معرفی مشاغل

آشنایی با شغل کارشناس آموزش

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مدیر یا مسئول آموزش کیست؟

به روز بودن با آخرین تحولات رخ داده در دنیا، یکی از مولفه‌های مهمی است که هر شرکت یا کسب و کاری باید با آن آشنا باشد. شرکتی که کارکنان آن یا بخش آموزش آن اطلاعی از تحولات مرتبط با حوزه شغلی خود ندارد، قطعا یک گام از شرکت‌های دیگر عقب است. در فرآیند به روزرسانی، افراد و بخش آموزش علاوه بر اطلاع از مسائل مرتبط با خود، مهارت‌های جدید را نیز یاد می‌گیرند. اما فرایند آموزش، چیزی نیست که خود به خود اتفاق بیفتد یا هر فرد به تنهایی آن را دنبال کند. آموزش، قطعا پیش‌نیازهای خود را دارد و از قواعد یکسانی حمایت می‌کند. از این رو لازم است که فردی که مهارت بالایی در این زمینه دارد، آموزش‌های یکسانی را به همه کارکنان ارائه دهد. این فرد در واقع همان کارشناس آموزش است که علاوه بر آموزش، وظایف و مسئولیت‌های دیگری نیز دارد. برای فهم بهتر و دقیق‌تر این وظایف و سایر مسائل مرتبط با کارشناس آموزش، با این نوشته همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس آموزش کیست؟

کارشناس آموزش فردی است که بخش مهمی از فرایند استخدام و آموزش در شرکت را انجام می‌دهد. او در مواردی با کارشناس منابع انسانی کار می‌کند تا الزامات آموزشی را شناسایی کند و برنامه‌هایی را برای آموزش کارکنان جدید و فعلی ایجاد کند. علاوه بر این، یک کارشناس آموزش با روش‌های آموزشی، مربیگری و توسعه مهارت آشنایی دارد. آنها از این مهارت‌ها برای حمایت از بقیه اعضای تیم استفاده می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که همه کارمندان به طور موثر و مطابق با استانداردهای شرکت کار می‌کنند.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس آموزش

وظایف و مسئولیت‌های یک کارشناس آموزش، شامل تقویت شایستگی‌های کارکنان با توسعه و اجرای برنامه‌های آموزشی موثر است. کارشناس، به طور غیرمستقیم به افزایش عملکرد کارمند در محل کار و در ارتباط با ارزش‌های اصلی شرکت کمک خواهید کرد. او ممکن است در راستای اهداف تعیین شده، با نیازسنجی آموزشی، توسعه و ارائه مواد آموزشی، مراحل مختلف مداخلات آموزشی را انجام دهد. با این حال می‌توان وظایف و فعالیت‌های یک کارشناس آموزش را فراتر از این مسائل دانست. وظایفی که ممکن است بر حسب نوع فعالیت کارشناس، شامل همه آنها و یا تنها تعداد محدودی از آنها باشد. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارتند از:

  • ارزیابی نیازهای آموزشی و توسعه از طریق نظرسنجی، مصاحبه، گروه‌های متمرکز و ارتباط با مدیران، مربیان و نمایندگان مشتریان
  • ایجاد، سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و ارائه اشکال مختلف آموزش حضوری، جهت‌گیری و مهارت‌ها برای کارکنان و مشتریان
  • ایجاد برنامه‌های آموزشی منحصر به فرد برای برآوردن نیازهای خاص کارگران برای حفظ یا بهبود مهارت‌های شغلی
  • ارائه برنامه‌های آموزشی و توسعه با استفاده از اشکال و قالب‌های مختلف از جمله بحث گروهی، سخنرانی، شبیه سازی و ویدئو
  • حفظ سوابق فعالیت‌های آموزشی و توسعه و حضور و غیاب و بررسی نتایج آزمون‌ها و ارزیابی‌ها و الزامات بازآموزی مواد آموزشی تهیه شده توسط مربیان
  • ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها از طریق ارزیابی، نظرسنجی و بازخورد
  • حفظ دانش پیرامون آخرین روند در آموزش و توسعه
  • تهیه و اجرای بودجه آموزشی و نگهداری سوابق و گزارش هزینه‌ها
  • شناسایی و ارزیابی الزامات آموزشی با ارزیابی نقاط ضعف و قوت
  • تبدیل نیازها به آموزش و کمک به کارکنان کمک جهت اصلاح سطوح بعدی مسیر شغلی
  • نظارت بر تجارب یادگیری ساختار یافته و همچنین نظارت بر نتایج آنها
  • برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف
  • ایجاد برنامه آموزشی فصلی و سالانه
  • ارائه کلیه الزامات آموزشی فنی
  • تشویق کارکنان برای آموزش
  • نظارت بر حضور و عملکرد کارکنان
  • پیگیری موفقیت و پیشرفت کارمندان
  • داشتن استراتژی بازاریابی
  • تهیه و ارائه دوره‌های آموزشی

مدرک مورد نیاز برای کارشناس آموزش

کارشناس آموزش، لازم است حداقل مدرک دانشگاهی را در رشته مرتبط با آموزش کسب کرده باشد. افرادی که تمایل دارند به این حوزه وارد شوند، معمولا در دوره دبیرستان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند و در دانشگاه در یکی از رشته‌های مدیریت اعم از مدیریت منابع انسانی، روانشناسی و یا مطالعات IT و کامپیوتر تحصیل می‌کنند. البته موضوع تجربه و مهارت نیز مهم است و ممکن است افرادی دیگری با شرط داشتن سابقه کاری بالا و مهارت‌های لازم، بتوانند به راحتی وارد این حرفه شوند. همچنین ورود به این شغل، از سایر رشته‌ها به شرط مواردی که ذکر شد، نیز امکان‌پذیر است.

استخدام کارشناس آموزش

کارشناسان آموزش می‌توانند در هر شرکت، سازمان یا کسب و کاری که دارای نیروی انسانی باشد، استخدام شوند. از جمله این کسب و کارها یا شرکت‌ها می‌توان به:

  • شرکت‌های تجاری
  • خیریه‌ها
  • موسسات آموزشی
  • موسسات مالی
  • خدمات بهداشتی
  • سازمان‌های صنعتی
  • شرکت‌های حسابداری و حقوقی
  • سازمان‌های تولیدی، شرکت‌های خرده فروشی و… اشاره کرد.
    شما می توانید با مراجعه به کاریابی مجازی ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام کارشناس آموزش از شرایط استخدام و بازار کار سازمان های مختلف مطلع شوید.

نحوه فعالیت کارشناس آموزش

کارشناس آموزش می‌تواند به دو شکل حضوری و دورکار فعالیت داشته باشد. در فعالیت حضوری، کارشناس می‌تواند به صورت تمام وقت و پاره وقت فعالیت کند. اما استخدام کارشناس آموزش بصورت دورکاری که در سال‌های اخیر پررنگ شده است معمولا به صورت مجازی و با پلتفرم‌های متفاوت صورت می‌گیرد. در یک نمونه از از این فعالیت، کارشناس بخش آموزش را از طریق اپلیکیشن‌های تصویری یا حتی صوتی به افراد ارائه می‌کند.

میزان حقوق کارشناس آموزش

میزان حقوق و درآمد یک کارشناس آموزش بر اساس چند عامل مشخص می‌شود. این عوامل عبارتند از: نوع شرکت –خصوص یا دولتی بودن- میزان سابقه و تحصیلات کارشناس، نوع فعالیت –حضوری، پاره‌وقت- تمام وقت و یا دورکاری-
بر اساس این مولفه‌ها، حقوق افراد می‌تواند متفاوت باشد. برخی ممکن است در یک شرکت بسیار بزرگ مشغول به کار شوند و بر حسب فعالیت خود حقوق بالایی دریافت کنند، برخی نیز در شرکت‌های کوچکتر مشغول شوند و در مقابل، حقوق کمتری دریافت نمایند. برخی کارفرمایان در هنگام درج آگهی در قسمت شرایط احراز به حقوق و مزایایی که برای این شغل در نظر می گیرند اشاره می کنند.

مهارت‌هایی که کارشناس آموزش باید داشته باشد

یک کارشناس آموزش لازم است واجد مهارت‌های ذیل باشد:

  • مهارت‌های بین فردی که شما را قادر می‌سازد با افراد در تمام سطوح سازمان کار کنید، به دیگران انگیزه دهید و در صورت لزوم نگرش افراد را تغییر دهید.
  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری که به شما امکان می‌دهد به وضوح به دیگران اطلاع دهید و به آنها توصیه کنید
  • مهارت‌های ارائه آموزش
  • مهارت‌های IT
  • پس زمینه قوی مشتری محور
  • مهارت‌های حل مسئله و مذاکره
  • ابتکار عمل و توانایی ارائه ایده‌های جدید
  • مهارت‌های کار گروهی قوی و رویکرد مشارکتی برای یادگیری، چه به صورت حضوری و چه از راه دور
  • مهارت‌های سازمانی و برنامه ریزی برای مدیریت زمان و رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و اهداف
  • مهارت‌های خوب زمان‌گیری و توانایی انجام چند وظیفه‌ای که شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌های آموزشی را به طور مؤثر مدیریت کنید.
  • مهارت‌های عالی مدیریت زمان، مهارت‌های سخنرانی در جمع
  • تسلط به نرم افزارهای پردازش متن و ارائه
  • توانایی کار با تجهیزات رسانه‌ای مانند پروژکتور و کامپیوترهای شخصی
  • آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های آموزشی سنتی و مدرن
  • مهارت‌های سازمانی و مهارت‌های رهبری
  • توانایی کار با تیم و توجه به جزئیات
  • داشتن مهارت پیرامون آشنایی با سیستم‌های مدیریت یادگیری، طراحی آموزشی و پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی
  • توانایی انجام وظایف متعدد و ارزیابی و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • داشتن مهارت جهت رویکرد فعال، مشتاقانه و نوآورانه به کار
  • تعهد شخصی به بهبود دانش و مهارت‌های خود و اشتیاق به ادامه یادگیری و توسعه
  • تعهد به فرصت‌های برابر و تنوع

پس از کسب مهارت های بالا شما می توانید با ساخت رزومه حرفه ای از طریق سیستم رزومه ساز ایران استخدام، میتوانید اطلاعات خود را در اختیار کارفرما و سازمان هایی که به دنبال استخدام کارشناس آموزش هستند قرار دهید.

شخصیت شناسی مدیر آموزش

از نظر شخصیتی نمی‌توان کارشناس آموزش را در تیپ شخصیتی خاصی قرار داد. با این حال برخی از ویژگی‌های شخصیتی وجود دارد که بهتر است کارشناس آموزش آنها را داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

دانش عمیق:
قبل از اینکه شخص دیگری را آموزش دهید، باید اطمینان حاصل کنید که دانش عمیقی در مورد دامنه یا صنعتی که آموزش می‌دهید دارید. خواه دانش، محصول آموزش فروش یا آموزش مهارت‌های نرم مانند رهبری، کار گروهی یا مهارت‌های ارتباطی باشد، شما باید خودتان به خوبی در آن مسلط باشید.
اطمینان حاصل کنید که تحقیقات کاملی انجام می‌دهید و زمان خوبی را صرف آماده سازی برای جلسه تمرین خود می‌کنید. با وجود این، اگر با سوالاتی مواجه شدید که پاسخی برای آنها ندارید، حالت تدافعی به خود نگیرید- آن را بپذیرید و به کادر خود بگویید که بعداً به آنها پاسخ خواهید داد.

ارتباط قوی:
برای ارائه نقطه نظرات و آموزش، باید در ارتباطات خود شفاف باشید. ارتباط شفاف به توانایی توضیح مفاهیم دشوار به زبان ساده خلاصه می‌شود. تنها راهی که می‌توانید شنوندگان خود را درگیر کرده و با انگیزه نگه دارید این است که بتوانند شما را به خوبی درک کنند.
چه چیزی باعث ایجاد ارتباط قوی می‌شود؟ کسی که می‌داند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند و می‌تواند پیام خود را به طور دقیق منتقل کند، می‌تواند ارتباط قوی نیز ایجاد کند. ارتباط چیزی فراتر از زبان و حرف زدن است. عواملی مانند تماس چشمی، حرکات دست و وضعیت بدن نیز چیزهای زیادی در مورد مهارت‌های ارتباطی افراد می‌گویند.

توانایی ارزیابی نیازهای آموزشی:
آیا می‌توانید شکاف‌های موجود در تجارت را ارزیابی کنید؟ آیا می‌دانید کارکنان شما چه کمبودهایی دارند؟ آیا از انواع ارزیابی‌های مورد نیاز برای شناسایی نیازهای آموزشی در شرکت مطلع هستید؟
به عنوان یک مدیر آموزش، باید دائماً مراقب شکاف‌های موجود در تجارت باشید و به راه‌هایی برای پر کردن آنها فکر کنید. نیازهای آموزشی می‌تواند از دانش صنعت گرفته تا حین کار، آموزش عملی و آموزش مهارت‌های نرم متغیر باشد.
در این دنیای همیشه در حال تغییر، هدف شما باید این باشد که اطمینان حاصل کنید که شرکت شما با جدیدترین ابزارها و روش‌ها به روز شده است. روش‌های ارزیابی می‌تواند شامل نظرسنجی‌های کارکنان، گروه‌های متمرکز، ارزیابی‌های فردی و حتی آموزش‌های مرتبط با عملکرد باشد.

تفکر خلاق:
بسیاری از مدیران آموزشی بر داشتن دانش صنعت تمرکز می‌کنند و اهمیت خلاقیت و نوآوری در تفکر خود را دست کم می‌گیرند. می‌پرسید چرا مهم است؟
تصور کنید: شما در حال برگزاری یک آموزش هستید و از گوشه چشم متوجه خمیازه‌ها می‌شوید و یا افرادی که با تلفن‌هایشان مشغول هستند. اینها نشانه‌های خوبی نیستند. ماژول آموزشی شما ممکن است مملو از اطلاعات ارزشمند باشد، اما اگر تاکتیک‌های ارائه شما به اندازه کافی جذاب نباشد، برنامه شما بی‌اثر تلقی می‌شود.
بنابراین برای اینکه مردم بنشینند و به حرف‌های شما گوش دهند، باید خلاق باشید و روش‌های نوآورانه را بپذیرید. از رسانه‌های غنی مانند ویدئوها، مطالعات موردی، نمونه‌های زنده، فایل‌های GIF و اینفوگرافیک برای ارائه نقطه نظرات خود استفاده کنید. همچنین ایده خوبی است که به جای پایبندی به ارائه یکنواخت پاورپوینت، بازی‌هایی را برای نشان دادن یک نکته در نظر بگیرید.

گوش دادن فعال:
جدا از اینکه یک ارتباط دهنده قوی هستید، باید گوش دادن فعال را نیز تمرین کنید تا به مردم احساس ارزشمندی و توجه را منتقل کنید گوش دادن به این معنا نیست که فقط حرف کارمندان خود را بشنوید. گوش دادن مؤثر از محل همدلی و شفقت ناشی می‌شود.
وقتی افراد چیزی برای گفتن یا پرسیدن دارند، به طور کامل روی آن گفتگو سرمایه گذاری کنید. در صورت لزوم سؤال بپرسید و در بیان دیدگاه خود عجله نکنید. برای ایجاد یک محیط مساعد و ایجاد احساس راحتی در کارکنان، شنونده صبور باشید.

اشتیاق به یادگیری:
هرگز نمی‌تواند پایانی برای یادگیری وجود داشته باشد. به عنوان یک کارشناس آموزش، باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید و خود را با آخرین اتفاقات در حوزه یا صنعت خود وفق دهید. یک لیست مطالعه داشته باشید، برای خبرنامه‌های آموزشی ثبت نام کنید و برای ملاقات با کارشناسان در رویدادهای مختلف آموزشی شرکت کنید تا بتوانید به طور فعال دانش لازم را کسب کنید.
پذیرش فرهنگ یادگیری مستمر، مهارت‌های شما را نیز بهبود می‌بخشد، دانش شما را گسترش می‌دهد و برنامه‌های آموزشی شما را افزایش می‌دهد. یادگیری مفاهیم جدید به اعتماد به نفس شما می‌افزاید و حس موفقیت را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در شغل خود بهتر شوید.

سخن پایانی

چشم انداز شغلی برای حرفه کارشناس آموزش روشن است. چنانچه برخی از کشورها پیش بینی کرده‌اند حوزه آموزش و توسعه در 10 سال آینده 9 درصد رشد کند. البته این آمار را نمی‌توان در مورد ایران نیز صادق دانست. در رابطه با وضعیت این شغل در ایران آمار صحیحی وجود ندارد، با این حال به همان اندازه که کسب و کارها رشد می‌کنند و به استخدام افراد می‌پردازند، قطعا تعداد کارکنان و بحث کارشناس آموزش نیز پررنگ می‌شود. از این رو اگر تمایل دارید وارد این حرفه شوید با ارزیابی تمام عوامل اعم از حقوق، وضعیت بازار کاری، علاقه، مهارت‌ها و شناخت درست از ویژگی‌های شخصیتی خود تصمیم بگیرید که آیا کاندیدای مناسبی برای این حرفه هستید یا خیر.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس آموزش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا