فعالیت میکنند. با این حال، میزان سوابق، فعالیتها و رضایت کارفرما از کانتر فروش میتواند در تعیین حقوق او و کم و زیاد شدن آن تاثیرگذار باشد. اگر سابقه کار ندارید و میخواهید از جایی کار خود را شروع کنید، نگران نباشید! برخی از کارفرمایانی که برای مجموعه خود در سایت ایران استخدام درج آگهی نموده اند، به دنبال استخدام کارآموز کانتر فروش میباشند.
مهارتهای لازم برای کانتر فروش
کانتر فروش باید دارای مهارتهای خاصی در حرفه خود باشد که برخی از آنها عبارت است از:
همدلی
همیشه مهم است که بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید. وقتی بتوانید درک کنید که افراد ممکن است به چه چیزی فکر کنند یا چه احساسی دارند، میتوانید مکالمات را به روشی سازنده هدایت کنید.
هوش هیجانی
هوش عاطفی به شما این امکان را میدهد که احساس دیگران را درک کنید و هم احساسات خود و هم احساسات آنها را مدیریت کنید. وقتی شما فردی باهوش عاطفی هستید، مردم به طور طبیعی با شما ارتباط برقرار میکنند و می خواهند از راهنماییهای شما پیروی کنند.
چهار توانایی وجود دارد که شامل هوش هیجانی می شود:
1 – درک احساسات
توانایی تشخیص و رمزگشایی احساسات در چهرهها، تصاویر، صداها و غیره، از جمله احساسات خود. این اساسیترین جنبه هوش هیجانی است و همه پردازشهای دیگر اطلاعات هیجانی را ممکن میکند.
2 – کنترل از احساسات
توانایی مهار احساسات برای تسهیل در فعالیتهای شناختی مختلف، مانند تفکر و حل مسئله. یک فرد باهوش عاطفی میتواند از تغییر خلق و خوی خود کاملاً بهره ببرد تا بتواند به بهترین وجه با وظایف خود مطابقت داشته باشد.
3 – درک احساسات
توانایی درک زبان احساسات و درک روابط پیچیده بین احساسات (و قادر به توصیف چگونگی تکامل احساسات در طول زمان).
4 – مدیریت احساسات
توانایی تنظیم احساسات در خود و دیگران. بنابراین، فرد باهوش عاطفی میتواند احساسات، حتی احساسات منفی را مهار کند و آنها را برای رسیدن به اهداف مورد نظر مدیریت کند.
همانطور که می بینید، باهوش بودن از نظر عاطفی یک مهارت نرم فوقالعاده ارزشمند است که هم در حرفه و هم در زندگی شخصی خود باید داشته باشید.
مهارت در ایجاد ارتباط موثر
کانتر فروش، بیشتر روز خود را صرف برقراری ارتباط میکنند. از ارسال ایمیل گرفته تا برگزاری جلسات، برقراری تماسهای تلفنی و پاسخ دادن به چت زنده، بخشی از روشهای موجود برای ارتباط موثر است. علاوه بر این، داشتن یک ابزار قابل اعتماد که به شما امکان دهد تا با تیم خود همکاری کنید و یا با مشتریان احتمالی خود تماس بگیرید، ضروری است.
مهارتهای ارتباط کلامی
بدون شک مهارتهای کلامی برای ارتباط موثر با مشتریها، بسیار ضروری است. کارشناسی که فاقد مهارتهای کلامی است، نمیتواند مشتریها را به آسانی جذب نماید.
تسلط به زبان های خارجی (به ویژه اروپایی)
تسلط بر زبان خارجی به خصوص زبان انگلیسی بسیار مهم است. زیرا بخشی از کار کانتر فروش در رابطه با رزرو هتلهای خارجی و به طور کلی ارتباط با کشورهای خارجی، جهت انجام امور مشتریان است.
مهارت در مدیریت زمان
مانند انعطافپذیری، مدیریت زمان به این معنی است که شما میتوانید هوشمندانهتر کار کنید، نه سختتر. یک کانتر فروش ماهر باید بتواند، زمان را به خوبی مدیریت کند تا طی زمانی که دارد بیشترین خدمات را ارائه کند.
آشنایی با امور کامپیوتر
از آنجا که بخشی از فعالیتهای کانتر فروش میتواند به صورت اینترنتی همچون ایمیل یا شبکههای اجتماعی و سایتها انجام شود، پس لازم است که کانتر فروش با امور حداقلی کامپیوتر آشنا باشد.
شخصیت شناسی کانتر فروش
ویژگیهای شخصیتی کانتر فروش را باید در ردیف شخصیتشناسی، کسب و کارهای مرتبط با فروش قرار داد. در رابطه با ویژگیهای شخصیتی این افراد، به عوامل مختلفی اشاره شده است، مثلا گفته شده است فردی که برون گرا و نمایشی است، احتمالاً شغل فروشندگی را ترجیح میدهد، زیرا اکشن محور است. از سوی دیگر، برخی معتقدند فردی که شخصیتی آرام، صبور و مردممدار دارد، احتمالاً میتواند در این شغل بسیار موفق باشد. اما در این مورد واقعا نمیتوان تعیین کرد که برونگرا بودن خوب است یا درونگرا بود. با این حال ویژگیهایی وجود دارد که به نظر میرسد وجود آنها در فرد میتواند به موفقیت بیشتر او دامن بزند.
برخی از این ویژگیها عبارت است از:
با انگیزه بودن
ویژگی شماره یک که همه فروشندگان موفق دارند جاه طلبی و انگیزه است. جاه طلبی و انگیزه، میل ریشه دار برای موفقیت و تمایل به انجام هر کاری برای رسیدن به آن هدف است. البته در رابطه با انگیزه و جاهطلبی ممکن است افکار همه ما به پول و ثروت سوق داده شود. پول مهم است؛ اما در رابطه با انگیزه، چیزی فراتر از پول نیاز است و آن هم چیزی نیست جز هدف. کانتر فروش یا افرادی که در رابطه با شغل فروش خدمات و محصولات فعال هستند، معمولا هدف محور هستند نه زمان.
مسئولیتپذیری
دومین ویژگی که همه فروشندگان موفق دارند، تمایل به پذیرش مسئولیت است. کسی که مسئولیت را میپذیرد، مسئولیت نتایج خود را نیز به عهده میگیرد.این دسته از افراد معمولا تمایل دارند به دنبال راهحلهای درونی باشند و احساس کنترل بر سرنوشت خود کنند. آنها دیگران را سرزنش نمیکنند یا شخص دیگری را مسئول آنچه اتفاق میافتد نمیدانند.
عمل کردن و فعال بودن
این ویژگی، یکی از ویژگیهای جاه طلبی است. فروشندگان خوب، خود انگیزه هستند و مایلند برای پیشبرد کسب و کار، ابتکار عمل داشته باشند. با این حال، مهم است که آنها اقدامات درست را انجام دهند. یک فروشنده بیش از حد متعصب ممکن است ناآماده وارد بازار شود یا به شدت بفروشد و تأثیر بدی بر مشتریان بالقوه بگذارد. از این رو در این شغل، عملگرا بودن بسیار مهم است.
اعتماد به نفس
شاید این ویژگی کمی برایان عجیب باشد. برای اینکه یک کانتر فروش عالی باشید، باید اعتماد به نفس داشته باشید! افراد با اعتماد به نفس در دیگران اعتماد به نفس ایجاد میکنند – بنابراین اگر در مورد چیزی که میفروشید اطمینان دارید، مشتریان بالقوه این اعتماد را احساس میکنند و آنچه را که برای گفتن دارید «خرید» می کنند.
انعطاف پذیری
به همین دلیل است که انعطاف پذیری بسیار مهم است! شما باید بتوانید برنامه های خود را به صورت مثبت و سازنده تغییر دهید، زیرا ممکن است گاهی تمام برنامهها تغییر کند و این مستلزم آن است که شما پذیرای تغییرات باشید.
خوش بینی
کار در بخش فروش میتواند به معنای ایمیلهای بی پاسخ زیادی از سرنخها، تماسهای تلفنی قطع شده و در کل رد شدن تماسها در اشکال مختلف باشد… بنابراین کانتر فروش بزرگ اهمیت مثبت ماندن را درک می کنند! خوش بینی ارتباط تنگاتنگی با اعتماد به نفس دارد. این بدان معنی است که شما امیدوار و مطمئن هستید که همه چیز خوب پیش خواهد رفت.
صداقت
اساسیترین چیزی که میتواند یک کانتر فروش را برتر کند یا شکست دهد صداقت آنهاست.صادق بودن و شفاف بودن با مشتریان بالقوه برای اینکه کارشناس با صداقت قوی باشید، بسیار مهم است. یک کانتر فروش، هرگز نباید فروش خدمات خود را به کسی که مناسب یک محصول یا خدمات نیست، تحمیل کنند.
سخن نهایی
شغل کانتر فروش، از جمله مشاغلی است که فرد به واسطه تجربه خود میتواند به خوبی در آن پیشرفت کند و ضمن بر عهده گرفتن مدیریت تورها، یا حتی آژانس، خود به ایجاد آژانسهای مسافرتی نیز اقدام کند. گرچه در حال حاضر آژانسهای مسافرتی زیادی به صورت حرفهای فعالیت میکنند و ممکن است این تصور پیش آید که بازار کار برای کانتر فروش چندان روشن نیست، اما افراد در صورت علاقه و مهارت میتوانند به راحتی جذب این شغل شوند. از سویی حجم مسافرتهای بسیار بالا در گسترش فعالیتهای آژانسها و نیاز آنها به این رده شغلی نیز از جمله مسائلی است که آینده این شغل را تضمین میکند. کارجویانی که علاقه مند استخدام شدن به عنوان کانتر فروش هستند، میتوانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و ساخت رزومه رایگان در کوتاه ترین زمان ممکن، آن را به کارفرمایان ارسال کرده و منتظر تماس آنها باشند.
جهت مشاهده آگهی های استخدام کانتر فروش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام