کارجومصاحبه استخدامی

اصول مصاحبه کاری چیست؟ (23 نکته برای موفقیت در مصاحبه)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای اصول و فنون مصاحبه استخدامی

بعد از اینکه رزومه خود را برای استخدام در شرکتی ارسال کردید، می‌توانید خود را برای مرحله مصاحبه شغلی آماده کنید. در صورتیکه کارفرما پس از بررسی رزومه، شما را برای استخدام در سازمان خود انتخاب کرده باشد، از طریق راه های ارتباطی که در رزومه خود قرار داده باشید با شما تماس میگیرد و شما را برای مصاحبه کاری دعوت می‌کند. اما اصول مصاحبه کاری چیست و چگونه می‌توانیم یک مصاحبه حرفه ای و موفقی داشته باشیم؟ در این مطلب شما را با اصول مصاحبه استخدامی آشنا می‌کنیم که دانستن این اصول موجب موفقیت شما در مصاحبه کاری می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بررسی اصول و فنون مصاحبه استخدامی

پروتکل مصاحبه چیست و باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ داوطلبانی که دعوت به مصاحبه می‌شوند معمولا با این سوالات که در مصاحبه کاری چه بگوییم یا در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم و در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم کلنجار می‌روند. پس برای پاسخدهی به سوالات مصاحبه کاری باید مواردی را پیش از جلسه مصاحبه، حین جلسه و پس از آن رعایت کنید. در ادامه به بررسی برخی از اصول مصاحبه می‌پردازیم.

نکات مربوط به پیش از جلسه مصاحبه

رعایت کردن برخی نکات پیش از حضور در جلسه مصاحبه باعث می‌شود مصاحبه خود را خوب پیش ببرید:

1 – تحقیق و بررسی کنید

در مورد شغلی که می‌خواهید در آن استخدام شوید خوب تحقیق و بررسی کنید. همچنین باید با شرکتی که می‌خواهید در آن استخدام شوید آشنایی کافی کسب نمایید.

2 – تکلیف خود را مشخص کنید

موقعیت و شرایط خود را قبل از مصاحبه در نظر بگیرید. نوع مصاحبه افرادی که نیاز فوری به کار دارند با مصاحبه افرادی که به دنبال موقعیت بهتری می‌باشند، می‌تواند متفاوت باشد.

3 – انتظارات خود را در نظر بگیرید

چهارچوب ها و خط قرمز های خود را مشخص کنید. حقوق و مزایایی که انتظار دارید را مشخص کنید.

4 – به افتخارات و قابلیت های خود فکر کنید

لیستی از کارهای مهم و تاثیرگذار خود که منجر به نتیجه مطلوب در موقعیت شغلی قبلی شده و به آنها افتخار می‌کنید را تهیه نمایید. (مثلا تغییر روند تبلیغات میدانی به بازاریابی محتوایی که باعث رشد 30 درصدی کاربران شد)

5 – پرسش ها و پاسخ های مشخص را مرور کنید

یک سری سوالات کلیشه ای همیشه در مصاحبه پرسیده‌ می‌شوند. خودتان را برای پاسخ به این سوالات کلیشه ای آماده‌ کنید.

6 – از تجربیات کارمندان استفاده کنید

شما می‌توانید در مورد روند مصاحبه شرکتی که می‌خواهید در آن استخدام شوید، از  تجربیات کارمندانی که در آن شرکت مشغول بکار هستند استفاده کنید.

7 – بدانید با چه کسی مصاحبه خواهید کرد

زمانیکه دعوت به مصاحبه می‌شوید حتما در مورد سمت و جایگاه شغلی مصاحبه گر بپرسید. هر مصاحبه گر با توجه به سمت شغلی خود انتظاراتی را از شما خواهد داشت. برای مثال منابع انسانی شاید در مورد تطابق شما با فرهنگ سازمان و میزان حقوق پیشنهادی شما مشتاق باشد و مدیر موسسه در رابطه با توانمندی های شما.

8 – محل مصاحبه را شناسایی کنید

پیش از روز جلسه مصاحبه آدرس مکان مصاحبه را بررسی کنید. ترافیک های مسیر را در نظر بگیرید تا در روز مصاحبه استرس پیدا کردن آدرس را نداشته‌ باشد. در روز مصاحبه هم سعی کنید زود تر در مکان مصاحبه حاضر شوید. خیلی زود رسیدن هم همیشه خوب نیست.

9 – روی زبان بدن خود کار کنید

زبان بدن در مصاحبه اهمیت زیادی دارد. تمرینات لازم را انجام دهید تا جلسه مصاحبه راحتی داشته‌ باشید.

10 – لباس مصاحبه خود را آماده‌ کنید

لباسی که برای مصاحبه در نظر گرفتید را از شب قبل آماده‌ کنید. لباس شما اولین معرف شماست. در مورد فرهنگ پوشش سازمان تحقیق کنید و نوع پوشش خود را طبق مولفه های تعیین شده انتخاب کنید.

11 – یادداشت برداری کنید

برخی از مواردی که مهم هستند و فکر می‌کنید شاید حین مصاحبه فراموش شوند را یادداشت برداری کنید.

12 – در دسترس باشید!

تلفن همراه خود را در دسترس قرار دهید.

نکات مربوط به حین جلسه مصاحبه

در روز جلسه مصاحبه چند دقیقه پیش از زمان مصاحبه در محل برگزاری جلسه حاضر شوید.

13 – خوشرو و خوش برخورد باشید

سعی کنید در برخورد اول با شخصیت مصاحبه گر آشنا شوید. نحوه سلام دادن در مصاحبه مهم است. خیلی خشک و رسمی بودن همیشه خوب نیست. یک لبخند ملایم حس خوبی در اولین برخورد شما به مصاحبه گر می‌دهد.

14 – شروع گرمی داشته باشید

مصاحبه خود را با یک احوال‌پرسی گرم و مختصر شروع کنید. جلسه را طوری مدیریت کنید که شبیه یک گفت‌وگوی دوستانه باشد.

15 – به زبان بدن خود توجه کنید

در هنگام صحبت سرتان را پایین نیندازید. این طرف و آن طرف نگاه کردن، با اشیای خاصی بازی کردن و … شما را از روند مصاحبه حرفه ای دور خواهد کرد. در صورتیکه تعداد مصاحبه گران بیش از یک نفر باشد، سعی کنید نگاه خود را بین افراد تقسیم کنید. فقط یک فرد خاصی را در نظر نگیرید طوریکه انگار بقیه افراد را نمی‌بینید.

16 – با اعتماد به نفس بالا و صداقت کامل به سوالات پاسخ دهید

مطمئن و محکم حرف زدن در مصاحبه اهمیت بالایی دارد. سعی کنید با اعتماد به نفس بالا به سوالات فنی و تخصصی پاسخ دهید. اگر اطلاعات درستی در مورد پاسخ سوالی ندارید، پاسخ اشتباه ندهید و صادق باشید.

17 – به انتظارات مصاحبه گر پاسخ دهید

پنج دقیقه اول مصاحبه بسیار مهم است. اگر کمی باهوش باشید از دقایق اول گفت‌گو به نتیجه می‌رسید که مصاحبه گر در طول مصاحبه از شما چه می‌خواهد. پس بی راهه نروید و مسیر گفت‌وگو را بخوبی طی کنید و انتظارات مصاحبه کننده را برآورده کنید.

18 – قبل از پاسخ به سوالات فکر کنید

شنونده خوبی باشید. حواستان جمع باشد و با دقت به پرسش ها توجه کنید. سعی کنید به سوال ها بلافاصله پاسخ ندهید، 2 تا 3 ثانیه مکث و فکر کردن در مورد سوال به پاسخ‌دهی بهتر شما کمک می‌کند.

19 – شمرده و واضح صحبت کنید

شمرده حرف بزنید و سعی کنید با صدای رسا و شیوا به سوالات جواب دهید. این به معنی بلند حرف زدن (دادزدن) نیست.

20 – سوال بپرسید

چند دقیقه آخر مصاحبه از شما درخواست می‌شود در مورد سوال هایی که دارید بپرسید. اینکه بگوییم سوالی ندارم! پاسخ حرفه ای نیست. در مورد وظایف و کارهای روزمره خود در صورت استخدام بپرسید. اینکه فرهنگ سازمان شما چیست؟ مرحله بعدی چیست؟

پس از مصاحبه شغلی چه کنیم؟

همانطور که گفتیم پس از اینکه مصاحبه شما تمام شد می‌توانید در مورد مراحل بعد از مصاحبه سوال کنید. اینکه چند روز پس از مصاحبه زنگ میزنند و در مورد نتیجه مصاحبه اطلاع می‌دهند و …

21 – پس از مصاحبه به نتیجه آن فکر نکنید

پس از مصاحبه سعی کنید به نتیجه مصاحبه فکر نکنید. فکر کردن به اینکه در مصاحبه قبول می‌شوید یا نه فایده مثبتی برای شما نخواهد داشت.

22 – صبور باشید و پیگیری کنید

گاهی اوقات لازم است خودتان پیگیری های لازم در مورد نتیجه مصاحبه کاری را داشته باشید. اگر مدت زمان زیادی از مصاحبه شما سپری شد و خبری از نتیجه مصاحبه شما نشد، می‌توانید یکبار با بخش منابع انسانی سازمان تماس بگیرید و جویای روند کار شوید. البته این به معنی تماس های مکرر بلافاصله پس از جلسه مصاحبه نیست.

23 – قبول نشدن در مصاحبه به معنی شکست نیست

و در نهایت اگر در مصاحبه شغلی موفق نبودید. نا امید نشوید! این پایان کار نیست. خودتان را برای موقعیت های شغلی بعدی آماده‌ کنید.

سخن پایانی

با مراجعه به سایت ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام منتشر شده در این سایت می‌توانید برای شرکت های مورد نظر رزومه خود را ارسال کنید. رزومه آماده و مناسب ندارید؟میتوانید رزومه کاری خود را از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام ایجاد نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

عضویت در سایت ایران استخدام به شما این امکان را می‌دهد تا آگهی های استخدام مرتبط با حرفه و رشته‌تحصیلی خود را از طریق حساب کاربری خود دریافت نمایید. همچنین با فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل خود می‌توانید آگهی های استخدام را به محض انتشار از طریق پنل خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. ایران استخدام کلاً خیلی خوبه، تو سایتهای استخدامی بهترینه، فقط قسمت اطلاعات شرکتها خیلی نقص داره، برای ما کارجویان مهمه که در مورد شرکت متقاضی نیرو که ما می‌خواهیم براش رزومه بفرستیم اطلاعات کاملی داشته باشیم تا بدونیم رزومه رو چجوری بنویسیم و حتی ببینیم اون شرکت در حد خواسته‌های ما هست یا نه، مثلاً تعداد پرسنل گویای خیلی چیزاس، ولی باید تا جای ممکن دقیق باشه نه اینکه بنویسید بین ۱۰ تا ۵۰۰ نفر و اطلاعات دیگه که ما کارفرما رو بخوبی بشناسیم چون بعضی از ما می‌خواهیم ۵۰۰ کیلومتر برای یه مصاحبه سفر کنیم، ممنونم.

    1. با سلام
      تشکر از لطف شما دوست عزیز
      انتقاد شما بجاست، و به اطلاع میرسانیم که طبق سیاست‌گذاری‌های جدید ایران استخدام، امکانات ویژه‌تری در این زمینه بزودی فراهم خواهد شد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا