رزومه نویسیکارجو

اصول نوشتن رزومه حرفه ای (10 نکته رزومه نویسی)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای نوشتن رزومه کاری حرفه ای

همانطور که می‌دانید برای پیدا کردن یک شغل مناسب باید رزومه خود را برای شرکت ها و سازمان های مختلفی که می‌خواهید در آن ها استخدام شوید، ارسال نمایید. رزومه اطلاعاتی از مهارت ها، علایق، سوابق کاری و تحصیلی شما را بصورت لیست وار در بر می‌گیرد. کارفرما با بررسی و مشاهده رزومه شما اطلاعاتی از سوابق کاری شما بدست می‌آورد و تصمیم می‌گیرد که آیا شما برای این کار مناسب می‌باشید یا نه. پس تا اینجا در مورد اهمیت رزومه نویسی توضیح دادیم. در ادامه به بررسی اصول نوشتن رزومه کاری می‌پردازیم که رعایت این نکات باعث تاثیر گذاری رزومه شما می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رزومه چیست؟

سندی شامل اطلاعات شخصی، اطلاعات تحصیلی و سوابق شغلی شما می‌باشد که باید تمامی اطلاعات شما را به بهترین و کامل‌ترین نحو در خلاصه‌ترین حالت ممکن به کارفرما ارائه دهد.
درحقیقت یک سند بازاریابی شخصی است که شما باید بتوانید در آن تمامی توانایی‌ها و نقاط قوت خود را بیان کنید. توجه داشته باشید که این مورد به این معنی نیست که شما مواردی بیش‌از توانایی‌های خود را بنویسید. داشتن صداقت در نوشتن آن حرف اول را می‌زند. یعنی شما باید فقط توانایی‌هایی را که واقعا توانایی انجام آن‌ها را دارید را بنویسید.

یک رزومه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مختصر و مفید بودن

درحالت کلی رزومه خوب رزومه‌ای است که به بهترین و کامل‌ترین حالت ممکن مشخصات شخصی، تحصیلی و کاری شما را به کارفرمایان ارائه دهد ولی درعین حال طولانی نیز نباشد. چراکه کارفرمایان معمولا بیش از 30 ثانیه برای هر یک از آن ها وقت نمی‌گذارند. به همین دلیل باید طوری باشد که بتواند در همین زمان کم توجه کارفرما را به خود جلب کند.
توجه کنید که وقتی شرکتی آگهی جهت استخدام منتشر می‌کند، سیلی از رزومه‌ها به سمت آن‌ها سرازیر می‌شود که چک کردن تمامی آن‌ها واقعا کار سخت و طاقت‌فرسایی است. به همین دلیل رنگ‌بندی مناسب و مرتب بودن آن و مواردی از این قبیل در بررسی آن بسیار تاثیرگذار است. چون ممکن است اگر مرتب نباشد در همان وهله اول و بدون بررسی کنار گذاشته شود.

ساده بودن 

یکی از اشتباهات رایج در ساخت رزومه استفاده از رنگبندی‌های زیاد و یا نمودارها و جدول‌ها در آن است. چراکه تمامی آن‌ها باعث خسته شدن بررسی کننده شده و شما شانس خود برای پذیرفته شدن را از دست خواهید داد.

عکس‌دار بودن

درصورت امکان یک عکس از خودتان در رزومه قراردهید. برای ایجاد حس تعامل بیشتر این مورد می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما توجه کنید که این عکس نباید غیررسمی بوده و یا چهره و پوشش شما نباید غیرمناسب باشد.

اطلاعات کامل

یک رزومه کاری خوب باید اطلاعات اولیه کاملی را به خواننده آن ارائه دهد. اما این به معنی پر حرفی در رزومه نیست.

چه اطلاعاتی را باید در رزومه آورد؟

برخی اطلاعات بسیار مهم که حتما باید در ساخت رزومه به آن توجه کنید به شرح زیر است:

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شما باید با صداقت کامل درج شود. چراکه این موارد برای برخی سمت‌های شغلی بسیار مهمند. این اطلاعات شامل:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد و سن
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان)

اطلاعات تماس

یک نکته مهم در مورد این بخش این است که دقت کنید حتما اطلاعات تماستان کاملا درست و بدون غلط املایی باشد. چون دیده شده که گاهی به‌دلیل نوشتن شماره غلط دسترسی به کارجو امکان‌پذیر نبوده. این موارد شامل:

  • تلفن تماس ( شامل شماره ثابت و همراه)
  • آدرس ایمیل
  • آدرس محل سکونت

اطلاعات تحصیلی

بهتر است تمامی دانش‌ها و مهارت‌هایی را که دارید در این بخش بنویسید حتی اگر به شغل موردنظر مرتبط نباشد. مثلا ممکن است شما در دانشگاه رشته مدیریت خوانده باشید اما باتوجه به مهارت‌های خود برای شغل حسابداری رزومه ارسال کنید. هیچ موردی ندارد که به رشته دانشگاهی خود نیز اشاره کنید.

درج معدل

همچنین نکته بعدی نوشتن معدل دانشگاهی است. این مورد یک مورد کاملا شخصی است اما اکثر کارفرمایان دقت چندانی به معدل شما نخواهند کرد.

  • مقطع تحصیلی ( درصورت دانشجو بودن حتما به این مورد اشاره کنید.)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

سابقه کاری

یکی از مهمترین بخش‌ها، سابقه شغلی شماست. کارفرمایان معمولا پس از درج آگهی با بررسی این بخش می‌خواهند با میزان تجربه افراد، نوع کارهایی که انجام داده‌اند و مدت زمانی را که در هرکاری بوده‌اند را متوجه شوند.
البته اگر دارای تجربه کاری زیادی نیستید نگران نباشید. شما می‌توانید باتوجه به مهارت‌هایی که دارید نیز توجه کارفرمایان را به خود جلب کنید.

  • نام شرکت و سِمتی که در آن کار می‌کردید
  • توضیح درباره شرکت یا شرکت‌های قبلی
  • مدت زمانی که در آن شرکت‌ها مشغول بکار بوده‌اید
  • دلیل تعویض یا خروج از کار که برای بسیاری از کارفرماها مهم است

سایر توانمندی‌ها و علایق

در این بخش می‌توانید به دوره آموزشی خاصی که گذرانده‌اید، مهارت های زبانی خاصی که دارید (مانند زبان های خارجی یا کار با ابزار خاص) را بیان کرده و به میزان مهارت خود نیز اشاره کنید.
همچنین اگر علایق خاصی دارید که می‌تواند در شغل شما نیز کمک کننده باشد حتما به آن اشاره کنید. مانند مهارت کار گروهی و امثال آن…

باید ها و اصول رزومه نویسی کدام اند؟

در این قسمت به بررسی برخی از اصول نوشتن رزومه می‌پردازیم. رعایت این اصول موجب برجسته شدن رزومه کاری شما می‌شود:

1 – خلاصه و مختصر بنویسید

رزومه کاری حرفه ای باید طوری تنظیم شود که در یک و یا نهایتا در 2 صفحه تمامی اطلاعات مهم و مفید را به کارفرما منتقل کند.

2 – برای رزومه خود قالب مناسبی انتخاب کنید.

نوع قالب رزومه خود را با توجه به شغلی که برای آن رزومه می‌نویسید انتخاب نمایید.

3 – اطلاعات رزومه خود را مرتبط با موقعیت شغلی بنویسید

مهمترین تجربه ها و مدارکی که مرتبط با موقعیت شغلی می‌باشند را در رزومه ذکر کنید.

4 – ساده و روان بنویسید

متن رزومه شما باید ساده باشد و برای کارفرما پیچیده و مبهم نباشد.

5 – سایز نوشته و فونت مناسبی برای رزومه انتخاب کنید.

فونت شما باید ساده باشد و سایز 10 الی 12 برای فونت می‌تواند مناسب باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از فونت Arial در رزومه های انگلیسی و فونت B-Nazanin در رزومه های فارسی می‌باشد.

6 – اطلاعات تماس خود را بروز کنید.

توجه داشته باشید که اطلاعات تماس و راه های ارتباطی که در رزومه قرار می‌دهید باید در دسترس و فعال باشند.

7 – اشتباهات تایپی و غلط املایی نداشته باشید.

چندین بار رزومه خود را بخوانید و از چند نفر دیگر هم بخواهید تا رزومه شما را بخوانند.

8 – رزومه خود را دقیقه 90 ارسال نکنید!

به این نکته توجه کنید که رزومه هایی که در 4 روز اول پس از انتشار آگهی استخدام ارسال می‌شوند شانس بیشتری دارند.

9 – رزومه های موفق را بررسی کنید.

نمونه رزومه های مرتبط با موقعیت شغلی خود را بررسی کنید و از آن ها ایده بگیرید. در مطالب قبلی راهنمای نوشتن رزومه مشاغل مختلف برای شما آماده کرده ایم با مشاهده این نمونه رزومه ها و مطالعه راهنمای نوشتن آن ها می‌توانید برای هر یک از موقعیت های شغلی مورد نظر خود رزومه آماده کنید.

جهت مشاهده نمونه رزومه تکمیل شده مشاغل و رشته‌های مختلف کلیک نمایید.

10 – رزومه خود را بروز نگه دارید.

فراموش نکنید که باید رزومه خود را متناسب با هر موقعیت شغلی که برای آن رزومه ارسال می‌کتید بچینید و اطلاعات رزومه را بروز رسانی کنید.

نباید های رزومه نویسی

1 – پر حرفی نکنید

اطلاعات شخصی غیر مرتبط و غیر ضروری را در رزومه کاری ننویسید.

2 – از واژه “من” در رزومه خود استفاده نکنید

رزومه خود را به زبان سوم شخص بنویسید. اینطور در نظر بگیرید که شخص دیگری برای شما رزومه را می‌نویسد.

3 – وارد جزئیات نشوید

نیازی نیس در مورد همه موارد مثل دلایل ترک کار قبلی بصورت جزئی بپردازید.

روش‌های نوشتن رزومه

ساخت رزومه با سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام

باتوجه به اینکه رعایت تمامی موارد در نوشتن رزومه کار آسانی نیست. استفاده از یک رزومه ساز حرفه ای می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
رزومه ساز آنلاین رایگان بسیاری از مواردی را که ممکن است در نوشتن رزومه خود فراموش کنید را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما نیاز به ساخت رزومه به زبان فارسی یا انگلیسی داشته باشیدبا استفاده از این سیستم رزومه ساز آنلاین می‌توانید رزومه خود را ایجاد کنید. همچنین امکان درج عکس رزومه با این سیستم وجود دارد. در نهایت شما می‌توانید رزومه ایجاد شده را با فرمت PDF دانلود نمایید و برای شرکت ها یا سازمان هایی که نیرو جذب می‌کنند ارسال کنید.

جهت ساخت رزومه آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نوشتن رزومه در فرم های خام رزومه

علاوه بر سیستم رزومه ساز آنلاین و رایگان، امکان دانلود فرم های خام رزومه نیز در سایت ایران استخدام وجود دارد. با انتخاب قالب مورد نظر و دانلود آن در قالب های Word, PDF و … می‌توانید رزومه خود را ادیت و ذخیره نمایید.

جهت دانلود فرم خام رزومه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا